ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

18. Janvāris 2011 /Nr.3 (650)

Vispārējs ieskats musulmaņu tiesībās
18 komentāri

[1] Šā raksta nosaukums var likties neparasts. Dažs labs lasītājs varbūt paraustīs plecus: kāds sakars Latvijai ar musulmaņu tiesībām? Islāma pasaule ar tās "Tūkstoš un vienas nakts" pasaku romantisko dekoru taču atrodas tik tālu no mums! Kādēļ latviešu juristam vispār būtu jāzina musulmaņu tiesību pamati? Vai "Jurista Vārda" slejas nebūtu jārezervē konkrētākām un praktiskākām tēmām? Varbūt autors vienkārši tiecas pēc lētas eksotikas (ne vienu reizi vien dzirdēta apsūdzība mūsu tautiešiem1)?

[2] Ja autors tagad gribētu attaisnoties un pierādīt skeptiķiem šīs publikācijas nepieciešamību, tad šāda apoloģija aizņemtu divreiz vairāk vietas nekā pats raksts. Lakoniskākā un vienlaikus visaptverošākā atbilde laikam būtu šāda: tāpēc ka mēs dzīvojam nevis uz izolētas ārpuslaicīgas salas okeāna vidū, bet gan Eiropas Savienības (ES) dalībvalstī 21. gadsimtā. Mūsdienu globalizācijas procesu un tā radīto neierobežoto cilvēku, preču, naudas līdzekļu un, galvenais, informācijas un ideju kustību var apjūsmot vai nolādēt, taču tā ir objektīva realitāte, ar kuru gribot negribot jārēķinās. Pēc pētniecības institūta "Pew Research Center" datiem, šobrīd pasaulē ir aptuveni 1,57 miljardi musulmaņu, kas atbilst 23 % no visas pasaules iedzīvotāju kopskaita,2 – un šo faktu mēs vairs nekādi nevaram ignorēt. Diendienā sekojot aktuālajām norisēm dažādu valstu parlamentos un tiesu zālēs, var nonākt pie skaidra un acīmredzama secinājuma, proti, musulmaņu tiesības (jeb, precīzāk sakot, šariāta tiesības) arvien vairāk un vairāk ienāk Rietumu valstu tiesību sfērā. Vai tas ir labi, vai slikti – tas lasītājam ir jāizlemj pašam; šīs publikācijas vienīgais mērķis ir skaidrot un informēt.

[3] Latvija ir ES dalībvalsts, bet dažās "vecajās" ES dalībvalstīs šariāts jau tiek aktīvi piemērots. Situācijas un veidus, kā tas notiek, var iedalīt divās lielās kategorijās – atkarībā no tā, vai musulmaņu tiesības, dzejiski izsakoties, ienāk atklāti, pa lielo parādes ieeju, vai slepus, pa sētas durvīm. Pie pirmās kategorijas pieder trīs gadījumi:

1) kad vienas valsts tiesas uz šīs valsts starptautiskajās privāttiesībās esošo kolīziju normu pamata piemēro citas valsts likumu. Ja šī ārvalsts ir kāda no islāma zemēm, tad piemērojamais likums ar lielu varbūtības pakāpi sakņosies šariātā (it īpaši personālstatūta, ģimenes vai mantojuma tiesību jomā);

2) kad valsts ar likumu oficiāli atzīst un pieļauj savā teritorijā šariāta tiesu darbību. ES pagaidām ir tikai viena šāda dalībvalsts – Lielbritānija, kur šādas tiesas darbojas kopš 2007. gada saskaņā ar Šķīrējtiesu likumu;3

3) kad tiesa pati pēc savas iniciatīvas "dažādības un iecietības" vārdā atsaucas uz šariāta normām, – piemēram, cenšoties attaisnot sievas piekaušanā apsūdzētu musulmaņu vīru, jo viņam to atļaujot Korāns,4 vai atzīstot daudzsievību. Kā intervijā žurnālam "Der Spiegel" atzina Ķelnes universitātes tiesību profesors H. Krīgers (H. Krüger), "Mēs [Vācijā] jau gadiem ilgi piemērojam musulmaņu tiesības, un tas ir labi!"5

