ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

1. Jūnijs 2010 /Nr.22 (617)

Starplēmumu kontrole administratīvajā procesā
16 komentāri
Bac.iur.
Zane Rasnača
Tieslietu ministrijas Eiropas Savienības Tiesas departamenta juriskonsulte,LU Juridiskās fakultātes maģistrante 

Tikpat svarīgs kā administratīvā procesa rezultāts ir arī pats tā sasniegšanas process un šīs sasniegšanas gaitā pieņemtie lēmumi, kuri vērsti uz galīgā lēmuma pieņemšanu (procesuālie lēmumi un/vai starplēmumi). Arī šo pārvaldes līdzekļu kontrole ir nepieciešama privātpersonas aizsargāšanai jebkurā tiesiskā un demokrātiskā valstī. Turklāt starplēmumu kontroles analīze un pilnveidošana varētu būt arī viens no līdzekļiem administratīvo aktu kontroles efektivitātes palielināšanai un tās mērķu sasniegšanai kopumā. Tādējādi šī raksta mērķis ir izpētīt, vai un kādos gadījumos nepieciešams pieļaut (atsevišķu) starplēmumu apstrīdēšanu un/vai pārsūdzību un apzināt atsevišķas ārvalstu administratīvā procesa tiesību atziņas, kas varētu noderēt, pilnveidojot Latvijā pastāvošo normatīvo regulējumu.

Starplēmuma jēdziens un tā nošķiršana no administratīvā akta

Administratīvā procesa likuma (turpmāk – APL) 1. panta trešās daļas 3. punkts nosaka, ka administratīvais akts nav starplēmums (tostarp procesuāls lēmums) administratīvā procesa ietvaros, izņemot gadījumu, kad tas pats par sevi skar būtiskas personas tiesības vai tiesiskas intereses vai būtiski apgrūtina to īstenošanu. Tādējādi likums nosaka, ka starplēmums ir lēmums (t.sk. procesuāls), kas pieņemts administratīvā procesa ietvaros.

Administratīvajā procesā galīgais lēmums (parasti – administratīvais akts) tiek pieņemts pēc iepriekšēju secinājumu izpētes un citu sagatavošanas pasākumu veikšanas.1 Līdz ar to var runāt par lēmumiem, kas tiek pieņemti, un darbībām, kuras tiek veiktas administratīvā procesa gaitā, lai sagatavotu un izdotu administratīvo aktu. Attiecīgi visi tie lēmumi, kas tiek pieņemti pirms administratīvā akta, ir uzskatāmi par starplēmumiem,2 savukārt iepriekš veiktās darbības – par starpdarbībām, un gala lēmums ir visu šādu starplēmumu un starpdarbību tiešs rezultāts. Savukārt, raugoties no iestādes viedokļa, starplēmumi ir tie lēmumi, kuru pieņemšana ir objektīvi nepieciešama, lai būtu iespējams izdot administratīvo aktu.

Lai gan Latvijas tiesību teorija un tiesu prakse ir izvirzījusi virkni pazīmju, ar kuru palīdzību starplēmums būtu nošķirams no administratīvā akta, nošķiršanas process ne vienmēr tiek realizēts vienādi. Līdz ar to jāaplūko nošķiršanas pazīmes, no kurām galvenās un visbiežāk izmantotās ir:

1) galīgā noregulējuma raksturs attiecībā pret indivīdu;

2) tiesisko seku esamība (radīšana) indivīdam;

3) administratīva procesa mērķa sasniegšana ar attiecīgo lēmumu.3

Par starplēmumiem Latvijas tiesas uzskata, pirmkārt, lēmumus, kas tiek pieņemti procesa ietvaros, bet kuriem trūkst galīgā noregulējuma rakstura.4 Galīgā noregulējuma raksturs lēmumam piemīt gadījumā, ja tas nodibina, groza, konstatē vai izbeidz konkrētas tiesiskās attiecības. Lai gan šī pazīme pamatā piemīt administratīvajiem aktiem, ir iespējami arī gadījumi, kad starplēmums galīgi noregulē tiesiskās attiecības starp valsti un personu vismaz kādā noteiktā administratīvā procesa daļā, un pēc tam administratīvais akts šo jautājumu vairs neregulēs vai arī vienkārši atkārtos starplēmumā nolemto.

