ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

9. Februāris 2010 /Nr.6 (601)

Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības regulējums
6 komentāri

Šā raksta mērķis ir sniegt īsu un vispārīgu ieskatu valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības regulējumā, kas stājās spēkā 2010. gada 1. janvārī, kā arī veicināt diskusiju par aktuāliem šā regulējuma jautājumiem un to iespējamo pilnveidošanu.

Īpaši tiks akcentēta Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk arī – Atlīdzības likums) un citu likumu (īpaši Darba likuma un Valsts civildienesta likuma) normu savstarpējā piemērošana, attiecināmība uz pašpārvaldēm un atsevišķām "neatkarīgajām iestādēm", saturiskie jauninājumi un pārejas periodam noteikto normu īpatnības.

Šo jautājumu apskatīšana literatūrā un publicistikā ir svarīga arī tādēļ, ka likuma vienveidīga interpretācija tiesās būs apgrūtināta, proti, likuma piemērošanas jautājumi vienlaikus ir pakļauti divu tiesu jurisdikcijai – gan civilprocesuālā kārtībā kā darba tiesiskais strīds, gan arī Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā kā publiski tiesisks jautājums par dienestā esošu amatpersonu.

Likumu savstarpējās attieksmes

Atlīdzības likums nav tikai krīzes laika likums, lai gan pārejas noteikumos ir vairākas pārejas perioda normas. Šis likums, lai arī šobrīd vēl nav pilnīgs, pēc būtības sakārto tiesisko regulējumu, kas bija izkaisīts un sadrumstalots vairākos desmitos dažādu normatīvo aktu, kā arī izlīdzina dažādas garantijas, tajā skaitā paplašinot to saņēmēju loku.

Sadrumstalotais normatīvais regulējums neļāva valstij operatīvi reaģēt uz izmaiņām un salāgot atlīdzības apmēru ar ekonomisko situāciju valstī. Līdz ar to pēc Atlīdzības likuma spēkā stāšanās jebkādas turpmākās izmaiņas valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzībā ir regulējamas, izmantojot vienu instrumentu kopumu – Atlīdzības likumu ar tam pakārtotajiem Ministru kabineta noteikumiem.

2008. gada 12. decembrī Saeima pieņēma likumu "Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009. gadā" (turpmāk – Likums par atlīdzību 2009. gadam). Šis likums balstījās uz principu, ka citos normatīvajos aktos noteiktā atlīdzība formāli netiek grozīta, bet Likumā par atlīdzību 2009. gadam tiek paredzēti atsevišķi ierobežojumi. Šādas koncepcijas rezultātā minētajā likumā nebija iespējas pietiekami efektīvi reglamentēt atlīdzības jautājumus, rast sistēmisku pieeju un tādējādi arī panākt lielāku finanšu līdzekļu ietaupījumu. Tā, piemēram, no 2009. gada 29. jūnija Likums par atlīdzību 2009. gadam aizliedza materiāli stimulēt, lai gan šis termins ir pietiekami neskaidrs un praksē tulkots ļoti atšķirīgi (sk. raksta sadaļu par materiālo stimulēšanu).

