ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

8. Novembris 2011 /Nr.45 (692)

Vainīguma prezumpcija braukšanas ātruma režīma ievērošanas lietās
23 komentāri

Šajā rakstā, balstoties uz spēkā esošajiem tiesu spriedumiem, autors pierādīs, ka Ceļu policija (CP) lieto neatbilstošus radarus un nepiemērotās vietās, šo praksi masveidā piesedzot tikai ar vienu pierādījumu – administratīvā pārkāpuma protokoliem pievienotajiem ziņojumiem. Tāpat rakstā tiks apskatīts arī trūcīgais tiesiskais regulējums un tā tapšanas vēsture, vienlaikus piedāvājot autora ieteikumus situācijas uzlabošanai.

Latvijas situācija braukšanas ātruma kontroles lietās gan no ceļu policijas (turpmāk tekstā "CP", kaut patiesais nosaukums laika gaitā ir mainījies), gan tiesu, gan no likumdevēja puses viens pret vienu atgādina Hansa Kristiana Andersena pasaku "Ķeizara jaunās drēbes." Atgādināšu, ka šajā pasakā blēži ķeizaru ģērba it kā neredzamās drēbēs. Neviens, t. sk. pats ķeizars, negribēja atzīties, ka neko neredz, "jo citādi viņš taču nederētu savam amatam vai arī būtu liels muļķis. Nevienas ķeizara drēbes nebija guvušas tādu atzinību". Visbeidzot kāds bērniņš iesaucās: "Bet karalis taču ir kails!"

Šis bērniņš no pasakas varētu būt kāda interneta komentāra autors, kurš situāciju Latvijā raksturoja ļoti precīzi: "Nesaprotu, kam vajadzīgi radari? LAPK stāv rakstīts, ka pietiek vien ar 1 menta liecību un protokolu, lai personu sauktu pie atbildības – un pats nožēlojamākais ir tas, ka administratīvā tiesa to arī tā interpretē. Faktiski ir tā – ments apskatās uz šosejas, kurš tāds smukāks autiņš, tur nost un saka: vecīt maucam uz 135k/h?! Tu, protams, saproti un apzinies, ka labākajā gadījumā kurināji uz 110km/h, viņš saka man ar radaru viss uzņemts, tā ka čiks vien ir. Tiesā tavi argumenti netiek ņemti vērā, jo tiesa uzskata, ka tu esi ieinteresēts izvairīties no atbildības, bet menta argumenti ir neapgāžami, jo viņš nav ieinteresēts nepatiesu liecību sniegšanā. Respektīvi, rodas jautājums – vai administratīvā tiesa Latvijā vispār ir vajadzīga? Var tak noteikt, ka menta sastādīts protokols ir galējs, neapstrīdams un stājas spēkā tā sastādīšanas brīdī?! Domāju, ka ir pienācis laiks likvidēt administratīvo tiesu (visas instances), jo, padziļināti pētot un analizējot visu instanču tiesu praksi, reti ir sastopami lēmumi, kur tiesa ir ņēmusi vērā personas argumentus un objektīvi vērtējusi pārkāpuma apstākļus pēc būtības."1

Ar nožēlu jāatzīst, ka šis komentārs ir ļoti trāpīgs. Šis raksts un komentārs bija iemesls apkopot autora pieredzi un izpētīt visu tiesu praksi šajā lietu kategorijā. Tādēļ šajā rakstā, balstoties uz spēkā esošajiem tiesu spriedumiem, autors pierādīs, ka CP lieto neatbilstošus radarus nepiemērotās vietās, to visu masveidā piesedzot tikai ar vienu pierādījumu (kurš nemaz nav minēts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) 243. pantā) – administratīvā pārkāpuma protokoliem pievienotajiem CP ziņojumiem. Tāpat rakstā tiks apskatīts arī trūcīgais tiesiskais regulējums un tā interesantā tapšanas vēsture, radaru darbības pamat­elementi un trūkumi uz konkrētu videoierakstu pamata, tiesu prakse, fotoradaru jautājums, nobeidzot ar saviem ieteikumiem situācijas uzlabošanai.

Autors iepriekš vēlas piebilst, ka viņam pašam pēdējo piecu gadu laikā ir tikai viens brīdinājums par ātruma pārsniegšanu 8 km/h un nav neviena soda punkta.

 

1. Braukšanas ātruma režīma ievērošanas kontroles tiesiskais regulējums un tā vēsture

LAPK 243. panta otrā daļa noteic, ar kādiem līdzekļiem konstatē faktus, tostarp ar pārkāpumus fiksējošiem tehniskiem līdzekļiem (braukšanas ātruma noteikšanas mērierīces, mērierīces alkohola koncentrācijas noteikšanai izelpotajā gaisā, foto, video u. tml.). Zīmīgi, ka tiesu spriedumos minētais galvenais pierādījums – "CP ziņojums" – šajā pantā nemaz nav minēts kā pierādījums.

Ceļu satiksmes likumā (CSL) par radariem ir viens teikums – 43.4 pants: "Noteiktā braukšanas ātruma ievērošanu Valsts policija kontrolē ar šim nolūkam paredzētām mērierīcēm." Savukārt likums nenosaka, ne kādas ierīces drīkst lietot, ne arī to, kā tās lietojamas.

Interesants ir fakts, ka ar 2003. gada 8. jūlijā Saeimā pieņemtajiem grozījumiem CSL tika paredzēts: Ministru kabinets (MK) nosaka radariem izvirzītās prasības.

CSL 43.6 pantā attiecībā uz fotoradariem šī prasība ir saglabāta, un secīgi ir pieņemti 2006. gada 22. augusta MK noteikumi Nr. 694 "Tehnisko līdzekļu (fotoiekārtu vai videoiekārtu) izmantošanas noteikumi". Taču ar portatīvajiem radariem situācija ir daudz interesantāka, jo MK noteikumi tapa ļoti dīvaini, novēloti un pēc tam šī prasība pēc MK noteikumiem tika izslēgta no CSL.

Jau minētie grozījumi CSL tā 43.4 pantu izteica šādā redakcijā: "Noteiktā braukšanas ātruma ievērošanu kontrolē CP ar šim nolūkam paredzētām mērierīcēm, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām." Šie grozījumi paredzēja to stāšanos spēkā 2004. gada 1. janvārī. Saskaņā ar šī likuma pārejas noteikumu otro punktu valdībai ne vēlāk kā līdz 2004. gada 1. jūlijam bija jāizdod šie noteikumi, līdz ar to, vēlākais, no šā datuma radaru lietošana vadītāju sodīšanā bija nelikumīga, kamēr vien nebija pieņemti MK noteikumi.

2005. gada 8. martā raksta autors nosūtīja iekšlietu un satiksmes ministram iesniegumu, kurā norādīja, ka CP jau gandrīz gadu prettiesiski lieto radarus.

