ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

22. Jūlijs 2008 /Nr.27 (532)

Latvijas – Krievijas valsts robežas jautājums un Latvijas nepārtrauktības doktrīna
Starptautiskās tiesības
un konstitucionālās tiesības mijiedarbībā
9 komentāri
Dr.iur. (Cantab)
Ineta Ziemele
Rīgas Juridiskās augstskolas viesprofesore,
Eiropas Starptautisko tiesību asociācijas valdes locekle 

Viens no pēdējā laika aktuālākajiem jautājumiem, neapšaubāmi, ir Latvijas– Krievijas robežas līgums. Līguma slēgšana radīja nepieciešamību atkārtoti izvērtēt Latvijas valsts pamatprincipu saturu gan konstitucionālo, gan starptautisko tiesību izpratnē un tiesiskās sekas. Satversmes tiesas spriedums jautājumā par šā līguma atbilstību Satversmes 3. pantam sniedza iespēju nostiprināt judikatūrā Latvijas valsts attīstībai specifiskos valsts teorijas principus. Šim spriedumam būtu jākļūst par aktīvu zinātnisku diskusiju priekšmetu, kas parādītu gan tā pozitīvo devumu, gan būtiskās kļūdas.

Šajā rakstā tiks analizēti trīs jautājumi. Pirmkārt, tā kā vairākums robežlīguma slēgšanas procesā iesaistīto amatpersonu norādīja, ka 2007. gada Latvijas–Krievijas valsts robežas līgums (turpmāk – 2007. gada līgums) neapstrīd un neapgāž Latvijas valsts nepārtrauktību, autore pievērsīsies jautājumam – ko valsts nepārtrauktība nozīmē un kā, ja vispār, tā ir saistīta ar 2007. gada līgumu. Otrkārt, autore apskatīs jautājumu par 1920. gada Latvijas–Krievijas Miera līguma īpašo raksturu un Satversmes 3. panta tvērumu. Šajā daļā būs sīkāk jāanalizē Satversmes tiesas spriedums, lai arī šis raksts nebūtu uzskatāms par to, ko klasiski tiesību doktrīnā saprot ar tiesas sprieduma komentāru. Treškārt, autore mēģinās novērtēt, vai Latvija vēl arvien ir paturējusi savas prasības tiesības atbilstoši starptautisko tiesību normām un principiem saistībā ar pienākumu atlīdzināt starptautisko normu pārkāpuma dēļ radīto zaudējumu.

 

I. Kas ir valsts nepārtrauktība un kā tā darbojas

[1] 2007. gada Saeimas debatēs gan par pilnvarojuma sniegšanu valdībai parakstīt 1997. gadā parafēto Latvijas–Krievijas robežlīgumu, gan par parakstītā līguma pieņemšanu valsts augstākās amatpersonas piesauca vairākus argumentus par labu šiem lēmumiem. Šo argumentu pamattēze bija šāda: stājoties starptautiskajās organizācijās, Latvija vienmēr bija uzsvērusi, ka tai nav nekādu šķēršļu parakstīt minēto līgumu.

[2] Bijusī Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga savā Saeimas uzrunā cita starpā teica:

"1991. gadā Latvija atjaunoja neatkarību tajās robežās, kādas mums de facto fiziski ir šodien. Mēs iestājāmies ANO, EDSO, Eiropas Savienībā un NATO, būdami šobrīd esošajās robežās, atkārtoti un uzsvērti deklarējot, ka mums nav teritoriālu pretenziju ne pret vienu valsti, ka mums nav teritoriālu konfliktu un nenoskaidrotu jautājumu ar kādu valsti.

Ja mēs būtu deklarējuši, ka Latvija uzskata Abreni par savu neatņemamu sastāvdaļu, mūsu tagadējo partneru un sabiedroto acīs tas būtu uzskatīts, viņuprāt, par teritoriālām domstarpībām ar mūsu kaimiņiem, un mēs vēl šodien, ticiet man, nebūtu ne Eiropas Savienības, ne NATO dalībvalsts.

Iestājoties starptautiskajās struktūrās, kas Latvijai garantē neatkarību, drošību un attīstību, mums bija jāpieņem gribot negribot tās realitātes, kādas izveidojušās Eiropā, – arī tā, ka Abrene jeb Pitalova vairs nav Latvijas valsts kontrolē."1

[3] Šeit teiktajā parādījās principiāli punkti. Latvija neatkarību atjaunoja de facto robežās, tas ir, bijušās LPSR robežās. Latvijai nav nenoskaidrotu jautājumu ar citām valstīm. Latvijai nav teritoriālu pretenziju. Latvija nav deklarējusi Abreni par savu teritoriju. Ja Latvijai būtu bijusi cita nostāja, to nebūtu uzņēmusi ANO, EDSO, ES un NATO.

Satversmes tiesas spriedums jautājumā par robežlīguma atbilstību Satversmes 3. pantam sniedza iespēju nostiprināt judikatūrā Latvijas valsts attīstībai specifiskos valsts teorijas principus. Šim spriedumam būtu jākļūst par aktīvu zinātnisku diskusiju priekšmetu, kas parādītu gan tā pozitīvo devumu, gan būtiskās kļūdas.

[4] Šis un citi amatpersonu paziņojumi ir visnotaļ interesants materiāls juridiskai un politiskā procesa analīzei. Šajā rakstā aprobežošos tikai ar dažu faktu piesaukšanu, piebilstot, ka, īpaši, starptautiskajās attiecībās un starptautiskajās tiesībās faktiskā realitāte un tiesiskā realitāte var būt atšķirīga.2 Valstij turpinot pastāvēt lielā mērā virtuālajā tiesiskajā realitātē gadu desmitiem, šī atšķirība var būt stipri izteikta tādā ziņā, ka, piemēram, iedomātais pilsoņu kopums noteikti ir visai atšķirīgs no reālā pilsoņu kopuma. Tomēr tā ir konkrētā valsts, kurai principā ir tiesības izvēlēties par labu savas pozīcijas bāzēšanai faktiskajā vai tiesiskajā realitātē, jo starptautisko tiesību sistēma satur abus principus: ex factis jus oritur un ex injuria non jus oritur. 1990.–1991. gadā Latvijai, vadoties no starptautiskām tiesībām un valstu prakses, bija izvēle starp šādiem variantiem: (a) jauna valsts bijušās padomju republikas robežās (aptverot šīs republikas iedzīvotājus), kas radusies ar PSRS akceptu, (b) otrās Latvijas Republikas scenārijs, kas noteikti ietver atzīšanu, ka pirmā republika tika veiksmīgi anektēta, un (c) valsts nepārtrauktība, kas de facto nebija viegli īstenojama, bet arī saskanēja ar starptautiskajās tiesībās sniegtām iespējām, kuras piecdesmit gados pat vēl bija nostiprinājušās. Latvija izvēlējās (c) variantu.3 Pasaule šai izvēlei piekrita. Cits ir jautājums par to, vai Latvija ir pratusi izskaidrot, ko šī izvēle nozīmē katrā jaunā valsts attīstības posmā vai konkrētā jautājumā, jo nevar taču cerēt, ka vienmēr un visos gadījumos starptautiskajās organizācijās vai valstīs ir pieejami eksperti valstu nepārtrauktības un ar to saistīto seku juridiskajos jautājumos.

[5] Līdz ar to ir vērts paskatīties, attiecībā uz kādu teritoriju vai vismaz uz kādiem teritoriju nosakošiem principiem Latvijas neatkarības atjaunošanas prasība 1991. gadā tika atzīta pasaulē. Ārlietu ministrijas 1999. gadā sagatavotajā grāmatā, kur publicēti Latvijas Valsts arhīva materiāli, ir apkopotas arī 1991. gadā saņemtās valstu nostājas sakarā ar Latvijas neatkarības atzīšanu. To starpā, piemēram, Beļģija paziņoja, ka "uzskata par nepieciešamu atgādināt, ka Beļģijai nav no jauna jāpārskata Baltijas valstu atzīšanas jautājums, jo tas iekļaujas šo valstu divdesmito gadu atzīšanas aktu pārmantojamībā".4 Īslande cita starpā konstatēja, ka Latvija atjaunoja 1922. gada Satversmi un apstiprināja, ka "Latvijas neatkarības atzīšana ir pilnīgi likumīga, jo Islande nekad nav atzinusi Latvijas militāro okupāciju un nelikumīgo pievienošanu Padomju Savienībai".5 Dānijas dokumentos atrodam norādi, ka tā apstiprina "Dānijas 1921. gadā pasludināt[o] Latvijas Republikas atzīšanu par neatkarīgu valsti".6 Kanādas valdība paziņoja, ka "Kanādas valdība 52 gadus ir atbalstījusi šīs trīs valstis varonīgajā cīņā par brīvības atgūšanu. Kanāda nekad nav atzinusi šo valstu aneksiju. Kanāda uzturēja de iure atzīšanu līdz brīdim, kad Lietuva, Latvija un Igaunija būs brīvas, lai atkārtoti apstiprinātu to neatkarību. Šī diena ir pienākusi".7 Austrālija atgādināja, ka tā kā realitāti pieņēma padomju de facto kontroli, bet sakarā ar 1991. gada augusta notikumiem "Baltijas valstis pirmo reizi kopš 1940. gada ir atguvušas kontroli pār savām lietām".8

[6] Lielākā daļa valstu atzina divdesmitajos gados izveidotās Latvijas valsts neatkarību, kas varētu nozīmēt, ka vismaz a priori atzīšana notika to gadu Latvijas valsts robežās un konstitucionālajā ietvarā, ja vien puses nevienojās par citiem noteikumiem. Bija, protams, valstis, kas ilgo okupācijas gadu laikā mainīja savu nelikumības neatzīšanas pozīciju.9 Šo valstu atzīšanas dokumenti atspoguļo minētās izmaiņas. Kā piemēru var minēt Zviedriju. Zviedrija paziņoja, ka "atzīst Latvijas Republiku par suverēnu un neatkarīgu valsti"10 (bet ne šo valstu neatkarību – I.Z.), jo 1991. gadā bija iestājušies visi valsts starptautiskai atzīšanai nepieciešamie priekšnoteikumi. Loģiski, ka Zviedrija, atzīstot valsti, skatījās uz valsts elementiem, kādi tie bija valsts atzīšanas momentā 1991. gadā. Zviedrija gan ir nosodījusi 1940. gada PSRS karaspēka ievešanu Latvijā, tomēr Zviedrijas izvēle bija par labu ex factis jus oritur principam. Jebkurā gadījumā, analizējot to, cik pamatoti bija amatpersonu apgalvojumi par neatkarības atjaunošanu LPSR robežās kā starptautiskajās tiesībās akceptētu patiesību, Satversmes tiesai bija jāizvērtē minēto valstu nostājas, nepieciešamības gadījumā pieprasot pušu komentārus.

[7] Neapšaubāmi, ka tādu vai citādu starptautisko seku radīšanā nozīme bija tam, ko Latvija pati prasīja no starptautiskās sabiedrības. Gan 1990. gada 4. maija Neatkarības deklarācija, gan 1991. gada 21. augusta Konstitucionālais likums runā par 1918. gadā izveidoto Latviju un Satversmē noteikto valstisko ietvaru. A priori tas nozīmē oriģinālās valsts robežas – princips, kuru ievēroja, atjaunojot valsts robežu ar Igauniju un Lietuvu.11 Kā viens no pretargumentiem Latvijas un Igaunijas valsts nepārtrauktībai doktrīnā tiek minēts fakts, ka robežas ar Zviedriju un Somiju it kā tika noteiktas atbilstoši bijušās PSRS robežām ar šīm valstīm.12 Praksē tik tiešām šie robežu punkti netika mainīti, bet līgums ar Zviedriju tika noslēgts tad, kad Latvija un Igaunija atjaunoja savu jūras robežu, un līgumā nav nevienas atsauces uz līgumiem ar PSRS.13 Tas ir svarīgs juridisks fakts, ņemot vērā to, ka Zviedrijas nostāja jautājumā par Latviju kā jaunu valsti līdzinās Krievijas nostājai.

