4.maija Deklarācija sastāv no visai garas preambulas ar vēsturisko faktu izklāstu un to novērtējumu, kā arī no lemjošās jeb rezolutīvās daļas, kurā ietverti deviņi punkti. Preambulā rezumēts, ka Latvijas Republikas iekļaušana Padomju Savienībā no starptautisko tiesību viedokļa nav spēkā, un Latvijas Republika joprojām de jure pastāv kā starptautisko tiesību subjekts, ko atzīst vairāk nekā 50 pasaules valstis. Tādējādi 4.maija Deklarācija izvirzīja skaidru un loģisku mērķi - atjaunot 1918.gada 18.novembrī proklamēto neatkarīgo Latvijas valsti.
Prof., Dr.iur., Dr.h.c. Romāns Apsītis
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Priekšnoteikumus 4.maija Deklarācijai pirms 15 gadiem sagatavoja
mūsu tautas atmodas kustība. Atcerēsimies, ka cīņu par Latvijas neatkarības
atgūšanu ievadīja grupas “Helsinki – 86” iziešana pie Brīvības pieminekļa
1987.gada 14.jūnijā. Drīz pēc tam šajā cīņā iesaistījās Vides aizsardzības
klubs, Latvijas Nacionālās neatkarības kustība un Latvijas Tautas fronte (LTF). Visai
spēcīgs politisks strāvojums, kas sekmēja neatkarības atgūšanu, bija Latvijas
Republikas pilsoņu kustība, kuras darbības rezultātā tika izveidotas Pilsoņu
komitejas un Pilsoņu kongress. Šī kustība bija pirmā, kas pēckara Latvijā pauda
mūsu valsts tiesiskās pēctecības ideju.
Apstākļus valsts neatkarības atjaunošanai sagatavoja arī pēdējā padomiskā
Latvijas PSR Augstākā padome un tie mūsu tautas pārstāvji, kas drosmīgi darbojās
PSRS Tautas deputātu kongresā Maskavā.
Neatkarības deklarāciju bija iespējams izstrādāt un pieņemt arī tāpēc, ka
latviešu tautas atmodas pacēlumam bija nepieciešams augstākais punkts –
kulminācijas brīdis, kas iezīmētu tautas ilgu un centienu atrisinājuma ceļu.
Procesa atrisinājumu lielā mērā iezīmēja Latvijas PSR Augstākās padomes
vēlēšanas 1990.gada 18.martā. Vēlēšanās uzvarēja Latvijas neatkarības idejas
piekritēji – Latvijas Tautas frontes un Latvijas Nacionālās neatkarības kustības
atbalstītie deputātu kandidāti. Viņi ieguva 122 deputātu mandātus no 201 mandāta.
Vēlāk LTF frakcijā iestājās vēl deviņi deputāti. Līdz ar to mums bija jau 131
mandāts. Tas bija gandrīz kvalificētais vairākums – gandrīz divas trešdaļas no
deputātu kopskaita, lai varētu grozīt Latvijas PSR konstitūciju. Pastāvēja visai
reālas cerības, ka balsošanas laikā LTF izstrādāto Neatkarības deklarācijas
projektu varētu atbalstīt vēl daži deputāti, lai vajadzīgo 134 balsu skaitu
neatkarīgās Latvijas atjaunotāji varētu sasniegt vai pat pārsniegt. Tā arī notika
– 1990.gada 4.maijā par neatkarības deklarāciju nobalsoja 138 deputāti. Kaut arī
daļa no viņiem agrāk bija bijuši komunistiskās partijas biedri, tomēr tam vairs
nebija būtiskas nozīmes. Tagad viņi bija nostājušies zem sarkanbaltsarkanā karoga un
bez šaubīšanās balsoja par Latvijas neatkarības atjaunošanu. Līdz ar to veltīgas
bija ortodoksālo komunistu cerības, balstoties uz ievēlēto deputātu agrāko formālo
piederību pie komunistiskās partijas, gūt sev labvēlīgu iznākumu.
Pienākumu balsot par Latvijas neatkarību noteica vismaz trīs faktori:
1) tautas vairākuma griba, kas bija formulēta LTF priekšvēlēšanu platformā;
2) nepieciešamība arī šoreiz iet kopsolī ar Latvijas abām likteņmāsām – Lietuvu
un Igauniju. Šajās abās kaimiņvalstīs jau 1990.gada martā bija pieņemti
konstitucionālas nozīmes dokumenti attiecīgi par Lietuvas valsts un Igaunijas valsts
atjaunošanu;
3) fakts, ka iepriekšējā Latvijas PSR Augstākā padome jau bija pieņēmusi divas
suverenitātes deklarācijas: 1989.gada 28.jūlija Deklarāciju par Latvijas valsts
suverenitāti un 1990.gada 15.februāra Deklarāciju jautājumā par Latvijas valstisko
neatkarību. Šie divi akti bija tā juridiskā bāze, kas bija sagatavojusi politisko
izšķiršanos teikt galīgo “jāvārdu” Latvijas valsts neatkarības atjaunošanai.
Un tas bija jādara jaunievēlētajai tautfrontnieciskajai Augstākajai padomei.
Lai izpildītu šo vēsturisko misiju, bija nepieciešams izstrādāt juridiski un
politiski sabalansēta, reāli izpildāma dokumenta projektu, ko Augstākā padome
pieņemtu vienā no savām pirmajām sēdēm. Jaunā dokumenta pamatkontūras tika
iezīmētas jau 22.martā, kad deputāta Rolanda Rikarda dzīvoklī Rīgā uz nelielu
sanāksmi pie dzīvokļa saimnieka bija ieradušies Egils Levits, Vilnis Eglājs, Valdis
Birkavs un šo rindu autors. Kopīgā sarunā dzima vairākas idejas. Balstoties uz tām,
dienu vēlāk Egils Levits jau bija izstrādājis dokumenta uzmetumu,1 kas
vēlāk kļuva par Deklarācijas mugurkaulu.
Vienlaikus LTF valde izveidoja valststiesisko jautājumu darba grupu, kurā ietilpa
septiņas personas: Romāns Apsītis, Ilmārs Bišers, Vilnis Eglājs, Aivars Endziņš,
Tālavs Jundzis, Andrejs Krastiņš un Rolands Rikards. Par darba grupas vadītāju
apstiprināja mani. Izvēlējāmies 12 konsultantus – galvenokārt pazīstamus Latvijas
juristus – teorētiķus un praktiķus. No viņiem vislielāko ieguldījumu deklarācijas
tapšanā deva Egils Levits. Visai aktīvi bija arī profesors Edgars Meļķisis un
Gunārs Kusiņš. Vēlāk darba grupā pieaicinājām arī tautas deputāti Rutu Marjašu,
kura pārtulkoja Deklarāciju krievu valodā.
Deklarācijas teksts tika izstrādāts, apspriests, labots un papildināts demokrātiski.
Vispirms tas tika darīts darba grupā, pēc tam – LTF frakcijas sēdēs. Tā mēs
strādājām apmēram sešas nedēļas.
Sākumā bija izstrādāti divi Deklarācijas projekta varianti – “maksimālais
variants” un “minimālais variants”. Abus tos šķīra politisko prasību daudzums
un radikālisma pakāpe. Viena vai otra varianta tālākvirzība lielā mērā bija
atkarīga no politiskās situācijas, it sevišķi no Maskavas attieksmes pret Lietuvu,
kura jau 11.martā bija pieņēmusi visai radikālo Aktu par Lietuvas valsts atjaunošanu.2
Tomēr LTF frakcija nolēma par pamatu Neatkarības deklarācijai ņemt projekta “maksimālo
variantu”. Tūlīt gan jāatzīmē, ka šādam lēmumam bija arī oponenti. Pēc
karstām diskusijām un atsevišķiem labojumiem, kā arī pēc viena otra alternatīva
priekšlikuma apspriešanas “maksimālai variants” vietām tika “mīkstināts”.
Piemēram, 9.aprīļa redakcijā nekāds “pārejas periods” Latvijas Republikas valsts
varas de facto atjaunošanai nebija noteikts. Tomēr aprīļa otrajā pusē tas jau
projekta tekstā bija ietverts. Liekas, ka šajā gadījumā LTF deputātus bija
ietekmējis Igaunijas Augstākās Padomes 1990.gada 30.marta lēmums par Igaunijas valsts
statusu.3 Tas pasludināja Igaunijas valsts atjaunošanu, bet vienlaikus
noteica “pārejas periodu” līdz neatkarīgas Igaunijas valsts konstitucionālo
institūciju izveidošanai.
4.maija Deklarācija sastāv no visai garas preambulas ar vēsturisko faktu izklāstu un
to novērtējumu, kā arī no lemjošās jeb rezolutīvās daļas, kurā ietverti deviņi
punkti.
Preambulā rezumēts, ka Latvijas Republikas iekļaušana Padomju Savienībā no
starptautisko tiesību viedokļa nav spēkā, un Latvijas Republika joprojām de jure
pastāv kā starptautisko tiesību subjekts, ko atzīst vairāk nekā 50 pasaules valstis.
Tādējādi 4.maija Deklarācija izvirzīja skaidru un loģisku mērķi – atjaunot
1918.gada 18.novembrī proklamēto neatkarīgo Latvijas valsti.
Pirmās un vienīgās republikas atjaunošanu un pastāvēšanu apstiprina arī 4.maija
Deklarācijas 3. un 4. punkts, kas nosaka 1922.gada 15.februārī pieņemtās Satversmes
darbību Latvijas teritorijā.
Valsts nepārtrauktības koncepciju pilnā mērā apliecināja arī 1991.gada 21.augusta
Konstitucionālais likums par Latvijas Republikas valstisko statusu un fakts, ka tika
atjaunotas Satversmē noteiktās valsts institūcijas un to darbība. Tādējādi 4.maija
Deklarācijā iezīmējās neatkarības atgūšanas parlamentārā ceļa un starptautiski
tiesiskā ceļa ideju apvienojums. Šīs Deklarācijas būtība ir valsts atjaunošana uz
tiesiskās pēctecības pamata.
1998.gada 10.oktobrī Amerikas Savienoto Valstu Kongresa Pārstāvju palāta pieņēma
rezolūciju Nr.320. Tajā bija norādīts, ka Amerikas Savienotā Valstis nekad nav
atzinušas Baltijas valstu “nelikumīgo un varmācīgo okupāciju un ka turpmākās ASV
valdības uzturējušas nepārtrauktas diplomātiskās attiecības ar šīm valstīm visu
padomju okupācijas laiku, nekad tās neuzskatot par “padomju republikām””.4
Kā zināms, ASV un citām demokrātiskajām rietumvalstīm šādu pozīciju desmitiem
gadu garumā nenogurstoši palīdzēja uzturēt tā latviešu tautas daļa, kas dzīvoja
šajās valstīs pēc Otrā pasaules kara.
Vēsturisko faktu analīze preambulā juridiski ievirzīja Deklarācijas rezolutīvās
daļas saturu. Deklarācijas juridiskais izejas punkts un pamatakmens ir tās 1.punkts.
Tajā teikts: “Atzīt starptautisko tiesību pamatprincipu prioritāti pār valsts
tiesību normām. Uzskatīt par prettiesisku PSRS un Vācijas 1939.gada 23.augusta
vienošanos un no tās izrietošo 1940.gada 17.jūnija Latvijas Republikas suverēnās
valsts varas likvidēšanu PSRS militārās agresijas rezultātā.”
Jānorāda, ka ar jēdzienu “starptautisko tiesību pamatprincipi” šeit domātas
starptautisko tiesību sistēmas galvenās imperatīvās
normas (ius cogens), kas ietver sevī vispāratzītas idejas un prasības
par starptautisko tiesību subjektu tiesisku uzvedību savstarpējās
attiecībās. Šādi pamatprincipi ir: suverēna līdztiesība un suverenitātei
piemītošo principu respektēšana, spēka (varas) un spēka draudu nelietošana, valsts
teritoriālās integritātes respektēšana, starptautisko strīdu un situāciju
noregulēšana ar starptautiski tiesiskiem līdzekļiem, neiejaukšanās valsts
iekšējās lietās, godprātīga starptautisko saistību pildīšana un citi
pamatprincipi.5 Tās ir normas, kurām saskaņā ar starptautisko tiesību
teoriju ir augstāks juridisks spēks nekā nacionālo tiesību normām. Tātad, ja
nacionālo tiesību (vienas vai otras valsts “iekšējo tiesību”) normas neatbilst
visām valstīm obligātajām starptautisko tiesību (ius cogens) normām,
tad šādas nacionālo tiesību normas ir prettiesiskas. Balstoties uz šo konstatējumu,
prettiesiska bija gan 1939.gada 23.augusta PSRS un Vācijas vienošanās (Molotova –
Ribentropa pakts), gan PSRS rīcība, kas izrietēja no šīs vienošanās.
Deklarācijas 1.punkts ir pamats Latvijas oficiālajai valststiesiskajai doktrīnai par
1918.gada 18.novembrī proklamētās Latvijas Republikas nepārtraukto valststiesisko
kontinuitāti.6
Deklarācijas 2.punkts izriet no 1.punkta un akcentē domu, ka 1940.gada
21.jūlijā pieņemtā deklarācija “Par Latvijas iestāšanos Padomju Sociālistisko
Republiku Savienības sastāvā “ pieņemta pēc PSRS diktāta un nepauž Latvijas
tautas gribu. Šī deklarācija pieņemta prettiesiska spiediena un draudu rezultātā.
Tāpēc tā pasludināma par spēkā neesošu kopš pieņemšanas brīža.
Deklarācijas 3. un 4.punkts veido vienotu juridisku noregulējumu
attiecībā uz Latvijas Republikas 1922.gada 15.februāra Satversmi. Līdz šim
sabiedrībā gan izskanējis viedoklis, ka nav īsti skaidrs, kāpēc bijis vajadzīgs
šis “konstitucionālais kūlenis”. Proti, vispirms 3.punktā pateikt, ka visā
Latvijas teritorijā tiek atjaunota 1922.gada Satversmes darbība, bet tūlīt 4.punktā
norādīt, ka “līdz Satversmes jaunās redakcijas pieņemšanai apturēt Latvijas
Republikas Satversmi, izņemot tos pantus, kuri nosaka Latvijas valsts konstitucionāli
tiesisko pamatu un kuri saskaņā ar Satversmes 77.pantu ir grozāmi tikai ar tautas
nobalsošanu.” Atbilde varētu būt tāda: 3.punktā mēs gribējām pateikt, ka
1922.gada Satversmes darbības atjaunošana ir mūsu mērķis, bet pagaidām, kamēr šo
mērķi nav iespējams sasniegt, mēs ejam uz to pakāpeniski, vispirms atjaunojot tikai
1.,2.,3. un 6.pantu.
Deklarācijas 5.punkts noteica “pārejas periodu” līdz Latvijas suverēnās
valsts varas faktiskajai atjaunošanai, kas beigtos ar 5.Saeimas sasaukšanu. Tā bija
kompromisa norma, kuras uzdevums bija mīkstināt spriedzi attiecībās ar Maskavu. No
vienas puses, šāds pārejas periods bija vajadzīgs arī tāpēc, lai sagatavotu brīvas
un demokrātiskas Saeimas vēlēšanas, taču, no otras puses, šo “pārejas periodu”
daudzi saprata kā pakāpenisku atbrīvošanos no PSRS virsvaras, kā pāreju no “dozētas
neatkarības“ uz pilnīgu neatkarību.
Tāda interpretācija nonāca pretrunā ar atjaunoto Satversmes 1.pantu, saskaņā ar kuru
“Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika”. Arvien skaidrāk kļuva redzams, ka
Deklarācijas 5.punkta saturs ir dokumenta svešķermenis, no kura pēc iespējas ātrāk
būtu jāatbrīvojas. Paldies liktenim, ka šis brīdis pārāk ilgi nebija jāgaida:
1991.gada 21.augustā Augstākā padome pieņēma Konstitucionālo likumu par Latvijas
Republikas valstisko statusu, un šā likuma 2.pantā tika atzīts par spēku zaudējušu
4.maija Deklarācijas 5.punkts.7
Kompromisa raksturs bija arī Deklarācijas 6.punktam, kurā noteikts, ka “pārejas
periodā” iespējams piemērot tās Latvijas PSR Konstitūcijas un citas tiesību
normas, ciktāl tās nav pretrunā ar Satversmes 1., 2., 3. un 6.pantu. Tomēr šis
kompromiss bija saprotams un attaisnojams, jo juridiskais vakuums nebija pieļaujams.
6.punktā tuklāt bija noteikts, ka “strīdu gadījumos jautājumus par likumdošanas
aktu piemērošanu izšķir Latvijas Republikas Konstitucionālā tiesa”. Diemžēl
Satversmes tiesa tika izveidota tikai pēc sešarpus gadiem – 1996.gada decembrī.
