ŽURNĀLS

24. Septembris 2002 /Nr.19 (252)

Par reklāmu Eiropas kopienu tiesībās brīvas preču aprites aspektā

Par reklāmu Eiropas kopienu tiesībās brīvas preču aprites aspektā

Dipl.iur. Laine Škoba — “Latvijas Vēstnesim”

Nobeigums.

Sākums “LV” 27.08.2002. Nr. 120;

“LV” 10.09.2002. Nr. 128

SKOBA.JPG (21184 bytes)

 

Kopējie standarti šajā direktīvā attiecas uz reklāmu televīzijā. Direktīvas 12.pants nosaka, ka reklāma televīzijā nedrīkst aizskart morāli un cilvēcisko cieņu, ietvert diskrimināciju uz rases, dzimuma vai etniskā pamata, aizskaroši izturēties pret kādu reliģisko vai politisko pārliecību, aicināt uz darbībām, kas kaitīgas veselībai vai apdraud drošību. Attiecībā uz tabakas un tabakas izstrādājumu reklāmu direktīvas 13.pants nosaka, ka visu veidu reklāma cigaretēm vai citiem tabakas izstrādājumiem televīzijā ir pilnībā aizliegta. Lai gan tas direktīvā netiek īpaši minēts, domājams, ka šīs prasības pamatā ir sabiedrības veselības apsvērumi.78

Pēc tam, kad direktīva 89/552/EEC sabiedrības veselības vārdā bija aizliegusi tabakas un tabakas izstrādājumu reklāmu televīzijā, loģisks nākošais solis šķita līdzīgu reklāmu aizliegšana citos masu medijos. Šāds mērķis bija direktīvai “Par tabakas reklāmu un pasākumu sponsorēšanu”79. Sekojot direktīvā 89/622/EEC dotajai tabakas izstrādājumu definīcijai un aprakstot “reklāmu” kā ikvienu komerciāla rakstura informāciju, kuras mērķis vai tiešais vai netiešais rezultāts ir tabakas izstrādājumu izplatīšanas veicināšana, direktīvas 4.pants noteica, ka visa veida tabakas izstrādājumu reklāma un pasākumu sponsorēšana ir aizliegta. Turklāt aizliegums aptvēra arī tādus pasākumus, kas, kaut arī nepiemin tabakas izstrādājumus, mēģina apiet reklāmas aizliegumu, izmantojot brendus, preču zīmes, emblēmas vai citas īpašas tabakas izstrādājumu iezīmes.

Tomēr direktīvā tika iekļauta arī virkne izņēmumu attiecībā uz reklāmas izstrādājumu reklāmas aizliegumu. Pirmkārt, direktīvā noteiktais aizliegums neattiecas uz profesionāļiem, kas nodarbojas ar tabakas ražošanu un tirdzniecību — šie cilvēki var brīvi saņemt reklāmas materiālus. Būtiska atkāpe ietverta arī direktīvas 3.2.pantā, kas paredz, ka nav aizliegta tādu brendu, preču zīmju, emblēmu un citu īpašu iezīmju izmantošana, kas labā ticībā jau tiek lietota gan attiecībā uz tabakas izstrādājumiem, gan citām precēm vai pakalpojumiem.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Arnis Buka
Kādas lai ir deleģētās likumdošanas robežas un ministra noteikumi tajās
Mārtiņš Mits
Par vēlēšanu tiesību ierobežojumu pamatotību
Dina Gailīte
Kāda būs civiltiesību rītdiena
Jānis Pleps, Edgars Pastars
Vai tauta var Saeimā iesniegt budžeta projektu
Par rājienu tiesnesim
AUTORU KATALOGS