Piemēram, Administratīvā rajona tiesa ir atzinusi, ka Valsts ieņēmumu dienesta Rīgas reģionālās iestādes izdots apstiprinājums par preču vērtības noteikšanu ir starplēmums, jo nenodibina un negroza pieteicējai konkrētas tiesības, un administratīvais akts, ar kuru kopā varēs apstrīdēt starplēmumu, būs tikai lēmums pēcmuitošanas lietā.5 Tomēr, lai gan iepriekš minētais lēmums, kuru tiesa atzina par starplēmumu, nav pēdējais procesā pieņemtais lēmums, tam piemīt galīgā noregulējuma raksturs tādā nozīmē, ka tas ir pēdējais lēmums, kurš nosaka preču vērtību, un vēlāk galīgais nodevas aprēķins tiks veikts, pamatojoties uz šo lēmumu (tā precizitāti un pieņemšanas tiesiskumu vēlreiz nepārbaudot). Tādējādi, ja persona nav apmierināta ar noteikto preču vērtību, jau šī starplēmuma neprecizitāte vai kļūdas dos pamatu personai vēlāk apstrīdēt galīgo lēmumu, jo arī procesa beigās (pēc formāli pēdējā lēmuma pieņemšanas) noteiktās maksājamās nodevas apmērs viņu joprojām neapmierinās.

Ar galīgā noregulējuma rakstura konstatēšanu prob­lēmas varētu rasties gadījumos, kad lēmumam nepiemīt galīgā noregulējuma raksturs attiecībā pret adresātu, bet tāds varētu tikt konstatēts attiecībā pret kādu trešo personu. Piemēram, būvniecības procesā pieņemtam lēmumam rīkot vai nerīkot publisku projekta apspriešanu ir galīgā noregulējuma raksturs attiecībā pret kaimiņiem un apkārtējo māju iedzīvotajiem (tas ir pēdējais lēmums, kas dod vai nedod viņiem oficiālu iespēju iebilst un tikt uzklausītiem saistībā ar projekta plānošanu un realizāciju). Šādā gadījumā trešā persona, uz kuru arī attiecas pieņemtais lēmums (piemēram, blakus mājā dzīvojoša persona), kas attiecībā pret viņu turklāt ir pēdējais no procesā pieņemtajiem lēmumiem, nav tiesīga to apstrīdēt un/vai pārsūdzēt, un iedzīvotājiem ar lēmuma pieņemšanas brīdi ir atņemtas tiesības izteikt viedokli par būvniecības procesu. Personai ir tiesības pārsūdzēt tikai galīgo lēmumu – būvatļauju, bet, pirmkārt, līdz šāda iespēja radīsies, vienmēr paies diezgan ilgs laika periods.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (16)
16 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
doktorante
9. Jūnijs 2010 / 14:16
0
ATBILDĒT
To: Subaru



