ŽURNĀLS Tiesību prakse

21. Maijs 2013 /Nr.20 (771)

Eiropas Savienības Tiesa: svarīgākie spriedumi

Šajā numurā piedāvājam iepazīties ar Tieslietu ministrijas Eiropas Savienības Tiesas departamenta sagatavoto pārskatu par aktuālajiem spriedumiem 2012. gada pēdējā ceturksnī, kā arī 2013. gadā izskatītajām prejudiciālā nolēmuma lietām.

Eiropas Savienības Tiesa ir publicējusi ziņojumu par 2012. gadu. Pirmkārt, tas sniedz konspektīvu un pilnīgu informāciju par Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk arī – EST vai Tiesa), Vispārējās tiesas un Civildienesta tiesas darbību un attīstību. Pagājušajā gadā EST svinēja tās pastāvēšanas sešdesmit gadu jubileju. Tika veikti būtiski grozījumi tās statūtos, kā arī pieņemts jaunais EST reglaments, lai piešķirtu būtisku lomu prejudiciālā nolēmuma tiesvedībai un samazinātu tiesvedības ilgumu. Tāpat tika pieņemti jauni ieteikumi valsts tiesām saistībā ar prejudiciālās tiesvedības ierosināšanu.

Otrkārt, ziņojumā ir aprakstīti galvenie judikatūras attīstības virzieni, kas sagrupēti pēc dažādām lietu jomām, piemēram, konstitucionālie un institucionālie jautājumi, tiesu iestāžu sadarbība civillietās un privātās starptautiskās tiesībās, policijas un tiesu iestāžu sadarbība krimināllietās, konkurence, noteikumi par nodokļiem un citi.

Treškārt, ziņojums ietver EST darbības statistikas analīzi. Ziņojumā ir norādīts, ka 2012. gadā iezīmējas pastāvīga augsta produktivitāte un ļoti būtiska efektivitātes uzlabošanās attiecībā uz tiesvedību ilgumu. Ierosināto prejudiciālā nolēmuma lietu skaits 2012. gadā ir otrais lielākais, kāds jebkad ir sasniegts EST vēsturē. Attiecībā uz tiesvedību ilgumu statistikas dati ir ļoti pozitīvi. 2012. gadā vidējais prejudiciālo lietu izskatīšanas ilgums ir sasniedzis viszemāko līmeni vēsturē, to tiesvedības ilgums ir bijis 15,7 mēneši. EST gada ziņojums latviešu valodā ir pieejams Eiropas Savienības Tiesas mājaslapā: http://curia.europa.eu/.

Stabilizācijas mehānisms dalībvalstīm, kuru naudas vienība ir eiro

Lieta C-370/12 Pringle, EST 2012. gada 27. novembra spriedums

Lieta Pringle tiek dēvēta par nozīmīgāko 2012. gada lietu. Paātrinātā procedūrā un pilnā sastāvā (27 tiesneši) Tiesa lēma par Līguma par Eiropas stabilizācijas mehānismu (turpmāk – ESM), kas izveidots, lai palīdzētu finansiālās grūtībās nonākušām dalībvalstīm un pasargātu eirozonas un tās dalībvalstu finanšu stabilitāti, atbilstību Eiropas Savienības tiesībām. Lieta tika ierosināta pēc Īrijas tiesas prejudiciālā nolēmuma lūguma. Jautājumi skāra arī Padomes lēmuma 2011/199/ES1 (turpmāk – Lēmums) saistībā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 136. panta trešās daļas2 spēkā esamību.

Īrijas tiesai radās bažas, vai minētais lēmums groza Eiropas Savienības kompetenci un vai tas ir pretrunā līgumu normām attiecībā uz ekonomisko un monetāro savienību, kā arī vispārējiem tiesību principiem. Turklāt bija bažas, vai dalībvalstis, ratificējot ESM līgumu, varētu būt uzņēmušās saistības, kas ir pretrunā Līguma par Eiropas Savienību (turpmāk – LES) un LESD normām ekonomikas un monetārās savienības jomā, proti, ir tieši pārkāpta Savienības ekskluzīvā kompetence attiecībā uz monetāro politiku. Turklāt ar ESM līgumu Savienības iestādēm varētu tikt piešķirta jauna kompetence un uzdevumi, kas neesot saderīgi ar to funkcijām. Visbeidzot, ESM līgums varētu būt pretrunā vispārējam efektīvas tiesību aizsardzības tiesā principam Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 47. panta izpratnē.

Tiesa norādīja, ka nav šaubu par to, ka monetārā politika ir Savienības ekskluzīvā kompetence. Tomēr LESD normās nav sniegta monetārās politikas definīcija, ka arī norādes uz instrumentiem, bet tikai uz monetārās politikas mērķiem. Saskaņā ar LESD 127. panta 1. punktu un 282. panta 2. punktu monetārās politikas mērķis ir uzturēt cenu stabilitāti. Savukārt ESM mērķis ir pasargāt visas eirozonas stabilitāti, kas skaidri atšķiras no mērķa uzturēt cenu stabilitāti. Finansiālas palīdzības piešķiršana kādai dalībvalstij arī acīmredzami nav attiecināma uz monetāro politiku.

Minētā mehānisma izveide drīzāk ietilpst ekonomikas politikas jomā. Tomēr, tā kā LESD 2. panta 3. punkts un 5. panta 1. punkts attiecina Savienības lomu ekonomikas politikas jomā vienīgi uz koordinācijas pasākumu veikšanu, LES un LESD normas nepiešķir Savienībai īpašu kompetenci izveidot tādu stabilizācijas mehānismu kā Lēmumā paredzētais. ESM ir finansēšanas, nevis dalībvalstu ekonomikas politikas koordinācijas mehānisms.

Ar LESD 122. pantu Savienībai ir piešķirta kompetence sniegt finansiālu atbalstu dalībvalstij, piemēram, ad hoc finansiālo palīdzību dalībvalstij, kurai ir grūtības vai kuru nopietni apdraud lielas grūtības, ko izraisījušas dabas katastrofas vai ārkārtēji notikumi, kurus tā nevar ietekmēt. Tomēr tas nav juridiskais pamats tāda mehānisma izveidei, kāds ir izveidots ar ESM līgumu, jo tas ir vērsts uz to, lai pasargātu visas eirozonas stabilitāti.

Tiesa secināja, ka no LESD un LES jau izriet dalībvalstu kompetence noslēgt tādu līgumu par tādu mehānismu kā ESM, tam nav nepieciešams ar Lēmumu pievienotais juridiskais pamats. Savukārt ar Lēmumu pievienotā 136. panta trešā daļa tikai apstiprina dalībvalstu kompetenci, vienlaikus nosakot striktus kritērijus.

Attiecībā uz LESD 125. pantā ietverto "saistību nepārņemšanas" ("Bail-out" aizliegums) klauzulu tiesa norādīja, ka tas mudina parādos nonākošo dalībvalsti ievērot budžeta disciplīnu, bet neaizliedz sniegt tai finansiālo palīdzību. ESM nerīkosies kā galvotājs attiecībā uz palīdzības saņēmējas dalībvalsts parādiem, jo dalībvalsts joprojām būs atbildīga par savām finanšu saistībām.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Ieva Krūmiņa
Skaidrojumi. Viedokļi
Romas IV regula – jauns regulējums pārrobežu mantojumu lietās
2012. gada 4. jūlijā Eiropas Komisija ir pieņēmusi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 650/2012 par jurisdikciju, piemērojamajiem tiesību aktiem, nolēmumu atzīšanu un izpildi, publisku aktu akceptēšanu un izpildi mantošanas ...
5 komentāri
Viktorija Voitešonoka
Skaidrojumi. Viedokļi
Atteikuma pamati izpildu rakstu izsniegšanā
Pieteicējs, lai veiktu piedziņu piespiedu kārtā, vēršas valsts tiesā, kad šķīrējtiesas spriedums labprātīgi netiek pildīts, lūdzot izsniegt izpildu rakstu, tomēr, lai arī Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāts (turpmāk – ...
19 komentāri
Satversmes tiesa
Informācija
Aizliegums tiesnesim darboties politiskajās partijās atbilst Satversmei
2013. gada 10. maijā Satversmes tiesa pasludināja spriedumu lietā Nr. 2012-16-01 "Par likuma "Par tiesu varu" 86. panta trešās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 102. pantam". Likuma "Par tiesu varu" 86. panta trešā daļa ...
3 komentāri
Tiesību politika
Deputāti literāri izteiksmīgi interpretē Latvijas vēsturi
Ceturtdien, 16. maijā, Saeima otrajā lasījumā skatot grozījumus Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā, atbalstīja priekšlikumu arī publiskos izklaides un svētku pasākumos aizliegt izmantot, tostarp arī stilizētā ...
2 komentāri
Edijs Poga, Latvijas Zvērinātu advokātu padome
Notikums
Atjaunotajai Latvijas zvērinātai advokatūrai – 20  
Šodien, 21. maijā, aprit tieši 20 gadi, kopš spēkā stājās 1993. gada 27. aprīļa Latvijas Republikas Advokatūras likums1 (turpmāk – Advokatūras likums), un līdz ar to pēc 53 gadu pārtraukuma2 Latvijā atkal tika atjaunota Latvijas ...
AUTORU KATALOGS