ŽURNĀLS Tiesību politika

7. Marts 2017 /Nr.10 (964)

Nepieciešams neatkarīgs konstitucionāls orgāns likumdošanas kvalitātes kontrolei
3 komentāri
Dr. iur.
Sanita Osipova
LU Juridiskās fakultātes profesore, Satversmes tiesas tiesnese 

Likumdošanas procesu kvantitatīvi ierobežot pašlaik nav iespējams: dzīve mainās ļoti dinamiski, tādēļ rodas aizvien jaunas situācijas, kas prasa normatīvu regulējumu (piemēram, virtuālajā vidē iespējams izdarīt tādus noziedzīgus nodarījumus, kas agrāk nebija iespējami). Tāpat valstij nepārtraukti ir jāievieš prasības, kas izriet no mūsu starptautiskajām saistībām – dalības Eiropas Savienībā, starptautiskiem līgumiem, starptautisko tiesu prakses u.c. Tātad no "normu plūdiem" mēs nevaram izvairīties. Tāpēc svarīgākais uzdevums šādos apstākļos ir saglabāt likumdošanas procesa kvalitāti. Tā ir gandrīz neiespējama misija esošajiem konstitucionālajiem orgāniem, pat ņemot vērā tos atbalsta mehānismus (birojus, palīgus, padomniekus u.c.), kādi nu kuram no tiem ir, kā arī šauro budžeta rocību.

Saeima, kurai šobrīd jāspēj nodrošināt likumdošana aizvien pieaugošā apjomā, darbojas tai pašā režīmā un ar tādu pašu aparātu, kāds tika iedibināts starpkaru periodā: tie paši 100 deputāti, darba sesijas, sēžu grafiks utt.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (3)
3 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Ainārs Strāķis
8. Marts 2017 / 12:37
0
ATBILDĒT
Institūciju mums ir pārpārēm, tik neviena(neviens) nenes nekādu atbildību un par to neviens diemžēl nerunā.
sm.
7. Marts 2017 / 16:13
0
ATBILDĒT
1) Nepaliek skaidrs, vai tiek meklēta iespēja uzlabot likumu tehnisko kvalitāti, vai arī tiesībpolitisko kvalitāti. 2) Ja veido konstitucionālu orgānu (ar tiesībpolitikas ietekmēšanas iespēju), tad tam būtu jābūt stratēģiskam orgānam, kur tiesības ir tikai viens aspekts. 3) Jāparedz pietiekami spēcīgas pilnvaras, vienlaikus nesamērīgi neiejaucoties likumdevēja kompetencē. Optimāls risinājums būtu, ka likumdevējam ir pienākums ņemt vērā padomdevēja atzinumu, izņemot, ja spēj pamatot pretējo.

Kopumā ideja šķiet vai nu par plašu (būtu efektīvāk jāīsteno jau esošo institūciju pilnvaras) vai par šauru (jaunam konstitucionālajam orgānam jāattiecas ne tikai uz tiesību jautājumiem, bet valsts attīstību kopumā).
:)
7. Marts 2017 / 11:42
0
ATBILDĒT
" Līdzās likumdevējam būtu nepieciešamas juridiskās kvalitātes kontroles institūcijas...."
bet ko dara Saeimas juridiskais birojs??
visi numura raksti
Vadims Kalašnikovs
Skaidrojumi. Viedokļi
Nodarītā zaudējuma daļēja atlīdzināšana krimināllietā
Jautājums par atbildību mīkstinošu apstākļu atzīšanu krimināllietās, kas saistīts ar nodarītā zaudējuma atlīdzināšanu, samērā bieži sastopams krimināltiesību pētnieku darbos. Veidojas pilnīgi pamatots priekšstats, ka šajā ...
1 komentāri
Gatis Litvins
Informācija
Notāru dienās sniedz juridiskās konsultācijas iedzīvotājiem mājas vizītēs  
Ikgadējās Notāru dienas ir Latvijas Zvērinātu notāru padomes iniciatīva, un to laikā notāru birojos visā Latvijā ikvienam ir pieejamas bezmaksas juridiskās konsultācijas. Divpadsmit gadu laikā iespēju saņemt padomu tādos ...
Gaidis Bērziņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Par Maksātnespējas likuma 155. panta ceturtās daļas piemērošanu
Raksta autors neapšauba tiesu neatkarības principu, kas ir nostiprināts likumā "Par tiesu varu",1 un pilnībā to respektē, tomēr jebkura jurista tiesības ir izvērtēt un paust savu viedokli, tajā skaitā nedaudz kritisku, arī par spēkā ...
13 komentāri
Vija Kalniņa
Informācija
Publisko iepirkumu konferencē iztirzā jauno likumu
2017. gada 28. februārī, dienu pirms jaunā Publisko iepirkumu likuma spēkā stāšanās, notika ikgadējā publisko iepirkumu konference. Konference bija veltīta jaunajam Publisko iepirkumu likumam, kā arī citiem aktuāliem jautājumiem ...
Kitija Bite
Skaidrojumi. Viedokļi
Vecuma diskriminācijas nošķiršana darba un dienesta tiesiskajās attiecībās
Raksta pamatā ir žurnālā "Jurista Vārds" publicētais J.D. Semjona Fogela viedoklis "Vecuma diskriminācijas problemātika darba attiecībās",1 kurā tiek vērtētas darba tiesiskās attiecības, bet secinājumi tiek veikti arī par valsts ...
AUTORU KATALOGS