komentāri (23)
23 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
nevajag tikai
14. Novembris 2011 / 09:16
0
ATBILDĒT
kāds jau teica-nevajag te visu vulgarizēt un bērnišķīgi bārstīties ar nepamatotiem lozungiem. Lasiet LAPK kaut vai tikai 271-1. pantu un 286-9.pantu. Ir jau vēl arī citi pantiņi.
Muļķu zeme
10. Novembris 2011 / 12:57
0
ATBILDĒT
Atsevišķas administratīvās tiesas ir kārtējā nevajadzīgā Muļķu zemes trekno laiku pārmērība. Ne jau velti administrtīvo pārkāpumu lietas atdeva atpakaļ parastās jurisdikcijas tiesām. Lai neefektīvi netērētu valsts līdzekļus, to pašu var izdarīt ar visām pārējām administratīvajām lietām. Tādas pašas Muļķu zemes pārmērības bija Muļķu zemes gaisa spēki ar divām An-2 lidmašīnām, trijiem 30 gadus veciem helikopteriem, atsevišķu šātābu un ģenerāli šo spēku vadībā, Muļķu zemes jūras spēki ar trijiem maziem kuģīšiem, atsevišķu štābu un diviem admirāļiem, Mauļķu zemes sauszemes spēki ar trijiem piecdesmit gadus veciem tankiem, štābu un trijiem ģenerāļiem. Tāda paša Muļķu zemes pārmērība ir atsevišķu administratīvo tiesnešu iedoma, ka administratīvais process ir kaut kas īpašs un tajā var piedalīties tikai speciāli tikai šim procesam atlasīti zvērināti advokāti.
Armands
10. Novembris 2011 / 10:00
0
ATBILDĒT
Tiešām, lēnām pār tiltu! Es taču pats piekrītu viedoklim, ka gan administratīvajā procesā, gan adm.pārk.lietās persona var pilnvarot citu personu sevi pārstāvēt, jo to paredz APL. Savukārt, Jūsu viedoklim, ka vienīgais, kas no APL attiecas uz adm.pārk.lietām, ir pārstāvība, es nepiekrītu. LAPK galvenokārt ir materiālo tiesību normu kopums ar atsevišķām procesuālajām normām, kas turklāt nav izsmeļošas attiecībā uz procesuālo kārtību adm.pārk. lietu izskatīšanas kārtībā.

Ja jau es esmu idiots un Jūs esat ģēnijs, tad pasakiet, lūdzu, kur LAPK ir regulēts kaut vai tāds jautājums kā tiesas sēdes adm.pārk. lietās norises kārtība (lietas izskatīšana pēc būtības, tiesu debates, sprieduma taisīšana u.tml.).

PS. un pēc tam mētājieties ar apvainojumiem par kļūdām komentāros. Iesaku un novēlu Jums ne mācēt lasīt, bet arī domāt. Priekā!
Lēnām pār tiltu
9. Novembris 2011 / 20:52
0
ATBILDĒT
Vienā īsā komentārā tik daudz kļūdu!

\"un attiecīgi no tā brīža procesuālo kārtību adm.pārk. lietu izskatīšanā šobrīd galvenokārt nosaka APL nevis LAPK.\"

Pilnīgas muļķības,atvainojiet. Vienīgais,kas no APL attiecas uz šo lietu skatīšanu, ir sadaļa par pārstāvjiem. Viss. Nav nekādu problēmu pilnvarot jebkuru rīcībspējīgu personu.

Lasiet likumu.
Armands
9. Novembris 2011 / 17:05
0
ATBILDĒT
Nekā smieklīga te neredzu. Kādēļ tad privātpersonai ir liegts savas tiesības aizstāvēt ar pilnvarotā pārstāvja starpniecību? Ja LAPK tas nav paredzēts, nenozīmē, ka tas ir aizliegts. Administratīvā pārkāpuma lietas ir skatāmas saskaņā ar LAPK un Administratīvā procesa likumu, kas, savukārt, atļauj privātpersonai savu interešu aizstāvībai pilnvarot citas personas. Ir vesela virkne administratīvo pārkāpuma lietu, kur privātpersonu ir pārstāvējusi cita persona uz pilnvaras pamata. Cita starpā, zināšanai ne tik sena tiesību vēsture - kādreiz adm.pārk.lietas tika skatītas saskaņā speciālām Civilprocesa kodeksa 22.-25. nodaļas normām, kas līdz ar APL spēkā stāšanos zaudēja spēku (skatīt APL spēkā stāšanās likuma Pārejas noteikumu 1. punktu), un attiecīgi no tā brīža procesuālo kārtību adm.pārk. lietu izskatīšanā šobrīd galvenokārt nosaka APL nevis LAPK.
Juris
9. Novembris 2011 / 11:56
0
ATBILDĒT
Smieklīgākais šajā rakstā ir tas, ka ir rajona tiesas un policijas iestādes kurās autors ierodas ar vainīgās personas pilnvaru, kas administratīvajās lietās vispār nav paredzēts. Paldies dievam izdevās mūsu rajona tiesas tiesnešiem un policijas vadībai to izskaidrot un tagad autors šajā tiesā un policijā tiek nosūtīts tālāk...