Visbeidzot, atgriežoties nacionālajās tiesībās, 1992. gada 22. janvāra LR Augstākās padomes lēmums "Par Abrenes pilsētas un sešu Abrenes apriņķa pagasta aneksijas neatzīšanu" konkrēti noteic, ka Latvijas–Krievijas robežu "juridiski joprojām nosaka" 1920. gada Miera līguma 3. pants. Lai arī Satversmes tiesa norādīja, ka īsti nav skaidrs, vai 1990. gada 4. maija deklarācijas 9. punkta saturā ietilpst viss Miera līgums vai tikai tā daļa, nosliecoties gala rezultātā par labu otrajai alternatīvai, tomēr Kristīnes Krūmas atsevišķās domas uzskatāmi parāda, ka šāds secinājums nonāk pretrunā Latvijas konsekventi paustajai nostājai par līguma spēkā esamību, kā arī deviņdesmito gadu praksei Latvijā attiecībā uz šo robežas punktu.

komentāri (9)
9 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Garāmgājējs
24. Jūlijs 2008 / 14:01
0
ATBILDĒT
Es piekrītu Jusu rezultātam, bet situācija ir vēl pārliecinošāka, kā Jūs rakstat. Mūsdienu starptautiskajās tiesībās zaudējumu prasību izraisa tikai starptautiski prettiesisks akts, cesija nav starptautiski prettiesisks akts, ergo, zaudējumu prasība ir pat teorētiski neiespējama. Atbildi uz monetāro argumentu jāsniedz konkrētās primārās normas - līguma - interpretācijai, kas ir kristalskaidra - ar līgumu nav saistīta nekāda naudas pāreja.



Es neesmu pārliecināts, ka ir kāds jāpārliecina, ka tas ir cesijas līgums. Cesijas jēdziens starptautiskajās tiesībās nav preskriptīvs, kas ieslēgtu kādu īpašu tiesisku režīmu, bet deskriptīvs, aprakstot vienā vārdā tiesību jēdzienu 'teritorijas tiesību pāreja līguma ceļā.'. Attiecībā uz RL, būtu jāizvairās no jebkādām a priori prezumpcijām un teorijām un jādara garlaicīgais interpretācijas darbs. RL pasaka tikai un vienigi to, ka ta speka stasanas bridi Abrene piekrit KF - tas nesaka neko par Abrenes ieprieksejo statusu, tas nesaka neko par Abrenes statusa tiesiskumu, tas nesaka neko par plasakajam doktrinam. Tatad jautajums ir tikai viens -- kads statuss Abrenei bija pirms RL stasanas speka -- un uz so jautajumu ST, rightly in my view, dod vienkarsako atbildi - nav uzradits pietiekami skaidrs atteiksanas akts, tadel Abrene joprojam bija Latvijas teritorija de jure, tadel RL ir cesija. Es tiešām neredzu, kā tas var ietekmēt kontinuitāti. Reizē ar tiesībām un pienākumiem Latvija atguva tiesības atteikties no tiesībām un iegūt jaunus pienākumus, un tieši to tā izdarīja attiecībā uz Abreni.



P.S. Re Templis: es piekrītu, ka estētiski skaistāk būtu bijis lasīt izvērstu Ficmorica un Boveta analīzi un prātuļojumus par to, tieši kā estopelis atšķiras no piekrišanas, bet šīs lietas ir pietiekami skaidri pateiktas: tā kā MK nevarēja uzrādīt pietiekami skaidru atteikšanās aktu, nevarēja būt runas par estoppeli, un attiecībā uz klusējošo piekrišanu, šķiet, MK procesuālā stratēģija bija koncentrēties tikai uz tiešo atteikšanos. Tādēļ law of territory seems right by me -- pat ja tikpat pārliecinoši varētu uzrakstīt arī acquiescence argumentu.
vēsturnieks
23. Jūlijs 2008 / 09:05
0
ATBILDĒT
Vēlētos papildināt anonīmā lasītāja komentāru. Krievija tad, kad bija atzinusi Latvijas neatkarību, 1992.gadā piesavinājās Baltinavas pagasta Punduru ciemu un Punduru dzelzceļa staciju. Tāpēc ir visai dīvaini, ka gan Satversmes tiesa, gan cien.profesore par to klusē. Attiecībā uz gribas izpaudumiem ir jāsaka, ka situācijā, kad starp abām valstīm bija karastāvoklis, tad abas valstis izpauda savu gribu miera līgumā. Un tā bija šo valstu valdību preogatīva, iegūstot vai zaudējot kādu daļu no savas teritorijas. Turpretim miera laikā valdībām šādu preogatīvu nav. Tāpēc bija jānotiek referendumam, kā tas ir noteikts Satversmē. Protams, "Satversmes tēvi" neparedzēja, ka kāda Latvijas teritorijas daļa atradīsies citas valsts valdījumā un ka šādā gadījumā valdība un Saeima varētu viegli izvairīties no referenduma rīkošanas. Tagad, kad abas valstis ir izpaudušas saskanīgu gribas izteikumu, t.i., Krievijas valdījumā ir Abrenes apriņķa pagasti un Latvijas Saeima ir attiekusies no tiem, noslēdzot jaunu robežlīgumu, diskusijas šajā jautājumā sāk zaudēt savu nozīmi. No tā izriet arī smags trieciens līdzšinējai Latvijas kontinuitātes doktrīnai.
Dom Pedro do Brasil
23. Jūlijs 2008 / 02:15
0
ATBILDĒT
Jā, teritorijas bezatlīdzības cesija nav nekas neparasts. Visbiežāk starptautiskajā praksē tomēr cesija notiek pret atlīdzību (te ir neskaitāmi piemēri; blakus jau minētajām Luiziānai un Aļaskai var minēt viskrāšņāko teritorijas cesiju, kad 1848.g. Meksika par 15 mlj. tālaika dolāriem cedēja ASV 55% no savas teritorijas). Bet arī pretēji piemēri nav ilgi jāmeklē: jau minētā "Versaļas pakete" pēc 1.P.K., 1909.g. Riodežaneiro līgums starp manu dzimto Brazīliju un Urugvaju par vairāku salu un līču cesiju, vai, teiksim, 1859.g. Cīrihes līgums, ar kuru Austrija cedēja Lombardijas novadu Francijai, bet tā uzreiz cedēja to Sardīnijas karalistei. Visi šie līgumi ir izteikti ļoti skaidros vārdos, un es neko nezinu par to, ka kādā no šiem gadījumiem otrā puse pēc vairākiem gadiem būtu iedomājusies nākt klajā ar kompensācijas pieprasījumiem. Es domāju, ka, ja šāds dīvains demaršs kaut kur parādītos, tad tas noteikti būtu plaši zināms.

Pilnīgi piekrītu tam, ka laikposmā no 1991. līdz 2007. gadam Abrenes novads bija prettiesiski anektēts no Krievijas puses. ST spriedumā tas parādās pietiekami skaidri, un es domāju, arī šī raksta autore to saprot. Paliek tikai pats mazumiņš – pārliecināt par šo tēzi pašu Krieviju un trešās valstis. Protams, kā es jau teicu, tas ir atkarīgs no tā, vai līgumu kā tādu patiešām atzīst par cesijas līgumu.

Jūs, starp citu, ļoti pareizi minējāt Saeimas debates (vēl noteikti jāpiemin Valsts prezidentes deklarētais – man slinkums tagad celties un meklēt konkrētos datumus un citātus...). Būtu interesanti aplūkot jautājumu par to, kā Latvijas attieksme 1991.-2007.g. izskatās klasiskās Starptautiskās tiesas judikatūras gaismā par gribas izpausmi teritoriālajos strīdos (Fisheries, 1951, Preah Vihear, 1962). Dīvaini, kādēļ autore par to neko nav uzrakstījusi?
Garāmgājējs
22. Jūlijs 2008 / 16:39
0
ATBILDĒT
Attiecībā uz zaudējumiem, es sliegtos Jums piekrist, ka cesija per se nav prettiesisks akts, tādēļ tā var notikt vai nu ar monetāro kompensāciju (kā Aļaskas un Luiziānas gadījumā), vai bez tās (kā daudzos robežstrīdos pēc Pirmā Pasaules Kara), un pušu līgumā izteiktā griba būtu prima facie jāuzskata par izsmeļošu. Tomēr atbilstoši ST spriedumam līdz RL spēkā stāšanās brīdim Krievijas Federācijai nebija tiesību uz Abreni, tātad no 1991.gada līdz 2007.gada decembrim Krievija prettiesiski anektēja Abreni, ko neietekmē apstāklis, ka pēc šī datuma tā to dara tiesiski. Starptautisko tiesību pārkāpums šādā gadījumā būtu nevis Abrenes atdošana, bet tās tiesiskais statuss pirms atdošanas, par ko atbilstoši valsts atbildības normām varētu celt zaudējumu prasību (interesants jautājums, protams, būtu, vai parlamentārajās debatēs izteiktais viedoklis par jau agrāku atteikšanos no Abrenes nenozīmē sādu tiesību atsaukšanu).
Dom Pedro do Brasil
22. Jūlijs 2008 / 16:02
0
ATBILDĒT
>> "Un: tiesiskā pēctecība nav tas pats, kas turpinātība (kontinuitāte)">>

Pilnīgi pareizi. Bet es vairs nezinu, kādu koncepciju pašreizējā Latvijas valdība aizstāv. Nebrīnīšos, ja pēc gada jau deklarēsim sevi par jaunu, 1991.g. radītu valsti, jo mums, lūk, vajadzīga gāze un investīcijas no Krievijas.

>> "Vai līgums noregulē visas attiecības, kādas vien pastāv starp Kr. un L.? Kas nav īpaši pateikts līgumā, tas vairs nepastāv?">>

Jautājums ir loģiski aplams, kauns tādus uzdot. VISAS tiesiskās attiecības noteiktā jomā neviens līgums vai likums nekādi nevar noregulēt; nav jābūt juristam, lai to saprastu.

Latvijas-Krievijas robežlīgums, bez šaubām, noregulē abu valstu attiecības tiktāl, ciktāl tās attiecas uz valsts robežu. Abas puses ir vienojušās par de facto esošās robežlīnijas leģitimitāti. Punkts. Par kompensācijām Latvijai par rezultātā zaudētajām Latvijas teritorijām tur nav ne pušplēsta vārda. Jums nekad nav gadījies dzirdēt tādu jēdzienu kā "klusējot izteikta griba"?

>>"Ziemele atsaucas uz starptautiskās atbildības principiem, vai tie nav tiesiskais pamats? Kāpēc līgums par robežām to izslēdz?">>

Atbildības par ko? Kā Krievija var būt atbildīga par to, ka Latvija bez maldības, viltus un spaidiem (Vīnes konvencijas 48.-52.p.) un bez jebkādām papildprasībām ir labprātīgi atzinusi esošo robežu, tādējādi automātiski atzīdama Krievijas suverēno varu pār strīdus teritorijām? Protams, līgums par robežām neizslēdz iespēju prasīt kompensāciju par padomju okupāciju un Staļina laika represijām utt. (atstājot malā jautājumu par šādas prasības saturisko pamatotību, kas ir pilnīgi cits temats). Bet tas jau vairs neattiecas uz šī raksta tēmu.
anonīms lasītājs
22. Jūlijs 2008 / 15:52
0
ATBILDĒT
Domāju, ka daudzi no cien. profesores cerēja sagaidīt kādu kritiku par "jauniegūtajām teritorijām", ko savā spriedumā izvirzīja Satversmes tiesa. Tāpat cien. profesore nemin nevienu vārdu ne par to ,ka starp Latviju un Padomju Krieviju līdz pat 1920.gada 11.augustam bija karastāvoklis, kas ir būtiska atšķirība no situācijas, kurā tika noslēgts pašreizējais robežlīgums ar Krieviju, ne par Punduru staciju, ko 1992.gadā ieguva Krievija. Jācer, ka nākamajā publikācijā šis un daudz kas cits neizpaliks.
collin
22. Jūlijs 2008 / 11:10
0
ATBILDĒT
No iepriekšējā komentāra: "Slēdzot robežlīgumu, Latvija taču nav vienojusies ar Krieviju par to, ka jautājums par kompensāciju tiek atstāts kā atklāts jautājums"

Vai līgums noregulē visas attiecības, kādas vien pastāv starp Kr. un L.? Kas nav īpaši pateikts līgumā, tas vairs nepastāv? Ziemele atsaucas uz starptautiskās atbildības principiem, vai tie nav tiesiskais pamats? Kāpēc līgums par robežām to izslēdz?



Un: tiesiskā pēctecība nav tas pats, kas turpinātība (kontinuitāte).
Dom Pedro do Brasil
22. Jūlijs 2008 / 03:29
0
ATBILDĒT
Tas nudien ir visam kronis! Piedodiet, kāda "nelikumība pret Latviju"?!! Tas, ka Latvijas leģitīmās varas iestādes pašas labprātīgi parakstīja un ratificēja šo robežlīgumu? Latvijai tādēļ ir tiesības uz zaudējumu atlīdzību? No kā – pašai no sevis? Es saprotu, ka var būt nogurums un neuzmanība, bet nopietnam autoram tomēr vajadzētu apzināties, ko viņš raksta. Jo ikvienam no mums galva ir dota nevis tikai tādēļ, lai domātu, bet lai domātu loģiski.

.

Diemžēl robežlīguma vilciens ir aizgājis. Krievu sakāmvārds saka, ka pēc kautiņa dūres neklājas vicināt. Latvija šajā spēlē ir paspēlējusi gan politiski, gan juridiski, un tikai un vienīgi savu valstsvīru alkatības un cinisma dēļ. Pašlaik runa var būt tikai par to, kā saglābt to, kas vēl paliek no tiesiskās pēctecības koncepcijas; šajā ziņā autorei var piekrist. Taču ne jau ar visādiem fantastiskiem apgalvojumiem un tēzēm.
Dom Pedro do Brasil
22. Jūlijs 2008 / 03:28
0
ATBILDĒT
Izlasīju rakstu. Jāsaka, ka mani uzreiz pārņem dalītas jūtas.

Sākumā, pieklājībai, dažas pozitīvas lietas. Raksts no formas viedokļa liekas tīri labs. Pieņemot, ka autore pati to ir uzrakstījusi, es patiešām esmu pārsteigts, jo visi viņas iepriekšējie raksti – vismaz tie, kurus esmu lasījis – ar īpašu kvalitāti neizcēlās. Domāju, ka sākotnējā analīze ir visnotaļ korekta, un tai maz ko var piebilst.

.

Sākot ar raksta 76. punktu sākas vislielākās problēmas. Te nu mēs, diemžēl, Ziemeles kundze, apmaldāmies trijās priedēs. Īstenībā visproblemātiskākie ir 76. un 79. punkti. 76. punktā autore piekrīt ST vērtējumam, ka robežlīgums ir cesijas līgums, un turpat piebilst: "Divas problēmas, kas parādās sakarā ar šādu līguma kvalifikāciju…" Mīļo meitiņ, bet tās jau nav tās galvenās problēmas! ST patiešām atzīst, ka tas pēc būtības ir cesijas līgums, taču, lai tam būtu kaut kādas uz āru vērstas sekas, tas nebūt nav pietiekami. Iedomājieties, Ziemeles kundze, ka esat nopirkusi kartupeļu maisu, un, kad pārdevējs nāk pie Jums uz mājām ar rēķinu, Jūs stavat istabas vidū un kliedzat, ka tas īstenībā esot bijis dāvinājuma līgums. Jums pašai tas nešķiet smieklīgi? Lai ST sniegtajai kvalifikācijai būtu spēks starpvalstu attiecībās, šāda kvalifikācija ir vispirms jāatzīst otrajai līgumslēdzējai pusei. Otrā līgumslēdzēja puse var to darīt (a) spontāni, labprātīgi vai (b) arbitrāžas ceļā, piem., vēršoties "neatkarīgā starptautiskā tiesu institūcijā, kurai abas līgumslēdzējas puses vienojas uzdot šo jautājumu". Un tagad varat trīsreiz minēt, vai gadījumā ar Krieviju tas ir reāli iespējams? Kā Jūs citādi piespiedīsiet Krieviju (un, galvenais, visas pārējās valstis, resp., starptautisko sabiedrību) atzīt Jūsu un ST piedāvāto kvalifikāciju?

