Ir pagājis nedaudz vairāk kā gads, kopš 2014. gada 31. martā stājās spēkā būtiski un konceptuāli Tieslietu ministrijas virzītie grozījumi Civilprocesa likumā, likumā "Par policiju", Bāriņtiesu likumā, Krimināllikumā un Bērnu tiesību aizsardzības likumā. Tie ieviesa Latvijas tiesību sistēmai jaunu, daudzās valstīs jau zināmu, sabiedrībai nepieciešamu un aktuālu risinājumu, proti, kā ar civiltiesiskiem un administratīviem līdzekļiem vērsties pret vardarbības situācijām ģimenē vai citu personu starpā, kur pastāv vai ir pastāvējušas tuvas attiecības uz radniecības vai personisku attiecību pamata.
Atskatoties atpakaļ uz diskusijām, dažādajiem viedokļiem, kas apvija un pavadīja šo grozījumu izstrādi un virzību, jāatzīst, ka viedokļu atšķirības sabiedrībā uzvirmo arī šobrīd – vairāk nekā gadu pēc šo grozījumu aktīvas lietošanas praksē. Tāpēc, lai arī šo grozījumu izstrādes laikā un likumprojektu pamatojumos tas tika uzsvērts, būtu vēlreiz jāatgādina, ka solis, ko ir spērusi Latvija ar šo regulējumu, ir bijis jauns skatījums uz vardarbības novēršanu Latvijas mērogā, bet ne Eiropas vai citu valstu mērogā. Latvijai vairākas ANO un Eiropas Padomes komitejas, kas vērtē virkni Latvijai saistošo cilvēktiesību instrumentu piemērošanu un efektivitāti, savos ieteikumos un rekomendācijās, jau, sākot ar 2004. gadu, bija uzsvērušas šāda aizsardzības pasākuma nepieciešamību gan regulējuma, gan arī izpildes līmenī.1 Eiropas Savienības valstīs šāda vai līdzīga veida aizsardzības regulējums, kas ļauj ar civiltiesiskiem vai administratīviem līdzekļiem risināt vardarbības situācijas ģimenē, ir pastāvējis vairāku gadu garumā, pirms tādu ieviesa Latvija. Turklāt vairākās valstīs šāds regulējums ir spēkā vairāk nekā desmit gadus (šie pagaidu aizsardzības pasākumi ir zināmi ar nosaukumiem restraining order, protection order). Tieši tāpēc, ka šādi aizsardzības pasākumi pastāv vairākās valstīs, Eiropas Savienības ietvaros, stiprinot kopējo tiesiskuma telpu, 2013. gadā tika pieņemta regula, kas paredz šādu aizsardzības pasākumu atzīšanu un izpildi starp dalībvalstīm,2 lai ierobežojumi, kas noteikti vardarbīgajai personai, nezaudētu savu spēku un iedarbību tikai tāpēc, ka cietusī persona vai vardarbīgā persona ir pārcēlusies uz citu ES dalībvalsti.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes