Senāts uzdeva prejudiciālos jautājumus Eiropas Savienības Tiesai un apturēja tiesvedību administratīvajā lietā, kurā ir strīds par Civilās aviācijas aģentūras uz gadu noteikto aizliegumu pieteicējam atkārtoti kārtot prasmju pārbaudi privātpilota apliecības saņemšanai.
Pieteicējs vērsās aģentūrā, lai iegūtu privātpilota apliecību. Pārbaudot saņemto informāciju, aģentūra noskaidroja, ka mācību lidojumi nav notikuši tā, kā tas atspoguļots lidojumu grāmatiņā. Ievērojot konstatēto, aģentūra ne vien anulēja prasmju pārbaudes rezultātus, bet arī uz gadu aizliedza atkārtoti kārtot attiecīgo pārbaudi un saņemt privātpilota apliecību. Pieteicējs uzskatīja, ka aģentūrai nebija tiesības noteikt šādu aizliegumu, tāpēc vērsās administratīvajā tiesā.
Senāts norādīja, ka, izskatot lietu, ir piemērojami ne vien Latvijas, bet arī Eiropas Savienības tiesību akti. Regulās, kas attiecas uz strīdus jomu, nav konkrēti noteikts, kādas sekas iestājas, ja pretendents, kārtojot prasmju pārbaudi, eksaminētājam sniedzis nepatiesu informāciju par veiktajām mācībām un lidojumu pieredzi, tas ir, ar krāpniecisku rīcību vēlējies iegūt privātpilota apliecību.
No vienas puses, nacionālajai kompetentajai iestādei regulās ir piešķirtas pilnvaras noteikt nepieciešamos ierobežojumus, lai novērstu neatbilstības un sasniegtu mērķi nodrošināt civilās aviācijas drošību. No otras puses, pastāv šaubas, kā interpretējama izskatāmajā gadījumā piemērotā regulas norma, ja valsts regulējumā nav paredzēts konkrēts terminēts aizliegums kārtot prasmju pārbaudi privātpilota apliecības saņemšanai.
Terminēts aizliegums kārtot prasmju pārbaudi privātpilota apliecības saņemšanai ir pieteicēja tiesību ierobežojums, kuram saskaņā ar tiesiskās drošības principu un Eiropas Savienības Pamattiesību hartu jābūt skaidri noteiktam tiesību aktos. Izskatāmajā gadījumā pastāv šaubas par to, vai ir pietiekams tiesisks pamats, lai pieteicējam noteiktu terminētu aizliegumu kārtot prasmju pārbaudi privātpilota apliecības saņemšanai. Vienlaikus ļaunprātīgas rīcības aizlieguma princips liedz personai ar krāpniecisku rīcību gūt priekšrocības vai labumus, kurus piešķir Eiropas Savienības tiesības. Tāpat izskatāmajā gadījumā būtisks arī regulu, kas attiecas uz strīdus jomu, mērķis – nodrošināt augstu civilās aviācijas drošību.
Lai pārbaudītu, vai nacionālā kompetentā iestāde izskatāmajā gadījumā ir pareizi un atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktu mērķiem piemērojusi pieteicējam terminētu aizliegumu kārtot prasmju pārbaudi privātpilota apliecības saņemšanai, ir nepieciešama lietā piemēroto Eiropas Savienības tiesību normu interpretācija.
Senāta 2024. gada 12. decembra lēmums lietā Nr.SKA-28/2024 (A420203719)