ŽURNĀLS Viedoklis

2. Septembris 2025   •   Nr.35 (1405)

Vai esošais augstākās izglītības studiju finansēšanas modelis ir efektīvs
Ivo Krievs
Biznesa augstskolas “Turība” Juridiskās fakultātes dekāns 

Šajā rakstā pausts autora viedoklis par valsts finansēto studiju vietu efektivitāti un valsts iezīmēto mērķu sasniegšanu, kā arī izteikts aicinājums uz diskusiju par izmaiņām esošā finansēšanas modelī, lai efektīvāk sasniegtu valsts iezīmētos mērķus.

Esošās situācijas raksturojums

Jau vairākus desmitus gadu Latvija “cīnās” ar pedagogu trūkumu, katru gadu nežēlojot līdzekļus tā sauktajām budžeta vietām, bet rezultātu nav. Pedagogu trūkst, ar katru gadu situācijai kļūstot arvien kritiskākai, jo īpaši specifiskos mācību priekšmetos. Šī noteikti nav vienīgā nozare, kur valsts apmaksātas mācības nav pietiekams motivators speciālistiem palikt nodarbinātiem nozarē, tāpēc šī raksta mērķis ir diskutēt par šāda veida tēriņu efektivitāti un, iespējams, rast veidus, kā līdzekļus tērēt efektīvāk, iegūto daļu novirzot, piemēram, pedagogu motivācijai, jau uzsākot darba attiecības.

Saskaņā ar Augstskolu likumu studentiem – Latvijas Republikas pilsoņiem un nepilsoņiem, kas vēlas studēt kādā augstākās izglītības iestādē, – ir kāda no šādām iespējām:

1) studēt konkrētās augstskolās par valsts līdzekļiem – t.i., studēt studiju programmā, kurā noteiktas studiju vietas tiek finansētas to valsts budžeta līdzekļiem (turpmāk – budžeta vietas);

2) studēt augstskolās studiju vietās, kuras tiek finansētas no pašas augstskolas vai mecenātu līdzekļiem;

3) studēt augstskolā, finansējot studijas ar studenta paša piesaistītiem līdzekļiem;

4) studēt augstskolā, finansējot studijas ar valsts garantētu atmaksājamu kredītiestāžu aizdevumu.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sigita Martinsone
Numura tēma
Juridiskās perspektīvas nozīme kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Jūlija Millere
Skaidrojumi. Viedokļi
Pašvaldību izaicinājumi, realizējot autonomo funkciju izglītības jomā
Šī raksta mērķis ir aktualizēt jautājumu par atbildības sadalījumu starp valsti un pašvaldību, īstenojot izglītības funkciju Latvijā. Uzdevumu apjoms izglītības jomā ir teju neuzskaitāms, līdz ar to publikācijā apskatīto ...
Izglītības un zinātnes ministrija
Tiesību politika
Par liegumu skolā izmantot mobilo tālruni un skolēnu personīgo mantu pārbaudi
Atsaucoties izglītības jomai veltītā tematiskā žurnāla “Jurista Vārds” viesredaktores Sigitas Martinsones aicinājumam, Izglītības un zinātnes ministrija sniedz šādu viedokli par grozījumiem Izglītības likumā attiecībā uz ...
Krista Narbuta
Skaidrojumi. Viedokļi
Iekļaujoša izglītība Latvijā: no politiskās ieceres līdz praktiskam pielietojumam
Iekļaujoša izglītība mūsdienu sabiedrībā tiek uzskatīta par vienu no būtiskākajiem kvalitatīvas izglītības stūrakmeņiem, kas balstās uz vienlīdzības, diskriminācijas nepieļaujamības un personības attīstības principiem. Arī ...
Aija Štrausa
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai Latvijā pastāv talantīgo izglītojamo atbalsta sistēma
Talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas izveide ir viena no mūsdienu izglītības sistēmas prioritātēm, jo tā ietekmē valsts konkurētspēju un nākotnes intelektuālo potenciālu. Tomēr jāatzīst, ka Latvijā šobrīd šāda sistēma ...
AUTORU KATALOGS