ŽURNĀLS Intervija

2. Oktobris 2012 /Nr.40 (739)

Konstitucionālā identitāte atšķir valsti no valsts
37 komentāri
Dr.iur.h.c.
Egils Levits
Valsts prezidenta Konstitucionālo tiesību komisijas priekšsēdētājs, – intervijā žurnāla "Jurista Vārds" galvenajai redaktorei Dinai Gailītei un tieslietu redaktoram Gatim Litvinam 

Pirms divām nedēļām, 17. septembrī, Valsts prezidenta Konstitucionālo tiesību komisija (KTK) nāca klajā ar Viedokļa par Latvijas valsts konstitucionālajiem pamatiem un neaizskaramo Satversmes kodolu gala secinājumiem. Savukārt atzinuma pilnais teksts Valsts prezidenta kancelejas mājaslapā tika publiskots 28. septembrī (skat.: www.president.lv).

KTK atzinuma centrālais jautājums – kādi ir Latvijas valsts konstitucionālie pamati un vai eksistē neaizskarams Satversmes kodols. Neskatoties uz to, ka Latvijas Republikas Satversmē expressis verbis konstitūcijas kodols nav definēts, KTK secinājusi, ka Satversmes kodols ir no Latvijas valsts dibināšanas apstākļiem un rakstura, Satversmes pieņemšanas gaitas un citiem faktoriem skaidri izsecināms. Tāpat KTK ierosinājusi Satversmes kodolu vārdiskot, paplašinot konstitūcijas preambulu.

Gan par KTK secinājumiem, gan ierosinājumiem jau aizsākusies plaša diskusija, turklāt tā ievērojami pārsniegusi ierastās juridiskās vides robežas.

Jāatgādina, ka jēdziens "Satversmes kodols" Latvijas sabiedrības dienaskārtībā nonāca 2011. gada nogalē kā pretsvars ierosinājumam rīkot tautas nobalsošanu par otru valsts valodu. Jautājums par valsts pamatiem aktuāls ir vēl joprojām – šobrīd kontekstā ar iniciatīvu automātiski piešķirt Latvijas Republikas pilsonību personām ar nepilsoņa statusu.

Viens no pirmajiem, vēl pirms vairākiem gadiem, gluži kā prognozējot juridisko un politisko dienaskārtību, par Satversmes kodolu un Latviju kā nacionālu valsti juristu vidē sāka diskutēt Dr.iur.h.c. Egils Levits. Viņš ir arī KTK priekšsēdētājs kopš komisijas izveidošanas 2007. gadā.

Sarunā ar "Jurista Vārdu" E. Levits dalās pārdomās gan par KTK atzinuma tapšanu un secinājumiem, gan nepieciešamajiem grozījumiem tautas nobalsošanas organizēšanas procesā, gan Satversmi kā iespējamu šķērsli Latvijas ieplūšanai federālā Eiropas valstī.

Konstitucionālā kodola meklējumos

- Par ko ir šis jaunais, 17. septembrī prezentētais, Konstitucionālo tiesību komisijas atzinums?

- Šajā viedoklī tiek apskatīti valsts konstitucionālie pamati kontekstā ar Satversmes kodolu. Par to beidzamajā laikā sabiedrībā tiek daudz diskutēts. Valststiesības nevar šo jautājumu ignorēt; tām jādod izsvērta atbilde.

 

- Vai komisijai izdevās atrast Satversmes kodolu?

- Jā, mēs atradām.

 

- Kas ir konstitucionālais kodols? Vai to var saukt arī par valsts kodolu?

- Konstitūcijas kodols sastāv no divām daļām – pirmkārt, tie ir konkrētās valsts pastāvēšanas nosacījumi, otrkārt, – valsts specifiskās iekārtas raksturīgie elementi. Konstitucionālais kodols ir tas, kuru iznīcinot faktiski var iznīcināt valsti.

Kādā veidā vispār var iznīcināt kādu valsti? Var iznīcināt tās teritoriju, piemēram, appludināt. Tas parasti ir visai sarežģīti. Var nogalināt visus kādas valsts iedzīvotājus. Cerams, ka to neviens netaisās darīt. Var likvidēt valsts varu. Tomēr te gan jāatzīmē, ka tas vēl ne vienmēr nozīmē, ka valsts iet bojā. Ir ilgstošas okupācijas piemēri, tai skaitā Latvija, kad ilgu laiku pēc valsts varas likvidācijas valsts tomēr tiek atjaunota.

Taču atliek vēl viena iespēja, kā likvidēt valsti. Un tas ir – likvidēt tās konstitucionālo identitāti jeb valsts specifisko raksturu. Šis specifiskais valsts konstitucionālais raksturs parasti ir ietverts rakstītajos konstitucionālajos dokumentos, kā arī nerakstītos konstitucionālos principos.

Kodolā noteikti ietilpst mērķis un jēga, kuru dēļ valsts ir radīta. Šeit nepieciešama neliela atkāpe. Pasaulē ir nedaudzas valstis, kuras pastāv tik sen, ka nav iespējams runāt par to dibināšanu konkrētā laikā. Attiecībā uz šo valstu sākotni lieto apzīmējumu "kopš neatminamiem laikiem" (no angļu val. – since immemorial times), un tas šajā gadījumā ir juridisks, nevis poētisks jēdziens. Tādas, piemēram, ir Dānija, Anglija, Krievija, Francija u.c. valstis, kas eksistē tik sen, ka tām nav iespējams noteikt dibināšanas datumu.

Turpretī Latvija, līdzīgi Itālijai, Vācijai, Somijai, Igaunijai, visbeidzot nesen neatkarību ieguvušajai Kosovai un daudzām citām valstīm, ir apzināti "dibināta" valsts – ir zināms noteikts datums, kad valsts ir izveidota. Šis apstāklis savā ziņā atvieglo uzdevumu noskaidrot, kādēļ valsts ir izveidota. Latvijas gadījumā valsts dibinātāju mērķi bija skaidri, tie ir dokumentēti, un mēs tos izpētījām.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (37)
37 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Advokāts
8. Oktobris 2012 / 23:54
0
ATBILDĒT
Papūlējos un izlasīju visu viedokli. Pārliecinoši un skaidri argumentēts, nav tur ko pielikt vai ko atņemt.
Andis Titorenko
8. Oktobris 2012 / 23:48
0
ATBILDĒT
Nosacīti par tēmu:



No Satversmes iekšējās struktūras pēc 77.panta grozījumiem Saeima var bloķēt jebkuru vēlētāju ierosinātu Satversmes grozījumu projektu vai likuma projektu. Līdz ar to 2012.gada 18.februāra tautas nobalsošana nemaz nevarēja notikt. Tas vai šāda jauniegūtā Satversmes struktūra ir atbalstāma ir atkarīgs no idioloģiskās nostājas.



Satversmes spriedumama vajadzētu būt ļoti interesantam.



Attiecībā par Satversmes tiesas nekļūdīgumu, vajadzētu būt piesardzīgiem. Spilgts piemērs ir Robežlīguma lieta. Inta Ziemele šinī sakarā norāda: \"[...]Latvijas brīvprātīga un vienpusēja atteikšanās no Abrenes ar 2007.gada 27.martā parakstīto robežlīgumu ar Krieviju ir netipiska valsts rīcība\". Tiesa, turpinājumā Ziemele uzsver, ka Abrenes atdošana: \"nevar tikt uzskatīta par „būtiskas” Latvijas teritorijas daļas atdošanu\".



