ŽURNĀLS Viedoklis

2. Septembris 2025   •   Nr.35 (1405)

Izglītības iestādes padome: tās būtība un loma skolas darbībā
Gatis Dirnēns
Zvērināts advokāts 

Balstoties autora personiskajā pieredzē, šajā rakstā sniegts ieskats izglītības iestādes padomes (turpmāk – Padome) darbības mērķos, uzdevumos un lomā izglītības iestādes ikdienā. Autora pieredze ļauj secināt, ka šādas Padomes loma skolas dzīvē noteikti nav formāla.

Vērtējot, kāds ir Padomes mērķis, uzdevumi un loma izglītības iestādes ikdienā, īsumā Padomi varētu definēt šādi – tā ir koleģiāla institūcija, kas pārstāv dažādas izglītības iestādes kopienas grupas – pedagogus, vecākus, skolēnus un dibinātāju. Tās mērķi varētu tikt apzīmēti ar iesaistīšanos skolas attīstības un darbības organizēšanā, tajā skaitā izvērtēt izglītības kvalitāti, sniegt priekšlikumus par mācību un audzināšanas darba pilnveidi, lemt par tradīciju veidošanu, piedalīties skolas attīstības plāna izstrādē u.c. Padomes darbu var nodēvēt arī kā vidutāju starp skolu, skolēniem, vecākiem un dibinātāju.

Ja meklējam tiesību normu, kurā noteikta Padomes darbība, atbilde atrodama Izglītības likuma 31. pantā. Necitējot visu likuma pantu, jāsecina, ka likumdevējs ir paredzējis noteiktu Padomes lomu izglītības iestādes ikdienā ar noteiktu tās dibināšanas kārtību, uzbūvi un darbības kārtību.

Šajos apstākļos, protams, svarīgs ir Padomes juridiskais statuss, taču, autora ieskatā, daudz būtiskāka ir Padomes darbības tiesiskā ietekme uz procesiem izglītības iestādē un arī ārpus tās. Proti, jautājums ir par to, vai Padomes institūts Izglītības likumā ir iestrādāts formāli un šai Padomes darbībai it kā nav nekādas jēgas un nozīmes, vai tieši otrādi – šis ir pietiekami labs instruments, lai Padomes dalībnieki varētu sasniegt izvirzītos mērķus, savlaicīgi novērst nepilnības un sniegt pamatotas rekomendācijas izglītības iestādes darbībā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sigita Martinsone
Numura tēma
Juridiskās perspektīvas nozīme kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Jūlija Millere
Skaidrojumi. Viedokļi
Pašvaldību izaicinājumi, realizējot autonomo funkciju izglītības jomā
Šī raksta mērķis ir aktualizēt jautājumu par atbildības sadalījumu starp valsti un pašvaldību, īstenojot izglītības funkciju Latvijā. Uzdevumu apjoms izglītības jomā ir teju neuzskaitāms, līdz ar to publikācijā apskatīto ...
Izglītības un zinātnes ministrija
Tiesību politika
Par liegumu skolā izmantot mobilo tālruni un skolēnu personīgo mantu pārbaudi
Atsaucoties izglītības jomai veltītā tematiskā žurnāla “Jurista Vārds” viesredaktores Sigitas Martinsones aicinājumam, Izglītības un zinātnes ministrija sniedz šādu viedokli par grozījumiem Izglītības likumā attiecībā uz ...
Krista Narbuta
Skaidrojumi. Viedokļi
Iekļaujoša izglītība Latvijā: no politiskās ieceres līdz praktiskam pielietojumam
Iekļaujoša izglītība mūsdienu sabiedrībā tiek uzskatīta par vienu no būtiskākajiem kvalitatīvas izglītības stūrakmeņiem, kas balstās uz vienlīdzības, diskriminācijas nepieļaujamības un personības attīstības principiem. Arī ...
Aija Štrausa
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai Latvijā pastāv talantīgo izglītojamo atbalsta sistēma
Talantīgo izglītojamo atbalsta sistēmas izveide ir viena no mūsdienu izglītības sistēmas prioritātēm, jo tā ietekmē valsts konkurētspēju un nākotnes intelektuālo potenciālu. Tomēr jāatzīst, ka Latvijā šobrīd šāda sistēma ...
AUTORU KATALOGS