ŽURNĀLS Numura tēma

14. Novembris 2017 /Nr.47 (1001)

Pārziņa vai trešās personas leģitīmās intereses kā personas datu apstrādes tiesiskais pamats
Mg. iur.
Ivo Krievs
personas datu aizsardzības speciālists, Eiropā sertificēts datu aizsardzības speciālists (CIPP/E), ZAB "Bullet" zvērināts advokāts, Biznesa augstskolas "Turība" lektors  

Viens no pamatprincipiem, kas nostiprināts Fizisko personu datu aizsardzības likuma1 (turpmāk – FPDAL) 10. panta pirmās daļas pirmajā punktā, kā arī2 Vispārīgās datu aizsardzības regulas3 5. panta pirmās daļas a) punktā, ir likumības princips. Likumības princips cita starpā sevī ietver nepieciešamību jebkuru fizisko personu datu apstrādi pamatot ar kādām no normatīvajos aktos noteiktām vai normatīvajos aktos noteiktā veidā sabalansētām datu subjekta, pārziņa vai trešās personas interesēm jeb tiesiskiem pamatiem. Šajā rakstā detalizētāk tiks aplūkots viens no vispārīgiem tiesiskiem pamatiem – pārziņa un trešās personas leģitīmās (likumiskās) intereses.

Tiesisko pamatu nepieciešamība datu apstrādē

Nepieciešamība fiksēt tiesiskos pamatus pārzinim visbiežāk rodas šādos fizisko personu datu apstrādes procesa posmos: (1) ievācot personas datus (gan no paša datu subjekta, gan no trešajām personām), (2) mainot datu izmantošanas mērķi un (3) izpaužot datus trešajām personām, tā pazaudējot kontroli pār ievāktajiem personas datiem. Savukārt tiesiskais pamats nav jāfiksē, ja pārziņa rīcībā esošie dati nonāk pārziņa "iekšējā lokā" esošu personu (piemēram, pārziņa darbinieki, tieši pilnvarotās personas vai operatori / apstrādātāji) rīcībā tiem nepieciešamo uzdevumu (pārziņa interesēs) veikšanai.

Tiesiskie pamati ir noteikti atšķirīgi atkarībā no apstrādājamiem personas datu veidiem, tādējādi var izdalīt:

1) vispārīgie tiesiskie pamati jebkuriem personas datu veidiem (noteikti FPDAL 7. pantā un Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta pirmajā daļā);

2) speciālie tiesiskie pamati sensitīvajiem personas datiem (noteikti FPDAL 11. pantā) vai īpašas kategorijas datiem (noteikti Vispārīgās datu aizsardzības regulas 9. panta otrajā daļā);

3) speciālie tiesiskie pamati identifikācijas kodu apstrādē (noteikti FPDAL 13.1 pantā, bet netiek atsevišķi izdalīti Vispārīgajā datu aizsardzības regulā);

4) speciālie tiesiskie pamati uz noziedzīgiem nodarījumiem, sodāmībām krimināllietās un administratīvo pārkāpumu lietām attiecināmiem personas datiem (noteikti FPDAL 12. pantā un Vispārīgās datu aizsardzības regulas 10. pantā).

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sannija Matule
Numura tēma
Vispārīgās datu aizsardzības regulas piemērošanas komentāri un vadlīnijas
Jau pavisam drīz noslēdzoties divu gadu pārejas periodam – no 2018. gada 25. maija praksē būs jāsāk piemērot jauno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un ...
Jekaterina Macuka
Numura tēma
Vispārīgā datu aizsardzības regula – evolūcija, nevis revolūcija
Datu valsts inspekcija
Numura tēma
Datu aizsardzības terminu skaidrojums un interpretācija
Tā dēvētās Vispārīgās datu aizsardzības regulas 57. pants noteic uzraudzības iestādes uzdevumus, kuri lielā mērā ir saistīti ar sabiedrības informētību un izglītošanu datu aizsardzības jautājumos. Piemērojot datu aizsardzības ...
Aigars Klaucāns
Numura tēma
Zvērināta advokāta tiesības iegūt personas datus, sniedzot juridisko palīdzību
Autors rakstā analizējis zvērināta advokāta tiesības iegūt informāciju (personas datus), sniedzot juridisko palīdzību, un tās tiesiskos pamatus atbilstoši Fizisko personu datu aizsardzības likuma 7. pantam.
Mikijs Zīmecs
Numura tēma
Likumīgas datu subjekta piekrišanas nosacījumi fizisko personu datu apstrādei
Vispārīgā datu aizsardzības regula ES/2016/679 (turpmāk – Regula), kas no 2018. gada maija aizvietos Fizisko personu datu aizsardzības likumu, definē vairākus datu apstrādes tiesiskos pamatus, lai datu apstrādi uzskatītu par likumīgu. ...
AUTORU KATALOGS