Deklarācijas 7.punkts paredzēja “izveidot komisiju”, lai izstrādātu
Latvijas Republikas Satversmes jaunu redakciju, kas atbilstu Latvijas toreizējam
politiskajam, ekonomiskajam un sociālajam stāvoklim. Jāteic, ka Deklarācijas
izstrādāšanas laikā Latvijā bija izplatīts viedoklis, ka 1922.gada Satversme ir
neglābjami novecojusi, tāpēc tā būtiski jāpārstrādā. Šāds viedoklis atbilda
toreizējai sapratnei par demokrātiju. Visai problemātiska un apšaubāma bija pati
nostādne, ka Augstākajai padomei, kuras sastāvā bija ievēlēti ne tikai Latvijas
Republikas pilsoņi vien, ir tiesības grozīt Satversmi. Tomēr Augstākā padome
1990.gada 31.jūlijā izveidoja darba grupu Satversmes jaunās redakcijas projekta
izstrādāšanai 22 deputātu sastāvā.8 Darba grupai tika uzdots iesniegt
projektu Augstākās padomes prezidijam līdz 1991.gada 1.janvārim. Minētajā termiņā
uzdevums netika izpildīts, jo darbu kavēja konceptuālas neskaidrības un arvien
pieaugošie LTF frakcijas deputātu protesti grozīt 1922.gada Satversmi principā. Beigu
beigās tika nolemts grozīt nevis Satversmi, bet izstrādāt projektu “Pamatlikums
pārejas periodam”. Līdz 1991.gada 24.martam projekta uzmetums bija gatavs un tā paša
gada 20.jūnijā pat pieņemts pirmajā lasījuma. Tomēr arī šis “garabērns” (95
panti) īstu mīlestību neieguva. Svītru “pārejas perioda Pamatlikumam” pārvilka
1991.gada 19.augusta PSRS valsts apvērsuma mēģinājums un mūsu 21.augusta
Konstitucionālā likuma 1.pants, kas noteica, ka Latvijas Republikas valstisko statusu
nosaka 1922.gada 15.februāra Satversme.9 Līdz ar to tika uzņemts kurss uz
pilnīgu Satversmes atjaunošanu.
Deklarācijas 8.punkts garantēja Latvijas un citu valstu pilsoņiem, kas
pastāvīgi dzīvo Latvijas teritorijā, sociālās, ekonomiskās un kultūras tiesības,
kā arī politiskās brīvības, kuras atbilst vispāratzītām starptautiskām
cilvēktiesību normām. Protams, ka šis punkts jāpiemēro kontekstā ar tajā pašā
dienā pieņemto Deklarāciju par Latvijas pievienošanos starptautisko tiesību
dokumentiem cilvēktiesību jautājumos (51 dokuments).10
Deklarācijas 9.punkts nosaka, ka Latvijas attiecības ar PSRS veidojamas saskaņā
ar 1920.gada 11.augusta miera līgumu starp Latviju un Krieviju. Tagad, kad PSRS beigusi
pastāvēt, 9.punktā teiktais attiecas uz PSRS tiesisko mantinieci – Krieviju.
Kopumā 4.maija Deklarācija vērtējama kā viens no neatkarīgās Latvijas valsts
atjaunošanas svarīgākajiem konstitucionālo tiesību aktiem. Tas ir fundamentāls
pamatakmens, balstoties uz kuru, pamazām veidojas brīva, neatkarīga, demokrātiska un
tiesiska Latvijas valsts. Pieņemot šo Deklarāciju, 1990.gada 4.maijā Latvija politiski
pilnīgi izšķīrās par atvadīšanos no Padomju Savienības, tā izšķīrās par
18.novembra Latvijas Republikas atjaunošanu.
1
Levits E. 1990.gada 4.maija Deklarācija par Neatkarības atjaunošanu // Valdis Blūzma, Ojārs Celle, Tālavs Jundzis, Dītrihs Andrejs Lēbers, Egils Levits, Ļubova Zīle. Latvijas valsts atjaunošana. 1986.–1993. Rīga, 1998., 234.lpp.² Ведомости Верховного Совета и Правительства Литовской Республики, 1990, No 9, 222; Cīņa, 1990., 14.marts.
³ Ведомости Верховного Совета и Правительства Эстонской Республики, 1990, No 12.
4 ASV par Baltijas valstu okupāciju // Latvijas Vēstnesis, 15.10.1998., Nr.294 (1355).
5 Juridisko terminu vārdnīca. Rīga, Nordik, 1998., 246.lpp.
6 Levits E. 1990.gada 4.maija Deklarācija par Neatkarības atjaunošanu // Valdis Blūzma, Ojārs Celle, Tālavs Jundzis, Dītrihs Andrejs Lēbers, Egils Levits, Ļubova Zīle. Latvijas valsts atjaunošana. 1986.-1993. Rīga, 1998., 227.lpp.
7 Latvijas Republikas Augstākās Padomes Ziņotājs, 24.10.1991., Nr.42, 446., 2048.lpp.
8 Turpat, 16.08.1990., Nr.33, 564., 1698.–1699.lpp.
9 Turpat, 24.10.1991., Nr.42, 446., 2048.lpp/
10 Turpat, 24.05.1990., Nr.21, 1170.–1173.lpp.