Vinstons Čērčils savulaik esot atzinis, ka demokrātija ir slikta sabiedrības pārvaldīšanas forma, bet nekas labāks par to neesot izgudrots. Pasaules politiskajos procesos gan dominējusi vēlme pārskatīt šīs klasiskās atziņas noslēgumu. Brīžos, kad demokrātija dažādās valstīs ir buksējusi, allaž bijuši centieni piedāvāt kādas alternatīvas. Vai nu fašismu un citas autoritārisma formas, vai arī dažādas proletariāta diktatūras un attīstīta sociālisma fāzes.
Latvijā pēdējos gados arvien biežāk izskan viedoklis par dziļu demokrātijas krīzi, varas un sabiedrības atsvešinātību un pastāvošā politiskā režīma pārveidošanas nepieciešamību. Salīdzinoši nesen plašsaziņas līdzekļos izskanēja samērā negaidīts risinājuma piedāvājums – atgriezties pie anarhisma idejām. Sabiedrība spējot pašregulēties un pilnvērtīgi pastāvēt arī bez valsts varas, un tādēļ esot pēc iespējas jāattīsta pašas sabiedrības autonoma funkcionēšana. Sabiedrība pat politiskajos procesos esot spējīga efektīvi līdzdarboties līdztekus tradicionālajām demokrātijas formām.
Anarhisms ar brīva cilvēka, atbildīgas sadarbības un brīvas mīlestības idejām dažādos laikos ir bijis valdzinošs. Iespējams, šodien tam pienācis aktuālais laiks arī Latvijā. Jebkurā gadījumā – sekmīgi funkcionējošas brīvas kopienas paraugs jau vairākus mēnešus ikvienam Rīgā ir brīvi aplūkojams. Telšu komūna, par kuras dzīvi un politiskajām prasībām gana daudz vēstīts plašsaziņas līdzekļos, pēc būtības funkcionē atbilstoši anarhisma ideāliem. Kopiena efektīvi pašregulējas, spēj nodrošināt iekšējo kārtību un labumu sadali, kā arī ir panākusi alkoholisko dzērienu lietošanas aizliegumu komūnā. Papildus tam komūnas ietvaros ir nodrošināta arī sabiedriskā kārtība – vienas partijas jauniešu organizācijas pārstāvji pēc nepakļaušanās komūnas noteikumiem ātri un efektīvi tika no turienes izraidīti.
Telšu komūnas funkcionēšana varētu būt arī juristu izpētes objekts par sabiedrības pašregulēšanos bez valsts piespiedu mehānisma. Tas arī pierāda, ka Nestora Mahno Guļaipoļes anarhistu republika nepieder tikai pagātnes ekscentriskām sabiedrības formācijām.