Norāde uz \"netipisku valsts rīcību\" ievieš šaubas. Operēšana ar „būtisks” ir riskanti. Tiesībās ir jābūt noteiktībai un arī netipiska valsts rīcība ir iekļaujama vai nu tiesiskā vai prettiesiskā rīcībā. Robežlīgumā lietā noteiktības pakāpe bija tik liela, lai rīcība būtu tipiska, lai nebūtu šaubas, lai nebūtu jāšķetina „būtiskuma” saturs.



Robežlīguma parakstīšana bija prettiesiska. Jautājums bija jānodod tautas nobalsošanai. Satversmes tiesas spriedumam Robežlīguma lietā bija jābūt ar pretēju slēdzienu.



Nav jautājums par patriotismu, nacionālismu, rietumu vai austrumu virzienā noskaņotu indivīdu. Jautājums ir par pamatotu, tīru, noteiktu juridisko konstrukciju un demokrātijas jēdziena saturisko piepildījumu, kura pamatā ir pilsoņu kopums ar reālu kvalificētā konstitucionālā likumdevēja tiesību visos valsts fundamentālajos jautājumos.
Jurčiks
8. Oktobris 2012 / 17:31
0
ATBILDĒT
Politiskais pasūtījums. To visu var pateikt nedaudz citādi: valsts ir viss, tauta nav nekas.
No Zviedrijas
8. Oktobris 2012 / 12:25
0
ATBILDĒT
Un zini, ko ziedri par tādiem ciniķiem, titorenkiem, zīlītēm un viņiem līdzīgiem teiktu? Ta sūdu mums tādi nespējīgi latvieši ir vajadzīgi, kuri nespēj kaut ko konstruktīvu veikt savas valsts nostiprināšanas labā, bet grib tikai graut paši savu valsti, un pēc tam parazitēt uz mūsu rēķina, jo mēs neesam ciniķi un spējām izveidot savu sakārtotu valsti :) Un zini, ko zviedri dara ar tādiem, kuri mēģina kā parazīti izmantot mūsu labumus? Lidmasīnā iekšā un atpakaļ uz dzimteni :) (protams, tas nav tik viegli attiecībā uz ES pilsoņiem, bet nostāja tāda ir). Un pareiza nostāja!
Kompleksu nomāktais nenomāktajam
8. Oktobris 2012 / 12:20
0
ATBILDĒT
Par Ziemeli - piekrītu. Par Mitu - laikam arī. Tiem ir publikācijas. Bet vai jūs nevarētu nosaukt kādas nopietnas Levita, Liepas, Rezevskas publikācijas (Rezevskai ārpus nu jau pārlieku ilgstoši ekspluatētās tiesību principu tēmas) konstitucionālo tiesību nozarē? Ne intervjas un apcerējumus, bet zinātniskus rakstus, monogrāfijas. Kusiņam arī nav publikāciju, taču viņš ir eksperts šā vārda īstā nozīmē, neraugoties uz skaļu tituļu un nosaukumu trūkumu. Tad jau Liepas vietā vajadzēja Dravnieku. Tam, lai gan arī nav pubikāciju, tomēr ir saprašana konstitucionālajās tiesībās. Labi vismaz, ka profesoru Balodi neuzaicināja...
Ciniķis
8. Oktobris 2012 / 11:55
0
ATBILDĒT
Komisijas veikums ir atzīstams un juridiski tam jāpievienojas, tas ir skaidrs, tādēļ visu cieņu Egila Levita komandai, taču politiski jājautā - nu kuram gan tāda Latvija vēl ir vajadzīga? Pašreiz vairākums vēl nebūtu par pievienošanos Krievijai, jo Krievija nemaz nav tāda paradīze kā to krievvalodīgie iztēlojas, bet ja tagad būtu tautas nobalsošana par pievienošanos Zviedrijai, kur algas ir trīs reizes augstākas kā pie mums, tad bez šaubām vairākums nobalsotu par pievienošanos Zviedrijai, sūds par to Latviju!
Zālamana spriedums
8. Oktobris 2012 / 11:27
0
ATBILDĒT
Skaidrs, ka viedoklis ir aizskāris Latvijas valsts pretinieku intereses. Bet ir ļoti svarīgi, ka Latvijas valsts piekritējiem tāds tagad ir. Taču beigu beigās šo strīdu izšķirs Satversmes tiesa. Redzēs, kurā pusē tā stāv.
Andis Titorenko
8. Oktobris 2012 / 04:29
0
ATBILDĒT
Vai tiešām KTK Viedoklis ir kvalitatīvs?



Šāds jautājums radās izlasot un atkārtoti rodas gan pārlasot KTK Viedokli, gan arī tad, kad kādā komentārā parādās pamatots pretarguments vai teju retorisks jautājums.



Tikai mēģinot atspēkot KTK Viedoklī paustos argumentus līdzīga apjoma darbā, būtu daudz maz iespējams noteikt, cik kvalitatīvs tas ir.



KTK ir pieci locekļi. Lai vismaz mēģinātu paspēkoties ar KTK Viedokli, tad kādus piecus dalībniekus vajadzētu. Es būtu ar mieru. Ja ir vēl kāds, tad varbūt ir vērts mēģināt.



Ja ir nopietna doma iesaistīties šai ne vienkāršajā nodarbē, dodiet ziņu uz e-pastu: andis.titorenko@inbox.lv
Kruzulis
7. Oktobris 2012 / 22:54
0
ATBILDĒT
Ja šo viedokli izlasa no sākuma līdz beigām, tad jābrīnās, kā gan es agrāk varēju domāt citādi! Ļoti skaidra un loģiska argumentācija. Bravo Levitam un viņa komisijai!
Antra P.
7. Oktobris 2012 / 20:21
0
ATBILDĒT
Nu ko var ņemties! Konstitucionālo tiesību komisija taču tikai secināja to, kas tā vai ir skaidrs, vai nu to akceptē vai nē – ka Latvija ir 1918.gadā dibināta latviešu nacionāla valsts ar demokrātisku iekārtu, un ka nevienam nav tiesības to likumīgi sagraut! Vai tur tādēļ vajadzēja tik milzīgu pamatojumu, nezinu, bet nu ja komisija to ir izstrādājusi, jo labāk. Un tie, kas domā, ka Latviju drīkst likumīgi graut, lai ātrāk dodas prom no šejienes, uz vietu, kur viņiem ir labāk, nevis grauj valsti tiem, kura tā ir mīļa un dārga.
Docents
7. Oktobris 2012 / 17:10
0
ATBILDĒT
Nedēļas nogalē izlasīju visu viedokli. Argumentācija ir plaša un pārliecinoša, un jābrīnās, ka neviens jau sen nebija nonācis pie tā paša rezultāta, proti, ka nevienam – arī ne pilsoņu kopumam un Saeimai – nav tiesības izmantot savu kompetenci, lai iznīcinātu Latvijas valsti vai demokrātisko valsts iekārtu. Acīmredzot, mēs visi Satversmi līdz šim esam lasījuši caur „Veimāras” brillēm, un tā kā Satversmes kodols tur nav atrunāts, tad neviens tā arī neiedomājās par tāda eksistenci (un līdz 18.februāra referendumam neviens to tā pa īstam juridiski arī nebija apšaubījis).



Egila Levita konstitucionālo tiesību komisijas komanda nav pie tā apstājusies, ir rakusi dziļāk, ņēmusi vērā gan Latvijas dibināšanas mērķi un vēsturisko pieredzi, gan citu valstu pieredzi un tiesību teoriju, un nonākusi pie skaidra slēdziena. Tam var pilnā mērā piekrist. To ne tikai juridiski ir grūti apšaubīt, bet tas ir arī vajadzīgs, lai Latvijas patriotiem un demokrātijas piekritējiem būtu juridiski skaidra atbilde uz izaicinājumu, kuru tiem pastāvīgi met Latvijas valsts pretinieki, kā arī „mīkstie” un nedrošie latvieši, kuri apstulbst (vai arī vienkārši nobīstas) no valsts pretinieku demagoģijas.



Tie, kuri šim slēdzienam nepiekrīt, var tagad rakstīt savu vēl pārliecinošāku un argumentētāku pretviedokli, kurā tie pierādītu, ka pilsoņu kopums vai Saeima ar acumirklīgu vairākumu (piemēram, ārēja spiediena vai pašu muļķības rezultātā) var ik brīdi izlemt iznīcināt Latvijas valsti, vai arī tās demokrātisko iekārtu nomainīt, teiksim, ar totalitāru iekārtu. Šim pretviedoklim arī ir un būs savi piekritēji - Lindermanis, Ušakovs, visa mīksto latviešu kompānija, kuras atsevišķi pārstāvji jau paguvuši šo viedokli „apbļaustīt” šajos komentāros. Taču diezin vai tam piekritīs latviešu vairākums, tie, kuriem sava valsts vēl kaut ko nozīmē :) Tādēļ paldies komisijai par paveikto darbu, kas turpmāk būs viens no Latvijas valsts tiesiskajiem stūrakmeņiem.
sweds
7. Oktobris 2012 / 15:28
0
ATBILDĒT
Labdien juristiem!

Izlasīju vēlreiz to viedokli, taču šeit diskusija visu laiku aizšļūk uz personāliju un viņiem piemītošo (nepiemītošo) īpašību (nespējas, necienīguma vai vājību) apspriešanu. Apbļaustīt tagad modē ir arī ne-juridiskus tekstus. Varbūt pievērsīsieties komisijas ierosinājumam - Satversmei vajag preambulu + mūsu Prezidenta tiesību palielinājums.
smīns pa visu ģīmi
7. Oktobris 2012 / 12:32
0
ATBILDĒT
Zīlīte kliedza :

Avoti ir nožēlojumi, risināt problēmas ar \'vakar\' radītiem nevienam nezināmiem jēdzieniem nepieņemami, metodoloģija ir vienkārši neesoša. Patiesi, argumentu atspēkojums varētu krietni vien pārsniegt šī brīža lappušu skaitu, ar kuru nejēdzīgi lepojas padome.

.............

Vienkārši graujoši produktīvs viedoklis! Kāds diskusijas spraigums un dziļums! Apbrīnojams argumentācijas dzidrums,kas griež jurista smadzenēs kā lancete!

Atvainojiet,cienītā,bet kur visā šajā klaigāšanā ir jūsu domas par tēmu? Kaut viena,kur? Tagad modē juridiskus tekstus un viedokļus apbļaustīt un apvaimanāt? Varbūt tomēr,ja nav ko teikt,turieties kādā jodelētāju vai suitu vilcēju pulciņā?
automātiskā atbilde
5. Oktobris 2012 / 16:26
0
ATBILDĒT
Šo lēmumu neviens nav apstrīdējis vai atcēlis, un tāpēc tam jārod atspoguļojums Satversmē.

Tā nav taisnība!



Atbilde no kāpēcīšu datora.

To izdarīja jau 1990. g. 4.maijā. Neatkarības deklarācijas 2.punktā -Pasludināt par spēkā neesošu kopš pieņemšanas brīža Latvijas Saeimas 1940. gada 21. jūlijā pieņemto deklarāciju «Par Latvijas iestāšanos Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā».



Kurš bija delarācijas projekta autors? :-)
Kirhenšteins+Lācis
5. Oktobris 2012 / 16:25
0
ATBILDĒT
Labrīt!

Tu atzīsti 1940. gadā ievēlētās Saeimas leģitimāti!

Urā!

Mēs kapā griežamies uz riņķi no laimes, drīz līdīsim ārā!
Seskis
5. Oktobris 2012 / 15:30
0
ATBILDĒT
Lemjot par Satversmes kodolu, jāatceras, ka 1940.gada 21.jūlijā Saeima pieņēma lēmumu pievienoties Padomju Savienībai. Šo lēmumu neviens nav apstrīdējis vai atcēlis, un tāpēc tam jārod atspoguļojums Satversmē.
skats no malas
5. Oktobris 2012 / 12:00
0
ATBILDĒT
Vispirms sveiciens skolotāju (pedagogu) dienā! Svētdien svinēsim!





>>>visas šīs Levita un co glorifikācijas>>>



Kurš glorificē? Dievus radīt nevajag. Vajag tomēr lasīt (arī šo viedokli) un domāt. Vismaz mēģināt.





>>>kāpēc vispār kāda grupa ir gudrāka par visiem pārējiem>>>





Kas to ir teicis? Politiķi? Vai atzinumā ir teikts, ka tā ir dogma? Sākumā rakstīts– mēginājums likvidēt.





>>>dota tribīne priekšsēdētājam it visos medijos>>>



Atvainojiet. Tā ir mediju izvēle! Ja grib, tad aicina Levitu. Ja grib, aicina Plepu.

Mūsu medijos ja grib, aicina Lembergu vai Lindermanu. Par Lindermanu Latvijas sab. tel. Zīlīte nesatraucas? Par Dūli/ Zuarguss Klororus-Zarmass nesatraucas?



Vai aicina/neaicina Zīlīti? Nezinu, jo niks. Kāpēc neaicina?





>>>Tagad bariņš cilvēku>>>

>>>liek mums visiem ņemties>>>

>>>nejēdzīgi lepojas padome>>>

>>>No kurienes visa šī jūsma>>>



Nav komentāru.





Šis komisijas viedoklis (saspiežot ļoti īsi) man un citiem atgādina:

1) Latvija ir dibināta latviešu nācijas pašnoteikšanās rezultātā un latvieši vēl aizvien nekur nav pazuduši. Viņi grib savu valsti un ir tiesīgi to gribēt.



2) Satversmes interpretācijai derēja Veimāras brilles, bet šobrīd šīs brilles ir jākoriģē.



3) Ja paziņojām, ka gribam turēties pie 1922.g. Satversmes, tad jāapzinās konsekvences. Ja gribam savādāk, tad ir šādi varianti.



Ulmanis antikonstitucionāli likvidēja 1918.g. Latviju. To Latviju, kuras idejas tika ietvertas 1922. Satversmē. Ulmanim bija 1934.g. Latvija. Citāda, bez normālas Satversmes. Bet arī Latvija.

Piekrītu komisijai.



Satversmes Kodols? Varbūt. Ne visi komisijas viedokļi ir būtiski ietekmējuši tālākos notikumus un rīcību. Satversmes tiesa viegli var ieviest citu terminu un citu tvērumu. No viedokļa teksta var noprast, ka KTK pat mudina Satversmes Tiesu to darīt. Vai ST iznāks Abrene nr.2? Kāds jauns/vecs zinātnieks arī var izvirzīt citas idejas.

Laiks rādīs.



Nopietnāku atgādinājumu saskatīju 398.p. un 401.p.



>>>>>labāk izprast savas valsts jēgu, mērķus un uzdevumus, kas bija pašsaprotami Latvijas valsti dibinot, taču sava valstiskuma ilgstoša lieguma rezultātā sabiedrības izpratne par tiem kopumā vairs nav tik skaidra.



Tā ir reāla problēma un komisijai ir taisnība. Liela daļa Latvijas sabiedrības domā, ka Latviju radīja vai nu Stučka 1919.g. vai Kirhenšteins 1940.g. Kāds cits to atbrīvoja 1944.g. Daži domā, ka Latvija sākās 1990.g. vai 1991. g. Tāda domu dqžādība vienā valstī! Sviests! Vai kodols te ko līdzēs? Paskatīsimies.

Varbūt Zīlīte nāks ar kādu priekšlikumu lai šo reālo problēmu atrisinātu?





Senas tautas gudrības brīvs pārstāsts:



Mazs koka zars domā (?), ka tas barojas no cita zara. Lielāks zars domā, ka tas barojas no stumbra. Patiesībā viss koks barojas no tā, ko spēj dot saknes.
Jānis
5. Oktobris 2012 / 11:45
0
ATBILDĒT
Es arī te biju.
Kompleksu nenomākts cilvēks
5. Oktobris 2012 / 11:32
0
ATBILDĒT
Ja vispār lasījāt, tad jābrīnās, ka palaidāt garām Levita norādi:

\"Komisijas viedoklis ir tiesībzinātnisks pētījums. Tas ir domāts kā autoru pienesums akadēmiskai diskusijai par būtisku Latvijas valststiesību jautājumu. [..] Katrs tos var apšaubīt un izvirzīt savus pretargumentus.\"



Otrkārt, nav gluži pamatotas Jūsu izteikas par KTK sastāva akadēmisko vājumu. Gan Levitam, gan Mitam (ar Zviedrijas doktora grādu), gan Rezevskai, gan Ziemelei (ar Kembridžas doktora grādu) ir starpytautiskas publikācijas.

Ja Jūs tās neesat lasījusi, tas nenozīmē, ka to nav!

Turklāt Ziemele ir vienīgā no Latvijas tiesību zinātniekiem, kas izdod starptautiski atzītu periodisko izdevumu - Baltic yearbook of international law, tas iznāk prestižā Rietumu apgādā Martin Nijhoff.



P.S. Kurus starptautiskus žurnālus Jūs regulāri lasāt un kuros pati publicējaties???
dr.iur.
5. Oktobris 2012 / 10:36
0
ATBILDĒT
Jūms neviens neliedz uzrakstīt savu publikāciju un apšaubīt tajā komisijas secinājumus. Tad citi varēs izvērtēt Jūsu lietoto jēdzienu kvalitāti un Jūsu izmantoto metožu pareizību un varbūt Jums tad izdosies kvalitatīvi pierādīt, ka komisija ir kļūdījusies. Pie tam, man liekas šajā gadījumā runa nav par secinājumu noformēšanas kvalitāti un pareizrakstību, bet par secinājumu pareizību pēc būtības.
RĀDĪT VĒL KOMENTĀRUS / 17
visi numura raksti
Ilze Veģe
Skaidrojumi. Viedokļi
Maksātnespējas procesa pazīmes "parādsaistības pārsniedz aktīvus" saturs un nozīme
2010. gada 1. novembrī stājās spēkā Maksātnespējas likums,1 kas būtiski mainīja līdz 2010. gada 31. oktobrim spēkā esošo maksātnespējas procesa tiesisko regulējumu, tai skaitā maksātnespējas procesa pasludināšanas kārtību. ...
1 komentāri
Īsziņas
CVK turpina meklēt atbildi par likumprojekta pilnīgu izstrādātību
2012. gada 4. septembrī Centrālajā vēlēšanu komisijā (CVK) tika iesniegts vēlētāju parakstīts likumprojekts "Grozījumi Pilsonības likumā", ar kuru paredzēts noteikt, ka, sākot ar 2014. gada 1. janvāri, nepilsoņi, kuri līdz ...
4 komentāri
Tiesību politika
Par sadarbību Satversmes 78.panta piemērošanā
Tieslietu ministrija
Tiesību politika
Tieslietu ministrijas vēstule Nr. 02-01.7/126 Centrālajai vēlēšanu komisijai
Saeimas Juridiskais birojs
Tiesību politika
Saeimas Juridiskā biroja vēstule Centrālajai vēlēšanu komisijai
AUTORU KATALOGS