ŽURNĀLS Numura tēma

7. Aprīlis 2015 /Nr.14 (866)

Tiesas pieejamība un kvalitāte advokātu procesā: juridiskās palīdzības adminstrācijas skatījums
5 komentāri
Jeļena Bārbale
Juridiskās palīdzības administrācijas direktora vietniece, Juridiskās palīdzības nodrošinājuma nodaļas vadītāja 

Tiesu sistēmas efektivitātes jautājums kontekstā ar advokātu obligātu iesaisti civilprocesā ir samērā komplicēts, jo būtiski skar savstarpēji saistītas jomas: tiesvedības procesus, pušu līdzdalību un šīs līdzdalības apjomu, personu tiesības uz pieeju taisnīgai tiesai (šaurākā un plašākā nozīmē), juridisko palīdzību un advokatūru kā neatņemamu justīcijas sastāvdaļu. Lai nodrošinātu minētā jautājuma vispusīgu novērtējumu, secinājumu izdarīšanu un risinājuma izstrādi, 2015. gada 6. februārī ar tieslietu ministra rīkojumu ir izveidota starpinstitucionālā darba grupa, kuras sastāvā ir iekļauts arī Juridiskās palīdzības administrācijas pārstāvis.

Raugoties uz minēto jautājumu no valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības viedokļa, ir vairāki svarīgi un akcentējami apstākļi.

 

Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības saņēmēji

Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likuma (turpmāk – likums) mērķis ir veicināt fiziskas personas tiesības uz taisnīgu tiesas aizsardzību, nodrošinot valsts garantētu finansiālu atbalstu juridiskās palīdzības saņemšanai.

Likums paredz, ka fiziskajām personām ir tiesības pieprasīt valsts nodrošināto juridisko palīdzību, ja:

  1. tās ir ieguvušas maznodrošinātas vai trūcīgas personas statusu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, kādā fiziskā persona atzīstama par maznodrošinātu vai trūcīgu;