.

Labi, mīļā miera labad pieņemsim, ka tas bija cesijas līgums. Pieņemsim, ka Krievija to atzīst. Tagad paskatīsimies, ko autore raksta 79. punktā: "Starptautiskajās tiesībās cesijas līguma elements ir arī vienošanās par īpašuma un iedzīvotāju jautājumiem atdodamajā teritorijā, kā arī vienošanās par naudas summu, kuru teritorijas saņēmējs izmaksā teritorijas atdevējam. 2007. gada līgums šos jautājumus neregulē, un tie arī nekad neesot apspriesti. Citas deklarācijas vai vienošanās līgumam nav pievienotas. Tomēr, ievērojot, ka Satversmes tiesa kvalificēja 2007. gada līgumu kā cesijas līgumu un ka nekur oficiālā formā Latvija nav pateikusi, ka tā neizvirzīs monetārās prasības, kas izriet un ir saistītas ar Abrenes teritorijas cesiju, ir pamats teikt, ka Latvija principā uztur savu starptautiskajās tiesībās pamatoto zaudējuma atlīdzības prasību. Arī tiesas spriedums nepasaka, ka Latvijai nebūtu tiesību, kad pienāks laiks un kad Latvijai būs nepieciešamā ekspertīze un briedums pieprasīt kompensāciju par teritorijas atdošanu."

Piedodiet, bet tie nu gan ir galīgi nieki un blēņas! Autore acīmredzot nav universitātes pirmajā gadā studējusi vispārējo līgumtiesību teoriju. Redzat, ja līgums tiek noslēgts, tad ir jāprezumē, ka tas izveido pilnīgu tiesisku attiecību – tiktāl, ciktāl tiesību normas nenosaka citādi un ciktāl pašas puses nav vienojušās citādi. Slēdzot robežlīgumu, Latvija taču nav vienojusies ar Krieviju par to, ka jautājums par kompensāciju tiek atstāts kā atklāts jautājums? Nē? Tad kāds Latvijai var būt tiesisks pamats vēlāk nākt klajā ar kaut kādiem kompensācijas prasījumiem?

.

Pašās raksta beigās autore izveido tādu augstākās pilotāžas figūru, ka elpa aizcērtas: "Tieši otrādi: Satversmes tiesa pasaka un pamato, ka pret Latviju ir tikusi izdarīta nelikumība un atbilstoši starptautisko tiesību principiem cietušai valstij ir tiesības uz zaudējuma atlīdzību."

Tas nudien ir visam kronis! Piedodiet, kāda "nelikumība pret Latviju"?!! Tas, ka Latvijas leģitīmās varas iestādes paša
visi numura raksti
Ērika Lazareva
Skaidrojumi. Viedokļi
Zaudējumu atlīdzināšana nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā
Jebkura fiziska vai juridiska persona ir atbildīga par zaudējumiem, ko tā nodara citai fiziskai vai juridiskai personai. Šis atlīdzināšanas princips pazīstams jau no senseniem laikiem (piemēram, Hamurabi likumos). Ja valsts ir ...
Jānis Pleps
Domu mantojums
Satversmes jautājumi latgaliešu trimdā
1 komentāri
Kristiāns Štarks
Skaidrojumi. Viedokļi
Varas dalīšana un konstitucionālā jurisdikcija
Tiesību prakse
Par piecpadsmitgadīga bērna
nodarbināšanu brīvdienās
Darba likuma 37. panta pirmās daļas otrajā teikumā dots jēdziena “bērns kā darba tiesisko attiecību subjekts” definīcija, saskaņā ar kuru bērns ir persona, kura līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai turpina iegūt ...
1 komentāri
Tiesību prakse
Apsūdzētā tiesības uz sadarbību
vienkāršotāka procesa izvēlē
Tas, ka apsūdzētais izmanto savas tiesības uz sadarbību vienkāršotāka procesa izvēlē, pastiprina savas vainas atzīšanu un nožēlošanu, bet nav atzīstams par patstāvīgu viņa atbildību mīkstinošu apstākli.
AUTORU KATALOGS