Nekad neesmu dzirdējis, ka autors būtu aizstāvējis šo viņa norādīto lidoņu varoņdarbu upurus. Protams naudīgi klienti ir labāk, var arī aizmirst par cietušajiem ceļu satiksmē šādu lidoņu dēļ.
JK
9. Novembris 2011 / 11:48
0
ATBILDĒT
\"Autors iepriekš vēlas piebilst, ka viņam pašam pēdējo piecu gadu laikā ir tikai viens brīdinājums par ātruma pārsniegšanu 8 km/h un nav neviena soda punkta.\"



un kā ar krimināllietu par krāpšanu?
IJ
9. Novembris 2011 / 11:30
0
ATBILDĒT
Nu, ar to CSN pārkāpšanu ir kā ir. Pagājušajā ziemā braucu pa šoseju, zīme - apdzīvota vieta, tieši aiz tās uzreiz ceļa zīme 70, mazliet metu nost ātrumu lai būtu 70 un braucu tālāk - bet biku vel tālāk - ceļu policijas auto ar radaru, redz - kreisajā pusē esot bijis pagrieziens viss balts nosnidzis, krēsla, nekādu pagriezienu braucot redzēt nevar un par tāda esamību droši vien nojauš tikai vietējie) un tur 70 beidzot darbību. Formāli laikam pārkāpts, bet cik taisnīgi ir uzlikt tādu zīmi, ja 100 m tālāk uz šosejas viņa beidz darbību?
Armands
8. Novembris 2011 / 17:12
0
ATBILDĒT
Pilnībā pievienojos autora un dažu komentētāju viedoklim par policistu paskaidrojumiem kā \"pierādījumiem\". Ja reiz administratīvā tiesa policista paskaidrojumus atzīst par pierādījumiem (liecībām), tad kādēļ gadījumos, kad policista paskaidrojumi (liecības) ir pretrunā ar citiem lietas materiāliem un tāpēc ir nepatiesi (arī tādi gadījumi ir bijuši) jeb citiem vārdiem - policists melo, tiesa nepieņem blakus lēmumu priekš prokuratūras, lai tā uzsāk kriminālprocesu pret konkrēto policistu par apzināti nepatiesu liecību sniegšanu un/vai dienesta viltojumu? Nez kādēļ šajos gadījumos policista paskaidrojumi no pierādījuma (liecības) pārvēršas par vienkāršiem paskaidrojumiem, kādus sniedz arī sūdzības iesniedzējs, un, kā zināms, par patiesībai neatbilstošiem paskaidrojumiem (procesa izpratnē) nesoda.
Ilze
8. Novembris 2011 / 16:14
0
ATBILDĒT
Taisnība- nevajag pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus un netiksim sodīti. Bet arī tam subjektam, kas kaut ko pārkāpj, ir \"tiesības\" tikt sodītam tikai par to pārkāpumu, kuru viņš ir izdarījis, nevis par kaut ko citu.
mawrix
8. Novembris 2011 / 15:46
0
ATBILDĒT
Civilizētā valstī tiešām brauc saprātīgāk, bet tiesās notiek apmēram šādas lietas: http://www.juristavards.lv/index.php?menu=DOC&id=221262 Vai varam ko tādu iedomāties šeit, Latvijā? Atgādinu, ka raksts bija nevis par braukšanu, bet par administratīvo procesu, tiesu un pierādīšanas līdzekļu pieļaujamību tajā.
A.S.
8. Novembris 2011 / 15:31
0
ATBILDĒT
Nevajag jaukt trīs lietas:



A) raksta autora personu;

B) nepieciešamību sodīt pārkāpējus;

C) bardaku CP un administratīvajās tiesās.



Neviens no iepriekšminētajiem faktoriem neizslēdz abus pārējos, un problemātiski ir visi trīs :)
Muļķu zeme
8. Novembris 2011 / 15:25
0
ATBILDĒT
Iespējamie pārkāpēji var runāt un var vispār pilnīgi neko nerunāt, var pilnīgi neko nerakstīt un pilnīgi neko neparakstīt (tādas ir viņu tiesības). Ja iespējamie pārkāpēji runā, tad tie nav meli, bet tā ir viņu versija. Bet, ja policisti runā un raksta nepatiesību, tā tā vairs nav nekāda versija, bet valsts amatpersonu apzināti meli. Muļķu zemē valsts amatpersonām ir tiesas dota privilēģija pilnīgi nesodīti melot pilnīgi visur, pat tiesā. Vēl vairāk, ja Muļķu zemes policiti nezina kā, vai neprot pareizi tiesā melot, tad pati Muļķu zemes tiesa viņus pamāca, kā tas preizi jādara.
vadītājs
8. Novembris 2011 / 15:24
0
ATBILDĒT
20 gadus vadu mašīnu. Šo gadu laikā policija mani ir apturējusi kādas 8 reizes (jo cienu noteikumus un cenšos tos ievērot). Ne reizi man neviens nav mēģinājis pierādīt tā, kā nav. Var būt sāksim paši no sevis - vispirms sāksim braukt kā civilizētā valstī pieklājas.
Edgars Z
8. Novembris 2011 / 15:01
0
ATBILDĒT
Jā, motociklu (precīzāk - šosejas) un BMW vadītāji tāpat vizinās pa pilsētas ielām un viņus - nabadziņus soda par neko. Nu nebūsim naivi, ar meliem melus neatklāsi. Un patiesība ir kaut kur pa vidu - ir melīgi policisti, bet ir daudz vairāk melīgu vadītāju. Protams, policistiem ir jāstrādā ar tādiem līdzekļiem, kādi tie, valstī, kāda tā ir (kas ne tuvu nav pilnīga), bet vadītājiem arī jābūt godprātīgiem un morāli atbildīgiem ne tikai pret sevi un saviem tuviniekiem, bet arī pret citiem transportlīdzekļu vadītājiem, jo dzīvē visādi notiek.
pag, pag
8. Novembris 2011 / 14:43
0
ATBILDĒT
ja vaditajs pats uz ceļa \"neuzprasās\" uz problēmām, neviens policists ar tām īpaši virsū nebāžas. tapēc, kā te daži teica - nevajag uz ceļa cūkoties, i nebūs jāizcieš nepatiesi sodi!
Mawrix
8. Novembris 2011 / 14:08
0
ATBILDĒT
Gribu piekrist Autora viedoklim par policista dienesta ziņojumu kā pierādījumu. Manuprāt tāda milzu nejēdzība veidojas. Policists sastāda protokolu. Pēc sūdzības saņemšanas tas pats policists, skatoties protokola tekstā, sastāda dienesta ziņojumu. Jautājums: cik aprobežotam jābūt policistam, lai ziņojumā norādītu citus faktus, atšķirīgus no protokolā minētajiem? Pēc tam tiesa sprieduma motīvu daļā izdara apbrīnojami gudru, jurista cienīgu secinājumu, ka protokolā norādītos faktus apstiprina policista ziņojums, bet pieteicēja iebildumus nekas neapstiprina.

