ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

4. Novembris 2014 /Nr.43 (845)

Detālplānojuma izstrādes nepieciešamība kā būvatļaujas atcelšanas pamats
1 komentāri
Sandis Petrovičs
zvērināts advokāts, partneris advokātu birojā “Triniti”  

Latvijas Republikas Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments (Senāts)1 šā gada 4. jūlijā pieņēma spriedumu tā dēvētajā ciemata "Gadalaiki" lietā. Šajā lietā Senāts atstāja spēkā spriedumu, ar kuru tika atcelta būvatļauja, jo būvniecības iecerei nebija izstrādāts detālplānojums.2

Arī praksē nereti nākas saskarties ar detālplānojuma izstrādes nepieciešamību kā pamatu, kāpēc izdotā būvatļauja atzīta par prettiesisku un gala rezultātā atcelta. Latvijas Republikas Augstākā tiesa ir publicējusi tiesu prakses apkopojumu teritorijas plānošanas, būvniecības un vides lietās laika posmā no 2008. gada līdz 2012. gadam.3 Neliela daļa no tā veltīta arī detālplānojuma jautājumiem. Tomēr joprojām aktuāls ir jautājums: kāpēc detālplānojuma normatīvais regulējums sagādā galvassāpes ne tikai juristiem, bet arī nekustamā īpašuma jomas dalībniekiem?

Praksē detālplānojuma izstrāde nenoliedzami paildzina būvniecības procesu, jo detālplānojuma izstrāde parasti ilgst vismaz sešus līdz astoņus mēnešus. Tāpat attīstītājam jārēķinās ar pietiekami būtiskām izmaksām (parasti detālplānojuma izstrāde izmaksā vismaz 10 000 eiro, bet summa var arī būtiski palielināties atkarībā no teritorijas apmēra un detālplānojuma sarežģītības). Tādēļ ir būtiski noskaidrot detālplānojuma būtību, t.i., kādos gadījumos to nepieciešams izstrādāt, it īpaši ņemot vērā, ka tā regulējums ir mainījies salīdzinoši bieži,4 tādējādi nereti radot apjukumu gan tiesību normu piemērotājos (pašvaldību būvvaldēs), gan adresātos (īpašumu attīstītājos).

 

Īss ieskats detālplānojuma normatīvā regulējuma vēsturiskajā attīstībā

Kā jau minēts, pēdējo gadu laikā normatīvais regulējums attiecībā uz detālplānojumu ir mainīts vairākas reizes. Ir mainīti gan nosacījumi, kuriem iestājoties detālplānojums ir izstrādājams, gan paša detālplānojuma tiesiskais statuss. Attiecīgi ir mainījusies arī detālplānojuma apstrīdēšanas kārtība. Lai pareizi izprastu detālplānojuma jēdzienu, kāds tas ir pašreiz, ir būtiski apskatīt detālplānojuma jēdziena evolūciju normatīvā regulējuma izmaiņu gaismā.

Ministru kabineta 2000. gada 5. decembra noteikumi Nr. 423 "Noteikumi par teritorijas plānojumiem" noteica, ka "detālais plānojums ir vietējās pašvaldības teritorijas daļas plānojums, kuru apstiprina kā pašvaldības saistošos noteikumus un kurā tiek precizēti un detalizēti pašvaldības teritorijas plānojuma priekšlikumi un prasības, kā arī teritorijas robežas, kurās šīs prasības ir spēkā".5 Turpmāk detālplānojuma legāldefinīcija tika noteikta arī likuma līmenī – 2002. gada 22. maija Teritorijas plānošanas likums (turpmāk – Plānošanas likums) noteica, ka "detālplānojums ir vietējās pašvaldības administratīvās teritorijas daļas plānojums, to izstrādā vietējās pašvaldības domes lēmumā noteiktai teritorijai un apstiprina pēc vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma stāšanās spēkā, ievērojot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā noteikto teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu".6 Kā redzams, abas definīcijas būtiski neatšķiras – detālplānojums faktiski tika noteikts kā "teritorijas plānojuma detalizētāka versija" attiecīgai pašvaldības teritorijas daļai. Arī uz Plānošanas likuma pamata izdotajos noteikumos7 atrodamā detālplānojuma definīcija pēc būtības noteica to pašu.

Detālplānojums, tāpat kā teritorijas plānojums, tobrīd bija jāapstiprina pašvaldības saistošo noteikumu (t.i., normatīvā akta) veidā, turklāt līdz 2004. gada 19. augustam detālplānojumu varēja izstrādāt kā teritorijas plānojuma grozījumus. Attiecīgi radās jautājumi par detālplānojuma "atkarību" no teritorijas plānojuma, ņemot vērā, ka abi faktiski bija vienāda spēka normatīvie akti. Jāpiekrīt Dr.iur. Gintas Sniedzītes secinājumam, ka detālplānojuma un teritorijas plānojuma saturiskie kritēriji noteica abu plānošanas dokumentu savstarpējo pakārtotību un ka detālplānojums pret vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu bija saturiski konkrētāks plānošanas dokuments.

komentāri (1)
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
SABIEDRISKĀS POLITIKAS CENTRS PROVIDUS
4. Novembris 2014 / 17:12
0
ATBILDĒT
Paldies par rakstu!
Nevaru piekrist apgalvojumam, ka labāks risinājums detālplānojuma tiesiskuma pārbaudei, ir divas administratīvo tiesu instances, jo tā būs efektīvāk. Šo jautājumu esam pētījuši, tiesu instanču skaita samazināšana var tikt attiecināta uz "ārkārtas lietām". Tā nav panaceja, ja grib panāk, lai gala lēmums tiktu pieņemts ātri. Plašāk pamatojumu var lasīt šeit-
http://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/2zinojums_apl_11junijs_0.pdf

Agnese Lešinska
visi numura raksti
Uldis Krastiņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Vēl un vēlreiz par vainu salikta sastāva noziedzīgos nodarījumos
Problēma par vainu salikta sastāva noziedzīgos nodarījumos un nepieciešamība to reglamentēt Krimināllikumā (turpmāk arī – KL), apmetusi loku, nonāk sākuma stadijā. Ne vienreiz vien par to pausts publikācijās1 un gari apspriests ...
4 komentāri
Jurista Vārds
Informācija
Augstākā tiesa noraida partijas “Saskaņa” pieteikumu par vēlēšanu pārkāpumiem Latgalē
Pagājušajā nedēļā, 28. un 29. oktobrī, Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments (AT ALD) izskatīja politiskās partijas ""Saskaņa" sociāldemokrātiskā partija" (partija "Saskaņa") pieteikumu par Centrālās vēlēšanu ...
Tiesību politika
Tieslietu sistēma ir jāattīra no negodprātīgajiem
Latvija ir izdarījusi savu izvēli, deleģējot varu jaunievēlētās Saeimas rokās. Šobrīd daļa no Saeimā ievēlētajām partijām ir apvienojušās koalīcijā un diskutē par ministru portfeļu sadali starp partijām, kā arī topošo ...
2 komentāri
Inga Melnace
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai var uzbūvēt Romu vienā dienā jeb Eiropas prokuratūras biroja izveide
Franču viduslaiku frāze "Rome ne fu[t] pas faite toute en un jour" nozīmē, ka Roma nav uzbūvēta vienā dienā. Cik tas simboliski, ka tieši tagad Itālija uzņēmusies prezidentvalsts lomu Eiropas Savienības Padomē un tieši Itālijas ...
Sannija Matule
Notikums
Neviens sertifikāts mediatoriem nav nejaušs
"Komisijas vārdā varu paust stingru pārliecību, ka katrs sertifikāts, kas šodien tiks izsniegts, ir kvalitātes zīme attiecīgā mediatora profesionalitātei un spējai augstvērtīgi darboties mediācijas jomā. Neviens no sertifikātiem nav ...
AUTORU KATALOGS