ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

16. Augusts 2005 /Nr.30 (385)

Labas pārvaldības princips

Labas pārvaldības principa ideja pēdējā desmitgadē pasaulē ir plaši atzīta un tā ievērošanu uzskata par nozīmīgu priekšnoteikumu daudzu problēmu risināšanā. Tā, piemēram, ANO Cilvēktiesību komisijas rezolūcijā Nr.2000/64 norādīts, ka laba pārvaldība ir priekšnoteikums cilvēktiesību ievērošanas sekmēšanai. Savukārt Pasaules banka uzskata, ka laba pārvaldība ir līdzeklis nabadzības mazināšanai.

Labas pārvaldības princips

Mg.iur. Anita Kovaļevska, Valsts cilvēktiesību biroja Sociālo un ekonomisko tiesību daļas vadītāja
KOVALEVSKA02.JPG (11157 bytes)
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV”

Labas pārvaldības principa1 ideja pēdējā desmitgadē pasaulē ir plaši atzīta un tā ievērošanu uzskata par nozīmīgu priekšnoteikumu daudzu problēmu risināšanā. Tā, piemēram, ANO Cilvēktiesību komisijas rezolūcijā Nr.2000/64 norādīts, ka laba pārvaldība ir priekšnoteikums cilvēktiesību ievērošanas sekmēšanai.2 Savukārt Pasaules banka uzskata, ka laba pārvaldība ir līdzeklis nabadzības mazināšanai.3
Arī Latvijā pēdējā laikā šis princips tiek piesaukts aizvien biežāk. Labas pārvaldības princips ir minēts Rīgas brīvostas pārvaldes nolikumā, uz to atsaucas Ministru kabineta rīkojumā par ierēdņu pārcelšanu citā amatā4, bet Tieslietu ministrijas instrukcijā “Kārtība, kādā valsts aģentūra “Maksātnespējas administrācija” iesaka tiesai maksātnespējas procesa administratora kandidātu”, kā šā dokumenta galvenais mērķis ir norādīts labas pārvaldības principa ievērošanas nodrošināšana maksātnespējas procesa administratora kandidāta izvēlē un ieteikšanai tiesai.
Taču visbiežāk labas pārvaldības princips tiek minēts, apspriežot ombuda institūcijas ieviešanu Latvijā. Diskusijās par nepieciešamību uz Valsts cilvēktiesību biroja bāzes veidot jaunu institūciju – Tiesībsargu – kā galvenais iemesls tiek minēta tieši Valsts cilvēktiesību biroja nepietiekamā kompetence labas pārvaldības principa ievērošanas kontrolē. Saeima 22.jūnijā pirmajā lasījumā pieņēma Tiesībsarga biroja likumu.5 Tiesībsarga biroja likuma 5.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Valdis Cielava
Akadēmiskā dzīve
Augstskolu akreditētājiem likums nav rakstīts
Ministru kabineta noteikumi Nr.442 "Augstākās izglītības iestāžu un studiju programmu akreditācijas noteikumi" paredz, ka divu gadu laikā pēc studiju programmas uzsākšanas augstskola iesniedz studiju programmu Izglītības un zinātnes ...
4 komentāri
Gatis Bārdiņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Karatiesas Latvijā: jēdziens un tiesiskais regulējums
Karatiesu tiesiskais regulējums visupirms meklējams Latvijas Republikas Satversmes (Satversme) 82. un 86.pantā. Minētajos Satversmes pantos noteikts, ka karatiesas darbojas uz sevišķa likuma pamata un spriež tiesu kara un izņēmuma ...
1 komentāri
Reinis Markvarts
Skaidrojumi. Viedokļi
Pierādījumu novērtēšana civilprocesā
6 komentāri
Tiesību prakse
Par soda noteikšanu, ja konstatēts atbildību pastiprinošs apstāklis
Informācija
Satversmes tiesa ierosina jaunu lietu
AUTORU KATALOGS