  2. tās pēkšņi nonākušas tādā situācijā un materiālajā stāvoklī, kas tām liedz nodrošināt savu tiesību aizsardzību (stihisku nelaimju, nepārvaramas varas vai citu no personas neatkarīgu apstākļu dēļ), vai atrodas pilnā valsts vai pašvaldības apgādībā.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (5)
5 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Raivo Sjademe
12. Aprīlis 2015 / 06:54
0
ATBILDĒT
Juridiskās palīdzības administrācijas pakalpojumi ir pieejami tikai Rīgā! Sākiet ar sevi, un tad metiet akmeņus citu dārziņos. Arī advokāti ir pieejami elektroniski, telefoniski un citādos veidos. Ja attiecīgā pilsētā, novadā ir darbs advokātam, tad viņš tur būs. Ja darba nav, tad sēdēt gaidīt klientu nav pareizi. Problēma ir tā, ka laukos nav darba, nav lietu, nav tiesu, iestāžu, kurās sniegt juridisko palīdzību, nav arī cilvēku, kuriem šo palīdzību sniegt. Būs cilvēki, būs darbs, būs jautājumi, advokāts arī būs. Administratīvā regulēšana šajā jautājumā nav nepieciešma. Visu atrisinās ekonomika.
Baraks Osama
8. Aprīlis 2015 / 12:55
1
ATBILDĒT
Vai jurista pieejamība reģionos jāaplūko burtiski no administratīvi teritoriālā iedalījuma viedokļa vai tomēr izejot no faktiskās situācijas? Piemēram, ja manā novadā oficiālas advokāta prakses vietas nav, bet juridisko palīdzību var saņemt pārdesmit kilometrus attālajā bijušajā rajona centrā, ar kuru ir regulāra sabiedriskā transporta satiksme, vai te var saskatīt vērā ņemamu tiesību aizskārumu?
Trūcīgā > Baraks Osama
8. Aprīlis 2015 / 14:51
0
ATBILDĒT
Ja mēs paturam prātā, kas ir šīs personas, kurām attiecīgā palīdzība tiek sniegta, proti, trūcīgas un maznodrošinātas, tad pieņemu, ka tām vizināšanās ar sabiedrisko transportu "pārdesmit km turp un atpakaļ" noteikti ir citādi vērtējams lielums...
Baraks Osama > Trūcīgā
8. Aprīlis 2015 / 14:56
1
ATBILDĒT
Bet kaut kā jau šai personai līdzekļi nokļūšanai pie jurista būs jāatrod tik un tā, jo tādi laiki diez vai pienāks, kad jurists (vai jebkurš cits pakalpojums) ikvienam būs ar kājām sasniedzamā attālumā. Ja vien visa valsts akurāt nepārcelsies uz dzīvi lielpilsētās.
Trūcīgā > Baraks Osama
9. Aprīlis 2015 / 12:06
0
ATBILDĒT
Protams, Jums ir taisnība, ka juridiskās palīdzības sniedzējs nekad nebūs pieejams ap stūri. Tur pat nav ko attīstīt diskusiju.
Vienkārši tā ir sagadījies, ka man pašai rados ir trūcīgas personas, kas dzīvo laukos, un tad reizēm viņu ikdienas stāstus klausos kā seriālu:( Diemžēl sliktā ziņā. Tādēļ tādi šķietami pārdesmit km dažkārt ir milzīgs šķērslis, ja transports (faktiski autobuss) labākajā gadījumā kursē reizi vai divas dienā - katrā virzienā, un dažkārt šie cilvēki nemaz nevar iekļauties transporta shēmā, ja jātiek pie ārsta vai kāda cita speciālista, jo tiem ir savs darba grafiks, kas, saprotams, nav savenots ar transporta kustības shēmu. Līdz ar to ļoti bieži ir jābrauc vairākkārt, un, ja katrs tāds brauciens (turp un atpakaļ) izmaksā 5-6 eiro, tad cilvēkam ar daždesmit eiro ienākumiem tas diemžēl ir liels izaicinājums.. Taču, no otras puses, skaidrs, ka katram trūkumcietējam viss nekad nebūs pieejams, kā Jūs jau minējāt, ar kājām sasniedzamā attālumā.
visi numura raksti
Sannija Matule
Intervija
Advokātu padome: mīts par advokātu vīzdegunību un nesodāmību ir pārspīlēts  
10. aprīlī, notiks ikgadējā Latvijas zvērināto advokātu kopsapulce. Tajā tradicionāli faktos un skaitļos izskanēs pārskata ziņojumi par aizvadītā gada darbu un advokatūrai būtiskiem konceptuāliem jautājumiem. Tādēļ ieskatu ...
32 komentāri
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome
Informācija
Zvērināti tiesu izpildītāji tiekas kopsapulcē
Šā gada 27. martā notika Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju gadskārtējā kopsapulce. Šobrīd Latvijā ir 100 zvērināti tiesu izpildītāji, no kuriem kopsapulcē piedalījās 68. Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes ...
Numura tēma
Kādām jābūt Advokātu procesa robežām Latvijā
2014. gada 4. janvārī stājās spēkā Civilprocesa likuma 82. panta grozījumi, kuri nosaka, ka fiziskās personas lietas kasācijas instances tiesā ved pašas vai ar advokāta starpniecību, savukārt juridisko personu lietas kasācijas ...
Numura tēma
Vai advokātu process nepieciešams arī pirmajā un apelācijas instancē: Latvijas tiesnešu viedoklis
Pašlaik advokātu process Latvijā noteikts kasācijas instancē. Vai advokātu procesu vajadzētu ieviest arī pirmajā un apelācijas instancē, un kāpēc tas būtu nepieciešams – šādu jautājumu uzdevām Augstākās tiesas Civillietu ...
15 komentāri
Numura tēma
Vai advokatūru gaida kvalitatīvas pārmaiņas
Ar Tieslietu ministrijas 2015. gada 2. februāra rīkojumu Nr. 1-1/54 izveidota darba grupa advokatūras institūta darbības kvalitātes pilnveidei, lai risinātu ar advokatūras institūta darbību un attīstību saistītus jautājumus un celtu ...
AUTORU KATALOGS