ŽURNĀLS Numura tēma

13. Novembris 2012 /Nr.46 (745)

Valsts prezidenta loma Saeimas atlaišanas gadījumā
Mārtiņš Drēģeris
LU Juridiskās fakultātes maģistrants, Valsts prezidenta Preses dienesta vadītāja vietnieks 

Šo rakstu varētu sākt un tūlīt arī pabeigt ar Satversmes 40. pantu, kas ietver Valsts prezidenta svinīgā solījuma došanu Saeimas sēdē. Formāli raugoties, svinīgā solījuma tekstā ir iekļauts viss Valsts prezidenta atbildības, pienākumu un tiesību kopums, ko persona uzņemas, stājoties Valsts prezidenta amatā. Svinīgais solījums apliecina Valsts prezidenta turpmāku apņemšanos ievērot noteiktus principus savā praktiskajā darbībā.1 Svinīgo solījumu var uzskatīt par vēsturisku un simbolisku veidu, ar ko apliecina konstitucionālās atbildības uzņemšanos, taču Valsts prezidenta atbildība, pienākumi un tiesības konkretizēti citos Satversmes pantos, kas šī raksta ietvaros arī tiks aplūkoti.

Latvijas Valsts prezidenta institūcijas 90 gadi saistās ar Valsts prezidentiem – dažādām personībām, kas katra Latvijai nozīmīgos vēsturiskos un politiskos notikumos ir rīkojusies citādi. Arī sev uzticēto amata atbildību, pienākumus un tiesības katrs līdzšinējais Valsts prezidents ir īstenojis citādi. Piemēram, neskatoties uz to, ka Valsts prezidents Alberts Kviesis Saeimas sēdē zvērēja turēt svētu un ievērot Latvijas Satversmi un valsts likumus, viņš tomēr nepalīdzēja aizsargāt Satversmi, 1934. gada 15. maijā dziļdomīgi klusējot un tādējādi parādot Valsts prezidenta kā Satversmes sarga un garanta vājumu. Arī šādi var traktēt uzlikto atbildību.

Neatkarīgi no pilnvaru apjoma Valsts prezidents vienmēr ir un paliek augstākais valsts pārstāvis un valsts tiesiskās pārmantojamības simbols.2 Turklāt Valsts prezidents ir vienīgais simbols starp citiem simboliem (valsts karogu, ģerboni, himnu), kuram ir uzticēts pildīt ne tikai Satversmē noteiktās funkcijas, bet sabiedrība no viņa ierasti gaida vairāk nekā Satversmē noteikts. Valsts prezidenta simboliskā loma nebeidzas ar viņa pēdējo pilnvaru dienu Valsts prezidenta amatā, tā turpinās arī pēc prezidentūras pilnvaru beigām.3 Valsts prezidenti pēc amata pilnvaru beigām nekļūst no simbola par ikdienu.

Atskatoties uz līdzšinējo praksi un kārtību, kādā notika visu varas atzaru darbība Saeimas atlaišanas posmā, jāuzsver, ka Valsts prezidenta personībai ir un arī turpmāk būs noteicoša loma, jo Saeimas atlaišanas gadījumā faktiski var palielināties Satversmē noteiktās Valsts prezidenta amata pilnvaras. Tā ir ārpus Satversmes noteikta un Satversmē neierakstīta vara, kas, runājot valststiesībnieka Jāņa Plepa vārdiem, "leģitīmi attaisno Valsts prezidenta politiskās ietekmes pieaugumu Satversmes sistēmā".

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Mārtiņš Drēģeris, Valdis Kuzmins
Numura tēma
Latvijas Valsts prezidenta institūcijai – 90
Svinot Valsts prezidenta institūcijas 90 gadu jubileju, Valsts prezidenta kanceleja sadarbībā ar Latvijas Nacionālo vēstures muzeju rīko izstādi, kas veltīta visiem Latvijas Valsts prezidentiem. Izstādē ir apskatāmi unikāli priekšmeti, ...
Jānis Lazdiņš
Numura tēma
Valsts prezidenta institūta tapšana Latvijā
Pēc Latvijas valsts neatkarības de facto atjaunošanas 1990.–1991. gadā ik pa laikam sabiedrībā aktuāla kļūst 1922. gada 15. februārī pieņemtās Latvijas Republikas Satversmes apspriešana. Pastiprināta uzmanība diskusijās tiek ...
Numura tēma
Rīgas pils juridiskie kardināli
Satversmes noteiktajā valsts varas dalīšanas sistēmā Valsts prezidentam ir nozīmīga loma, jo viņš darbojas kā politisks un morāls atsvars pārējo valsts institūciju konstitucionālajam pretnostatījumam. Regulāri uzplaiksnī diskusija ...
Ilze Dubava
Notikums
Jauna tradīcija – Valststiesību diena
Latvijas Republikas Satversmes 90. gadadienā amatpersonas, mācībspēki, Latvijas zinātnieki, valsts pārvaldē strādājoši juristi un citi juridiskās profesijas pārstāvji pulcējās vienkopus, lai diskutētu par vēl darāmo valsts ...
Tiesību prakse
Par sapulces, gājiena vai piketa pieteikšanas termiņa nokavējuma sekām
Latvijas Republikas Satversmes 103. pants un likuma "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem" 13. panta otrā daļa paredz paziņošanas, nevis atļaujas saņemšanas sistēmu pulcēšanās brīvības īstenošanai. Pieteikuma par pasākuma ...
AUTORU KATALOGS