9. maijā, kad visā Eiropas Savienībā svin Eiropas dienu, notika akcija "Atpakaļ uz skolu 2013". Akcijas mērķis bija veicināt jauniešu izpratni par Eiropas Savienību, valsts amatpersonām un Eiropas Savienības lietu ekspertiem ar jauniešiem pārrunājot dažādus jautājumus. Lieliska iespēja, kad sajust un noskaidrot skolēnu noskaņojumu un viedokļus par notikumiem Latvijā un Eiropas Savienībā kopumā.
Arī es šogad atsaucos uz šo aicinājumu un devos uz savu bijušo skolu. Mana lēmuma pamatā bija vēlme diskutēt ar jauniešiem, kuri ir vai drīz būs vēlētāji pašvaldību un Saeimas vēlēšanās, kā arī tautas nobalsošanās. Izvēlētā tēma bija plaša, tomēr nozīmīga – Latvijas un Eiropas Savienības vērtības. Saruna bija interesanta, tomēr tās laikā bija arī mulsinoši brīži. Visskaudrāko izbrīnu radīja fakts, ka skolā netiek mācīts, kas ir cilvēktiesības un kāds ir to saturs.
Pirms desmit gadiem, kad vēl pats mācījos ģimnāzijā, situācija bija līdzīga. Satversmes mācība bija tikai garāmejošs jautājums, nevis pamatkurss. Skolā māca atsevišķu priekšmetu – anatomiju, neskatoties uz to, ka šīs jomas speciālists ir ārsts. Iespējai apgūt cilvēktiesības arī jābūt katram Latvijas iedzīvotājam. Šīm zināšanām, kaut vispārīgā līmenī, nav jāpiemīt tikai vienas profesijas pārstāvim – juristam. Mācību programmā neiekļaujot vai bezrūpīgi attiecoties pret cilvēktiesību kursu, valsts pārkāpj Latvijas Republikas Satversmes 90. pantu – ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības.
Tieši skolā cilvēkam jāapgūst pamatlietas par cilvēktiesībām un pienākumiem. Skolā skolēnam jārada prasmes atpazīt savas tiesības un to pārkāpumus, kā arī jāiegūst zināšanas, kādā veidā tās ir aizstāvamas. Tad arī tiesībsargam un citām valsts iestādēm nebūs jātērē tik daudz resursu, lai izglītotu sabiedrību par indivīda tiesībām. Pamattiesības ir pilsoņa ābece, lai aizstāvētu savu cieņu valsts varas priekšā. Mēs nevaram cerēt uz labāku valsti, kamēr mums nebūs izglītotu un par savām tiesībām pārliecinātu cilvēku. Atbilstoši Platona teiktajam – cilvēka uzvedības pamatā ir alkas, jūtas un zināšanas. Lai indivīda rīcība būtu efektīva, ir nepieciešams, lai alkas un dedzība būtu zināšanu vadītas. Izglītots cilvēks pat neideālā valstī ievēros ideālas valsts likumus.
Aicinu katru juristu uzdāvināt savai skolai Satversmes 8. nodaļas komentārus!