ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

23. Oktobris 2018 /Nr.43 (1049)

Piesardzības principa pieļaujamība galējās nepieciešamības kritērija – nenovēršamība – izvērtējumā
Gabriela Šantare
Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes maģistrante, ZAB "Cobalt" jurista palīdze 

Viens no izaicinošākajiem jautājumiem saistībā ar Pantiem par valsts atbildību par starptautiski prettiesisku rīcību1 (turpmāk – Panti par valsts atbildību) ir to 25. pants, kas noteic, ka valsts prettiesiskā rīcība galējās nepieciešamības stāvoklī var tikt attaisnota. Galvenie problēmjautājumi, kas attiecināmi uz galējo nepieciešamību, skar zinātnisko nenoteiktību un ar to cieši saistīto jautājumu par piesardzības principa piemērošanu gadījumos, kad būtiskā interese, ko valsts aizsargā, ir vide. Tādēļ ir lietderīgi aplūkot viena no pretrunīgākajiem starptautisko vides tiesību principiem, proti, piesardzības principa, lomu galējās nepieciešamības kontekstā.

Jebkurā tiesību sistēmā un līmenī jābūt mehānismiem, kas nosaka tiesību subjektu atbildību par viņu pienākumu pārkāpšanu vai neizpildi.2 Viens no starptautisko tiesību instrumentiem, kur šāds mehānisms ir iestrādāts, ir Panti par valsts atbildību. Bez šaubām, atbildībai par prettiesisku rīcību ir jāiestājas, taču nedrīkst aizmirst, ka var rasties gadījumi, kuros atbildīgā valsts rīkojas pretēji uzņemtajām saistībām, jo ir spiesta tā rīkoties. Proti, radušos apstākļu dēļ valsts nespēj citādi tikt galā ar konkrēto situāciju, tādēļ pastāv iespējas valsts atbildību izslēgt. Šāda iespēja ir nostiprināta Pantu par valsts atbildību piektajā nodaļā.

Viens no izaicinošākajiem jautājumiem saistībā ar Pantiem par valsts atbildību ir to 25. pants, kas noteic, ka valsts prettiesiskā rīcība galējās nepieciešamības stāvoklī var tikt attaisnota. Galvenie problēmjautājumi, kas attiecināmi uz galējo nepieciešamību, skar zinātnisko nenoteiktību un ar to cieši saistīto jautājumu par piesardzības principa piemērošanu gadījumos, kad būtiskā interese, ko valsts aizsargā, ir vide. Tādēļ būtu lietderīgi aplūkot viena no pretrunīgākajiem starptautisko vides tiesību prin­cipiem, proti, piesardzības principa, lomu galējās nepieciešamības kontekstā.

Izskatot jautājumus, kas ir saistīti ar piesardzības principu, dabas saglabāšanu un aizsardzību, bieži nākas sastapties gan ar zinātnisko nenoteiktību, gan dažādu ekspertu atšķirīgajiem viedokļiem par briesmu esamību un to nenovēršamību, kā arī diskusijām par pašu vides tiesību principu statusu starptautiskajās tiesībās. Tā kā galējās nepieciešamības praktiskai piemērošanai ir jāizpilda vairāki stingri noteikti elementi, kas pieprasa neapšaubāmus pierādījumus un skaidrību, ir svarīgi noskaidrot, vai piesardzības princips ir piemērojams situācijās, kad galējā nepieciešamība varētu būt vienīgais atbildību izslēdzošais apstāklis, lai glābtu vidi.3 Turklāt jānorāda, ka šāda pieeja šķietami ļautu samazināt atbildīgās valsts nepieciešamo pierādījumu apmēru un pamatojumu, pirms pieņemt lēmumu aizsargāt vidi, pieļaujot starptautisko tiesību pārkāpumu.

