ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

20. Jūlijs 2010 /Nr.29 (624)

Termiņš pieteikumu par publisko tiesību līgumiem iesniegšanai
14 komentāri
Mg.iur.
Lelde Krastiņa
zvērinātu advokātu biroja "Liepa, Skopiņa/BORENIUS" juriste 

2008. gada 17. janvārī individuālais komersants "NJ" iesniedza Administratīvajā rajona tiesā pieteikumu, apstrīdot publisko tiesību līguma izpildes pareizību. Pieteikumā komersants norādīja, ka pašvaldība J nav izpildījusi pasažieru pārvadājuma līguma saistību kompensēt pārvadātājam IK "NJ" zaudējumus.

Administratīvā rajona tiesa, bet pēc tam arī Administratīvā apgabaltiesa atteicās pieņemt pieteikumu, norādot, ka starp IK "NJ" un pašvaldību J noslēgtais līgums ir civiltiesisks darījums un strīdi saistībā ar minēto līgumu ir izskatāmi vispārējās jurisdikcijas tiesā.

Tomēr Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments, izskatot IK "NJ" blakus sūdzību, konstatēja, ka līgums ir publisko tiesību līgums un lieta ir izskatāma administratīvā procesa kārtībā.

Administratīvā rajona tiesa ierosināja administratīvo lietu Nr. A42621708. Tomēr, sākot izskatīt lietu pēc būtības, Administratīvā rajona tiesa izbeidza tiesvedību lietā, norādot, ka IK "NJ" ir nokavējis termiņu pieteikuma iesniegšanai. Administratīvās rajona tiesas Jelgavas tiesu nama lēmumā secināts: Administratīvā procesa likuma (turpmāk tekstā – APL) 188. pantā gan nav tieši norādīts termiņš, kādā iesniedzams pieteikums no publisko tiesību līgumiem izrietošiem strīdiem, un tādējādi pastāv likuma robs. Tiesas ieskatā, termiņš nosakāms, piemērojot APL noteikto kārtību attiecībā uz administratīvā akta vai faktiskās rīcības pārsūdzēšanu tiesā. Savukārt par termiņa tecējuma sākumu uzskatāms brīdis, kad pašvaldība J pirmoreiz ir paziņojusi IK "NJ", ka nepildīs līgumu. Tiesas lēmumā norādīts: APL 188. pantā nenoregulētais jautājums par pieteikuma iesniegšanas termiņu lietās, kas izriet no publisko tiesību līguma strīdiem, nevar būt par pamatu termiņa nokavējuma attaisnošanai.

Administratīvā apgabaltiesa, izskatot IK "NJ" blakus sūdzību, pievienojās pirmās instances tiesas motivācijai. Apgabaltiesa arī norādīja: APL 188. pants, kas reglamentē administratīvo aktu pārsūdzēšanas termiņu, tiesas ieskatā, attiecas arī uz pieteikumu iesniegšanu par publisko tiesību līgumiem.

Administratīvās apgabaltiesas lēmums nav pārsūdzams, bet protesta institūtu administratīvais process neparedz. Tomēr administratīvo tiesu lēmumos IK "NJ" lietā ietvertie secinājumi nedrīkst palikt bez ievērības. Tiesu apsvērumi konkrētajā lietā ir acīmredzamā pretrunā ar personas pamattiesībām – tiesībām uz taisnīgu tiesu – un vairākiem vispārējiem tiesību principiem. Minētie lēmumi var būtiski skart arī citu personu tiesības līdzīgās lietās. Tie ir uzskatāmi par precedentu, kas demokrātiskā un tiesiskā valstī nebūtu pieļaujams.

 

I. Tiesiskais regulējums pieteikuma iesniegšanas brīdī

Brīdī, kad pieteicējs vērsās tiesā, APL regulējuma, kas attiektos uz publisko tiesību līgumiem, praktiski nebija. APL vienīgi noteica personām tiesības iesniegt pieteikumus par publisko tiesību līgumu atbilstību tiesību normām, spēkā esamību, noslēgšanu vai izpildes pareizību. Tikai 2009. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi APL, ar kuriem likumdevējs papildināja APL 3. pantu ar trešo daļu. Minētā norma paredzēja, ka APL noteikumi, kas reglamentē administratīvo aktu, ir attiecināmi arī uz faktisko rīcību un publisko tiesību līgumu tiktāl, ciktāl tas nav pretrunā ar šo administratīvā procesa institūtu būtību vai ciktāl citas tiesību normas nenosaka citādi.

Termiņš pieteikuma iesniegšanai tiesā ir noteikts tiesiskās stabilitātes nodrošināšanai, kas ir būtiska tiesiskas valsts principa sastāvdaļa.1 Tomēr tiesisko stabilitāti nedrīkst nodrošināt, pārkāpjot citus no tiesiskas valsts principa izrietošus principus. No tiesiskās noteiktības principa izriet ne vien personas pienākums ievērot procesuālos termiņus,2 bet arī tiesības uzzināt spēkā esošo normu saturu, lai persona varētu attiecīgi plānot savu rīcību.3 Administratīvās tiesas prakse, nosakot, ka privātpersonai pieteikuma iesniegšanas brīdī ir saistošs tiesību normās neietverts, tiesību tālākveidošanas (analoģijas) ceļā izsecināts termiņa ierobežojums, ir pretrunā ar tiesiskās noteiktības principu.

Autores ieskatā, attiecībā uz laikposmu, kurā APL nebija iekļauta 3. panta trešā daļa, priekšroka nepārprotami piešķirama tiesiskās noteiktības principam. Situācijā, kad likumā nav ietverta tiesību norma, no kuras vārdiskās jēgas izrietētu, ka uz pieteikuma par publisko tiesību līgumu iesniegšanu ir attiecināms konkrēts termiņš, personas paļāvībai, ka tiesas nolēmums tiks pamatots vienīgi ar tiesību normās skaidri ietvertiem priekšrakstiem, piešķirama priekšroka pār nepieciešamību nodrošināt tiesisko stabilitāti ilgākā laikposmā.

komentāri (14)
14 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
jānis
24. Jūlijs 2010 / 09:55
0
ATBILDĒT
tiesa te ir kļūdījusies, jo pieteikuma iesniegšanas termiņš ptl gadījumā ir aprēķināms pēc cl noteikumiem. un likumā tas nav jāraksta. tas jau tur ir ierakstīts.
Gunārs
23. Jūlijs 2010 / 11:35
0
ATBILDĒT
Bezatbildība/ neieinteresetiba nav attaisnojums. Šāda attieksme ir subjektīvo tiesību zaudēšanas pamats, ja vien privātpersona nespēj pierādīt objektīvus kavējuma iemeslus.



Turklāt atbildīga iestāde celtu prasību tiesā par šāda līguma atzīšanu par spēkā neesošu/ atcelšanu utml. Iestāde nevar palikt vienaldzīga pret valsts saistībām.



Turklāt AA noilgums ir 3 gadi. Pēc analoģijas arī attiecībā uz publikajiem tiesību līgumiem tas būtu attiecināms.



Atskaites punkts ir brīdis, kad iestāde pasaka, ka nepildīs un viss (vienošanās procesa strupcelš). Termiņu nevarētu sākt skaitīt ātrāk, jo jādod laiks pusēm rast risinājumu sarunu ceļā, kas var būt ilgtsošs. Ja līgumu slēdz vienojoties, tad arī strīdus sākotnēji jārisina sarunu ceļā. Tiesa ir tikai galējais risinājums.







