ŽURNĀLS Numura tēma

6. Novembris 2012 /Nr.45 (744)

Valsts pamati – vai visiem pašsaprotami
12 komentāri

Pēdējā laikā rosināto divu referendumu dēļ sabiedrībai un, tai skaitā, arī juristiem bieži nācies atbildēt uz jautājumiem par Latvijas valsts pamatiem, vērtībām un identitāti. Lai arī jautājumu uzdevēju nolūki ir diskutabli, tomēr tieši šādos gadījumos tiek koncentrēti resursi, lai atbildētu, iespējams, pat uz relatīvi viegliem un pašsaprotamiem jautājumiem. Nebūtu jautājumu, nebūtu atbilžu. Ir uzdoti jautājumi par otro valsts valodu un pilsonības piešķiršanu visiem Latvijas Republikas nepilsoņiem, ir izskanējušas arī dažādas atbildes.

Valsts prezidenta Konstitucionālo tiesību komisija 2012. gada 17. septembrī sniedza viedokli "Par Latvijas valsts konstitucionālajiem pamatiem un neaizskaramo Satversmes kodolu". Komisija norādīja, ka valstij piemīt sava identitāte, kas gan juridiski formāli satur valsts elementus, kuri ir līdzīgi citām valstīm, gan arī satur tādus elementus, kas ir unikāli un tikai attiecīgo valsti raksturojoši. Subjekta identitāte ir nesaraujami saistīta ar tā esību. Subjekta identitātes iznīcināšana nozīmē subjekta paša iznīcināšanu. Valsts konstitucionālā identitāte sastāv no divām sastāvdaļām: valsts valststiesiskās identitātes un valsts iekārtas identitātes.

Jautājums par Satversmes kodolu nav unikāls Latvijas konstitucionālo tiesību jautājums. Visas Eiropas valstis var iedalīt trijās grupās. Tas vien, ka Satversmes kodols nav ierakstīts Satversmes tekstā, nav pamatots arguments, lai noliegtu neaizskarama Satversmes kodola eksistenci nerakstīta konstitucionāla principa formā. Satversmes kodola jēgai jābūt – nepieļaut nedz Latvijas valsts, nedz tās demokrātiskās valsts iekārtas iznīcināšanu. Satversmes kodols materiālā izpratnē ir to elementu kopums, kas veido Latvijas valsts konstitucionālo identitāti, bet procesuālā izpratnē – Latvijas valsts konstitucionālās identitātes aizsardzība (neaizskaramība). Latvijas valsts iekārtas identitāti raksturo četri virsprincipi: demokrātiska valsts iekārta (šaurākā nozīmē), tiesiska valsts, sociāli atbildīga valsts un nacionāla valsts. Neskatoties uz to, ka Satversmē nav expressis verbis nostiprināts tās konstitucionālais kodols, pastāv pamatoti argumenti secinājumam, ka Latvijā kā nerakstīts konstitucionāls princips pastāv Satversmes kodols, kas aizliedz aizskart valsts konstitucionālo identitāti. Satversmes kodols nepieļauj tā "aizskaršanu". Tas nozīmē, ka likumīgā un leģitīmā veidā vai procedūrā nedrīkst grozīt un līdz ar to iznīcināt latviešu nācijas izraudzīto un Satversmes kodolā ietilpināto Latvijas valsts konstitucionālo identitāti. Draudi vai mēģinājumi iznīcināt šo identitāti ir pretlikumīgi.

Saistībā ar Konstitucionālo tiesību komisijas viedokli "Par Latvijas valsts konstitucionālajiem pamatiem un neaizskaramo Satversmes kodolu" "Jurista Vārds" uzdeva šādus jautājumus:

1. Vai, jūsuprāt, Satversmei ir kodols? Kāds ir šī kodola saturs?

2. Vai Satversmes kodols ir grozāms un kādā veidā?

3. Vai būtu jāgroza Satversme, lai tās kodolu izteiktu expressis verbis? Vai varat formulēt šajā sakarā nepieciešamos Satversmes grozījumus?

"Jurista Vārda" aptaujā piedalījās Aivars Endziņš, Romāns Apsītis, Gunārs Kūtris, Linards Muciņš, Edgars Pastars, Aleksejs Dimitrovs, Ivars Ījabs, Elizabete Krivcova, Jānis Lazdiņš, Valdis Cielava, Arvīds Dravnieks, Iveta Kažoka, Jānis Pleps un Mārtiņš Paparinskis.

 

Prof. Dr.iur. Aivars Endziņš, bijušais Satversmes tiesas priekšsēdētājs

1. Satversmes kodola meklējumi ir politikas ierosināts jautājums, kurš tika uzdots Konstitucionālo tiesību komisijai (turpmāk – KTK) pēc Satversmes tiesas lēmuma neapturēt valsts valodas referendumu. Līdz ar to Satversmes kodola meklējumi ir ne tik daudz ar juridisku ievirzi, cik tā ir atbilde noteiktu iniciatīvu grupu un politisku spēku provokācijai ar mērķi radīt neskaidrību un nestabilitāti valstī.

Kopumā Latvijā vajadzētu būt lielākai paļāvībai uz demokrātiju un pašas tautas izpratni par tās pamatvērtībām. Tauta savu izpratni jau ir veiksmīgi apliecinājusi ar savu balsojumu otras valsts valodas jautājumā, viennozīmīgi norādot, ka latviešu valoda ir vienīgā valsts valoda. Līdz ar to nav pamata domāt, ka attiecībā uz pilsonības automātiskās piešķiršanas jautājumu tauta varētu savas pamatvērtības neizprast. No demokrātiskā un politiskā viedokļa būtu pareizāk, ja šādi likumprojekti tiktu nodoti tautas nobalsošanai, dodot pašai tautai iespēju apliecināt tos principus un pamatvērtības, uz kurām balstās Latvija.

Satversmei neapšaubāmi ir kodols, un tas ir daļēji izteikts jau Satversmes 1. pantā, no kura izriet, ka Latvija ir neatkarīga un demokrātiska republika. Tāpat pie Satversmes kodola pieder nacionālā identitāte, valsts nepārtrauktība un princips, ka tauta ir suverēnās varas avots. Satversmes kodolu veido arī teritoriālās vienotības princips un valsts valodas statuss, kas noteikts ne tikai Satversmes 4. pantā, bet arī vairākos citos Satversmes pantos. Pie Satversmes kodola pieder arī 6. pants par vēlēšanu sistēmu, 77. pants, kas paredz noteiktus likumprojektus apstiprināt ar tautas nobalsošanu, lai tie iegūtu likuma spēku, un 73. pants, kas nosaka jautājumu loku, kurus nevar nodot tautas nobalsošanai. Ja jāizdala kādi konkrēti Satversmes kodola elementi, tad neapšaubāmi Satversmes 8. nodaļa, kas veltīta cilvēka pamattiesībām un pamatbrīvībām, ir neatņemama šāda kodola sastāvdaļa.

Tomēr tajā pašā laikā Satversme ir jāskata kā vesels, vienots dokuments. Minētie panti nav Satversmes kodola pilnīgs atspoguļojums. Tā atklāšanai Satversme ir sistēmiski jāinterpretē konkrētās faktiskās situācijās, jo Satversmes kodolu veido ne vien konkrētas, Satversmē ierakstītas normas, bet arī vispārējie konstitucionālie tiesību principi, kas izriet galvenokārt no Satversmes pirmā panta.

2. Izņemot 77. pantā norādīto jautājumu loku, Satversme kopumā ir viegli grozāms dokuments, kas kalpo par iemeslu bieži vien sasteigtiem un līdz galam nepārdomātiem mēģinājumiem veikt Satversmes grozījumus, kuru patiesais cēlonis ir politiska provokācija.

Tomēr, neskatoties uz Satversmes lielo elastīgumu, pašu Satversmes kodolu grozīt būtu daudz grūtāk, jo tā saturs meklējams ne vien konkrētās Satversmes normās, bet arī vispārējos konstitucionālo tiesību principos. Grozījumu iespējai tomēr ir jāpastāv, lai Satversme varētu attīstīties līdzi laikam. Piemēram, arī 8. nodaļas par pamattiesībām un brīvībām iekļaušana Satversmē ir uzskatāma par Satversmes kodola teksta papildinājumu, kuru diktēja objektīva nepieciešamība, jo sākotnēji cilvēka pamattiesības nebija atrunātas konstitucionālā līmenī.

3. Satversmes kodola atklāšanai lielākoties būtu jāpaliek Satversmes sistēmiskas interpretācijas ziņā. KTK priekšlikumu paplašināt Satversmes preambulu, tajā nosakot Satversmes kodolu, uzskatu par diezgan apšaubāmu, jo konstitucionālo tiesību teorijā jautājums par to, kāds ir konstitūcijas preambulas statuss – normatīvs vai tīri deklaratīvs, ir samērā diskutabls. Satversmes preambulas paplašināšanai viennozīmīgi būtu ideoloģiski politiska un audzinoša loma Satversmes būtības izpratnē. Tomēr ir apšaubāms šāda risinājuma juridiskais spēks. KTK nepiedāvā konkrētu formulējumu iespējamiem Satversmes preambulas grozījumiem. Satversmē ir normas, kas laika gaitā būtu jāprecizē, tomēr jebkuram Satversmes grozījumam ir jābūt ļoti pamatīgi izvērtētam, un tā nepieciešamībai ir jāiztur laika pārbaude.

Attiecībā uz Satversmes tiesas kompetences paplašināšanu, paredzot Satversmes tiesai arī preventīvu kontroli pār likumprojektiem pirms to stāšanās spēkā, viennozīmīgi esmu pret šādu ierosinājumu. Preventīvā kontrole ir abstrakta kontrole bez konteksta un reālās dzīves situācijas, un šādos apstākļos sniegta juridiska dokumenta interpretācija nav pilnīga.

 

Prof. Dr.iur., Dr.h.c. Romāns Apsītis

Runājot par Satversmes kodolu, ko savā apjomīgajā atzinumā meklējusi un atradusi arī Valsts prezidenta Konstitucionālo tiesību komisija, pēc manām domām, tie ir Satversmes panti, bez kuriem Latvijas Republikas pastāvēšana nav iedomājama. Zīmīgi, ka šos pantus – pašus svarīgākos jeb pirmās pakāpes – jau esam ierakstījuši LPSR Augstākās padomes 1990. gada 4. maija deklarācijā "Par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu", konkrēti – tās 4. punktā. Tajā uzsvērts: "Līdz Satversmes jaunās redakcijas pieņemšanai apturēt Latvijas Republikas Satversmi, izņemot tos pantus, kuri nosaka Latvijas valsts konstitucionāli tiesisko pamatu un kuri saskaņā ar Satversmes 77. pantu ir grozāmi tikai ar tautas nobalsošanu, proti:

1. pants. Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika;

2. pants. Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai;

3. pants. Latvijas valsts teritoriju starptautiskos līgumos noteiktās robežās sastāda Vidzeme, Latgale, Kurzeme un Zemgale;

6. pants. Saeimu ievēlē vispārīgās, vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās vēlēšanās."

