ŽURNĀLS Eiropas telpā

25. Augusts 2009 /Nr.34 (577)

Ikgadējais atvaļinājums Latvijas un Eiropas Kopienu civildienestā
Mg.iur.
Māris Strads
 

Katrā valstī darbojas speciālu institūciju kopums, kas veic noteiktas valsts pārvaldes funkcijas, – valsts pārvaldes iestādes. Valsts pārvaldes iestādēs strādā darbinieki, kas pilda savus pienākumus uz darba līguma pamata, kā arī īpaša darbinieku kategorija – ierēdņi, kuri piedalās publisko tiesību realizēšanā. Visi ierēdņi kopā veido valsts civildienestu.

2004. gada 1. maijā Latvija kļuva par pilntiesīgu Eiropas Savienības dalībvalsti. Lai nodrošinātu Eiropas Kopienu interešu aizsardzību, ievērošanu un izpildi, pastāv Eiropas Kopienu civildienests, kuru veido Eiropas Kopienu dalībvalstu pilsoņi. Pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā arī Latvijas pilsoņiem rodas iespējas strādāt Eiropas Kopienu civildienestā.

Valsts civildienesta likums nosaka, kas ir valsts civildienesta ierēdnis. Šā likuma 3. panta pirmā daļa paredz, ka valsts civildienesta ierēdnis ir persona, kas tiešās valsts pārvaldes iestādē veido nozares politiku vai attīstības stratēģiju, koordinē nozares darbību, sadala vai kontrolē finanšu resursus, izstrādā normatīvos aktus vai kontrolē to ievērošanu, sagatavo vai izdod administratīvos aktus, sagatavo vai pieņem citus ar indivīda tiesībām saistītus lēmumus. Šā panta otrā daļa paredz, ka ierēdnis specializētajā valsts civildienestā ir persona, kura minētās funkcijas veic diplomātiskajā un konsulārajā dienestā, Valsts ieņēmumu dienestā, Valsts tiesu ekspertīžu birojā.

Galvenais normatīvais akts, kas regulē Eiropas Kopienu civildienesta darbību, ir Eiropas Kopienu Civildienesta nolikums.1 Tas noteic, ka Eiropas Kopienu civildienesta ierēdnis ir persona, kuru atbilstoši šim nolikumam ieceļ kādā no dienesta amatiem vienā no Eiropas Kopienu iestādēm ar attiecīgās iestādes iecēlējinstitūcijas2 izdotu tiesību aktu. Eiropas Kopienu civildienesta ierēdņi ir arī personas, ko ieceļ tādas Eiropas Kopienu instances, uz kurām attiecas Eiropas Kopienu Civildienesta nolikums atbilstoši Eiropas Kopienu tiesību aktiem, ar kuriem tās izveidotas. Eiropas Kopienu civildienesta ierēdņi darbojas arī Ekonomikas un sociālo lietu komitejā, Reģionu komitejā, Eiropas ombudā, kā arī Eiropas Datu aizsardzības uzraudzītājā, kas Eiropas Kopienu Civildienesta nolikuma izpratnē arī ir Eiropas Kopienu iestādes. Ierēdņi ir Eiropas Kopienu pastāvīgās amatpersonas.3

Lai nodrošinātu kvalitatīvu pienākumu izpildi, ierēdņiem jārada atbilstoša vide un apstākļi, kuriem pieskaitāmi arī atvaļinājumi. Valsts civildienesta likumā4 nav "atvaļinājuma" definīcijas. Ieskatu šā termina izpratnē sniedz Darba likums,5 kurš noteic, ka atvaļinājums ir viens no atpūtas laika veidiem. Darba likuma 141. panta pirmā daļa paredz, ka atpūtas laiks ir laikposms, kura ietvaros darbiniekam nav jāveic viņa darba pienākumi un kuru viņš var izlietot pēc sava ieskata. Savukārt šā panta otrā daļa nosaka, ka atpūtas laiks ietver pārtraukumus darbā, diennakts atpūtu, nedēļas atpūtu, svētku dienas un atvaļinājumus. Atvaļinājuma jēdziens tiek definēts atsevišķos literatūras avotos, piemēram, kā atbrīvojums no darba uz noteiktu laiku (saglabājot algu un darba vietu); arī attiecīgais laika posms.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Māris Leja
Skaidrojumi. Viedokļi
Kad nekustamā īpašuma otrreizēja atsavināšana ir noziedzīga
2008. gada 23. decembra "Jurista Vārdā" tika publicēts mans raksts "Ļaunprātīga uzticības izmantošana darījumos ar nekustamo īpašumu".1 Tajā tika aplūkots jautājums, kā no krimināltiesiskā viedokļa vērtējama situācija, kad ...
Natālija Freimane, Katrīna Inkuša
Skaidrojumi. Viedokļi
Komercdarbība un cilvēktiesību ievērošana: savstarpējo attiecību jautājumi
Šajā rakstā analizētas cilvēktiesību un komercdarbības attiecības plašā aspektā, t. i., izzināta normatīvi tiesiskā bāze, sniedzot skaidrojumu par saistošo un nesaistošo normu klasifikāciju, aplūkots kompānijas pienākumu ...
Kristīne Jaunzeme
Nedēļas jurists
Kristīne Jaunzeme
Kristīne Dārzniece
Tiesību prakse
Īres līguma atzīšana par spēkā neesošu

Šajā rakstā sniegts komentārs par Augstākās tiesas Senāta 2007. gada 31. oktobra spriedumu lietā Nr. SKC–395.

10 komentāri
Tiesību prakse
Lietas nepamatota skatīšana bez pierādījumu pārbaudes

Apelācijas instances tiesai ir pienākums pārliecināties par to, vai lietu pirmās instances tiesa bez pierādījumu pārbaudes skatījusi pamatoti.

AUTORU KATALOGS