Maksātnespējas kontroles dienests (MKD) ir sagatavojis informatīvo materiālu par maksātnespējas procesa administratora uzraudzības instrumentu piemērošanas principiem.
Administratora uzraudzības mērķis ir panākt administratora rīcības atbilstību normatīvo aktu prasībām, tādējādi veicinot maksātnespējas procedūru tiesiskumu un efektivitāti un, secīgi, sekmējot pievilcīgas uzņēmējdarbības vides veidošanu un investīciju piesaisti.
Administratora uzraudzības funkcijas īstenošanai Maksātnespējas likumā MKD ir paredzēti vairāki administratora rīcības uzraudzības instrumenti ar dažādiem uzdevumiem un sekām. Informatīvajā materiālā ir apkopoti un skaidroti principi, saskaņā ar kuriem MKD, īstenojot uzraudzības funkciju, izvēlas piemērojamo uzraudzības instrumentu. Informatīvā materiāla izdošanas un publicēšanas mērķis ir veicināt vienveidīgu praksi un samērīgumu pieļautajam pārkāpumam uzraudzības instrumentu piemērošanā, nodrošinot uzraudzības mērķa sasniegšanu, vienlīdzības principa ievērošanu un iestādes darbības konsekvenci.
Informatīvais materiāls paredzēts MKD amatpersonām, kuru kompetencē ir veikt administratoru uzraudzību. Tāpat tas ir paredzēts administratoriem un citām maksātnespējas procesā iesaistītajām personām, lai veicinātu izpratni par MKD piemērotā uzraudzības instrumenta izvēli.
Informatīvais materiāls aptver jautājumus, kas saistīti ar MKD kompetencē esošo uzraudzības instrumentu piemērošanu, kurus var iedalīt tādos, kuru piemērošanas rezultātā MKD, īstenojot savu normatīvajos aktos noteikto kompetenci, izvērtē administratora rīcību, konstatē pārkāpumu, nosaka uzraudzības instrumentus pārkāpuma radītā kaitējuma novēršanai un nosaka sodu (ja to paredz normatīvie akti): 1) administratora rīcības nepareizības izskaidrošana rakstveidā; 2) lēmums par pārkāpuma atzīšanu; 3) lēmums par administratīvā soda piemērošanu, kā arī tādos, kas izpaužas kā administratora rīcības izvērtēšanas rosināšana: 1) pieteikums par administratora atcelšanu; 2) disciplinārlietas ierosināšana; 3) ziņu sniegšana eksaminācijas komisijai reputācijas izvērtēšanai. Informatīvajā materiālā netiek aprakstīta un skaidrota uzraudzības procedūra un informācijas iegūšanas kārtība.
Informatīvajam materiālam ir trīs daļas. Pirmajā daļā skaidrots piemērojamo uzraudzības instrumentu mērķis un priekšnosacījumi, otrajā – skaidroti piemērojamā uzraudzības instrumenta noteikšanas kritēriji, trešajā – raksturoti uzraudzības instrumenti.