 

Galējās nepieciešamības koncepts

Jau 15. gadsimtā filozofs Nikolo Makjavelli pārstāvēja ideju, ka morālo normu pārkāpšana ir attaisnojama, ja rīcība bijusi nepieciešama.4 Šī ideja caurvij arī Pantu par valsts atbildību 25. pantu, proti, rīcība galējās nepieciešamības stāvoklī izslēgs valsts atbildību par starptautiski prettiesisku rīcību5 un tiks attaisnota. Jānorāda, ka 25. pants ir atzīts par paražu tiesību6 uzticamu kodifikāciju,7 tomēr tas jo­projām tiek uzskatīts par vienu no strīdīgākajiem pamatiem, lai attaisnotu vai argumentētu valsts rīcību starptautisko tiesību pārkāpuma gadījumā.8 ANO Starptautisko tiesību komisija ieviesa galējo nepieciešamību kā drošības vārstu valsts atbildības tiesībās, kas varētu palīdzēt gadījumos, kad starptautisko saistību izpilde varētu novest līdz neatgriezeniskām sekām.

Galējā nepieciešamība sevī ietver vairākus kritērijus, kuri ir savstarpēji kumulatīvi.9 Tādējādi, lai atsaukšanās uz galējās nepieciešamības stāvokli balstītos uz tiesisku pamatu, valstij ir jāpierāda, ka visi kritēriji tiek izpildīti vienlaikus. Līdz ar to valstij ir jāizpilda divi nosacījumi: pirmkārt, jāpastāv būtiskai interesei, kas valstij jāaizsargā no apdraudējuma; riskam, kas apdraud šo būtisko interesi, ir jābūt nopietnam un nenovēršamam; valstij rīcības brīdī nebija citu veidu kā aizsargāt apdraudēto interesi; un, izsverot intereses, apdraudētā interese ir būtiskāka nekā aizskartā interese vai pārkāptās tiesības.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Andris Tauriņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Preču zīmju izmantošana komercdarbībā, politikā un reliģijā
Kāds ir labums no preču zīmes reģistrācijas? Viens no būtiskākajiem – preču zīmes īpašniekam ir izņēmuma tiesības aizliegt citām personām komercdarbībā izmantot apzīmējumus, kas ir identiski vai sajaucami līdzīgi ar ...
Vija Kalniņa
Juridiskā literatūra
Izdota mācību grāmata mediācijā
Tiesu namu aģentūra ir izdevusi Zīles Gereišas, Līgas Kirstukas un Evijas Kļaves mācību grāmatu "Mediācija. Jēdzieni. Testi. Lomu spēles". 2018. gada 16. oktobrī Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes konferenču zālē ...
Jānis Sīlis
Skaidrojumi. Viedokļi
Aktuālie mājasdarbi jauno nekustamo īpašumu projektu attīstībai Latvijā
Šī raksta mērķis ir atgādināt aizejošajai un jaunajai Saeimai1 par dažām aktuālām normatīvo aktu iniciatīvām, kuras gaida savu apstiprinājumu Saeimā vai Ministru kabinetā, un ieskicēt pastāvošās tirgus tendences jaunu mājokļu ...
1 komentāri
Mārtiņš Drēģeris
Juristu likteņi
Kārlis Ducmanis: intelektuālis, diplomāts un Latvijas Senāta Spriedumu biroja vadītājs  
Viens no Latvijas diplomātijas spožākajiem prātiem, publicists, Latvijas Senāta senators un Spriedumu biroja vadītājs Kārlis Ducmanis ir sniedzis būtisku devumu Latvijas diplomātiskā dienesta un tiesiskās sistēmas nostiprināšanā un ...
Domu mantojums
K. Ducmaņa priekšlikums Latvijas valdības paziņojumam sakarā ar lielgruntnieku sūdzības noraidīšanu Tautu Savienībā
Latvijas pastāvīgā pārstāvja Tautu Savienībā Kārļa Ducmaņa vēstule ārlietu ministram Kārlim Ulmanim ar ieteikumu sagatavot oficiālu valdības paziņojumu, kurā tiktu izklāstīts Tautu Savienības izveidotās "triju vīru ...
AUTORU KATALOGS