2014. gada 21. novembrī Starptautiskās Jūrniecības organizācijas (turpmāk – IMO) Kuģošanas drošības komiteja pieņēma 1974. gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras grozījumus (turpmāk – SOLAS grozījumi), kas stājās spēkā 2016. gada 1. jūlijā. Šie grozījumi paredz, ka kravas nosūtītājam, izmantojot noteiktas metodes, ir pienākums noteikt konteinera verificēto bruto masu un paziņot to kuģa kapteinim pirms konteinera uzkraušanas uz kuģa. Grozījumiem ir būtiska ietekme uz visu kravu loģistikā iesaistīto pušu privāttiesisko darbību – ostu, termināļu, pārvadātāju, kuģu īpašnieku, kravu īpašnieku un kravu apstrādes pakalpojumu sniedzēju darbību, kā arī SOLAS grozījumi ietekmē jebkuru personu, kas ir starptautisko preču pirkuma-pārdevuma darījumu puse.
Ņemot vērā plašās diskusijas SOLAS grozījumu ieviešanas procesā par to būtību, ieviešanu, kā arī lietderību, šobrīd, tas ir, aptuveni gadu pēc grozījumu spēkā stāšanās, ir vērts apskatīt šī starptautiskā regulējuma būtību no publisko un privāto tiesību viedokļa. Rakstā vispirms tiek aplūkota konteineru svara noteikšanas nozīme no kuģošanas drošības viedokļa un kravas svara noteikšanas pienākums privāttiesiskajā starptautisko kravu pārvadājumu regulējumā. Pēc tam tiek analizēti SOLAS grozījumi un to ietekme uz kravas svara noteikšanas pienākumu publiskajās tiesībās un privātajās tiesībās. Raksts tiek noslēgts ar secinājumiem, kas balstīti uz rakstā aplūkotajiem aspektiem.
Ar IMO Kuģošanas drošības komitejas 2014. gada 21. novembra Rezolūciju MSC 380(94)1 SOLAS grozījumi tika apstiprināti un stājās spēkā 2016. gada 1. jūlijā.2 Grozījumi paredz kravas nosūtītājam pienākumu noteikt konteinera verificēto bruto masu (Verified Gross Mass, turpmāk – VGM) un to paziņot kuģa kapteinim pirms konteinera uzkraušanas uz kuģa. Saskaņā ar SOLAS grozījumiem konteinera VGM ir nosakāma, izmantojot noteiktas metodes. Grozījumu ieviešana Latvijā un citās valstīs raisīja plašas diskusijas kuģošanas nozarē. Minētā publiskā regulējuma ieviešana praksē lika pārskatīt konteineru pārvadājumos iesaistītajiem komersantiem esošās vienošanās un praksi saistībā ar konteineru pārvadājumu organizēšanu, apriti terminālī un uzkraušanu uz kuģa. Publisko un privāto tiesību tiesiskā regulējuma vienlaicīga piemērošana konkrētajām tiesiskajām attiecībām radīja dažādas praktiskas un juridiskas problēmas, kuras bija jāatrisina starptautiskā regulējuma ieviešanas procesā.
No deklarētā kravas svara ir atkarīga maksa par pārvadājumu. Precīza informācija par kravas svaru ir nepieciešama, lai sastādītu atbilstošu kuģa kraušanas plānu, nodrošinātu kravas atbilstošus pārvadājuma apstākļus u.c., kas kopumā nodrošina kuģošanas drošību. Kravas svars var būt svarīgs, arī aprēķinot dažādas muitas nodevas, kas ir ārpus šī raksta tvēruma. Tādējādi piekrauta konteinera svara noteikšanai ir svarīga nozīme gan no privāttiesisko attiecību, gan publisko tiesību viedokļa.
Lai ieviestu SOLAS grozījumus Latvijā, tika veikti grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā (likumu papildinot ar 37.1 pantu)3 un izdoti Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumi Nr. 424 "Noteikumi par starptautiskajiem kravu pārvadājumiem paredzēto konteineru atbilstības novērtēšanu un verificētās bruto masas noteikšanu, paziņošanu un kontroli".4
Raksta mērķis ir raksturot konteineru VGM noteikšanas regulējumu starptautiskajos jūras pārvadājumos no publisko un privāto tiesību viedokļa, kā arī vispārīgi pievērst uzmanību jūras tiesībām, apskatot vienu no aktuāliem jautājumiem starptautiskajos jūras pārvadājumos. Konteineru pārvadājumi ieņem nozīmīgu daļu starptautisko jūras pārvadājumu klāstā.5 Rakstā tiek raksturota precīza konteinera svara noteikšanas nozīme no publisko un privāto tiesību viedokļa, apskatīta SOLAS grozījumos ietverto prasību par konteineru VGM noteikšanu būtība un šo starptautisko normu ietekme uz pastāvošajām publiskajām un privāttiesiskajām attiecībām.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes