ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

6. Maijs 2014 /Nr.18 (820)

Valsts valodas lietojuma nozīme valsts un pašvaldību uzņēmumos
Bac.iur.
Artūrs Gurskis
 

Raksta mērķis ir ieskicēt iespējamās neskaidrības un palīdzēt izvairīties no valsts valodas lietojuma pārkāpumiem valsts un pašvaldību uzņēmumu darbībā, kas saistās ar sabiedrības informēšanu.

Valsts valodas likuma1 21. panta pirmā daļa noteic, ka valsts un pašvaldību iestāžu, tiesu un tiesu sistēmai piederīgo iestāžu, valsts un pašvaldību uzņēmumu, kā arī uzņēmējsabiedrību, kurās lielākā kapitāla daļa pieder valstij vai pašvaldībai, sabiedrības informēšanai paredzētā informācija sniedzama tikai valsts valodā, izņemot šā panta piektajā daļā noteiktos gadījumos. Šis noteikums attiecināms arī uz privātām iestādēm, organizācijām, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kā arī pašnodarbinātajām personām, kuras, pamatojoties uz likumu vai citu normatīvo aktu, veic noteiktas publiskas funkcijas, ja informācijas sniegšana saistīta ar attiecīgo funkciju izpildi.

Valsts valodas likuma 21. panta piektā daļa noteic, ka, ievērojot šā likuma mērķi un šā likuma 2. pantā ietverto valodas lietošanas pamatprincipu, Ministru kabinets nosaka gadījumus, kad sabiedrības informēšanai paredzētajā sabiedrībai pieejamās vietās sniegtajā informācijā līdztekus valsts valodai pieļaujama svešvalodas lietošana.

Ministru kabineta 2005. gada 15. februāra noteikumu Nr. 130 "Noteikumi par valodu lietošanu informācijā"2 (turpmāk – MK noteikumi Nr. 130) 2. punkts noteic, ka līdztekus valsts valodai Valsts valodas likuma 21. panta pirmajā daļā minētās institūcijas un personas var lietot svešvalodu, sniedzot publisku informāciju sabiedrībai pieejamās vietās, ja šī informācija ir saistīta ar starptautisko tūrismu, starptautiskiem pasākumiem, drošības apsvērumiem, Eiropas Savienības brīvu preču apriti, epidēmijām vai bīstamām infekcijas slimībām, ieslodzījumu vietās ievietoto ārvalstu pilsoņu tiesībām un pienākumiem, ārkārtas situācijām.

Iepriekšminētie normatīvie akti skaidri noteic, ka valsts un pašvaldību uzņēmumiem, kuri lielākoties pieder valstij vai pašvaldībai (proti, kapitāla daļas vairāk nekā 50% pieder valstij vai pašvaldībai), sabiedrībai paredzētajai informācijai ir jābūt valsts valodā, kā arī ir strikti noteikts šaurs gadījumu loks, kad līdztekus valsts valodai var būt informācija arī svešvalodā. Taču nereti attiecīgos valsts vai pašvaldību uzņēmumos, to struktūrvienībās vai filiālēs, kas ir publiski pieejamas jebkuram sabiedrības loceklim, par dažādām aktualitātēm sabiedrība tiek informēta ar dažādiem bukletiem, reklāmas lapām vai skrejlapām gan valsts valodā, gan arī līdztekus svešvalodā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Līga Stikāne
Skaidrojumi. Viedokļi
Pārrobežu laulība kā problemātisks starptautisko privāttiesību institūts
Visā pasaulē katru gadu tiek noslēgts arvien lielāks skaits pārrobežu laulību un daudz šādu laulību tiek arī izbeigtas, padarot pārrobežu laulību par ļoti aktuālu tiesību institūtu. Tas, ka starptautisko privāttiesību normas ...
2 komentāri
Indra Gratkovska
Skaidrojumi. Viedokļi
Tiesības uz informāciju kriminālprocesā Latvijā
Raksta mērķis ir iepazīstināt ar Kriminālprocesa likuma regulējumu par tiesībām uz informāciju kriminālprocesā. Šī raksta pamatā ir Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2012/13/ES par tiesībām uz informāciju kriminālprocesā ...
7 komentāri
Augstākā tiesa
Juridiskā literatūra
Astotais “Augstākās Tiesas Biļetena” laidiens
Aprīļa nogalē klajā nācis jau astotais "Augstākās Tiesas Biļetens". Liela daļa šī izdevuma veltīta Senāta kā Latvijas augstākās tiesu instances 95. gadadienas svinībām, kas notika pagājušā gada nogalē. Tāpat šajā numurā ...
Tieslietu ministrija
Tiesību politika
Top nozaru administratīvo pārkāpumu kodifikācijas ieviešanas sistēma
Pirms pāris nedēļām, 22. aprīļa Ministru kabineta sēdē zināšanai tika pieņemts tieslietu ministres iesniegtais informatīvais ziņojums "Nozaru administratīvo pārkāpumu kodifikācijas ieviešanas sistēma" un tā divi pielikumi, no ...
Tiesību prakse
Dienesta stāvokļa ļaunprātīga izmantošana, kas izraisījusi smagas sekas
Lai valsts amatpersonas darbības kvalificētu pēc Krimināllikuma 318. panta otrās daļas (likuma redakcijā līdz 2013. gada 1. aprīlim) vai pēc Krimināllikuma 318. panta trešās daļas (Krimināllikuma 2013. gada 1. aprīļa redakcijā), ...
AUTORU KATALOGS