ŽURNĀLS Redaktora sleja

1. Marts 2016 /Nr.9 (912)

Lobisms un laba likumdošana
2 komentāri

Šī "Jurista Vārda" numura tēma saistīta ar 2015. gada nogalē notikušajām cīņām par Latvijas radiostaciju normatīvo regulējumu valsts valodas lietojuma jomā.

Jāatzīst, ka neiesaistītai personai ir pat ļoti sarežģīti izprast procesus, kas risinājās ap diviem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma grozījumiem, kuru mērķis 2014. gadā vispirms bija palielināt valsts valodas lietojumu Latvijas radiostacijās, savukārt 2015. gadā pieņemtie grozījumi, kā šķiet, nodrošināja gluži pretēju efektu.

Šajā "Jurista Vārdā" piedāvājam lasītāju uzmanībai gan fragmentus no Valsts prezidenta veto vēstules, kurā tika norādīts uz likumdošanas procesa defektiem, gan dažādu lietpratēju ārkārtēji pretējiem viedokļiem par to, kas tad īsti notika ar Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu.

Kopumā aplūkojot šos procesus, var nonākt pie secinājuma, ka šeit bez šaubām ir sadūrušās gan konstitucionālās tiesības (valsts pienākumi savas informatīvās telpas un sabiedrības integritātes nodrošināšanā un nepieciešamība aizsargāties pret agresīvas valsts īstenotu propagandas karu), gan cilvēktiesības (pieeja informācijai), gan komerctiesības (cīņa par klausītāju un līdz ar to reklāmas tirgu), gan citi aspekti.

Žurnālā apkopotajos viedokļos mazāk uzmanības pievērsts problēmai, uz kuru norādījis Valsts prezidents, proti, labas likumdošanas praksei, kas nozīmē argumentētu, sistemātisku, atklātu likumdošanas procesu. Ar to cieši saistīts ir arī lobisma jautājums, kas Latvijā joprojām nav atrisināts.

Vai, piemēram, par lobistiem būtu uzskatāmi juridiskās palīdzības sniedzēji, kas bijuši iesaistīti Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma grozīšanas gaitā?

Politiskās lobēšanas process Latvijā joprojām nav tiesiski regulēts, sabiedrības un atsevišķu interešu grupu iesaistīšanās un ietekme uz politisko lēmumu pieņemšanu nav caurskatāma. Tādējādi lobēšana tā vietā, lai kļūtu par profesionālu darbību, Latvijas sabiedrībā ieguvusi savā ziņā aizdomīgas un pat apkaunojošas vai vēl trakāk – korumpētas darbības reputāciju.

Neproduktīvas diskusijas par Lobiju likuma nepieciešamību rit gadu desmitiem, nesenākais piedāvājums bija KNAB izstrādātais projekts, kas neguva atbalstu. Acīmredzot šī situācija būtu jāmaina, un šāds likums varētu kļūt par būtisku ieguldījumu labas likumdošanas nodrošināšanai. Par to liek domāt arī Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma grozījumi.

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Gailīte D. Lobisms un laba likumdošana. Jurista Vārds, 01.03.2016., Nr. 9 (912), 2.lpp.
komentāri (2)
2 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
sm.
23. Aprīlis 2016 / 20:47
0
ATBILDĒT
Kauliņi ir mesti - sūdzība ir iesniegta. Gaidām taisnīgu tiesu.
sm.
1. Marts 2016 / 04:53
0
ATBILDĒT
Viens negatīvs piemērs, ko Lobēšanas atklātības likums nebūtu atrisinājis, jo:
1) pašvaldības netiek uzskatītas par lobētāju;
2) nepastāv uzraudzības un soda mehānisms.

VARAM izstrādāja MK noteikumus Nr.69 par emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu izmantošanu jaunu zema enerģijas patēriņa ēku būvniecībai. Noteikumi tika saskaņoti ar Ventspils domi vēl labu laiku pirms noteikumu izsludināšanas valsts sekretāru sanāksmē un saskaņošanas ar citām institūcijām. Noteikumos tika burtiski pārņemti Ventspils domes ieteikumi. Tātad tā bija lobēšana plašākā izpratnē. Rezultātā noteikumi savstarpējā normu kopsakarā aiz “atklāta konkursa” maskas veidoti tā, lai uzvarētu Ventspils Mūzikas vidusskola ar koncertzāles funkciju.

Šis gadījums būtu jāizmeklē Valsts kontrolei, jo tās kompetencē ir publiskā finansējuma lietderīgas izmantošanas izvērtēšana, šajā gadījumā par 15 miljoniem eiro no valsts budžeta, kas piešķirti nelietderīgi un bez atklāta konkursa. Tāpat tieši Valsts kontrole būtu piekritīgā un atbilstošā iestāde, kurai secīgi būtu jāvēršas Satversmes tiesā par MK noteikumu neatbilstību likuma “Par piesārņojumu” 2.panta 8.punktam, 32.2 panta (4.4) daļai un (4.6) daļai. Tā tas būtu gadījumā, ja Latvija būtu tiesiska valsts.

Diemžēl no Jutas Strīķes intervijas raidījumā “1 pret 1” secināms, ka Latvija atkal attālinās no demokrātiskas un tiesiskas valsts idejas iedzīvināšanas.
visi numura raksti
Numura tēma
Valsts valoda Latvijas medijos: informatīvā telpa, sabiedrības integrācija un citas problēmas
Tieši šī "Jurista Vārda" laidiena iznākšanas dienā, 1. martā, Valsts prezidenta Valsts valodas komisija Melngalvju namā rīko semināru "Latviešu valodas lietojums medijos: izaicinājumi un iespējas". Pasākuma mērķis ir veicināt domu ...
Sannija Matule
Juridiskā literatūra
Civilprocesa likuma aktuālie komentāri – jau ļoti pieprasīti  
Neapšaubāmi, ka pret grāmatām ir jāizturas ar pienācīgu rūpību un tās jāsaudzē, tomēr dažkārt izdevuma autors jūtas pat pagodināts, ka viņa veikums ir kļuvis krietni pabružāts – no ļoti biežas lasīšanas. Tieši šāds ...
Anna Skrjabina
Justīcija attīstībai
Augstas kvalitātes tiesiskums kā ieguldījums ekonomikas attīstībā
Saikne starp ekonomikas un tieslietu jomām ir acīmredzama, šobrīd par to tiek plaši diskutēts kā nacionālā, tā arī Eiropas līmenī, kad jau šķiet neapstrīdams fakts, ka labi funkcionējoša tieslietu sistēma ir viens no elementiem, ...
Jēkabs Treijs-Gigulis
Skaidrojumi. Viedokļi
Apskats par EST spriedumu lietā "Maxima Latvija"
Eiropas Savienības Tiesa (turpmāk – EST) 2015. gada 26. novembrī pieņēma spriedumu lietā C-345/14 "Maxima Latvija"1 (turpmāk – Maxima lieta). Šī lieta ierosināta pēc Latvijas Republikas Augstākās tiesas Administratīvo lietu ...
1 komentāri
Andrejs Judins
Tiesību politika
Drošības naudas izcelsmes deklarēšana nav paredzēta sabiedriskās ziņkāres apmierināšanai
Pirms vairākiem mēnešiem pieņemtais tiesas lēmums aizstāt aizdomās turētajam U. Magonim iepriekš piemēroto apcietinājumu ar drošības naudu 400 000 eiro apmērā ne vien piesaistīja sabiedrības uzmanību, bet radīja arī ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS