ŽURNĀLS Redaktora sleja

7. Augusts 2012 /Nr.32 (731)

Kad rezultatīvā daļa apsteidz aprakstošo un motivējošo daļu
8 komentāri
Dr.iur.
Gatis Litvins
 

Ja cilvēce vairāk iegūst tad, ja tā ļauj katram atsevišķam indivīdam dzīvot tā, kā pašam šķiet labāk, nekā tad, ja spiež katru dzīvot tā, kā šķiet labi pārējiem, tad to nevar attiecināt uz valsti. Valsts ir kopīga visiem cilvēkiem, un katrs atsevišķi un visi kopā ir par to atbildīgi. Tādēļ jāpastāv vispilnīgākai brīvībai diskutēt par jebkuru valsts rīcību. Gribētos sacīt, ka skepse pret valsti iegūst vispilnīgāko lietojumu. Katrai valsts noteiktai "patiesībai" sabiedrības loceklis atsevišķi vai grupā var likt pretī ne mazāk ticamu un tikpat pierādītu citu, no pirmās atšķirīgu un tai pretēju "patiesību", jo, kā atzīst skeptiķi, tas, kas nav uzskatāms par acīmredzamu vai dabas dotu, nav atzīstams par neapšaubāmu "patiesību". Diskusijas neesamība vai ierobežojumi vērtējami negatīvi, jo, ja viedoklis par to ir pareizs, tad tiek liegta iespēja maldus aizstāt ar patiesību. Ja viedoklis ir aplams, tiek zaudēts labums, ko iespējams iegūt, patiesībai saduroties ar kļūdu. Dzīvot maldos nozīmē būt nebrīvam. Katrs viedoklis, kas satur kaut daļiņu patiesības, ir vērtība.

Tādēļ sabiedrībai jābūt atvērtai diskusijai un diskusiju prasošai, tomēr vienlaikus diskusijai jābalstās uz cilvēka cieņu un jābūt strukturētai. Diskusija par kādu valsts institūciju nevar sākties un arī beigties ar apgalvojumu, ka konkrētā institūcija ir likvidējama, jo slikti strādā.

Jaunas valsts institūcijas, piemēram, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Tiesībsarga birojs, pakļaujas nežēlīgākai kritikai nekā jau vēsturiski izveidojušās institūcijas, piemēram, Saeima, Augstākā tiesa. Pirmajā gadījumā salīdzinoši bieži runā par likvidāciju, savukārt otrajā gadījumā diskusija tiktāl neaiziet un aprobežojas ar pašas rīcības nepareizības analīzi.

Nepamatoti ir sākt analizēt valsts institūcijas darbu jau ar apgalvojumu par tās nepieciešamību. Tiesībsarga institūts ir vissvarīgākais 20. gadsimta konstitucionālais jauninājums, kas ieviests dažādās tiesību, politikas un kultūras sistēmās. Tā lietderība un nepieciešamība ir atzīta pat apstākļos, ja valstī efektīvi darbojas administratīvās tiesas. Līdz ar to Latvijā ir maināmas diskusijas par Tiesībsarga biroju struktūra. Diskusijas rezultatīvajai daļai par šīs valsts institūcijas likvidāciju jābūt secinājuma daļā, nevis jau pirms aprakstošās un motīvu daļas. Pretējā gadījumā šāds slēdziens ir aizspriedumains un vērsts nevis uz institūcijas problēmu izzināšanu un analīzi, bet destrukciju.

Salīdzinājumam vērtīgi ir minēt Džona Stjuarta Millsa secinājumu: "Spriestspēja cilvēkiem ir dota, lai viņi to lietotu. To var lietot kļūdaini, bet vai tādēļ būtu jāsaka cilvēkiem, ka viņiem to nevajadzētu lietot nemaz?" Arī Tiesībsarga biroja līdzšinējā pieredze un darba rezultāti nevar būt iemesls, lai uzreiz lemtu par biroja likvidāciju. Pagātnes kļūdas nevar aizēnot nākotnes potenciālos sasniegumus.

komentāri (8)
8 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
ai_bi
8. Augusts 2012 / 18:00
0
ATBILDĒT
Varbūt Tiesībsargs būtu noderīgāks mums visiem, ja ar tā palīdzību būtu iespēja (vēl pirms lēmuma pieņemšanas) saņemt atzinumu, nevis pēc tam, kad jau radies tiesību pārkāpums (aizskārums). Tagad APL nedod iemeslu un pamatu amatpersonai konsultēties.
Proficius Aliri
7. Augusts 2012 / 19:42
0
ATBILDĒT
Tiesībsarga institūta izveidošana Latvijā ir ļoti laba ideja, kuras praktiskā realizācija un vēlamo funkciju īstenošana ārkārtīgi atpaliek no sagaidāmā ideāltipiskā modeļa. Tiesībsarga ikgadējie ziņojumi par paveikto skaidri liecina, ka dominējošās rīcības formas ir sūdzību izskatīšana un iedzīvotāju konsultācijas. 2011.gadā portālā politika.lv J.Pleps rakstā „Meklējam tiesībsargu!” uzsvēra: „Tiesībsarga pašmērķis nav sūdzību izskatīšana, ieslodzījuma vietu monitorings un iedzīvotāju informēšana par cilvēktiesībām. Ja sabiedrība un politiķi no tiesībsarga sagaida tikai šo funkciju īstenošanu, tad atsevišķai ombuda institūcijai nav jēgas. Attiecīgās kompetences var sekmīgi īstenot arī citas valsts institūcijas. Savukārt tiesībsarga misija ir vizionisms — nākotnes perspektīvu iezīmēšana, kā arī cilvēktiesību un labas pārvaldības attīstības nodrošināšana.” Tomēr pat retumis publicētajos tiesībsarga atzinumos pamatā trūkst paša būtiskākā – ieteikumi, ko darīt, kā rīkoties, lai konstatēti pārkāpumi neatkārtotos u.tml. Protams, iedzīvotāju sūdzības labi pilda informatīvo funkciju, proti, tiesībsargs var uzzināt reālajā dzīvē aktuālās privātpersonu problēmas. Taču tās formālās atbildes un pārbaudes procesi pamatā sekmē vienīgi tiesībsarga statistikas rādītāju augšupeju.



Domājams, ka ir jāmaina tiesībsarga reakcijas veids – pagātnes notikumu izvērtēšanas prioritāte jānomaina ar nākotnes nepieciešamo un vēlamo modeļu veidošanu. Normatīvo tiesību aktu grozījumu sagatavošana, labas pārvaldības principam atbilstošas prakses rokasgrāmatu izstrāde, iestāžu prakses izvērtēšana un sniegto ieteikumu izpildes publiska atspoguļošana, ātra un pārliecinoša rīcība diskutablās un sociāli jutīgās situācijās u.tml. – tas varētu būt tiesībsarga vēlamais ceļš. Galu galā, ja nav tam nepieciešamo resursu, tad varētu atteikties no formāltipiskās sūdzību izskatīšanas, atstājot vien iespēju iedzīvotājiem iespēju informēt par varbūtējiem pārkāpumiem vai nepilnībām.
hihi
7. Augusts 2012 / 17:29
1
ATBILDĒT
Godātais vai cienītā - Jūs lasījat kādas personas viedokli žurnālā, nevis tiesas spriedumu. Tāpēc nemeklējiet tajā sprieduma sastāvdaļas, bet gan - ideju. :D
Antropos
7. Augusts 2012 / 15:40
0
ATBILDĒT
Līdztekus neapšaubāmi aktuālajai, rakstā aplūkotajai problemātikai jautājumus rada tajā izmantotā terminoloģija. Proti: kas ir rezultatīvā daļa? Un motivējošā? Latvijas procesuālo tiesību normās ir minēta tikai sprieduma motīvu un rezolutīvā daļa.
alise
7. Augusts 2012 / 11:17
0
ATBILDĒT
Varbūt problēma ir nevis institūcijā, bet gan pašreizējā tiesībsarga personā?

Varbūt kāds cits cilvēks būtu bijis piemērotāks? Tikai – kurš?
Anonīms lietotājs
7. Augusts 2012 / 10:59
0
ATBILDĒT
\"Nepamatoti ir sākt analizēt valsts institūcijas darbu jau ar apgalvojumu par tās nepieciešamību.\"



Tieši pretēji. Ja kāds līdzeklis (lasi - iestāde) nesasniedz savu mērķi, tad pats pirmais solis problēmas risināšanai ir mērķa definēšana, uzstādot jautājumu, kāpēc mums vispār šī iestāde ir nepieciešama. Tikai tad, kad mērķis ir skaidrs, mēs varam analizēt, vai iestādes darbs ir efektīvs un kā to padarīt par tādu.



Un tiesībsarga nepieciešamība nav nemaz tik acīmredzama, kā to stāda priekšā autors.

Pedējā Bīriņu seminārā tika runāts par juridiskās transplantoloģijas problēmām, kad īpaši jāuzmanās, piemērojot svešu tiesību institūtu nacionālajā tiesību sistēmā. Par piemēru tika minēts ombuds, kas tomēr ir eksporta prece Latvijā. Šeit jājautā, vai ombuds \"ēd Latijas ozola saknes\" vai arī labi aug tajā.
Seskis
7. Augusts 2012 / 09:50
0
ATBILDĒT
Pieļauju, ka tiesībsarga institūts tomēr ir nepieciešams, pirmkārt, jau tiem pašiem ieslodzītajiem tiek dotas uzziņas par viņu tiesībām, tāpat arī maznodrošinātie un pensionāri, invalīdi tiek informēti par savām tiesībām.

Tiesībsarga biroja priekšrocība ir bezpartejiskums atšķirībā no citām iestādēm, kas iesniegumu gan izskatīs, bet deķīti vilks uz savu pusi. Protams, reakcijas laiks varētu būt ātrāks, tomēr tas vairāk saistīts ar tiesībsarga biroja kapacitāti, kas korelē ar iesniegto sūdzību blāķiem.
mja
7. Augusts 2012 / 08:26
0
ATBILDĒT
Ja citur tiesībsarga nepieciešamība ir viennozīmīgi atzīta, tas nenozīmē, ka Latvijā tā vajadzība, it īpaši pašreizējā formā ir tik eksistenciāla.

Pirmkārt, tiesībsargs šobrīd būtībā ir vēl viena institūcija, kas atbild uz sūdzībām (turklāt atbildēm praktiski nekādu seku nav) un uzklausa telefoniskas un citas mutiskas žēlabas (arī seku nekādu). Otrkārt, tiesībsarga pašiniciatīva un reakcijas ātrums sacenšas lēnumā ar aizmigušu gliemezi. Treškārt, Latvijā to tiesībsargu pat valsts institūcijas neņem vērā, plus izvēles procedūra vedina aizdomāties par politisko \"atkarību\". Visbeidzot, nebūtu jau jāsaka, ka tiesībsargs vispār ir nederīgs. Vienkārši šobrīd nav aktuāls. Latvijā nav tik augsta tiesiskā kultūra un papilnam citu problēmu, piemēram, tās pašas administratīvās tiesas efektivitāte.
visi numura raksti
Andrejs Lielkalns
Skaidrojumi. Viedokļi
Dalībnieku un akcionāru reģistri – problēmas un risinājumi
Atsaucoties Tieslietu ministrijas aicinājumam, žurnāls "Jurista Vārds" 2011. gada 22. novembra numurā sāka diskusiju par iespējamām izmaiņām sabiedrību ar ierobežotu atbildību dalībnieku reģistru un akciju sabiedrību akcionāru ...
1 komentāri
Magda Papēde
Skaidrojumi. Viedokļi
Paredzēts harmonizēt kolektīvā pārvaldījuma organizāciju regulējumu
Eiropas Komisija 11. jūlijā publiskoja sen solīto direktīvas projektu par autortiesību un blakustiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācijām.1 Ar saskaņotas likumdošanas palīdzību visās Eiropas Savienības dalībvalstīs Komisija ...
Baiba Mālīte
Skaidrojumi. Viedokļi
Personas tiesības uz atlīdzinājumu par iestādes tiesiski nodarītu tiesību aizskārumu
Jāvienādo atlīdzināšanas kārtība par zaudējumiem un kaitējumu, kas personai nodarīti ar valsts pārvaldes iestādes tiesisku rīcību administratīvajā procesā. Kā Latvijas Republikas Satversmē,1 tā citos normatīvajos aktos ir ...
Tiesību prakse
Krāpšana un piesavināšanās ir mantas nolaupīšanas veidi
Starp pazīmēm, kas raksturo piesavināšanās kā noziedzīga nodarījuma sastāva subjektu un subjektīvo pusi, norādāms tas, ka sveša manta atrodas vainīgās personas pārziņā vai manta tai uzticēta, t. i., manta pie šīs personas ...
1 komentāri
Sannija Matule
Informācija
Koledžu vieta juridiskās izglītības jomā
Jautājums par augstākās izglītības novērtējumu un kvalitāti Latvijā šobrīd ir guvis tādu vispārējo uzmanību, ka par to regulāri vēsta plašsaziņas līdzekļi, spriež akadēmiskajā vidē, Saeimā un nozares institūcijās, bet ...
AUTORU KATALOGS