ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

13. Novembris 2007 /Nr.46 (499)

Tiešā tiesību normu hierarhijas kontrole

Nosacīti izšķirami formālie un materiālie tiesību normas spēkā esības priekšnoteikumi un šķēršļi. Pirmajā gadījumā ir runa par tiem apstākļiem, kuri tiesību normas spēkā esībai noteic sākuma un beigu momentu, savukārt otrajā gadījumā - par tiem apstākļiem, kuri norāda, vai attiecīgo tiesību normu ir (pieņēmusi) izdevusi kompetenta institūcija, ievērojot noteikto kārtību, un vai no satura viedokļa šī norma atbilst augstāka juridiskā spēka tiesību normām, kas pretējā gadījumā var būt pamats tiesību normas atzīšanai par spēkā neesošu.

Tiešā tiesību normu hierarhijas kontrole

 

Nepiemērojot tiesību normas, administratīvā tiesa veic tiesību normu hierarhijas kontroli tieši – šajā gadījumā tiesa patstāvīgi, nevis ar Satversmes tiesas palīdzību, atzīst tiesību normas neatbilstību augstāka juridiskā spēka tiesību normai.

 

Mg.iur. Marina Borkoveca

 

Tiesību normas nepiemērošana

08.JPG (9823 bytes)
Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV”

Nosacīti izšķirami formālie un materiālie tiesību normas spēkā esības priekšnoteikumi un šķēršļi. Pirmajā gadījumā ir runa par tiem apstākļiem, kuri tiesību normas spēkā esībai noteic sākuma un beigu momentu, savukārt otrajā gadījumā – par tiem apstākļiem, kuri norāda, vai attiecīgo tiesību normu ir (pieņēmusi) izdevusi kompetenta institūcija, ievērojot noteikto kārtību, un vai no satura viedokļa šī norma atbilst augstāka juridiskā spēka tiesību normām, kas pretējā gadījumā var būt pamats tiesību normas atzīšanai par spēkā neesošu.

Materiālie tiesību normas spēkā esības priekšnoteikumi un šķēršļi norāda uz attiecīgās normas konstitucionalitāti vai antikonstitucionalitāti, kuras pārbaude ir konstitucionālās kontroles uzdevums. Satversmes tiesas kompetenci regulē Satversmes tiesas likuma 16. pants, kas aptver tiesību normu konstitucionalitātes pārbaudi. Pirmkārt, jāpārbauda kompetence, otrkārt, normas pieņemšanas procesuālā kārtība, treškārt, atbilstība augstāka juridiskā spēka tiesību normām no satura viedokļa.

Ja konstitucionālās uzraudzības rezultātā tiek konstatēts kāds no minēto spēkā esības priekšnoteikumu pārkāpumiem, ir pamats pārbaudāmo tiesību normu atzīt par spēkā neesošu.1

Latvijā administratīvajām tiesām atsevišķos gadījumos arī paredzētas tiesības vērtēt tiesību normu spēkā esības priekšnoteikumus.

Administratīvā procesa likuma (turpmāk – APL) mērķis un uzdevums ir kontrole pār izpildvaras darbībām, kuras attiecas uz konkrētām publiski tiesiskajām attiecībām starp valsti un privātpersonām.

Eiropas Padomes Rekomendācijā par administratīvo aktu tiesas kontroli (Recommendation Rec (2004)20 on the Committee of Ministers to member states on judicial review of administrative acts – angļu val.)2 ietvertā administratīvā akta definīcija paredz, ka administratīvais akts var būt gan valsts pārvaldes individuāls, gan arī normatīvs akts, kas var skart fizisko un juridisko personu tiesības un intereses.

Pielikumā ir paskaidrots, ka rekomendācijā iekļautā administratīvā akta definīcija sevī vairākus iespējamos iestādes rīcības veidus. Tā iekļauj individuālos administratīvos aktus lēmumu veidā, ko valsts pārvalde pieņem attiecībā uz atsevišķiem indivīdiem. Tā arī ietver preskriptīvus aktus un likuma normas kopā ar vispārējiem, nepersonificētiem noteikumiem, kas ir adresēti nenoteiktam personu lokam. Bez tam tā iekļauj arī faktisko rīcību ar sekām attiecībā uz fizisko vai juridisko personu tiesisko situāciju, saprotot to tā, ka tiesiska situācija ietver gan tiesību, gan pienākumu radīšanu.3

APL neparedz iesniegt pieteikumu par normatīvu aktu, piemēram, par pašvaldību saistošo noteikumu atcelšanu.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Jānis Pleps
Notikums
Pieminot Satversmes spēkā stāšanās 85. gadadienu
1922. gada 7. novembrī pulksten 12, sanākot uz savu pirmo sēdi jaunievēlētās 1. Saeimas deputātiem, spēkā stājās Latvijas Republikas Satversme. Šā gada 7. novembrī apritēja jau 85. gads kopš mūsu valsts pamatlikuma spēkā ...
Mare Merimā
Citu pieredze
Igaunijas tiesu sistēmas reforma
Raksta autore Mare Merimā (Mare Merimaa) ir Tallinas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģijas tiesnese kopš 1993. gada, kad Igaunijā tiesu reformas gaitā tika izveidotas apelācijas instances tiesas. Līdz tam kopš 1985. gada viņa ir ...
Aloizs Vaznis
Skaidrojumi. Viedokļi
Kriminālprocesā nepieciešami grozījumi
Pirms diviem gadiem, 2005. gada 1. oktobrī, stājās spēkā Kriminālprocesa likums. Jaunajam likumam bija jābūt efektīvākam un pilnīgākam par veco - Kriminālprocesa kodeksu. Tomēr jautājums, vai Kriminālprocesa likumam ir izdevies savu ...
1 komentāri
Vladimirs Terehovičs, Elita Nīmande
Skaidrojumi. Viedokļi
Kriminālistikas izzināšanas objekta noteikšanas problēma
Kriminālistikai ir vairāk nekā 100 gadu. Pa šo laiku izaugušas vairākas speciālistu paaudzes, kuru pamatnodarbošanās bijusi kriminālistisko zināšanu uzkrāšana un pilnveidošana. Visā šajā aizvadītajā laikā speciālisti centušies ...
Sannija Matule, Dace Mihaļska, Uldis Apsītis
Skaidrojumi. Viedokļi
Maksātnespējas procesa pilnveidotais saturs
Arī šajā "Jurista Vārda" numurā sadarbībā ar novembra sākumā Saeimā galīgā lasījumā pieņemtā Maksātnespējas likuma autoriem turpinām lasītājus iepazīstināt ar būtiskākajām novitātēm, kuras līdz ar nākamo gadu praksē ...
AUTORU KATALOGS