Cienījamais kolēģi (es pieņemu), neteiktu, ka bakalaura darbiem ir zems līmenis, ja tos nebūtu jau lasījusi. Diemžēl tāda ir LU politika - laist cauri šādus darbus, jo students taču maksā. Ne velti LU pasaules līmenī tiek vērtēta zemu. Un kādas ir iespējas jaunajiem kaut ko ietekmēt? Ja tu vēlies kaut ko izmainīt, tad tev LU nev ietas. UnTorgāns, es ļoti atvainojos, nav nekāds lietu mērs. Visu cieņu profesoram, bet ar vienu profesoru pensijas vecumā nebūs līdzēts, lai paceltu LU reitingu.
lalalala
3. Jūnijs 2010 / 09:20
0
ATBILDĒT
Rakstā netiek ieteikts ļaut apstrīdēt un pārsūdzēt visus starplēmumus. Tiek ieteikts vienīgi ieviest vienotus kritērijus tiem gadījumiem, kad starplēmumus jau tagad iespējams apstrīdēt un pārsūdzēt (skat. APL 1. panta 3. daļas 3. punktu, speciālos likumus un tiesu praksi), turklāt iespējams ieviest pat stingrākus kritērijus nekā šobrīd. Papildus, ņemot vērā administratīvās tiesvedības pārmērīgo ilgumu Latvijā (salīdzinot ar valstīm, kur tiesvedība vienā instancē bieži vien aizņem mazāk nekā divus mēnešus), tiek ieteikts apsvērt iespēju gadījumos, kad starplēmums rada personai būtiskas tiesiskās sekas, ļaut to apstrīdēt atsevišķi vienā instancē (iespējams izdevējiestādē īpaši, ja nav augstākas iestādes), tādējādi atslogojot tiesas un dodot iespēju personai savlaicīgi aizsargāt savas intereses. Ņemot vērā citu valstu pieredzi (piemēram, Nīderlande), tiek meklēts veids, kā novērst gadījumus, kad vairāku gadu garumā tiek apstrīdēts un pārsūdzēts administratīvais akts viena prettiesiska starplēmuma dēļ.
Subaru
3. Jūnijs 2010 / 08:49
0
ATBILDĒT
Pagaidiet mīļie juriti un topošie!

Bakalauriem esot zems līmenis, tad paaugstini doktorante, lai tas būtu augsts (tūlīt lekcijas pasniegsi)!!!



8-10 lpp nevar izteikties zinātniski? Pilnīgs bu...ts, aizej pakonsultējies pie Torgāna!!!



Un visiem pārējiem diedelētājiem un raudātājiem, ko Jūs tur gaužaties! Tā ļoti liela problēma gan studentiem, gan pasniedzējiem, ka ietur tikai kategorisku vienu taisnību, kuru nevar un viņuprāt nedrīkst laust! Un nav tikai viena taisnība un viena patiesība, to pierāda tiesu prakse!!!
doktorante
3. Jūnijs 2010 / 02:14
0
ATBILDĒT
Arī daži vārdi par kritiku - JV nav recenzētais žurnāls, līdz ar to nebūtu jāgaida nez kādi zinātniskie brīnumi.

Taču ir jābūt šādam žurnālam, kur jaunajiem autoriem ir iespēja publicēt savu pirmo rakstu. Ja vienīgais, ko pēc tam var pateikt, ir - "kā var šādus laist cauri?", tad kā lai cilvēks pilnveidojas un 'izaug' par jaunu zinātnieku? Piedevām apjoms, ko ļauj publicēt, ir tik minimāls, ka jābūt labi ietrennētai rokai, lai spētu izteikties īsi, konkrēti, bet zinātniski. Piedevām es atļaušos aizrādīt, ka kopējais līmenis bakalauriem ir ļoti ļoti zems, 4 tiek likts darbiem, kas ir zemākā kvalitātē par pirmo kursa darbu.
roko
2. Jūnijs 2010 / 18:08
0
ATBILDĒT
Grūti piekrist autores koncepcijai! jo tad apstrīdēs un pārsūdzēs vēl visus starplēmumus, tad tiesas un iestādes būs pārslogotas
...
1. Jūnijs 2010 / 14:28
0
ATBILDĒT
ja nemaldos, rakstā runāts par iespējamu apstrīdēšanas nevis pārsūdzēšanas paplašināšanu attiecībā uz starplēmumiem ...
hei
1. Jūnijs 2010 / 14:23
0
ATBILDĒT
ja likumdevējs nespēj palielināt tiesnešu skaitu un izpildvara nevar atrast naudu esošo brīvo vietu apmaksai, tad, nododot tiesai starplēmumus, tiesnešu skaitu vajadzētu dubultot - kur te vispār saprātīga autores doma? tā jau var secināt par visu ko, ko tik nevajadzētu pārbaudīt. piekrītu pirmajiem komentāriem.
Anita Kovaļevska
1. Jūnijs 2010 / 13:13
0
ATBILDĒT
Izsakot kritiku par šo rakstu, es aicinātu ņemt vērā vairākas lietas.

1) Šis raksts patiešām ir veidots uz bakalaura darba pamata, taču tas ir stipri saīsināta versija, jo bakalaura darbs ir uz vismaz 40 lapām. Līdz ar to, lai arī raksts rada priekšstatu par bakalaura darbu, tas tomēr nav bakalaura darbs, tāpēc nevajadzētu izdarīt secinājumus par bakalaura darbu tikai pēc raksta.

2) Kritizējot vajadzētu nošķirt divas situācijas: pirmā, kad autors izsaka juridiski nekorektus secinājumus, un otrā, kad autora ieteiktie problēmu risinājumi kādam neliekas tie labākie. Pirmajā gadījumā ir pamatoti bargi kritizēt gan autoru, gan arī viņa darba vadītājus, recenzētājus un vērtētājus. Taču otrajā gadījumā ir vienkārši jāpieņem, ka cilvēkiem var būt dažādi priekšstati par to, kāds ir labākais risinājums. Ja nepiekrīt autora risinājumam, tad ideālā variantā vajadzētu pašam uzrakstīt rakstu un pierādīt, ka cits risinājums tomēr ir labāks. Katrā ziņā, ja nav spēka vai laika uzrakstīt rakstu, tad vismaz komentārā būtu ieteicams norādīt, kāpēc cits risinājums ir labāks.

Manuprāt, šajā situācijā nav runa par juridiski nekorektiem secinājumiem vai priekšlikumiem. Te drīzāk ir jautājums par to, kāds ir labākais risinājums. Tāpēc aicinātu nevis vienkārši apgalvot, ka raksts un tajā izteiktās idejas nekam neder, bet sniegt arī argumentus, kāpēc citi risinājumi ir labāki.



Varu teikt, ka viens no iemesliem, kāpēc ieteicu šo darbu konkursam, bija tieši cerība, ka tas varētu veicināt diskusiju par to, kāda ir koncepcija par starplēmumu kontroli Latvijā un vai tā nebūtu maināma. Vai vienmēr personai ir jāgaida galīgais lēmums, lai pārbaudītu, vai starplēmums ir tiesisks? Vai tiešām ideāls ir Latvijas risinājums, kad par administratīvo aktu atzīst tikai būvatļauju un pārējo būvatļaujas izdošanas procesā pieņemto lēmumu kontrole ir iespējama tikai pēc būvatļaujas izsniegšanas? (Starp citu, jau pēc bakalaura darba uzrakstīšanas Senāts ir atzinis, ka būtu pieļaujama arī būvniecības procesā izdoto tehnisko noteikumu kontrole pirms būvatļaujas izdošanas.) Manuprāt, uz šiem jautājumiem nav viennozīmīgas atbildes. Manā ieskatā bakalaura darbs bija un arī raksts ir pietiekami kvalitatīvs, it sevišķi bakalaura līmeņa studentam, lai uz tā pamata varētu sākties argumentēta diskusija par šiem jautājumiem. Pagaidām gan argumentētus iebildumus neviens nav izteicis un arī citus risinājumus nav piedāvājis. Ceru, ka tādi vēl būs!
cita doktorante
1. Jūnijs 2010 / 11:12
0
ATBILDĒT
Ko nozīmē \"kādus zinātniskos 'brīnumus' universitāte laiž cauri\"? Interesanti, kādus brīnumus pats kritizētājs ir sarakstījis pēc trīs gadu studijām?

Tiešām, piekrītu Švarca komentāram, ka raksts ir jāvērtē arī, ņemot vērā, kādā izglītības stadijā autors šobrīd atrodas. Tāpēc jau tepat ir bijušas karstas diskusijas, kad lasītāji bijuši vīlušies doktorantu publikācijās. Taču šī meitene tikko kā pabeigusi bakalaurus!