[4] Pie otras lielās kategorijas pieder gadījumi, kad Eiropas valstu iestādes un tiesas piemēro savus sekulāros un demokrātiskos likumus tā, ka galarezultāts sakrīt ar šariāta mērķiem. Parasti šādam nolūkam tiek pielietoti likumi par diskriminācijas aizliegumu, par naida kurināšanu, par sabiedriskās kārtības aizsardzību u.tml. Pašķirstīsim dažādu valstu avīzes un paraudzīsimies uz pēdējo divu gadu jau­numiem. Līderpozīcijās šajā ziņā atkal izrādās Lielbritānija. Policija aiztur piecpadsmitgadīgu skolnieci par Korāna sadedzināšanu.6 Liverpūles policija arestē un nodod tiesai viesnīcnieku pāri, kas uzdrošinājās privātā sarunā strīdēties ar musulmanieti par ticības lietām, aizstāvot kristietību un kritizējot islāmu.7 Iekšlietu ministre liedz pret islāmu kritiski noskaņotajam nīderlandiešu politiķim G. Vildersam iebraukšanu Lielbritānijā, lai gan viņam ir Lordu palātas locekļu ielūgums. Stokā pie Trentas pašvaldība liek vietējām skolām pielāgot savu mācību kalendāru musulmaņu svētā gavēņa ramadāna vajadzībām.8 Volselas pašvaldība iet vēl tālāk, aizlīmējot municipālā peldbaseina logus ar necaurspīdīgu plēvi nolūkā "pasargāt musulmaņu sieviešu godu" (līdzīgi kā talibu režīma laikā Afganistānā)…9

[5] Dažas citas valstis atpaliek no britiem, bet aktīvi cenšas viņus panākt. Kāda austriešu mājsaimniece pašlaik ir apsūdzēta kriminālprocesā un riskē saņemt reālu cietumsodu. Viņas noziegums? Kritisku semināru organizēšana par islāmu, kuros viņa ar klausītājiem kopīgi lasīja un analizēja Korānu, izdarot nepatīkamus secinājumus.10 Cits austrietis izspruka sveikā ar 800 eiro naudassodu. Viņa noziegums? Viņš, savu mauriņu cirpdams, atļāvās dungot un jodelēt Alpu gaumē tieši tad, kad viņa musulmaņu kaimiņi skaitīja lūgšanu.11 Pat ar savu sekulārismu izslavētajā Francijā Parīzes prefekts aizliedza ielas svētkus, kuros bija plānots pasniegt cūkgaļas desu un vīnu…12 Bet šeit autoram laikam ir jāapstājas, jo visu šādu pēdējos gados notikušo incidentu uzskaitījums piepildītu paprāvu enciklopēdijas sējumu. Galvenais ir tas, ka visos šajos gadījumos tika (vai plāno tikt) piemēroti skaisti, demokrātiski, eiropeiski un progresīvi likumi, bet rezultāts ir tāds pats (vai gandrīz tāds pats), kā piemērojot šariāta normas.

[6] Bez šīm divām lielajām kategorijām var minēt vēl trešo, kuras nozīme nebūt nav mazāka, un proti, privātā sektora pašregulēšanos. Paraudzīsimies, piemēram, cik daudzas lielas un cienījamas starptautiska mēroga bankas šobrīd piedāvā klientiem "šariātam draudzīgus" pakalpojumus, kas ļauj izvairīties no tiešas procentu maksāšanas (t.i., augļošanas). Vai tas ir labi vai slikti – tas ir cits jautājums, bet šajā stadijā mums vispirms ir jākonstatē, ka šariāta tiesību klātbūtne mūsdienu Eiropā ir reāls un objektīvs fakts. Un, tā kā Latvija ir neatņemama Eiropas (un Rietumu pasaules) daļa, tad nav nekāda racionāla pamatojuma tam, ka arī mēs kaut kad pavisam drīz nevarētu sajust šariāta klātbūtni savā zemē.

[7] Šis raksts ir drīzāk aprakstošs, nevis analītisks, un tā mērķis ir radīt latviešu juristos vispārīgu izpratni par to, kāda tad īsti ir musulmaņu tiesību jēga un saturs. Pamatakmeni šajā ziņā pirms vairākiem gadiem ielika S. Askerovs ar publikāciju "Musulmaņu tiesību avoti",13 un autors tagad centīsies šo iniciatīvu turpināt. Tā kā šariāts ir islāma orga­niska sastāvdaļa, tad pirmo nemaz nav iespējams izprast, neizprotot otro. Līdz ar to autors uzskata par nepieciešamu vispirms sniegt ļoti īsu ieskatu islāma reliģijas vēsturē un pamatpostulātos. Pēc tam tiks nosauktas būtiskākās musulmaņu tiesību iezīmes, kas atšķir tās no mums ierastajām Rietumu tiesībām, aprakstīti musulmaņu tiesību avoti un, visbeidzot, īsi raksturotas piecas galvenās islāma jurisprudences skolas.

[8] Pirms sāk savu stāstījumu, autors vēlētos sniegt divus ļoti svarīgus precizējumus. Pirmkārt, viss šajā rakstā teiktais attiecas uz islāmu un tā tiesību normām, nevis uz katru konkrēto musulmani. Ir jāprot atšķirt rīcību, ticību vai mācību no tās subjekta. Ne visi katoļi reālajā dzīvē seko Katoļu baznīcas mācībai, ne visi jūdi ievēro jūdaisma priekšrakstus, un ne visi musulmaņi vēlas iedzīvināt praksē šariāta normas. Ja šariāts objektīvi pavēl roku un kāju ciršanu kā sodu par zādzību vai laupīšanu, tad tas nebūt nenozīmē, ka mūsu musulmaņu kaimiņš alkst redzēt šādu sodu izpildi Vērmanes dārzā. Atcerēsimies: visi cilvēki ir a priori vienādi spējīgi izvēlēties starp labo un ļauno, un robežšķirtne starp šiem abiem pretpoliem iet nevis starp labajiem un sliktajiem ļaudīm, nevis starp musulmaņiem un nemusulmaņiem, bet caur katra cilvēka sirdi.

[9] Otrkārt, islāma prakse ir ļoti neviendabīga. Atšķirībā, piemēram, no Katoļu baznīcas šajā reliģijā nav maģistērija, t.i., oficiālas un ticīgajiem saistošas mācības ticības un morāles jomās. Islāma dogmātu ir maz, tie ir ļoti īsi un lakoniski formulēti, un līdz ar to robeža starp ortodoksiju un herēzi (ķecerību) nav tik skaidra kā kristietībā. Viss, ko autors apraksta šajā publikācijā, ir "vidusmēra" musulmaņu vairākuma skatījums. Atsevišķi musulmaņi var arī nepiekrist atsevišķām vairākuma tēzēm, tomēr tas nepadara viņus par nemusulmaņiem.

 

I. Kas ir islāms

[10] Ir visai grūti dažos teikumos aprakstīt vienu no lielākajām pasaules reliģijām, taču autors centīsies to izdarīt. Vārds "islāms" (al-’islām14) arābiski nozīmē "pakļaušanās" (no darbības vārda salāma – "pakļauties, padoties, pieņemt"), ar to domājot pakļaušanos Dieva15 gribai. Vārds "pakļauties" vienlaikus nozīmē arī "pieņemt islāmu". Aicinot apkārtējo zemju valdniekus pieņemt jauno ticību, islāma dibinātājs Muhameds rakstīja viņiem: "’aslim taslam!" – "pakļaujies (t.i., šajā kontekstā – "pieņem islāmu") un tiksi izglābts!" Cilvēks, kurš praktizē islāmu, saucas muslim, t.i., "tāds, kas pakļaujas"; no šā vārda ar turku (un pēc tam krievu) valodas starpniecību latviešu valodā izveidojas vārds "musulmanis".

[11] Atšķirībā no garajām un detalizētajām kristiešu ticības apliecībām musulmaņu ticības apliecība ir ļoti īsa: "Es apliecinu, ka nav Dieva, kā tikai Dievs, un ka Muhameds ir viņa pravietis" ("Ašhadu ’an lā ilāha illaLlāh, wa ’ašhadu ’anna Muħammadan rasūluLlāh). Tātad no musulmaņu viedokļa islāms nozīmē pilnīgu un absolūtu cilvēka pakļaušanos vienīgā Dieva (’Allāh) gribai, kas izpausta caur pravieti Muhamedu (Muħammad).16

1.1. Īss ieskats vēsturē

[12] Islāma dibinātājs Muhameds piedzima 570. gadā pēc Kristus,17 Arābijas pussalā, Hidžāzas novadā, Mekā, kas vēlāk kļuva par nozīmīgāko musulmaņu svētvietu. Viņš piederēja pie kuraišu cilts (Qurayš), kas, līdzīgi tālaika Arābijas iedzīvotāju vairākumam, piekopa politeismu, t.i., pielūdza dažādas pagānu dievības. Jaunībā un brieduma gados Muhameds nodarbojās ar tirdzniecību un preču pārvadāšanu, gūdams šajā arodā ievērojamus panākumus.

[13] Islāms māca, ka 610. gadā, četrdesmit gadu vecumā, Muhameds sāka saņemt atklāsmes no Dieva ar erceņģeļa Gabriēla starpniecību. Šīs atklāsmes, kas turpinājās līdz pat Muhameda nāvei 632. gadā, veido to, ko mēs pazīstam kā Korānu. Muhameds un viņa sekotāji sāka sludināt šīs atklāsmes saviem ciltsbrāļiem, aicinot viņus atteikties no pagānisma un pievērsties vienīgajam īstajam Dievam. Taču rezultāts izrādījās pavisam pretējs: kuraišu cilts vecajie un tauta saniknojās par savu dzimtas dievu zaimošanu un ne tikai atteicās pieņemt islāmu, bet turklāt arī pakļāva jaunizveidoto musulmaņu kopienu veselai boikota, vajāšanas un pazemošanas kampaņai. Pateicoties savām pārliecināšanas spējām, Muhamedam izdevās iegūt Jatribas oāzes klanu virsaišu uzticību, un tie iecēla viņu par savu virssoģi. 622. gadā Muhameds pārbēga uz Jatribu, kas vēlāk tika pārdēvēta par Medinu18 un kļuva par otro nozīmīgāko islāma svētvietu. Saskaņā ar islāma mācību, neilgi pirms tam Muhameds kādu nakti tika pārcelts uz Jeruzalemi, un pēc tam uz debesīm, kur satika dažādus iepriekšējo laiku praviešus un sarunājās ar pašu Dievu (šo nakts ceļojumu sauc par al-’Isrā’ wa l-Miςrāj).

Rietumos likums vienmēr ir bijis suverēna gribas izpausme. Sākotnēji suverēns bija monarhs (ķeizars, karalis, firsts utt.); vēlāk absolūtās monarhijas nomainīja demokrātiski režīmi, un par suverēnās varas nesēju kļuva tauta. Islāmā savukārt leģitīmais likumdevējs ir nevis suverēns, bet Dievs.

[14] Muhameda pārcelšanās no Mekas uz Medinu jeb hidžra (hijra) ir atzīstama par svarīgāko islāma likteņbrīdi.

komentāri (18)
18 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Samirs Askerovs
26. Jūlijs 2017 / 14:46
0
ATBILDĒT
Pateicos jums par turpinājumiem tiesību teorijas jomā - musulmāņu tiesībās.

Ar cieņu,
Mg.iur. Samirs Askerovs
x
29. Janvāris 2011 / 13:37
0
ATBILDĒT
Beidzot bija laiks izlasīt rakstu, paldies! Lieliska un aizraujoša lasāmviela piektdienas vakaram. Interesētu autora pieteiktie raksta turpinājumi.
Livux
27. Janvāris 2011 / 16:05
0
ATBILDĒT
Ņjā, jāpriecājas vēl, ka tie dod tādu iespēju kā but par otrās šķiras pilsoni... Bet, kā reāli viņi to visu izkontrolē dzīvē? Kaut kādu štampu cilvēkam uzspiež, lai tie musulmaņi, kas dzīvo saskaņā ar Korānu tos "svešos" nenosistu, bet zinātu, ka tie ir pakļautie?



Raksta autors
26. Janvāris 2011 / 19:16
0
ATBILDĒT
Paldies par jautājumu!

Īstenībā atbilde uz to izriet no paša Korāna teksta. 9:29 pants saka:

"Kaŗo pret tiem Grāmatas ļaudīm, kas netic ne Dievam, ne Pastarajai dienai, nedz aizliedz to, ko aizliedz Dievs un viņa pravietis, nedz seko patiesajai ticībai, - līdz kamēr viņi padevībā maksās atpirkšanās galvasnaudu un jutīsies pakļauti."