Tā kā kopš Neatkarības deklarācijas pieņemšanas pagājuši jau 22 gadi, saprotams, ka ir mainījusies gan situācija, gan arī pārmaiņas skārušas pašu Satversmi. Līdz ar to, raugoties no šodienas skatpunkta, Satversmes kodola kontekstā Neatkarības deklarācijā minētos četrus pantus es papildinātu ar vēl diviem. Proti, ar Satversmes 4. pantu, kurā jo īpaši svarīgs ir tieši pirmais teikums: valsts valoda Latvijas Republikā ir latviešu valoda.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (12)
12 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
ai_bi
11. Novembris 2012 / 15:36
0
ATBILDĒT
Latvijas Republikas Satversmes kodolam ir brīvības garša! To var saprast tikai tas, kurš pats kaut reizi ir cīnījies par Latviju. Vai to patiešām ir tik svarīgi noformulēt juridiski, vai svarīgāk - ir saprast ar sirdi? Šķiet, ka šodien juristi var nogalināt Satversmes dzīvo garu, jo tagad brīvība atkal ir bīstama tiem, kuri ir pie varas.
Mazais
9. Novembris 2012 / 10:12
0
ATBILDĒT
Varbūt JV varētu uztaisīt vēl vienu aptauju un pieaicināt arī citus ekspertus? Tikai jautājums – kuri vēl juristi Latvijā būtu spējīgi uz šo jautājumu atbildēt?
Plācis
8. Novembris 2012 / 22:14
0
ATBILDĒT
Žēl zaudētā laika, šo visu lasot. Endziņš runā lietai pilnīgi garām, laikam neko nav sapratis, Muciņam domas samudžinātas, bet atšķirībā no Endziņa, tomēr šo to var izlobīt (vai tiešām tiesiskas valsts ideja ir ŗepublikānisma produkts? ļoti apšaubāmi gan vēsturiski, gan juridiski), Paparinskis pa varītēm grib būt asprātīgs, bet neizdodas un viņš ir vienkārši smieklīgs, un, kas vispārsteidzošāk, vispār nespēj sakarīgi noformulēt savu domu, Kūtris cītīgi mēģina izvairīties no atbildes, jo viņam par šo jautājumu būs drīz jālemj (tādēļ nevajadzēja viņam nemaz jautāt), bet viņš vismaz formulē korekti, lai arī ļoti piesardzīgi, Pastars nepasaka neko, bet paldies par to pašu, vienīgi Plepa doma ir skaidra un visumā pamatota. Tā ka kopumā \"eksperti\" tādi pavāji, bet nekas, bija labs mēģinājums.
Subaru
8. Novembris 2012 / 16:55
0
ATBILDĒT
Domāju, ka nē tikai ar bijību norāda uz pārlieku Komisijas (izceļot E.Levitu un I.Ziemeli) pārlieku tiesību pozitīvisma slavināšanu, un iespējamām sevis ierobežošanas sekām kodola normativizēšanas un noteikšanas par negrozāmu gadījumā. Jo kā norādīja I.Ījabs vai Kažoka, nekas nav negrozāms, tajā skaitā Satversme, ja būs šādas negrozāmas lietas, tas tikai vedinās uz grozīšanu ar spēka palīdzību (revolūciju).
Gunārs
8. Novembris 2012 / 13:43
0
ATBILDĒT
Vai Paparinskis ņirgājas par Komisiju?
Ronalds
7. Novembris 2012 / 22:54
0
ATBILDĒT
Vienīgi Pleps sakarīgi izsakās, pārējie, it sevišķi Endziņš un Muciņš, bet arī Kūtris, tikai grābstās. Vismaz tik daudz var izlobīt, ka faktiski visi atbalsta KTK viedokli, ka Satversmes kodols aizsargā Latvijas valsti un tās konstitucionālo iekārtu. Bet tas jau arī ir kaut kas.
Armands
7. Novembris 2012 / 14:31
0
ATBILDĒT
Skaisti!
vai nav?
7. Novembris 2012 / 09:11
0
ATBILDĒT
Vai nav tā, ka viedoklis par to, kam būtu jābūt noteiktam \"kodolā\" un kas tas tāds \"kodols\" vispār ir, mainās laikam plūstot uz priekšu, un vai nav tā, ka nosakot \"kodolu\" pēc šodienas sapratnes, mēs ierobežosim paši sevi kaut kad nedaudz vēlāk, kad izpratne un lielā doma par \"kodolu\" atkal būs mainījusies?
mazgudrais
7. Novembris 2012 / 08:32
0
ATBILDĒT
tīri teorētiski varētu pieņemt, ka kodols ir pirmie četri panti un nepapašināt kodola jēdzienu nedz ar kādām idejām, nedz ar kādiem principiem, tomēr nākas konstatēt, ka realitāte ir tālu no šajos pantos definētā
Proficius Aliri
6. Novembris 2012 / 21:37
0
ATBILDĒT
Dažkārt šie relatīvi vieglie un šķietami pašsaprotamie jautājumi izrādās visgrūtākie. Strīdīgās situācijās atliek vien izbrīnīti konstatēt, ka izpratne par šiem jautājumiem nebūt nav vienāda, turklāt argumentēti un precīzi atbildēt uz tiem spēj vien retais. Satversmes kodola pastāvēšanu nevar dēvēt ne par pašsaprotamu, ne relatīvi vieglu.

Pietiek aplūkot tā saucamo „ekspertu” atbildes, lai pašsaprotamība izgaistu vēl neradusies. Vai kodols ir noteikti Satversmes panti, vai tiem jāpievieno vēl vispārējie tiesību principi? Varbūt tās ir zināmas pamatvērtības, idejas vai virsprincipi? Tiklab kodola jēdzienu varētu meklēt valsts tiesiskās vai konstitucionālās iekārtas pamatos, kā arī lūkoties mītiem apvītās pamatnormas virzienā. Protams, to darīs tikai pozitīvi noskaņotie „kodolisti”. Racionālie skeptiķi turpinās runāt par ne tik sen atkalatklātajiem vispārējiem tiesību principiem, bet solipsisti un mūžīgi idejiski plūstošie pantareisti atgādinās par predestinējošām un nenovēršamām pārvērtībām it visā, kam skaļi piebalsos ideju spēkam neticīgie reālisti.

Tikmēr uz politiskās skatuves ar lomām apveltītie aktieri šo dažādību izmantos cik spēdami savā labā. Un kuplais, skatītāju acīm neredzamais, režisoru, scenāristu, dekoratoru u.tml. pulks tik gadās par labvēlīgiem apstākļiem un meklēs krietnus runasvīrus, ko eksperta godā celt. Bet līksmības skavās slīgt ir kaismīgam tiesību zinātnes adeptam lemts – ne katram tiek gods pie dižas doktrīnas šūpuļa stāvēt.
dr.iur.
6. Novembris 2012 / 16:48
0
ATBILDĒT
Tik daudz aplamību vai arī pēdējā laikā nākušu ģeniālu domu vienkopus grūti citur atrast. Kaut vai šāds citāts: \"...no \"demokrātijas\" principa mēs atvasinām tiesiskas valsts principu un sociālas valsts principu, bet no \"republikas\" principa, nevis \"demokrātijas\" principa, atvasināms nacionālas valsts princips un pašaizsargājošas un atbildīgas valsts princips...\" δῆμος [dēmos] tauta, κρατία [kratía]- vara, res publica- sabiedriska (publiska) lieta. Noteikt Satversmē, ka Latvija ir sociāla valsts, aicināja Bojārs, bet šie paši runātāji par viņu toreiz smējās. Tāpat šie paši runātāji 90.gados neko negribēja dzirdēt par \"nacionālu valsti.\" Paies vēl gadi 15 un daži konjunktūras vadīti izsecinās, ka tiesības uz viendzimuma laulībām arī nostiprinātas jau 1922.gada Satversmē. Rodas iespaids, ka katrs Satversmē var atrast visu, ko vien vēlas, arī to, kas tur agrāk nekad nav bijis.
Līkais
6. Novembris 2012 / 10:14
0
ATBILDĒT
Var jau diskutēt par Satversmes kodolu, tomēr suverēnā vara pieder tautai un galavārds vienmēr būs pilsoņu kopumam. Latvija ir divkopienu valsts, un kopienas ir izveidojušās ne jau pēc nacionālā principa. Viena kopiena uzskata, ka Latvijas Republika ir 1918.gada Republikas turpinājums, otra kopiena ir zvērējusi un saglabā uzticību Padomju Sociālistiskajai Republiku savienībai. Kuram taisnība, izšķirs laiks.
visi numura raksti
Jānis Pleps
Numura tēma
Satversmes deviņdesmit gadi
1922. gada 7. novembrī pulksten 12 dienā spēkā stājās Latvijas Satversmes sapulces 1922. gada 15. februārī pieņemtā Latvijas Republikas Satversme1 (turpmāk – Satversme).2 Šajā gadā, atskatoties uz Satversmes spēkā ...
Gunārs Kūtris
Numura tēma
Satversme ir jāciena kā dokuments, ko esam paši sev pieņēmuši
Pirms sāku pildīt konstitucionālās tiesas tiesneša amata pienākumus, es devu zvērestu par uzticību savai valstij un solīju tiesu spriest stingrā saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi. Kopš tā brīža Satversme ir kļuvusi par manu ...
Numura tēma
90 gadu kopš pirmās Saeimas sanākšanas
Latvijas Republikas pirmā Saeimas vēlēšanas notika 1922. gada 7. un 8. oktobrī, tā tika ievēlēta uz trim gadiem un uz pirmo sēdi sanāca 1922. gada 7. novembrī. Līdz ar pirmās Saeimas sanākšanu beidzās pirmā Latvijas tautas ...
Tiesību prakse
Par parakstu vākšanu likuma "Grozījumi Pilsonības likumā" ierosināšanai
11 komentāri
Īsziņas
Vērtē tiesu darbu atbilstību Eiropas Cilvēktiesību konvencijai
AUTORU KATALOGS