Un ja nepiekrīt autora secinājumiem vai ierosinājumiem, tad tas taču ir ideāls starta punkts, lai uzrakstītu savu rakstu un tos atspēkotu! Tikai tā veidojas zinātne - pētot, rakstot un polemizējot.
Švarcs
1. Jūnijs 2010 / 10:54
0
ATBILDĒT
Mani sajūsmina daži kolēģi, kas jau nakts melnumā paspējuši izlasīt rakstu, lai varētu komentēt. Nu diemžēl jāteic, ka droši vien kompetento kolēģu savulaik rakstītie darbi tikpat centīgi raugoties ar šodienas kritiķu aci kristu cauri vēl neglābjamāk. Un droši vien daudzu tagadējo kolēģu tapināmie darbi arīdzan neturētu līdzi. Rakstīšana ir lieta, kurā prasmes un spējas veidojas ar laiku. Tāpēc būsim iecietīgāki pret jaunāko kolēģu pirmajiem mēģinājumiem zinātnes laukā. Un visu cieņu - raksts ir pietiekami rūpīgi izstrādāts un parāda autores potenciālu nākotnē. Pieņemu, ja pašai autorei būs interese turpināt, par vienu labu zinātnieku tieslietās būs vairāk.
Vilks
1. Jūnijs 2010 / 10:35
0
ATBILDĒT
Zane ir gudra meitene mūsu kursā.
Guntis Grūba
1. Jūnijs 2010 / 10:25
0
ATBILDĒT
Aktuāls temats. Vai darba autores rakstītais sakrīt ar Tieslietu ministrijas viedokli, kā arī kāda būs AT judikatūra?
bono
1. Jūnijs 2010 / 10:07
0
ATBILDĒT
ļoti skumji, ka šādu darbu atzīst par izcilu.
Čaiņiks
1. Jūnijs 2010 / 09:36
0
ATBILDĒT
Zane Rasnača novembra beigās ieguva vienu no galvenajām balvām “Jurista Vārda” rīkotajā pētniecisko darbu konkursā par darbu “Starplēmumu kontrole administratīvajā procesā,” kurš pirms tam ar izcilību tika aizstāvēts, beidzot bakalaura studijas Latvijas Universitātes Juridiskajā fakultātē.



JV 15.12.2009 rubrika "Nedēļas jurists"
bono
1. Jūnijs 2010 / 08:05
0
ATBILDĒT
šis noteikti ir maģistra vai bakalaura darba kupētais variants, kurš ieteikts publicēšanai. te var redzēt, kādus zinātniskos 'brīnumus' universitāte laiž cauri.
jānis
31. Maijs 2010 / 15:47
0
ATBILDĒT
vispār vajadzētu ļaut apstrīdēt un pārsūdzēt katru iestādes lēmumu un darbību. tā teikt, lai demokrātiskāk, tiesiskāk un efektīvāk. Vienvārdsakot, raksta idejas ir stipri apšaubāmas!
visi numura raksti
Viktorija Jarkina
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai notārs savas prakses reklamēšanai var lietot domēnu "notariāts"
Ētikas principu un normu ievērošana zvērinātu notāru darbībā nav katra zvērināta notāra personīga lieta. Rīkoties ētiski ir zvērināta notāra pienākums, ko nosaka normatīvie akti un zvērināta notāra statuss attiecībās ar ...
1 komentāri
Kristaps Tomsons
Skaidrojumi. Viedokļi
Eitanāzija v. tiesības uz dzīvību un tiesības uz privāto dzīvi
Tiesības uz dzīvību un privāto dzīvi ir vienas no cilvēka pamattiesībām, kas neapšaubāmi piemīt ikvienam, un šo tiesību izmantošana ir katra cilvēka ziņā. Demokrātiskā sabiedrībā iepriekš minēto tiesību vispārīgais un ...
6 komentāri
Ārija Meikališa
Nedēļas jurists
Ārija Meikališa
Jānis Pleps
Notikums
Jauna grāmata – Kriminālprocesa likuma jubilejā
Gatis Litvins
Notikums
Profesionālās darbības novērtēšana leģitimē tiesnesi
Latvijas Tiesnešu mācību centrs šā gada 21. maijā Rīgas Juridiskajā augstskolā organizēja konferenci "Tiesvedības kvalitāte Latvijā – esošā prakse un nākotnes izaicinājumi". Konferences mērķis bija turpināt diskusiju tiesnešu ...
6 komentāri
AUTORU KATALOGS