Tātad 9:29 pants piešķiŗ musulmaņu politiski un militāri pārvaldītā zemē mītošam "Grāmatas cilvēkam" izvēli starp vienu no trim iespējām:

a) pieņemt islāmu,

b) tikt nogalinātam,

c) ja ne "a", ne "b" variants neapmierina, tad ir trešā izeja – "maksāt atpirkšanās galvasnaudu, jūtoties pakļautam". Tas nozīmē, ka jūds, kristietis vai zoroastrietis drīkst saglabāt savu ticību, taču tad viņam ir jāakceptē otrās šķiras pilsoņa statuss. Šāda persona saucas par "dhimmī" jeb "aizsargāto" personu, jo tiek prezumēts, ka viņu ar musulmaņu ummu saista "aizsardzības līgums" (dhimma). Agrākais šāda aizsardzības līguma piemērs ir "Umara pakts" (noslēgts ap 717.g.). Lai gan šodien daži vēsturnieki apšauba tā autentiskumu, tas vēsturiski ir bieži kalpojis par paraugu "Grāmatas cilvēku" statusa noteikšanai dažādos islāma pasaules reģionos.

Saskaņā ar dhimmas līgumu, musulmaņu umma apņemas garantēt "Grāmatas cilvēkiem" viņu personu un mantas aizsardzību un tiesības piekopt savu reliģiju privāti (ne publiski!). Savukārt dhimmī ir jāuzņemas dažādas saistības, kas pasvītro un visu laiku atgādina viņu pakļautības statusu. Pirmkārt, tā kā viņi nemaksā musulmaņu nabagu nodevu (zakāt), viņiem ir jāmaksā atpirkšanās nauda (jizya). Otrkārt, Umara pakts paredz veselu virkni citu saistību, piemēram: aizliegums noturēt publiskus dievkalpojumus sabiedriskās vietās, aizliegums celt jaunus dievnamus un atjaunot sabŗukušos, aizliegums pievērst citus savai ticībai, aizliegums traucēt saviem bērniem pieņemt islāmu, aizliegums publiski izstādīt krustu (arī vīnu vai cūkgaļu), pienākums dot musulmaņiem naktsmājas uz laiku līdz trim naktīm, pienākums piecelties, ja musulmanis grib apsēsties tajā vietā, utt.

Ja nemusulmanis pārkāpj šos nosacījumus, tad tiek uzskatīts, ka viņš ir lauzis aizsardzības līgumu, tātad faktiski pieteicis kaŗu ummai, un attiecībā uz viņu iestājas "b" variants.

Tā to formāli paredz šariāts. Ja pievēršamies praksei, tad tā vēstures gaitā dažādās islāma zemēs bija ārkārtīgi dažāda. Jāsāk jau ar to, ka 9:29 pants formāli attiecas tikai uz "Grāmatas ļaudīm"; uz pārējiem (pagāniem) attiecas 9:5 pants, kas dod viņiem izvēles iespēju tikai starp "a" un "b" variantu. Tomēr reālpolitisku apsvērumu dēļ 9:29 panta tvērums daudzviet tika paplašināts, un dhimmī statusu piešķīra arī, piemēram, budistiem, hinduistiem, džainiem, jezīdiem utt.

Arī konkrētā politika dhimmī sakarā bija ārkārtīgi dažāda. Tā varēja būt relatīvi mīksta un liberāla (Osmaņu impērija, musulmaņu Spānija noteiktos laikposmos, Indijas Mogolu impērija Akbara Lielā valdīšanas laikā), bet citreiz varēja būt arī tāda, ka cilvēki pārdeva verdzībā savus bērnus, lai tikai spētu nomaksāt galvasnaudu (viduslaiku Ēģipte).
Livux
26. Janvāris 2011 / 17:29
0
ATBILDĒT
Bet, izlasot rakstu, tad es īsti netiku skaidrībā, kāda tad ir musulmaņu attieksme pret "Grāmatas cilvēkiem". Jo raksta sākumā bija teikts, ka tie tomēr ir jāciena, jo arī ir saņēmuši Dieva atklāsmes, bet tad vēlāk rakstīts, ka Korāns nosaka, ka pret "G.cilvēkiem" arī jācīnās. Tad, kā tad īsti ir? Musulmaņi kristiešus un jūdus ciena vai arī grib iznīcināt? :)
Neo
24. Janvāris 2011 / 20:52
1
ATBILDĒT
Gribu pārjautāt, vai tiešām domājat, ka starp musulmaņu un kristiešu teritorijām uzcelt sava veida "Berlīnes" sienu? Un ko darīt ar tiem eiropiešiem, kas dzīves gaitā pieņēmuši musulmanismu? Izsūtīt aiz uzceltās sienas? Un tie kuri šo sienu centīsies pārkāpt - šaut nost, kā to darīja Berlīne līdz 90. gadiem? Jūsu atbalstītā pasaule ir strupceļš nevis līdzpastāvēšana.
Ausma no Londonas
24. Janvāris 2011 / 20:41
0
ATBILDĒT
Iepriekšējais komentētājs vai nu joko, vai uzskata pārējos lasītājus par galīgiem stulbeņiem, ja var kaut ko tādu uzrakstīt. Godātais/cienītā, tieši eiroliberāļi un ne citi bija tie, kas masveidā salaida musulmaņu imigrantus Eiropā. Eiroliberāļi bija tie, kas radīja viņiem iespēju te veidot savus geto. Eiroliberāļi ir tie, kas darīja visu, lai samazinātu eiropiešu dzimstību. Eiroliberāļi ir tie, kas bez problēmām pieļauj šariāta ieviešanu rietumos, un tiesā ikvienu, kas kaut ko nelabu iepīkstēsies par islāmu, kā Rudevskis to apraksta sava raksta sākumā.

Un te nu mums piedāvā sekot tai pašai ideoloģijai, kas to visu pieļāva! Nu ļooooti gudri... Tad jau labāk uzreiz cilpu kaklā.
Filo
24. Janvāris 2011 / 17:15
0
ATBILDĒT
Ļoti interesants raksts. Šariāta tiesības ir alternatīva Rietumu tiesībām, taču to pastāvēšana nav iemesls vērsties pret Rietumu liberālo demokrātiju, kā te daži komentāri to dara. Tieši liberālā pieeja ir mūsu stiprums, antiliberāls "kristīgs" fundamentālisms pēc būtības būtu tāds pats kā Rudevska ļoti labi izklāstītais islama šariāts.



Tādēļ anonīmais lietotājs faktiski ir daudz tuvāk viņa noraidītajam islama pasaules uzskatam nekā viņš pats domā. Un jāpiekrīt Neo, ka tikai Rietumu liberālisms ir īsta alternatīva šim islamiski konservatīvajam pasaules uzskatam, kuru, šķiet, visi komentētāji tomēr vēlas noraidīt.
vcb
24. Janvāris 2011 / 10:21
0
ATBILDĒT
Paldies par izcilu publikāciju - blīvi koncentrēts informācijas apjoms + labs, interesants un saistošs izklāsts! Izskatās ka autors ir ļoti dziļi pievērsies šai tēmai.
EdgarsP
23. Janvāris 2011 / 11:23
0
ATBILDĒT
izlasu noveloti, bet raksts patiesam interesants.
Neo
21. Janvāris 2011 / 08:28
0
ATBILDĒT
Neviens cits nevar samīdīt mūsu kultūru, kā tikai mēs paši. Mūsu bailes par tās zaudēšanu ir mūsu vājuma pazīme, ka paši nemākam savu kultūru un vērtības kopt un glabāt, tāpēc meklējam ienaidniekus arābu un citu kultūru veidolā.



Tāpēc nemeklējat ienaidnieku pret ko karot, bet dariet visu, lai attīstat sev svarīgās lietas. Tad arī visa līdzpastāvēs.
Anonīms lietotājs
21. Janvāris 2011 / 01:00
0
ATBILDĒT
Viss kas Eiropai ir jāturpina darīt ir jākultivē pabalstu politika, lai strādāt nemaz nevajag, obligāti ir jāceļ mošejas, bet baznīcas var klapēt ciet (tā pat ne viens vairs neies), visiem ir jāiet uz geju karnevāliem vai vismaz pret to jāizrāda milzīga cieņa, par lielām ģimenēm jāaizmirst (tas ir vecmodīgi), jo traucē karjerai utt., Tad mēs ar to liberālismu un human rights būsim atvēruši plašus vārtus aziātu un arābu pūļiem, kas samīdīs mūsu kultūru, bet mēs jau neko, tik plati smaidīsim un būsim politkorekti.
Anonīms lietotājs
20. Janvāris 2011 / 11:57
0
ATBILDĒT
Eiropa ir pilnīgi izkurtējusi ar visām savām pārprastajām cilvēktiesībām, ar kurām tiek rakts rietumu kultūras kaps arvien dziļāk un dziļāk. Apbrīnojama tuvredzība tur rietumos valda, jo tā ir utopija, ka tos musulmaņus kādreiz izdosies asimulēt rietumu dzīvesveidā, jo kā jau autors rakstā minēja, tad neko labu viņi par mums nedomā, tik atbrauc baudīt \"cilvēktiesības\" bet dzīvo pēc šariāta.

