ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

28. Oktobris 2025   •   Nr.43 (1413)

Informēšana un konsultēšanās ar darbinieku pārstāvjiem
Andis Burkevics
Zvērināts advokāts, darba tiesību prakses vadītājs ZAB "Sorainen" 

Informēšanas un konsultēšanās procesā nereti rodas dažādi izaicinājumi. Dažkārt tāpēc, ka kāda no pusēm – apzināti vai nē – neievēro tiesību aktu prasības. Taču nereti problēmas rodas piemērojamo tiesību normu nepietiekamas izpratnes dēļ. Likums regulē tikai pašus pamatnoteikumus, saturs jāpiepilda katram tiesību normu piemērotājam – gan darba devējam, gan darbinieku pārstāvjiem. Dažas no šīm problemātiskajām situācijām tiks apskatītas šajā rakstā.

Saruna vienmēr ir labākais veids, kā risināt dažādas problemātiskas situācijas darba vidē un plānot tālākas darbības uzņēmuma attīstībai. Savukārt darbinieku pārstāvji ir visspēcīgākais rupors, lai darbinieku balss tiktu labāk sadzirdēta.

Uzsverot nepieciešamību veicināt sociālo dialogu starp darba devēju un darbinieku pārstāvjiem, tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 11. marta Direktīva 2002/14/EK, ar ko izveido vispārēju sistēmu darbinieku informēšanai un uzklausīšanai Eiropas Kopienā (turpmāk – Direktīva).

Direktīvas 7., 8. un 9. apsvērumā norādīts, ka sociālā dialoga esamība starp darba devēju un darbinieku pārstāvjiem veicina savstarpējo uzticību. Šāds dialogs cita starpā uzlabo uzņēmuma darbības risku prognozēšanu, padara darba organizāciju elastīgāku, veicina darbinieku piekļuvi apmācībām uzņēmumā, palielina uzņēmuma konkurētspēju, t.i., dialogs būtu izdevīgs abām darba attiecību pusēm. Tāpat Direktīvas apsvērumos uzvērts, ka savlaicīga darbinieku informēšana un konsultēšanās ir priekšnoteikums veiksmīgai uzņēmumu restrukturēšanai un pielāgošanai jaunajiem apstākļiem, ko radījusi ekonomikas globalizācija, jo īpaši ieviešot jaunus darba organizācijas veidus.

Šīs Direktīvas prasības Latvijas tiesību sistēmā galvenokārt transponē Darba likuma 11. panta "Darbinieku pārstāvju tiesības un pienākumi" noteikumi.

Informēšanas un konsultēšanās procesā nereti rodas dažādi izaicinājumi. Dažkārt tāpēc, ka kāda no pusēm – apzināti vai nē – neievēro tiesību aktu prasības. Taču nereti problēmas rodas piemērojamo tiesību normu nepietiekamas izpratnes dēļ. Likums regulē tikai pašus pamatnoteikumus, saturs jāpiepilda katram tiesību normu piemērotājam – gan darba devējam, gan darbinieku pārstāvjiem.

Dažas no šīm problemātiskajām situācijām tiks apskatītas šajā rakstā.

 

Informēšana un konsultēšanās – vispārējs regulatīvais ietvars

No Direktīvas izriet, ka informēšanas un konsultēšanās process veicams tikai tad, ja uzņēmumā ir darbinieku pārstāvji (Direktīvas 2.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Nataļja Preisa
Numura tēma
Kur meklēt atbildību: kā veicas ar dažādu arodbiedrību tiesību īstenošanu Latvijā?
Jānis Neimanis
Skaidrojumi. Viedokļi
Streika tiesību īstenošanas problēmas Latvijā
Kaspars Rācenājs
Skaidrojumi. Viedokļi
Arodbiedrības biedra aizsardzība darba līguma uzteikuma gadījumā
Reiz kāda uzņēmuma vadītājs bija sagatavojis savdabīgu dāvanu darbiniekam Uģim dzimšanas dienā. "Pārsteigums! Tu no šodienas esi brīvs cilvēks! Paraksti darba līguma uzteikumu!" viņš teica Uģim, kurš smaidīgs bija ienācis kabinetā ar torti ro ...
Nataļja Preisa
Citu pieredze
Risinājumi efektīvai arodbiedrības biedru aizsardzībai
Sabīne Simsone
Skaidrojumi. Viedokļi
Darba devēja tiesības apstrādāt darbinieka datus par dalību arodbiedrībā
Datu aizsardzība ir klātesoša teju ikvienā ārpus mājsaimniecību un privātām norisēm notiekošā sabiedrības procesā, tādējādi pat šķietami nevainīgs darba devēja jautājums darbiniekam par tā dalību arodbiedrībā var nonākt ne tikai zem darba tiesību, b ...
AUTORU KATALOGS