Uzskatu, ka policijas rīcībā ir pietiekami daudz resursu, lai nodrošinātu video ierakstu un pievienotu to pierādījumiem. Ja video ieraksta nav, policijai tiesā nebūtu ko meklēt.
Es
8. Novembris 2011 / 13:09
0
ATBILDĒT
Autors: \"Visa administratīvo tiesu prakse ātruma režīma ievērošanas lietās balstās uz diviem pamatpostulātiem - policisti nekad nemelo un nekļūdās\"

Es neteiktu nekad, bet 99% gadījumā policisti nemelo tādās attīstītās un normālās valstīs kā Dānija, Somija, Igaunija, Slovēnija, Portugāle, ASV, Kanāda, Čīle, Izraēla, Botsvāna u.c.

Taču policisti bieži blēdās un melo tādās jaunattīstības (trešās pasaules) valstīs, kā, piemēram, Latvija, Zimbabve, Ekvatoriālā Gvineja, Svazilenda, Kongo, Jaungvineja, Gabona, Nigērija, Afganistāna u.c.

Tādēļ, manuprāt, būtu jāievieš policijas sniegto datu NEPATIESUMA prezumpcija.
Ilze
8. Novembris 2011 / 11:55
0
ATBILDĒT
Manā skatījumā ļoti interesants raksts ar uzskatāmiem dzīves un tiesu prakses piemēriem, par to, kā notiek ar teorijas (ne)piemērošanu praksē un ar ko bieži vien saskaras gan praktizējoši juristi, gan cilvēki bez juridiskām zināšanām. Lieliska iespēja arī pašiem tiesnešiem un policistiem izlasīt, kā izskatās viņu darba novērtējums no malas, ne tikai no statistikas tabulām.

Es domāju, ka līdzīgu prakses analīzes materiālu vajadzētu publicēt vēl vairāk- ne tikai administratīvo pārkāpumu lietās. Viens ir spēt skaisti rakstīt par teorētiskām lietām un to, ko paredz likums un kā mēs to varētu iztulkot, bet otrs- par to,kā tas viss tiek piemērots dzīvē.

Autora personībai šajā gadījumā ir maza nozīme.
Nepārkāp....
8. Novembris 2011 / 11:11
0
ATBILDĒT
...un netapsi sodīts...
RĀDĪT VĒL KOMENTĀRUS / 3
visi numura raksti
Edgars Pastars
Skaidrojumi. Viedokļi
Konstitucionālo vērtību aizsardzība Saeimas atlaišanas gadījumā
Demokrātiskas valsts iekārtas pamats ir tautas vēlēts parlaments – institūcija, kas rīkojas suverēna pilnvarojumā. Parlaments ir tautas leģitimēts un tā lēmumi ir vispārsaistoši. Parlaments ir institūcija, kuras darbībai pēc ...
5 komentāri
Artūrs Caics
Skaidrojumi. Viedokļi
Politiskās atbildības jēdziena tiesiskais regulējums

Rakstā analizēts politiskās atbildības jēdziena tiesiskais regulējums Latvijas Republikā, īpašu uzmanību pievēršot tiem subjektiem, kuru politiskā atbildība ir tieši noteikta normatīvajos aktos.

Jekaterina Kušakova
Nedēļas jurists
Jekaterina Kušakova
3 komentāri
Notikums
Notāri kopsapulcē atskatās uz paveikto un pārvēl vadību
Pagājušajā piektdienā, 4. novembrī, notika Latvijas Zvērinātu notāru kopsapulce, kuras darba kārtību veidoja divas galvenās daļas: atskats uz paveikto trīs gadu griezumā (2008. gadā ievēlētā Zvērinātu notāru padomes sastāva ...
Rasma Zvejniece
Notikums
Tieslietu ministra vizīte Augstākajā tiesā
Novembra sākumā pēc stāšanās amatā Augstāko tiesu (AT) apmeklēja jaunais tieslietu ministrs Gaidis Bērziņš. Tikšanās ar AT priekšsēdētāju Ivaru Bičkoviču un struktūrvienību vadītājiem bija konstruktīva saruna par ...
AUTORU KATALOGS