14. septembrī Saeima ir pieņēmusi grozījumus Civilprocesa likumā1 un Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (turpmāk – Grozījumi), ieviešot jaunu institūtu – patērētāju kolektīvās prasības. Grozījumi stājās spēkā 15. oktobrī. Lai labāk iepazīstinātu žurnāla lasītājus ar jauno institūtu un esošo regulējumu, rakstā aplūkots jaunā institūta saturs un aprakstīti procesuālie aspekti.
Iedomāsimies situāciju – komersants ar kādu prettiesisku darbību nodara patērētājam zaudējumus 25 eiro apmērā. Neapšaubāmi, būs patērētāji, kas par šādu summu varētu celt prasību tiesā, tomēr lielākā daļa patērētāju, aprēķinot iespējamās tiesvedības izmaksas un tiesvedības ilgumu, atmestu ar roku un tiesā nevērstos. Tomēr kas mainītos, ja noskaidrotos, ka šajā lietā kopā ir cietuši 400 patērētāju, kas komersantam kopumā devis iespēju prettiesiski iegūt 10 000 eiro?
Līdz Grozījumu ieviešanai regulējums paredzēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) tiesības konstatēt un pārtraukt pārkāpumu, taču neparedzēja iespēju patērētājiem saņemt kaitējuma atlīdzinājumu – lai saņemtu kaitējuma atlīdzinājumu, patērētājiem individuāli bija jāceļ prasība tiesā.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes