ŽURNĀLS Tiesību prakse

23. Decembris 2008 /Nr.48 (543)

Senāta Administratīvo lietu departamenta nolēmumu atziņas
2008. gada oktobris. Otrā daļa
2 komentāri

I nodaļa. Konkurences tiesības

Saskaņotas vienošanās jēdziens Konkurences likumā

Senāta ALD 2008. gada 8. oktobra spriedums lietā Nr. SKA-344/2008

Lietas jautājums

Lietā tika atbildēts uz jautājumu, kāds ir Konkurences likumā lietotā saskaņotas vienošanās jēdziena saturs.

Senāta atziņas

Senāts atzina, ka atbilstoši Konkurences likuma 1. panta 11. punktam ar terminu "vienošanās" ir saprotams divu vai vairāku tirgus dalībnieku līgums vai saskaņota darbība, kurā tirgus dalībnieki piedalās, kā arī lēmums, ko pieņēmusi reģistrēta vai nereģistrēta tirgus dalībnieku apvienība vai tās amatpersona. Detalizētāk jēdzieni "līgums", "saskaņota darbība" un "lēmums" likumā nav skaidroti. Senāta ieskatā, šāda skaidrojuma trūkums pats par sevi nenoved pie secinājuma, ka tiesību norma par aizliegtās vienošanās pārkāpumu ir tik neskaidra, ka nav piemērojama ar pietiekamu paredzamību.

Saskaņā ar Konkurences likuma 2. pantu šā likuma mērķis ir sabiedrības interesēs aizsargāt, saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci visās tautsaimniecības nozarēs, ierobežojot tirgus koncentrāciju, uzliekot par pienākumu izbeigt konkurenci regulējošajos normatīvajos aktos aizliegtas darbības un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saucot pie atbildības vainīgās personas. Senāta ieskatā, no šīs tiesību normas izriet, ka ar Konkurences likumu likumdevējs vēlējies Latvijā tirgus ekonomikas apstākļos panākt efektīvu konkurenci, pēc iespējas novēršot pēc mērķa vai sekām konkurenci deformējošas darbības. Nemēģinot likuma tekstā tālāk par norādi uz līgumu, saskaņotām darbībām un lēmumu izskaidrot, kādā tieši veidā konkrētās darbības (vienošanos) var veikt, likumdevējs ir nodrošinājis pietiekami elastīgu likuma piemērošanu. Proti, formas, kādas tirgus dalībnieki var izmantot, lai kavētu, ierobežotu vai deformētu konkurenci, ir ļoti dažādas un laika gaitā mainās. Turklāt efektīvai konkurences aizsardzībai ir būtiski, lai Konkurences likums aptvertu ļoti plašu darbību spektru, neprasot, piemēram, tikai rakstveida līgumus, kuros varētu nepārprotami izlasīt, ka aizliegtā vienošanās ir bijusi. Līdz ar to izmantotie formulējumi ir pietiekami plaši, un galvenais ir konstatēt, vai tirgus dalībnieks ir veicis darbības, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana. Konkurenci uzraugošās iestādes pienākums ir pierādīt šādu darbību esamību, un tiesa pēc tam veic kontroli pār šo secinājumu pareizību.

Gan Konkurences padome, gan tiesa šajā lietā, vērtējot, vai ir notikušas saskaņotas darbības, ir piemērojusi Eiropas Kopienu tiesas atziņas. Pretēji pieteicējai Senāts atzīst Eiropas Kopienu tiesas judikatūras izmantošanu par pamatotu attiecībā uz šajā lietā pārsūdzēto lēmumu, kas pieņemts, kad Latvija vēl nebija Eiropas Savienības dalībvalsts. Kā secināms no Konkurences likuma teksta, arī pirms iestāšanās Eiropas Savienībā tas lielā mērā bija saskaņots ar Eiropas Kopienas tiesību normām. Arī 2001. gada 4. oktobrī pieņemtā Konkurences likuma projektam pievienotajā anotācijā tiešā tekstā ir pateikts, ka šis likumprojekts izstrādāts ar mērķi novērst iepriekš spēkā esošā Konkurences likuma nepilnības konkurences tiesību normu saskaņošanā ar atbilstošajām Eiropas Kopienas tiesību normām (sk.: http://www.saeima.lv/saeima7/ reg.likprj.).

Tā kā Eiropas Kopienas dibināšanas līguma noteikumi attiecībā uz konkurenci tika iestrādāti Latvijas Konkurences likumā, tad līdzīgos šā likuma noteikumus var piemērot atbilstoši attiecīgo Eiropas Kopienas dibināšanas līguma noteikumu interpretācijai. Šajā gadījumā ir pamatoti piemērota Eiropas Kopienu tiesas sniegtā Eiropas Kopie­nas dibināšanas līguma 81.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (2)
2 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Sniegs
5. Janvāris 2009 / 13:07
0
ATBILDĒT
Izskatās, ka sniega tīrīšanas lietā atziņa varētu šogad būt visai aktuāla.
Anonīms lietotājs
23. Decembris 2008 / 18:44
0
ATBILDĒT
Lielisks pārskats! Tā turpināt, Senāta ALD! Administratīvisti objektīvi progresīvākie AT.

Malači arī JV, ka esat šādu publikāciju uzsākuši. Galvenais, lai saglabājas regularitāte.
visi numura raksti
Māris Leja
Skaidrojumi. Viedokļi
Ļaunprātīga uzticības izmantošana
darījumos ar nekustamo īpašumu
Augstākās tiesas Senāta Krimināllietu departamentā (turpmāk – Senāts) jau vairākkārt izskatītas krimināllietas, kurās par krāpšanu apsūdzētās personas (nekustamā īpašuma pārdevēji) vispirms sev piederošu īpašumu ...
Aivars Niedre
Skaidrojumi. Viedokļi
Finanšu sistēmas apdraudējums, izplatot nepatiesas ziņas
Jānis Pleps
Skaidrojumi. Viedokļi
Pamattiesību katalogs starpkaru periodā
Latvijas Republikas 6. Saeima 1998. gada 15. oktobrī pieņēma grozījumus Latvijas Republikas Satversmē, kas papildināja Satversmi ar jaunu – astoto – nodaļu "Cilvēka pamattiesības".1 Šogad apritējuši desmit gadi, kopš Latvijas ...
Artūrs Kučs, Māris Burbergs
Skaidrojumi. Viedokļi
Vispārējai cilvēktiesību deklarācijai – 60
Martins Osis
Skaidrojumi. Viedokļi
Civiltiesiska līguma normatīvi prezumptīvā interpretācijas metode
Kaut gan objektīvās un subjektīvās interpretācijas metode ir atzītas un plaši lietotas, ne vienmēr ir iespējams sasniegt interpretācijai izvirzāmo uzdevumu – līguma jēgas noskaidrošanu. Civillikums (turpmāk – CL) pēc ...
AUTORU KATALOGS