?
23. Jūlijs 2010 / 10:30
0
ATBILDĒT
Nu labi, un ko darīt, ja, piemēram, iestāde neizpildi līgumu, bet privātpersona neliekas ne zinis kādus gadus 8. Tad pēc 8 gadiem prasa iestādei līguma izpildi, iestāde, protams, saka: nop, nepildīsims. Tad pēc Jūsu teorijas atskaites punkts ir tas, kurā iestāde neizpildīja līgumu vai tas, kurā iestāde pirmo reizi pateica, ka nepildīs (pēc 8 gadiem)??

Gunārs
23. Jūlijs 2010 / 10:03
0
ATBILDĒT
Noilgums nederēs publiskajās tiesībās. Tajās jo īpaši nepieciešama stabilitāte un noteiktība. Tas arī būtu pretrunā publisko tiesību līguma mērķim - nodrošināt efektīvu valsts pārvaldes funkciju veikšanu. Nevar būt tā, ka kāda funkcija ilgstoši pēc šāda principa netiek veikta.



Iepriekš jau minēju kā var konstatēt procesuālā termiņa atskaites punktu. Turklāt tas ir objektīvi konstatējams - pēc tikšanās protokoliem, sarakstes, no kuras var konstatēt vienošanās strupceļu/ neiespējamību.



?
23. Jūlijs 2010 / 09:51
0
ATBILDĒT
Tas ir likumdevēja uzdevums izdomāt, kā atrisināt. Ja nevar atrisināt, nosakot tādu pašu termiņu kā AA, tad acīmredzot ir jāņem pēc analoģijas CL 10 gadu noilgums.
Gunārs
22. Jūlijs 2010 / 16:48
0
ATBILDĒT
Un kā to varētu atrisināt ar tiesību normu? Jebkurā gadījumā arī šī tiesību norma būs vispārīga, jo diez vai likumdevējs spēs precīzi definēt visus gadījumus.



Pašas puses var tikai konstatēt, ka ar līguma izpildi nav kaut kas kārtibā. Neveiksmīga sarakste/ tikšanā (vienošanās process) ir atskaites punkts, kad var skaitīt procesuālu termiņu. Ņemot vērā, ka viens no dalībniekiem ir publisko tiesību persona, tad šāda brīža viksēšana nevajadzētu radīt problēmas.



?
22. Jūlijs 2010 / 16:33
0
ATBILDĒT
Kā tad nofiksēs brīdi, kad \"līguma dalībnieki konstatē līguma neizpildi\"? Diez vai tiesa varēs pārbaudīt, ka jā, tiktiešām, 1. janvārī puses konstatēja līguma neizpildi.. manuprāt termiņiem ir jābūt noteiktiemm tik skaidri, lai jebkurš (bez juridiskas izglītības) cilvēks, izlasot pantu varētu skaidri saprast, kad notek procesuālais termiņš.
Gunārs
22. Jūlijs 2010 / 16:12
0
ATBILDĒT
Precizējot: no brīža, kad līguma dalībnieki konstatē līguma neizpildi/ dalībnieki nevar vienoties par strīda risinājumu vienošanās procesā.
Gunārs
22. Jūlijs 2010 / 16:09
0
ATBILDĒT
No brīža, kad sākas strīds par līguma izpildi utt. 1 mēnesis administratīvā akta pārsūdzēšanai tak arī nesākas no administratīvā procesa uzsākšanās iestādē. Dažkārt vajag uzticētie loģikai nevis tikai paļauties likuma burtam.
Lasītājs
22. Jūlijs 2010 / 16:00
0
ATBILDĒT
Skaidri redzams? No kura brīža tad tas 1 mēneša termiņš ir skaitāms?? No līguma spēkā stāšanās brīža tāpat kā administratīvā akta gadījumā? Bet tas taču ir absurds!!
Gunārs
22. Jūlijs 2010 / 13:02
0
ATBILDĒT
Pamattiesību ierobežojumiem jābūtu skaidri konstatējamiem. Bet šoreiz,neredzu problēmu APL regulējumā. No tā ir skaidri redzams, ka termiņš ir 1 mēnesis (tāpat kā administratīvā akta gadījumā). Savukārt brīdis no kā to sāk skaitīt ir skaidri izsecināms - kad tas netiek pildīts, rodas strīds utt. Nedomāju, ka tam jābūt expresiss verbis ierakstītam.
autore
22. Jūlijs 2010 / 11:13
0
ATBILDĒT
Paldies par komentāriem!

Raksta mērķis noteikti nebija pateikt, ka visi jautājumi ir jānoregulē likumā un ka tiesas nav tiesīgas piemērot tiesību tālākveidošanas metodes.

Arī tas, vai APL ir kazuistisks, nav šī raksta problēmjautājums. Runa ir tikai par regulējumu, kas attiecināms uz publisko tiesību līgumiem, un konkrēti - par termiņiem.

Ja no likuma teksta indivīds nevar precīzi izsecināt termiņu pieteikuma iesniegšanai un tā aprēķināšanas kārtību, atbilstoši ECT praksei tas varētu būt uzskatāms par personas tiesību uz taisnīgu tiesu pārkāpumu. Personas pamattiesību ierobežojumiem, jo īpaši - termiņiem, manuprāt, ir jābūt skaidri noregulētiem likumā.
APL
22. Jūlijs 2010 / 09:47
0
ATBILDĒT
APL jau šobrīd ir kazuistisks un izskatās, ka kļūs tāds vēl vairāk. Jautājums - vai tas ir labi?
Me
20. Jūlijs 2010 / 14:37
0
ATBILDĒT
Zināmā mērā var piekrist autores secinātajam. Tomēr to nedrīkst pārspīlēt. Ne visu un ne vienmēr var un vajag uzrakstīt. Pretējā gadījumā kļūsim kazuistiski. Turklāt ir diskutējams, cik pamatoti publiskajās tiesībās var būt nenoteikti tiesību jēdzieni/ ģenerālklauzulas? Piemēram, kā kādu var administratīvi sodīt, ja viņš precžizi nezina uzvedības noteikumus?
visi numura raksti
Zane Pumpure-Prāmniece
Skaidrojumi. Viedokļi
Kā labojamas kļūdas ārējos normatīvajos aktos
Līdzās ārējiem normatīvajiem aktiem un to grozījumiem oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" tiek publicēti arī precizējumi (ar nosaukumu – "Precizējot iepriekš publicēto"). Precizējums pēc savas būtības ir redakcionāls ...
2 komentāri
Rada Matjušina
Skaidrojumi. Viedokļi
Elektroniskais dokuments
Informācijas tehnoloģiju straujas attīstītības un informācijas apjoma palielināšanās laikmetā ikviens ir saistīts ar elektroniskajiem dokumentiem, kas nodrošina jaunas informācijas izmantošanas iespējas. Zinātniski tehniski ...
Mārtiņš Mits
Nedēļas jurists
Mārtiņš Mits
1 komentāri
Gatis Litvins
Informācija
Jaunais ģenerālprokurors – Ēriks Kalnmeiers
Ilgi apspriestais stāsts par ģenerālprokurora ievēlēšanu ir beidzies. Šā gada 12. jūlijā Saeima ārkārtas sēdē ar balsu vairākumu par ģenerālprokuroru uz pieciem gadiem apstiprināja Augstākās tiesas priekšsēdētāja Ivara ...
Ligita Pēlmane
Skaidrojumi. Viedokļi
Vecāku varas institūta transformācija vecāku aizgādības tiesībās
Atjaunojot Latvijas Civillikuma ģimenes tiesību daļu,1 likumdevēja mērķis bija pēc iespējas saglabāt šā likuma 1937. gada redakciju un tajā pašā laikā mainīt vecāku varas saturu atbilstoši sabiedrībā notikušajām pārmaiņām.2 ...
AUTORU KATALOGS