Kopš 2023. gada nogales, kad "Jurista Vārdā" tika publicēts pēdējais apskats par jaunajiem tiesību zinātņu doktoriem, veiksmīgi ir aizstāvēti vēl vairāki promocijas darbi. Pēc redakcijas aicinājuma šo darbu autori sniedza informāciju, tajā ietverot gan anotāciju par darbu, gan arī dažus galvenos secinājumus vai atziņas, kas norāda uz izpētes tēmas aktualitāti un rezultātu. Apkopojot saņemto informāciju, šajā materiālā sniegts pārskats par astoņiem jaunākajiem pētījumiem jeb aizstāvētajiem promocijas darbiem tiesību zinātnē, tas ir, no 2023. gada nogales līdz šā gada 21. maijam.
Ceļa servitūta tiesiskā regulējuma ģenēze: valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašnieku interešu tiesiskie un praktiskie aspekti
Foto no personīgā arhīva
2023. gada 6. decembrī Rīgas Stradiņa universitātē Tiesību zinātnes promocijas padomes atklātajā sēdē promocijas darbu "Ceļa servitūta tiesiskā regulējuma ģenēze: valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašnieku interešu tiesiskie un praktiskie aspekti" aizstāvēja Jolanta Dinsberga. Darba zin. vadītāja – asoc. prof. Dr. iur. Inga Kudeikina, zin. konsultante – Dr. iur. Kitija Bite.
Promocijas darba pirmajā nodaļā autore atklāj ceļa servitūta jēdzienu un analizē ceļa servitūta tiesisko attīstību, pievēršoties seno romiešu pirmavotu izpētei un konstatējot, ka seno romiešu tiesībās pastāvēja tiesību normas, kurām ir praktiska nozīme, bet mūsdienu Civillikumā tās nav pārņemtas. Piemēram, kopīpašnieka dotās piekrišanas atsaukšanas neiespējamība ceļa servitūta nodibināšanas procesā, ceļa paplašinājuma noteikšana strauju pagriezienu vietās, tādējādi nodrošinot pārvietošanās iespējas lielizmēra transportam noteiktā ceļa servitūta paplašinājuma ietvaros. Nodaļas ietvaros autore atspoguļo ar zemes reformas laikā noteikto ceļa servitūtu saistīto problemātiku un ietekmi uz valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašniekiem un analizē arī ceļa servitūta kā nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājuma un īpašuma tiesības aprobežojuma jēdzienisko tvērumu un tiesisko izpausmi. Pilnveidojot servitūta definējumu, aplūkoti citu valstu servitūtu tiesiskā regulējuma atsevišķi aspekti.
Lai nodrošinātu servitūta tiesisko attiecību ietvaros bieži lietotu terminu "ceļa servitūts", "servitūta ceļš" un "ceļa servitūta teritorija" saturiskā tvēruma skaidrību, nepārprotamību un lietojuma viennozīmīgumu, kā arī pareizu lietojumu praksē, autore ir izstrādājusi minēto terminu definīcijas.
Darba otrā nodaļa ir veltīta ceļa servitūta īpatnību un praktisko problēmu atspoguļošanai ceļa servitūta nodibināšanas un izbeigšanas procesā. Viens no svarīgākajiem ceļa servitūta nodibināšanas sastāva elementiem ir ceļa servitūta grafiskais attēlojums, tāpēc atsevišķa apakšnodaļa veltīta tieši ceļa servitūta grafiskā attēlojuma nozīmes, satura, formas un tā izstrādes analīzei un ar to saistīto problēmu atklāšanai. Praksē problēmu rada tas, ja nekustamo īpašumu īpašnieku iesniegtais (pašrocīgi vai pat kompetentas institūcijas/ speciālista sagatavotais) servitūta teritorijas grafiskais attēlojums nesatur ceļa servitūta reģistrācijai/ tiesību nostiprināšanai publiskā reģistrā nepieciešamo datu kopumu vai arī dati nav precīzi. Kā risinājumu autore piedāvā noteikt vienotas noformēšanas prasības un satura elementus.
Darba trešajā nodaļā pētīti rajona (pilsētas) tiesas, apgabaltiesas un Augstākās tiesas nolēmumi, vērtējot, kā tiesas piemēro un interpretē tiesību normas, lai nodrošinātu taisnīgumu un sabalansētu pušu intereses, kā arī atspoguļotas problēmas, kādas pastāv tiesvedības procesa ietvaros pagaidu aizsardzības noteikšanas un ceļa servitūta nodibināšanas lietās. Nolēmumu pētījuma rezultātā atlasīti un analizēti kritēriji, kam tiesa piešķir nozīmi, lemjot par valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašnieku interešu samērīgumu un prasījumu pilnīgu vai daļēju apmierināšanu vai noraidīšanu.
Jāatzīmē, ka 2021. gada 20. aprīlī stājās spēkā grozījumi Civilprocesa likumā, ieviešot jaunu pagaidu aizsardzības tiesību institūtu civillietās. Promocijas darba autore apkopoja lēmumus par pagaidu aizsardzības līdzekļa noteikšanu ceļa servitūtu lietās, veica to analīzi un atspoguļoja svarīgākās tiesu atziņas, kā arī akcentēja vienotas prakses trūkumu, piemērojot Civilprocesa likuma normas. Līdz šim šādu analītisku apkopojumu par pagaidu aizsardzības tiesisko regulējumu ceļa servitūtu lietās neviens nav veicis.
Ņemot vērā autores tiesību sistēmas un ceļa servitūta institūta pilnveides ideālā modeļa redzējumu, viņas vērtējumā, promocijas darbs kopumā, tajā esošie secinājumi un priekšlikumi izstrādāti pēc principa – uz tiesību normas adresātu/ piemērotāju centrēts pietiekams/ optimāls tiesiskais regulējums, t. i., viegli izprotams, piemērošanā vienkāršs un ekonomiski pamatots.
Noziedzīgi nodarījumi muitas darbības jomā: muitas darbības krimināltiesiskās aizsardzības nepieciešamība un sistēma
Foto: Alīna Kļaviņa
2024.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes