ŽURNĀLS Tiesību prakse

20. Decembris 2011 /Nr.51 (698)

Par lietas izpētes izbeigšanu, pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu
Konkurences padomes lēmums
Lieta Nr. 1509/10/03.02./7
2011. gada 4. novembrī

Par Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas 1. un 3. punktā noteikto aizliegumu pārkāpumiem AS “VCI”, SIA “Projekts 3”, SIA “PRO VIA”, SIA “Pk 19+93” un AS “Ceļu inženieri” darbībās

Rīgā
Nr.E02-68
(Prot. Nr. 54, 3.§)

Konkurences padome 2010.gada 1.jūlijā saņēma SIA "Firma L4" 2010.gada 1.jūlija iesniegumu Nr.834 "Par izpētes lietas ierosināšanu" (turpmāk tekstā – Iesniegums).

Iesniegumā norādīts, ka, sākot ar 2010.gada marta mēnesi, aktīvu dalību ceļu un ielu būvuzraudzības publiskajos iepirkumos uzsākusi 2010.gada 18.februārī Komercreģistrā reģistrētā PS "Latroad". PS "Latroad" izveidota, apvienojot piecas kompānijas – SIA "PRO VIA", AS "Ceļu inženieri", SIA "Pk 19+93", AS "VCI" un SIA "Projekts 3".

Iesniedzējs uzskata, ka atbilstoši Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 1.punktam notikusi vairāku tirgus dalībnieku apvienošanās (saplūšana), lai kļūtu par vienu tirgus dalībnieku, kā arī, ka minēto tirgus dalībnieku kopējā tirgus daļa ceļu un ielu būvuzraudzības tirgū pārsniedz 40%, līdz ar to tām pirms apvienošanās saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta otro daļu Konkurences padomē bija jāiesniedz pilns ziņojums. Iesniegumā norādīts, ka SIA "PRO VIA", AS "Ceļu inženieri", SIA "Pk 19+93", AS "VCI" un SIA "Projekts 3" apvienošanās atbilstoši Konkurences likuma 15.panta trešajai daļai ir nelikumīga.

Vienlaicīgi Iesniedzējs uzskata, ka pārkāpts Konkurences likuma 11.pants, jo uz vienošanās pamata apvienojoties pieciem tirgus dalībniekiem, kuri iepriekš bija konkurenti būvuzraudzības tirgū, notiek tirgus sadale, konkurences kavēšana, ierobežošana un deformēšana.

Tāpat Iesniegumā norādīts, ka PS "Latroad" ieguvusi dominējošu stāvokli būvuzraudzības tirgū, to ļaunprātīgi izmanto, saviem pakalpojumiem nosakot neadekvāti augstu pārdošanas cenu, tādējādi pārkāpjot Konkurences likuma 13.panta pirmo daļu.

Izvērtējot Iesniegumā un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome konstatēja, ka PS "Latroad" izveidošana nav vērtējama kā apvienošanās Konkurences likuma 15.panta izpratnē. Ņemot vērā, ka PS "Latroad" nav uzskatāma par autonomu ekonomisko vienību, Konkurences padome uzskatīja, ka nav pamata noteikt, vai tā atrodas dominējošā stāvoklī kādā no konkrētajiem tirgiem, kā arī, vai tā šo stāvokli izmanto ļaunprātīgi.

Konkurences padome 2010.gada 1.septembrī nolēma neierosināt lietu uz SIA "Firma L4" 2010.gada 1.jūlija iesnieguma Nr.834 "Par izpētes lietas ierosināšanu" pamata daļā par Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā un 13.panta pirmajā daļā noteiktajiem pārkāpumiem PS "Latroad" un tās biedru darbībās, savukārt ierosināt lietu uz SIA "Firma L4" 2010.gada 1.jūlija iesnieguma Nr.834 "Par izpētes lietas ierosināšanu" pamata par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1. un 3.punktā noteikto aizliegumu pārkāpumiem AS "VCI", SIA "Projekts 3", SIA "PRO VIA", SIA "Pk 19+93" un AS "Ceļu inženieri" darbībās (Prot. Nr.38, 3.§) [turpmāk tekstā - Lieta Nr.1509/10/03.02./7].

Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 2.punktu un 27.panta otro daļu, 2011.gada 24.februārī (Prot. Nr.9, 5.§), 2011.gada 27.maijā (Prot. Nr.26, 3.§) un 2011.gada 5.augustā (Prot. Nr.40, 2.§) pieņēma lēmumu par lēmuma pieņemšanas termiņa pagarināšanu.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 26.panta septīto daļu 2011.gada 21.jūlijā SIA "Firma L4" (vēstule Nr.1760) un 25.jūlijā AS "Ceļu inženieri" (vēstule Nr.1770), AS "VCI" (vēstule Nr.1774), SIA "Pk 19+93" (vēstule Nr.1772), SIA "PRO VIA" (vēstule Nr.1771), SIA "Projekts 3" (vēstule Nr.1773) tika nosūtīti paziņojumi par lēmuma pieņemšanai nepieciešamo faktu konstatēšanu un par Konkurences likumā noteiktā aizlieguma pārkāpumu, vienlaicīgi aicinot desmit dienu laikā no vēstules saņemšanas iepazīties ar lietas materiāliem, izteikt savu viedokli un iesniegt papildu informāciju.

Procesa dalībnieki izmantoja savas tiesības iepazīties ar lietu Nr.1509/10/03.02./7, Konkurences padome 2011.gada 9.augustā saņēma AS "Ceļu inženieri", AS "VCI", SIA "Pk 19+93", SIA "PRO VIA", SIA "Projekts 3" pilnvarotā pārstāvja 2011.gada 8.augusta vēstuli Nr.08/08_2011 "Paskaidrojumi lietā Nr.1509/10/03.02./7", 2011.gada 19.augustā - 2011.gada 17.augusta vēstuli Nr.17/08_2011 "Papildus paskaidrojumi un pierādījumi lietā Nr.1509/10/03.02./7", 2011.gada 16.septembrī – 2011.gada 16.septembra vēstuli Nr.16.09_2011 "Papildus pierādījumi lietā Nr.1509/10/03.02./7", savukārt 2011.gada 26.septembrī – SIA "PRO VIA" sagatavoto pārskatu.

Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 2.punktu, 8.panta otro daļu un 27.panta trešo daļu, 2011.gada 26.augustā (Prot. Nr.42, 5.§) pieņēma lēmumu pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā uz laiku līdz 2011.gada 2.oktobrim, 2011.gada 28.septembrī (Prot. Nr.47, 5.§) – uz laiku līdz 2011.gada 28.oktobrim, 2011.gada 28.oktobrī (Prot. Nr.53, 3.§) – uz laiku līdz 2011.gada 4.novembrim. 

"Latroad" ir pilnsabiedrība, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.50103274961, tās juridiskā adrese ir Antonijas iela 18 k-1, Rīga, tās biedri (ar tiesībām pārstāvēt personālsabiedrību ar visiem biedriem kopīgi) – AS "VCI", SIA "Projekts 3", SIA "PRO VIA", SIA "Pk 19+93", AS "Ceļu inženieri".

"VCI" ir akciju sabiedrība, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.44103041198, tās juridiskā adrese: Stacijas iela 3A, Valmiera.

"Projekts 3" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003578510, tās juridiskā adrese: Ūdens iela 12-117, Rīga.

"PRO VIA" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003372696, tās juridiskā adrese: Antonijas iela 18 k-1, Rīga.       

"Pk 19+93" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.43603019683, tās juridiskā adrese: Brīvības gatve 224, Rīga.

"Ceļu inženieri" ir akciju sabiedrība, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003708021, tās juridiskā adrese: Aveņu iela 1, Daugavmala, Tīnūžu pagasts, Ikšķiles novads.

 

Lietas izpētes gaitā tika iegūta informācija no publisko iepirkumu pasūtītājiem, PS "Latroad", tās biedriem – AS "Ceļu inženieri", AS "VCI", SIA "Pk 19+93", SIA "PRO VIA", SIA "Projekts 3" (turpmāk – arī lietas dalībnieki), kā arī citiem tirgus dalībniekiem. Konkurences padomes Izpilddirekcijas amatpersonas pie lietas dalībniekiem veica Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4. un 5.punktā paredzētās procesuālās darbības (turpmāk – inspekcija).

Izvērtējot lietā esošo un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

 

k o n s t a t ē j a:

AS "Ceļu inženieri", AS "VCI", SIA "Pk 19+93", SIA "PRO VIA", SIA "Projekts 3" 2010.gada 17.februārī noslēdza Pilnsabiedrības līgumu (turpmāk – arī Pilnsabiedrības līgums), nodibinot PS "Latroad". 2010.gada 18.februāri PS "Latroad" tika reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā.

Pilnsabiedrības izveidošana ir viens no tirgus dalībnieku organizēšanās veidiem, lai kopīgi piedalītos iepirkumā. PS "Latroad" Pilnsabiedrības līgumā (skat. lēmuma 3.1.punktu) tās biedri paredzēja veikt kopīgu komercdarbību, par mērķi nosakot sadarbību atsevišķu pasūtītāju infrastruktūras attīstības projektos projektēšanā, projektu vadībā un būvuzraudzībā, kuri tiek finansēti no ERAF vai Kohēzijas fonda.

Pilnsabiedrības tiesiskais regulējums ir iekļauts Komerclikuma normās, un Konkurences padomei nav iebildumu pret šāda veida tirgus dalībnieku sadarbības formu, kamēr pilnsabiedrības izveidošana un darbība atbilst arī konkurences tiesību normām.

Ņemot vērā, ka Komerclikuma normas neierobežo pilnsabiedrības biedru rīcības brīvību, nosakot savas savstarpējās attiecības pilnsabiedrības līgumā, būtiski attiecīgajā regulējumā neiekļaut nosacījumus, kuri neatbilst konkurences tiesību normām. Tirgus dalībnieki ir atbildīgi gan par pilnsabiedrības līgumā ietvertajiem nosacījumiem, gan to piemērošanu.

Dibinot PS "Latroad", tās biedri konkurences kavēšanu, ierobežošanu vai deformēšanu neparedzēja kā tās mērķi, tomēr konkrētajos apstākļos tieši šāds mērķis (tirgus sadale) izriet no Pilnsabiedrības līgumā ietvertajiem nosacījumiem un to piemērošanas.

Konkrētajā gadījumā Pilnsabiedrības līgums ir vispārēja vienošanās par pilnsabiedrības dibināšanu, kuras biedri katrā konkrētajā gadījumā lemj par vienošanās dalībnieku lomu, atbildības, ieguldījumu apjomu u.tml. Līdz ar to horizontālais līgums par pilnsabiedrības dibināšanu pats par sevi nav par kopīgu pakalpojumu sniegšanu, bet pamats, lai PS "Latroad" biedri savstarpēji vienotos par darbu izpildītājiem konkrētajos iepirkumos (kas turklāt nozīmē, ka kopīgajā pakalpojumu sniegšanā var nebūt iesaistīti visi vienošanās dalībnieki, kas horizontālas vienošanās gadījumā par kopīgu pakalpojumu sniegšanu ir neatņemami, pretējā gadījumā dalība šādā sabiedrībā nevar nodrošināt, ka kopīgā sadarbība reāli tiks īstenota).

 

1. Tirgus dalībnieki – konkurenti

1.1. AS "Ceļu inženieri", AS "VCI", SIA "Pk 19+93", SIA "PRO VIA", SIA "Projekts 3" ir uzskatāmas par tirgus dalībniekiem atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 9.punktam, jo veic saimniecisko darbību Latvijas teritorijā.

 

1.2. Pilnsabiedrības līguma 1.1.2.punkts 2010.gada 17.februāra redakcijā paredzēja PS "Latroad" biedru sadarbību ERAF un Kohēzijas fondu finansētajos Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas un Latvijas Republikas 9 lielāko pilsētu (Rīgas, Daugavpils, Liepājas, Jelgavas, Jūrmalas, Ventspils, Rēzeknes, Valmieras, Jēkabpils) infrastruktūras attīstības projektos projektēšanā, projektu vadībā un būvuzraudzībā.

Savukārt Pilnsabiedrības līguma 1.1.2.punkts 2010.gada 5.oktobra redakcijā paredzēja PS "Latroad" biedru sadarbību ERAF un Kohēzijas fondu finansētajos Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas un Latvijas Republikas 9 lielāko pilsētu (Rīgas, Daugavpils, Liepājas, Jelgavas, Jūrmalas, Ventspils, Rēzeknes, Valmieras, Jēkabpils) infrastruktūras attīstības projektu projektēšanas, projektu vadības un būvuzraudzības iepirkumu konkursos un citos projektēšanas, projektu vadības un būvuzraudzības iepirkumos.

Lietas Nr.1509/10/03.02./7 izpētes ietvaros Konkurences padome konstatēja (skat. lēmuma 3. un 4.punktu), ka AS "VCI", SIA "Projekts 3", SIA "PRO VIA", SIA "Pk 19+93", AS "Ceļu inženieri" darbības, kuras satur Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punktā noteiktā pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmes, attiecas gan uz Pilnsabiedrības līguma 1.1.2.punktā noteikto jomu, gan ārpus tās, t.i., PS "Latroad" biedri vienojās par piedalīšanos arī tādos publiskajos iepirkumos, kuros atbilstoši Pilnsabiedrības līgumam PS "Latroad" nebija paredzēts piedalīties. Atsevišķi PS "Latroad" biedri piedalījušies publiskajos iepirkumos, kuros saskaņā ar Pilnsabiedrības līgumu bija paredzēts piedalīties PS "Latroad". Vienlaicīgi konstatējams, ka iepriekš minētās AS "VCI", SIA "Projekts 3", SIA "PRO VIA", SIA "Pk 19+93", AS "Ceļu inženieri" darbības attiecināmas uz publiskajiem iepirkumiem ceļu (ielu) būvuzraudzības, projektēšanas un projektu vadīšanas pakalpojumu jomā.

 

1.3. Konkrētais tirgus Konkurences likuma 1.panta 4.punkta izpratnē ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu. Atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 5.punktam konkrētās preces tirgus – noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības. Savukārt atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 3.punktam ģeogrāfiskais tirgus – ģeogrāfiska teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām.

 

1.4. PS "Latroad" biedri (AS "Ceļu inženieri", AS "VCI", SIA "Pk 19+93", SIA "PRO VIA", SIA "Projekts 3") uzskata, ka konkrētais tirgus definējams kā konsultantu pakalpojumu tirgus ceļu nozarē, šajā tirgū ietverot tādus pakalpojumus kā inženierizpēte, projektēšana, būvekspertīze, būvuzraudzība un citi konsultantu pakalpojumi.

Turklāt PS "Latroad" sniegusi viedokli1, ka par tās konkurentiem uzskatāmi visi tie komersanti, kas reģistrēti Būvkomersantu reģistrā, jo tiem ir tiesības darboties šajā sertificētajā jomā Latvijas teritorijā. Vienlaicīgi norādot, ka, piemēram, 2010.gada oktobrī Būvkomersantu reģistrā reģistrēti 686 komersanti, kuru sertificētā joma ir "ceļu projektēšana, būvdarbu vadīšana un būvuzraudzība".

Tāpat PS "Latroad" norādījusi, ka attiecībā uz pieprasījuma pusi valsts autoceļu būvuzraudzības līgumos, kas kopumā sastāda lielāko ceļu būvuzraudzības tirgus daļu, tehniskā personāla sastāvā jābūt projekta vadītājam (LVC pārstāvis), būvinženierim (var būt jebkuras projektēšanas kompānijas sertificēts inženieris projektēšanā) un būvuzraugam (sertificēts inženieris būvuzraudzībā), arī no piedāvājuma puses konkrētie tirgus dalībnieki ceļu nozarē vienlaicīgi piedāvā gan būvuzraudzības, gan ceļu projektēšanas un ar to saistītus pakalpojumus. PS "Latroad" pieļauj, ka Latvijas Republikas teritoriju var uzskatīt par ceļu būvuzraudzības un projektēšanas ģeogrāfisko tirgu.

PS "Latroad" uzskata, ka publiskie iepirkumi veido ļoti būtisku daļu (iespējams, aptuveni 70%) no kopējā tirgus Latvijas Republikas teritorijā. Saskaņā ar lietas dalībnieku sniegto informāciju par to apgrozījumu ceļu būvuzraudzībā un ceļu projektēšanā 2008. un 2009.gadā, konstatējams, ka publiskie iepirkumi veido AS "Ceļu inženieri" – 70%, AS "VCI" – 34%, SIA "Pk 19+93" – 71%, SIA "PRO VIA" – 91-94%, SIA "Projekts 3" – 100% no to apgrozījuma ceļu būvuzraudzībā, kā arī AS "Ceļu inženieri" – 70%, AS "VCI" – 80%, SIA "Pk 19+93" – 99%, SIA "PRO VIA" – 96-98%, SIA "Projekts 3" – 99% no to apgrozījuma ceļu projektēšanā.

Aptaujātajiem tirgus dalībniekiem ir atšķirīgi viedokļi, vai ceļu būvuzraudzības pakalpojumi un ceļu projektēšanas pakalpojumi iekļaujami atsevišķos tirgos, vai arī uzskatāmi par vienu konkrēto tirgu. Lielākā daļa tirgus dalībnieku uzskata, ka Latvijas Republikas teritorija ir atzīstama par ceļu būvuzraudzības, kā arī projektēšanas ģeogrāfisko tirgu.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Dzintra Pededze
Notikums
Satversmes tiesai – 15
Pirms 15 gadiem – 1996. gada decembrī – Latvijas konstitucionālajā sistēmā sāka funkcionēt jauna institūcija – Latvijas Republikas Satversmes tiesa (turpmāk – ST). Plašāk konstitucionālās tiesvedības piecpadsmitgade tika ...
4 komentāri
Sanita Osipova
Domu mantojums
Nacionālo tiesību nenacionālie avoti
Latviešu tauta ir izveidojusies un turpina pastāvēt, pateicoties tautu vienojošai nacionālai kultūrai. Neviena nācija, kura pazaudējusi savu kultūru, kā nācija nepastāv.1 Neatņemama kultūras sastāvdaļa ir juridiskā kultūra un ...
4 komentāri
Jānis Rušenieks
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai Rīgas kinostudijā radītās televīzijas mākslas filmas pieder Latvijai
Latvijā jau vairākus gadus turpinās konflikts starp Latvijas valsti Kultūras ministrijas personā un savulaik privatizēto valsts uzņēmumu "Rīgas kinostudija". Latvijas valsts uzskata, ka tieši tai pieder visas tiesības uz padomju ...
Ilze Skultāne
Nedēļas jurists
Ilze Skultāne
3 komentāri
Sannija Matule
Juridiskā literatūra
Mācību grāmata darba tiesībās
Darba tiesībām veltītās literatūras klāstā šis gads bijis jo īpaši nozīmīgs – tā sākumā klajā nāca jaunākie Darba likuma komentāri, savukārt tagad, gada izskaņā, lasītāju vērtējumam ir nodota Velgas Slaidiņas un Ilzes ...
AUTORU KATALOGS