Valsts un pašvaldību amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, kas stājās spēkā 2010. gada 1. janvārī, ir ļoti ambiciozs mērķis – apkopot citos likumos noteiktās garantijas vienuviet un būtiski ierobežot iestāžu rīcības brīvību. Atlīdzības likums balstās uz principu, ka izmaksāt un paredzēt var tikai tādu atlīdzību, kas atļauta (noteikta) šajā likumā.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (6)
6 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
es
24. Marts 2010 / 16:27
0
ATBILDĒT
Iemācies cilvēka uzvārds pareizi uzrakstīt un tad sprēgā!
Saule
19. Februāris 2010 / 04:03
0
ATBILDĒT
Patar, bāz tu degunu visur kur nevajag un centies sakārtot to, ko pats nespēj. Mātes piens tev vēl uz lūpām puis.
Jur
18. Februāris 2010 / 17:38
0
ATBILDĒT
Nemaz nerunāsim par to, ka pašlaik likumu plānots grozīt vēlreiz.... Nezinu nevienu citu tiesību aktu, kurš savas sasteigtās sagatavošanas un pieņemšanas dēļ būtu tik bieži grozīts.
Fizikis
15. Februāris 2010 / 22:25
0
ATBILDĒT
Piekrītu komentētājiem, ka šis likums nevis sakārto, bet gan rada bardaku - pilns ar savstarpēji pretrunīgām un likuma mērķim neatbilstošām normām (piemērs - likumā paredzēts, ka tas netiek attiecināts uz augstskolu akadēmisko personālu, taču nez kāpēc zinātnisko institūciju zinātniskais personāls, kas par 90% ir tie paši akadēmiķi dažādās augstskolās, nav pieskaitīts pie izņēmumiem). Par šo likumu jāpasmejas kaut vai tāpēc, ka uzreiz pēc tā pieņemšanas tajā tika izdarīti grozījumi.... Pats Pastara priekšnieks - Saeimas JD vadītājs Kusiņš kaut kad pagājušogad izteicās, ka Seimā tiek iesniegti sasteigti, nekvalitatīvi likumprojekti. Ironiski, ka tagad to pašu var attiecināt arī uz pašas Saeimas sagatavotu likumu.
Subaru
12. Februāris 2010 / 15:43
0
ATBILDĒT
Kas tas par bardaku, ko grib uztaisīt ar šādu NA????



Ir ierēdņi un darbinieki!

Ir Civildienesta likums un Darba likums!

Viss ir skaidrs un saprotams, kas tas par murgu nav saprotams! To vispār var saukt par likumu?



Kāpēc jātērē nauda bezjēdzīgiem likumiem, tā vietā, lai sakārtotu pašlaik aktuālo nodokļu tiesību jomu!

Šis likums būs konkrēts manipulācijas instruments!
Bode
11. Februāris 2010 / 16:47
0
ATBILDĒT
Dīvaini, kārtīga dubultā morāle, šādu viedokli pauž cilvēks, kurš algu saņem no nodokļu maksātāju iemaksām, bet pats nav pat amatpersona. Tā jau ie Saeima ir privāts kantoris.
visi numura raksti
Dace Kalnmeiere
Skaidrojumi. Viedokļi
Bērna iedzīvošanās jaunajā vidē un piekrišana bērna pārrobežu nolaupīšanai
Sabiedrībā plašu rezonansi un emocionālas diskusijas izraisījuši vairāki gadījumi, kad bērna māte bez bērna tēva ziņas no ārvalsts, kurā ģimene iepriekš dzīvojusi, kopā ar bērnu atbraukusi uz Latviju. Šādus gadījumus jeb ...
5 komentāri
Dina Gailīte
Notikums
Kliņģeris ar 600 rozīnēm
Kopīgs foto par godu „Jurista Vārda” (JV) 600. numura iznākšanai: (pirmajā rindā no kreisās) VSIA „Latvijas Vēstnesis” (LV) valdes priekšsēdētāja Daina Ābele, JV galvenā redaktore Dina Gailīte, JV literārā redaktore ...
Solvita Āboltiņa
Nedēļas jurists
Solvita Āboltiņa
Eva Šablovska
Skaidrojumi. Viedokļi
Judikatūras atziņu iztulkošanas problēmas
Diskusijas juridiskajā literatūrā par judikatūras izpratni un tās nozīmi Latvijas tiesību sistēmā turpinās. Šī tiesību palīgavota ieviešana Latvijas juristu praksē ir nenoliedzami apsveicams solis, jo tādējādi ne tikai tiek ...
4 komentāri
Jānis Kļumels
Domu mantojums
Kloda Frederika Bastiā pamflets "Likums" tiesību zinātnē
Klods Frederiks Bastiā (Claude Frédéric Bastiat, 1801–1850) bija franču valstsvīrs un ekonomists. K.F. Bastiā izglītību ieguvis katoļu skolā, kur bija internacionāls skolēnu kolektīvs, bet vēlāk strādājis starpvalstu ...
AUTORU KATALOGS