Teorētiskā un praktiskā doma | Tieslietas un dzīve |
Jevgeņijs Fortūna, patentu biroja FORAL pārstāvis, — "Latvijas Vēstnesim"
Mūsdienu brīvās konkurences attīstības apstākļos, pastāvot plašai paņēmienu daudzveidībai tirgus iekarošanā un cīņā ar konkurentiem, aizvien biežāk parādās "uzņēmīgi" ļaudis, kuri ne vienmēr izmanto godīgus paņēmienus un cenšas palielināt savus ienākumus uz kāda cita popularitātes, tiesību ekspluatācijas vai vienkārši apmānīšanas rēķina. Turklāt vairums tādu "uzņēmēju" izmanto nevis rupju kriminālpieeju, bet gan intelektuālu pieeju. Šajā rakstā būs runa par pašlaik īpaši populāro intelektuālās vardarbības vai izmantošanas parādību — negodīgu konkurenci. Šis temats Latvijā īpaši aktuāls kļuvis saistībā ar pēdējā laika skandalozajiem notikumiem (Latvijas Mūzikas producentu apvienības akcija pret pirātismu, kā arī "MDL Motors", "Cēsu alus" un daudzu citu reklāmas kampaņas).
I. Negodīgas konkurences būtība
Negodīgas konkurences būtību īsumā var formulēt kā neētiskas, dažreiz pat zemiskas metodes, kas tiek izmantotas savas peļņas palielināšanai. Par vienu no pirmajām negodīgas konkurences parādībām jau XVII gadsimtā uzskata kaitējuma nodarīšanu konkurentiem vai viņu pircējiem. Kā uzskatāmu un bieži izmantotu piemēru var minēt kādu tiesāšanās gadījumu, kas noticis XVIII gadsimtā, kad kāds zemes īpašnieks pie viena no saviem dīķiem pieradinājis mežapīles, ķēris tās un pārdevis tirgū, bet viņa skaudīgais kaimiņš, uzzinājis par to, sācis atbaidīt sava uzņēmīgā kaimiņa potenciālo medījumu, periodiski no bises izšaujot gaisā. Rezultātā tiesa nolēmusi, ka cietušajai pusei (pirmais zemesīpašnieks, kuram zuda medījums) par zaudējumu jāsaņem kompensācija — 20 mārciņas.1
Mūsdienu apstākļos pasaules praksē negodīgai konkurencei ir visdažādākie veidi2, ieskaitot pirātismu, apzinātu imitēšanu, kas maldina patērētājus, nepatiesu reklāmu, konkurenta nomelnošanu, nelikumīgu svešas popularitātes un labās slavas piesavināšanos, nelikumīgu konfidenciālās informācijas iegūšanu, izmantošanu un citas daudzveidīgas formas, kuru būtība principā noved pie viena un tā paša — nelikumīgu paņēmienu izmantošanas uzņēmējdarbības praksē, lai ar nelieliem līdzekļiem iegūtu peļņu.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes