ŽURNĀLS Redaktora sleja

5. Februāris 2013 /Nr.5 (756)

Nevienlīdzīgie likumdevēji
9 komentāri
Dr.iur.
Gatis Litvins
 

2012. gada 1. novembrī Centrālā vēlēšanu komisija (CVK) nolēma, ka vēlētāju iesniegtais likumprojekts "Grozījumi Pilsonības likumā", kas paredzēja pilsonības piešķiršanu visiem nepilsoņiem no 2014. gada 1. janvāra, nav uzskatāms par pilnībā izstrādātu un nav nododams parakstu vākšanai. Līdzīgi 2013. gada 31. janvārī CVK nolēma atteikt likumprojekta "Par tautas līdzdalību eiro ieviešanas termiņa izlemšanā" reģistrāciju, jo, CVK ieskatā, tas nebija pilnīgi izstrādāts un pieņemšanas gadījumā nonāktu pretrunā ar Satversmi un Latvijas starptautiskajām saistībām.

Satversmes grozījumu projektu un likumprojektu pieļaujamību vērtē no formas un satura viedokļa. Tie nav pilnīgi izstrādāti no formas viedokļa, ja tie neatbilst likumprojekta noformēšanai izvirzītajām prasībām. No satura viedokļa tie nav pilnīgi izstrādāti, ja neatbilst Satversmē ietvertajām normām, principiem un vērtībām.

Latvijā ir divi likumdevēji – Saeima un tauta. Vēlētājiem, realizējot likumdošanas iniciatīvas tiesības, jāievēro tās pašas rīcības brīvības robežas, kuras likumdevējam nosaka Satversmes normas un principi. Līdz ar to ne vien likumdevējam, kas likumdošanas tiesības realizē pastāvīgi, – Saeimai, bet arī tautai – likumdevējam, kas likumdošanas tiesības īsteno atsevišķos gadījumos,  ir pienākums ievērot augstākā juridiskā spēka normas un respektēt tajās nostiprinātās konstitucionālās vērtības.

Līdz ar to gan Saeimai, gan vēlētājiem, kuri vēlas risināt kādu jautājumu vēlētāju likumdošanas iniciatīvas ceļā, ir jābūt spējīgiem izstrādāt atbilstošas kvalitātes likumprojektu. Abiem likumdevējiem izvirzītās prasības tādējādi ir vienādas. Bet vai abiem likumdevējiem ir vienādas iespējas tās īstenot?

Slejas sākumā minētie piemēri liek uzdot jautājumu: vai tautai kā likumdevējam izvirzītās "kvalitātes" prasības vispār ir reāli izpildāmas? Satversmes tēvi noteikti nav vēlējušies iekļaut Satversmē tikai formālu un nedzīvu likumdošanas instrumentu. Gluži pretēji – tas noteikti ir iecerēts kā svarīgs un efektīvs. Tomēr šobrīd par tā spēju darboties rodas šaubas, jo tautas kā likumdevēja darbības efektivitāte ir atkarīga no tā, cik juridiski zinoši un spējīgi ir vēlētāji.

Viena lieta ir ideja, tomēr pavisam cita ir tās ietērpšana likumprojektā gan formas, gan satura ziņā. Lai likumdošana, ko realizē Saeima, būtu kvalitatīva, ir radīts juridiska atbalsta dienests: Saeimas frakcijām ir konsultanti, turklāt darbojas arī Saeimas Juridiskais birojs. Otram likumdevējam – tautai – nekā tāda nav.

Satversmes mērķis nevar būt likt tautai mocīties ar pilnīgi izstrādāta likumprojekta sagatavošanu vai beigu beigās vispār atmest cerību tādu iesniegt. Mērķis ir efektīva likumdošana neatkarīgi no tā, vai to īsteno Saeima vai tauta. Tādēļ valstij būtu jānodrošina arī tautai juridiskā palīdzība likumprojektu sagatavošanā.

komentāri (9)
9 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
lasītājs
8. Februāris 2013 / 16:31
0
ATBILDĒT
Nevajag jau uzreiz mainīt tēmu, bet godīgi atzīt, ka ironija par hipotētiskajiem nolēmumiem Latvijas tautas vārdā balstījās uz terminu pievilkšanu sev vēlamā veidā. To grūti atzīt?



Arī mirkļa mulsumu par kritērija jēdzīgumu varētu kliedēt gūstot elementāru izpratni par terminu .

Sākt varētu ar a.god. J. Plepa tēzi, ka Satversmē nav tukšu formulējumu.
Baraks Osama
8. Februāris 2013 / 15:58
0
ATBILDĒT
Vai tad likumprojekta pilnīgu izstrādātību (no atbilstības Satversmei viedokļa) kaut kā ietekmē tas, vai to pirmšķietami atbalstījuši 10 tūkstoši vai, teiksim, 1 miljons Latvijas tautai piederīgu personu? Ja ietekmē, tad šāda kritērija pastāvēšana kļūst vēl bezjēdzīgāka.
lasītājs
8. Februāris 2013 / 15:24
0
ATBILDĒT
Sāksim ar elementāru izpratni par lietoto terminu apjomu.

Kopš kura laika 10 vai 30 tūkstoši ir visa Latvijas tauta?
Unabomberz
8. Februāris 2013 / 12:41
0
ATBILDĒT
Kā kulaks uz acs.
Baraks Osama
6. Februāris 2013 / 18:45
0
ATBILDĒT
Mani ļoti sajūsmina arī fakts, ka ikviens hipotētiskais administratīvās tiesas spriedums, ar kuru tiek apstiprināts, ka Latvijas tautai nav tiesību iesniegt noteikta satura likumprojektu, kā jau visi šīs tiesas nolēmumi tiek taisīts Latvijas tautas vārdā :)
sm.
6. Februāris 2013 / 11:14
0
ATBILDĒT
Ja tautas iesniegtos likumprojektus vērtē CVK, tad tai vismaz būtu jāpajautā Satversmes tiesas prejudiciālais viedoklis. Citādi veidojas \"mazā Satversmes tiesa\", kas pasaka, kas ir konstitucionāli un kas nav.
Proficius Aliri
5. Februāris 2013 / 23:30
0
ATBILDĒT
Nevērtējot konkrēto likumprojektu un iespējamo referendumu lietderīgumu, sociālpolitisko nozīmi u.tml., minētā CVK rīcība vedina domāt, ka tauta kā likumdevējs šobrīd kaut cik efektīvi vispār nespēj darboties. Tā kā CVK tomēr ir visai politisks veidojums, tad arī tautas pretreakcija Saeimas kā likumdevēja darbībai gandrīz nav iespējama. Protams, pastāv iespēja CVK lēmumu izvērtēt administratīvās tiesvedības ceļā, taču šā procesa ātrums visiem labi nojaušams...

Turklāt izskatās, ka nevienam nav īstas skaidrības par to, kas ietilpināms jēdziena „pilnīgi izstrādāts likumprojekts” saturā. Satversmes tiesas mīklainie mājieni lietā Nr.2012-03-01 neko skaidri un precīzi nepasaka. Skrupulozi ievērot MK noteikumu Nr.108 (2009.g.) prasības? Vai tas nozīmē, ka viss process zaudēts, ja gadās kļūdīties kādā vārda locījumā? Argumenti par neatbilstību citiem likumiem, savstarpējām pretrunām pašā likumprojektā utt. arī nepārliecina. Kālab tiesībzinātnieki pūlējušies visvisādas juridiskās metodes atklāt un aprakstīt? Saeimas likumprojektu virzībai tāda veida šķēršļu noteikti nav. Vai deputātiem kāds varētu iebilst, ja viņi iedomātos 3.lasījumā iekļaut likumprojektā kā pantu savu mīļāko citātu no „Mērnieku laikiem”?

CVK tiesības vērtēt likumprojektu konstitucionalitāti ir vēl diskutablāks jautājums. Varbūt vispār atteikties no tādām tautas tiesībām iesniegt likumprojektus? Ja nav, tad nav – iztiksim bez šīs „kvēlo tiesiskuma jūtu” vadītās procedūras, izvērtējot iesniegtos likumprojektus.
Baraks Osama
5. Februāris 2013 / 12:23
0
ATBILDĒT
Ja par tehnisko pusi ko iebilst grūti, tad jaunatklāto ideju par likumprojekta pienākumu respektēt Satversmes \"vērtības\" gan pagaidām turpinu uzskatīt par visai samocītu - ar tās imperatīvismu grūti savienojamās nekonkrētības dēļ. Kas, piemēram, notiktu, ja tiktu savākts nepieciešamais parakstu skaits, lai no Satversmes svītrotu normu, kas par laulību ļauj atzīt tikai dažāda dzimuma personu savienību? Kas notiktu, ja nepastāvētu šaubas, ka kādu \"Satversmes vērtībām\" īsti neatbilstošu ideju noteikti atbalsta 51% (vai 75%, vai 90%) balsstiesīgo? Vai lemttiesīgās amatpersonas tik un tā drosmīgi paziņotu, ka tauta šoreiz īsti nesaprot, ko dara, un tai vērtību nemainīguma vārdā būtu jāpaklusē?
pilsonis N
5. Februāris 2013 / 09:20
0
ATBILDĒT
Žēl, ka Saeimas izstrādātos likumprojektus pirms to pieņemšanas neviens nevērtē no satura (pēc atbilstības Satversmei) un formas viedokļa, un neliedz Saeimai pieņemt nekvalitatīvi un nepilnīgi izstrādātus likumprojektus.

Biežie t.s. \"tehniskie\" grozījumi tikko pieņemtajos likumos nenoliedzami pierāda, ka šie pieņemtie likumi tikuši izstrādāti nekvalitatīvi. Tiesu spriedumos veiktajā likumu normu interpretācijā nereti tiek secināts, ka tajā vai citā likuma normā likumdevējs ir kļūdījies.

Īsāk sakot, vajag tādu CVK arī Saeimas izstrādātajiem likumprojektiem :).
visi numura raksti
Ilze Dubava, Nils Muižnieks
Intervija
Es labprāt redzētu tādu Latviju, kurā cilvēki grib iebraukt, nevis izbraukt
Drīz apritēs gads, kopš augsto Eiropas Padomes cilvēktiesību komisāra amatu ieņem latvietis Nils Muižnieks. Tomēr joprojām pat daudziem cilvēktiesību lietpratējiem un vēl jo vairāk citiem Latvijas iedzīvotājiem nav daudz ...
5 komentāri
Artūrs Spīgulis, Tatjana Čaika
Skaidrojumi. Viedokļi
Kopīgi īstenotas iepirkuma procedūras un piegādātāju piedāvājumi
Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) viens no mērķiem ir nodrošināt piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem.1 Tāpat arī Konkurences likuma (turpmāk – KL) mērķis ir aizsargāt, ...
6 komentāri
Rūta Kesnere, Romāns Vīķis, Aleksejs Ketovs
Skaidrojumi. Viedokļi
Puses pārstāvja noraidījums starptautiskajās komerciālās šķīrējtiesas tiesībās
Autoru galvenais mērķis šī raksta ietvaros ir noteikt, kādos gadījumos starptautiskajā komerciālās šķīrējtiesas procesā varētu pieteikt noraidījumu puses pārstāvim, analizēt šāda noraidījuma tiesisko pamatu un tribunāla ...
1 komentāri
Juris Jansons, Tiesībsarga birojs
Tiesību politika
Par tiesībām uz taisnīgu darba samaksu
Pagājušajā nedēļā viens no publiskās telpas aktuālajiem diskusiju jautājumiem bija saistīts ar valstī noteiktās minimālās darba algas paaugstināšanas nepieciešamību. Piemēram, finanšu ministrs paudis, ka to varētu paaugstināt ...
17 komentāri
Gunārs Kusiņš, Jānis Bordāns, Tieslietu ministrija, Saeimas Juridiskais birojs
Tiesību politika
Divi atzinumi par valsts kontroliera amata kandidāti
Šī gada 17. janvārī Saeima valsts kontroliera amatā uz četriem gadiem ievēlēja līdzšinējo Valsts kontroles padomes locekli Elitu Krūmiņu. 24. janvārī viņa Saeimas sēdē deva zvērestu un sāka pildīt amata pienākumus. Pirms ...
AUTORU KATALOGS