ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

18. Augusts 2020 /Nr.33 (1143)

Iekšējā pretkorupcijas kontroles sistēma: drošības spilvens pret pārkāpumiem
Iluta Kalniņa
KNAB Stratēģiskās pārvaldes Politikas plānošanas nodaļas galvenā inspektore 

Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumi Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" paredz, ka publiskas personas institūcijām līdz 2018. gada 31. decembrim bija jāizveido iekšējā pretkorupcijas kontroles sistēma. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs 2020. gada izstrādātajā informatīvajā ziņojumā "Par iekšējās pretkorupcijas kontroles sistēmas novērtējumu publiskas personas institūcijās" secināja, ka daudzās institūcijās joprojām nav izveidota un ieviesta šāda iekšējā kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai.

Kāpēc institūcijām nepieciešama iekšējās pretkorupcijas kontroles sistēma

Kvalitatīvi izstrādāta un efektīvi strādājoša iekšējās kontroles sistēma pretkorupcijas jomā ir viens no veidiem, kā publiskas personas institūcijās (turpmāk ‒ institūcijas) mazināt vai pat novērst korupcijas un interešu konflikta riskus (turpmāk ‒ korupcijas riski), kas nereti rodas nodarbināto ierobežoto zināšanu dēļ. Tikai tad, ja institūcijas vadītājs spēs izvērtēt un pārvaldīt iespējamos korupcijas riskus, tas varēs pieņemt lēmumu par tādu pretkorupcijas pasākumu ieviešanu institūcijā, kas ir efektīvi un sasniegti ar iespējami mazāku finanšu un materiālo resursu izlietošanu.

Vēršu uzmanību, ka jau kopš 2004. gada Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts stratēģijā 2004.‒2008. gadam1 visas valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes ir aicinātas izstrādāt pretkorupcijas pasākumu plānus un stiprināt iekšējo kontroles sistēmu, lai novērstu korupcijas riskus.

Lai aktualizētu uzdevumu katrā institūcijā izstrādāt, ieviest un pārskatīt pretkorupcijas pasākumu plānu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (turpmāk ‒ KNAB) secīgi katrā nākamajā Korupcijas novēršanas un apkarošanas programmā iekļāva uzdevumu institūcijām izstrādāt un aktualizēt pretkorupcijas pasākumu plānus. Vienlaikus KNAB pārstāvji gan pēc pieprasījuma, gan plānveidā turpināja konsultēt un nodrošināt izglītošanas pasākumus institūcijām par ētikas, korupcijas, interešu konflikta novēršanas jautājumiem, kā arī par iekšējiem organizatoriskajiem pasākumiem korupcijas risku novēršanai institūcijā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Jekaterina Kalniņa
Skaidrojumi. Viedokļi
Zvērināta advokāta jaunā loma: nekustamā īpašuma darījumu starpnieks
Helmuts Jauja
Skaidrojumi. Viedokļi
Kreditoru prasījumu segšana ārpus tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna
8 komentāri
Līga Mazure
Skaidrojumi. Viedokļi
Pārmērīgas ietekmes civiltiesiskās sekas pacienta gribas izteikumā
Andrejs Judins
Viedoklis
Likumprojekts neparedz fundamentālu tiesībsarga institūcijas reformu
Juris Jansons
Viedoklis
Tiesībsarga institūcija būtu jānostiprina Satversmē
AUTORU KATALOGS