Mēs varam būt vai nebūt kristieši, bet ir skaidrs, ka Eiropa un Amerika kļuva par pasaules ietekmīgākajām varām gan ekonomiski, militāri, gan kultūras ziņā, tikai pateicoties kristīgajai filozofijai un dzīves uztverei, tagad tā iet mazumā, īstenu ticīgo skaits samazinās nepārtraukti un to mēs redzam arī pasaules attīstībā.

Gribētu atgādināt ka Romas impērija ar sabruka galvenokārt tāpēc, ka izkurtēja morālā veidā, to pārņēma ģermāni, kuri bija izteikti monogāmijas piekritēji, atšķirībā no romiešu izvirtībām, kas arī mums tiek tagad Eiropā reklamētas kā kaut kas jauks un moderns.
Livux
19. Janvāris 2011 / 19:38
0
ATBILDĒT
riktīgi interesants un labs raksts
V
18. Janvāris 2011 / 16:14
0
ATBILDĒT
Jurim Rudevskim atkal izcils raksts! Paldies par to, tas paplašina mūsu redzesloku.
Karina
18. Janvāris 2011 / 11:26
0
ATBILDĒT
Raksta ievadam nav ne vainas. Gluži otrādi: tas manuprāt ir vissvarīgākais, jo tas parāda, kādā ķezā iekūlusies vecā labā Eiropa. Un mums Latvijā nevajadzētu priecāties, ka pie mums tā vēl nav, tas ir tikai laika jautājums.

Paldies autoram par šo aktuālo rakstu!
Anonīms lietotājs
18. Janvāris 2011 / 10:00
0
ATBILDĒT
Piekrītu, man raksta ievads nedaudz atsita lasīšanas vēlmi - ja nu viss raksts tādā stilā? Taču drošvien brīvākā brīdī izlasīšu. Jauki, ka publicējat arī ko tādu.
wo
18. Janvāris 2011 / 08:38
0
ATBILDĒT
tā kā par šo jomu nebiju īpaši iepriekš interesējies, man likās ļoti interesants raksts un uzzināju daudz ko jaunu.



Vienīgais tā autora taisnošanās raksta sākumdaļā (par tēmas izvēli) likās bērnišķīga un nevajadzīga.



visi numura raksti
Rasma Zvejniece
Domu mantojums
Augstākā tiesa barikāžu laikā
Šomēnes aprit 20 gadi kopš 1991. gada janvāra notikumiem, kuru laikā Rīgā tika celtas barikādes aizsardzībai pret centieniem apturēt Latvijas Republikas neatkarības atgūšanas procesu. To, cik dramatiski tolaik attīstījās ...
1 komentāri
Diskusija
Balsstiesīgā pamatkapitāla izpratne
Pagājušā gada nogalē plašsaziņas līdzekļos parādījās informācija par, iespējams, atsevišķiem rēderisma jeb uzņēmumu sagrābšanas gadījumiem. Ņemot vērā lielo satraukumu par šādu komercdarbības apdraudējumu, sniedzam ...
4 komentāri
Elita Dreimane
Nedēļas jurists
Elita Dreimane
2 komentāri
Gatis Litvins
Juridiskā literatūra
Uzlabots palīgmateriāls juridisko dokumentu sagatavošanā
Tiesu namu aģentūra laidusi klajā jau ceturto papildināto izdevumu: Baiba Broka, Stīvens Džohansens. Juridisko tekstu rakstīšana un analīze. Ceturtais papildinātais izdevums. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2010, 198 lpp. Iepriekšējie ...
1 komentāri
Tiesību prakse
Par Civilprocesa likuma 33. panta trešās daļas 1. punktā un 44. panta pirmās daļas 1. punktā ietvertā jēdziena "advokāts" tulkojumu
Puses pēc vispārējiem noteikumiem nevar atbrīvot no pienākuma atlīdzināt izdevumus, kas saistīti ar lietas vešanu, ja tiesas spriedums nav viņām labvēlīgs. Civilprocesa likuma 33. panta trešās daļas 1. punktā un 44. panta pirmās ...
12 komentāri
AUTORU KATALOGS