ŽURNĀLS Numura tēma

13. Novembris 2012 /Nr.46 (745)

Rīgas pils juridiskie kardināli

Satversmes noteiktajā valsts varas dalīšanas sistēmā Valsts prezidentam ir nozīmīga loma, jo viņš darbojas kā politisks un morāls atsvars pārējo valsts institūciju konstitucionālajam pretnostatījumam. Regulāri uzplaiksnī diskusija par prezidentālas vai pusprezidentālas demokrātijas formas ieviešanu, proti, ideja par tautas vēlētu Valsts prezidentu. Šīs diskusijas intensitāti ietekmē ne tikai sabiedrība un tā personība, kas tajā brīdī pilda Valsts prezidenta pienākumus, bet arī publiski mazāk redzamie Valsts prezidenta padomnieki likumdošanas jautājumos. No tiem Valsts prezidents saņem padomus arī brīžos, kad iesaistās diskusijās ar citām valsts varas institūcijām. Valsts prezidents realizē savu politiku, savukārt viņa padomnieki palīdz viņam to ietvert likuma rāmī. Līdz ar to Valsts prezidenta padomniekiem ir nozīmīga loma Valsts prezidenta institūcijas darbībā pēdējos 20 gadus. "Jurista Vārds" piedāvā lasītājiem iepazīties ar pašreizējo un bijušajiem Valsts prezidenta padomniekiem likumdošanas un juridiskajos jautājumos.

Vineta Muižniece,
Valsts prezidenta Gunta Ulmaņa padomniece likumdošanas jautājumos (1993
1998), šobrīd – Satversmes tiesas tiesnese

1. Kā jūs vērtējat Valsts prezidenta institūcijas regulējumu Satversmē?

Satversmē ietvertais Valsts prezidenta institūta regulējums vērtējams kā kompakts un ietilpīgs. Satversme gan neapvelta Valsts prezidentu ar tiesībām pieņemt galīgos lēmumus, taču piešķir Valsts prezidentam nozīmīgus tiesiskus instrumentus varas stabilizēšanai konflikta vai krīzes gadījumā. Valsts prezidentam piešķirta konstitūcijas sarga loma, uzticot parlamenta darbības kontroli, kas izpaužas suspensīvā veto tiesībās, kā arī tiesībās ierosināt Saeimas atlaišanu. Tāpat arī noteikta kompetence rīkoties ārkārtas situācijās.

Valsts prezidentam ir dota arī vērā ņemama iespēja ietekmēt valsts tautsaimniecību, kas izriet no viņa tiesībām izvēlēties personu, kura sastāda Ministru kabinetu un līdz ar to realizē noteiktu politiku, kā arī sasaukt un vadīt Ministru kabineta sēdes, nosakot tām dienas kārtību. Efektīvi izmantotas likuma ierosināšanas tiesības neapšaubāmi ir nozīmīgs instruments Valsts prezidenta rokās.

Satversme expressis verbis neuzskaita visus gadījumus, kuros Valsts prezidentam būtu aktīvi jārīkojas, taču viņa funkcijas un darbības iespējas izriet no konstitūcijas gara. Līdz ar to vērtēju Valsts prezidentam Satversmē ierādīto lomu kā nozīmīgu un ietekmīgu. Prasmīgi lietojot konstitucionālos instrumentus, Valsts prezidents var sekmīgi līdzsvarot valsts varas atzarus.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Mārtiņš Drēģeris, Valdis Kuzmins
Numura tēma
Latvijas Valsts prezidenta institūcijai – 90
Svinot Valsts prezidenta institūcijas 90 gadu jubileju, Valsts prezidenta kanceleja sadarbībā ar Latvijas Nacionālo vēstures muzeju rīko izstādi, kas veltīta visiem Latvijas Valsts prezidentiem. Izstādē ir apskatāmi unikāli priekšmeti, ...
Jānis Lazdiņš
Numura tēma
Valsts prezidenta institūta tapšana Latvijā
Pēc Latvijas valsts neatkarības de facto atjaunošanas 1990.–1991. gadā ik pa laikam sabiedrībā aktuāla kļūst 1922. gada 15. februārī pieņemtās Latvijas Republikas Satversmes apspriešana. Pastiprināta uzmanība diskusijās tiek ...
Mārtiņš Drēģeris
Numura tēma
Valsts prezidenta loma Saeimas atlaišanas gadījumā
Šo rakstu varētu sākt un tūlīt arī pabeigt ar Satversmes 40. pantu, kas ietver Valsts prezidenta svinīgā solījuma došanu Saeimas sēdē. Formāli raugoties, svinīgā solījuma tekstā ir iekļauts viss Valsts prezidenta atbildības, ...
Ilze Dubava
Notikums
Jauna tradīcija – Valststiesību diena
Latvijas Republikas Satversmes 90. gadadienā amatpersonas, mācībspēki, Latvijas zinātnieki, valsts pārvaldē strādājoši juristi un citi juridiskās profesijas pārstāvji pulcējās vienkopus, lai diskutētu par vēl darāmo valsts ...
Tiesību prakse
Par sapulces, gājiena vai piketa pieteikšanas termiņa nokavējuma sekām
Latvijas Republikas Satversmes 103. pants un likuma "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem" 13. panta otrā daļa paredz paziņošanas, nevis atļaujas saņemšanas sistēmu pulcēšanās brīvības īstenošanai. Pieteikuma par pasākuma ...
AUTORU KATALOGS