ŽURNĀLS Redaktora sleja

5. Augusts 2014 /Nr.30 (832)

Parlamenta deputātu skaits
4 komentāri

Latvijas iedzīvotāju skaits ir samazinājies. Cilvēki mirst vairāk nekā dzimst, turklāt cilvēku, kas izbrauc, ir vairāk nekā to, kas iebrauc. Šī problēma nav tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā. Latvijas Universitātes profesors Mihails Hazans 2014. gada 2. aprīļa konferencē "Emigrācija Baltijas un Austrumeiropas valstīs: pieredzes mācības un izaicinājumi" izvirzīja tēzi, ka visās trīs Baltijas valstīs emigrācija ir kļuvusi par normu un diasporas turpmākajos gados palielināsies. Līdz ar to rodas jautājums: vai iedzīvotāju skaita samazinājums ietekmē arī valsts tiesisko iekārtu?

Lietuvā tiek saskatīta šāda sakarība un tiek diskutēts par to, vai nebūtu jāsamazina Lietuvas parlamenta locekļu skaits, ņemot vērā, ka samazinās iedzīvotāju skaits. Parlamenta locekļu skaitam jābūt atbilstošam valsts lielumam un iedzīvotāju skaitam, turklāt izmaiņas samazinās valsts izdevumus. Pašreiz ir 141 parlamenta deputāts. Konstitūcijas grozījumus parakstījuši 36 deputāti, un tie paredz samazināt deputātu skaitu līdz 101 deputātam. Lietuvā šis priekšlikums nav unikāls, jo jau iepriekš ir bijušas idejas samazināt parlamenta deputātu skaitu līdz 71, 101 un 111 deputātiem.

Lietuvā uz 21 000 iedzīvotāju ir viens deputāts. Latvijā, kurā ir 100 parlamenta deputātu, šī proporcija ir viens deputāts uz 19 956 iedzīvotājiem, savukārt Igaunijā, kurā ir 101 parlamenta deputāts, proporcija ir viens deputāts uz 12 988 iedzīvotājiem. Jau šobrīd Lietuvā parlamenta deputāts vidēji pārstāv vairāk iedzīvotāju nekā Latvijā un Igaunijā. Ja samazinātu parlamenta deputātu skaitu, tad proporcija palielinātos – viens deputāts uz 29 316 iedzīvotājiem, salīdzinājumā ar Igauniju Lietuvas deputāts pārstāvētu vairāk nekā divreiz lielāku iedzīvotāju skaitu.

Vēsturiski paraugoties, Latvijā 1920. gadā bija apmēram 1 596 130 iedzīvotāji. Mazāk nekā tagad, tomēr Satversmes sapulce nolēma, ka Saeimā jādarbojas 100 deputātiem. Satversmes sapulcē Jānis Goldmanis un Miķelis Bružis rosināja paredzēt, ka Saeimā ir 120 deputāti. Pamatojumā tika minēts apstāklis, ka likumdošanas iestādei funkciju izpildei vajadzīgi spēki pietiekamā daudzumā. "Mēs esam jauna valsts, mums stāv priekšā vēl lieli Krievijas likumu blāķi, kuri jāpārveido tā, lai tas saskan ar mūsu vajadzībām, ar mūsu dzīves apstākļiem," norādīja J. Goldmanis. Atbildot uz iepriekš minēto argumentāciju, Fēliks Cielēns norādīja, ka "jau tagad Satversmes sapulcē deputātu skaits ir lielāks, nekā tam vajadzētu būt tik mazas zemes apmēros. Uz ārkārtīgu tautas priekšstāvniecību, kāda ir Satversmes sapulce, vēl ir motivēts plašāks tautas vietnieku skaits [..] Ja arī turpmāk likumdošanas iestādei darba būs daudz, tomēr tas nebūs tik steidzīgi darāms. 100 cilvēki varēs tekošo likumdošanas darbu labi veikt". Marģers Skujenieks atzina, ka gan parlamenta darba apjoms, gan valsts lielums korelē ar parlamenta deputātu skaitu un valsts labklājības līmeni: "[..] mēs nevaram atļaut luksusu tautas priekštāvniecībā [..]." Līdz ar to Satversmes sapulcē tika atzīts, ka parlamenta lielums saistāms ar diviem kritērijiem – valsts lielumu jeb iedzīvotāju skaitu un parlamenta darba apjomu.

Matemātikas kritērijs nav noteicošais attiecībā uz parlamenta deputāta skaitu, tomēr valstij, nespējot apturēt iedzīvotāju skaita samazināšanos, kādā brīdī būs jāuzdod jautājums un jāatbild, vai 100 Saeimas deputāti ir luksuss un vai mazāks parlamenta deputātu skaits spēj atspoguļot tautas gribu.

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Litvins G. Parlamenta deputātu skaits. Jurista Vārds, 05.08.2014., Nr. 30 (832), 2.lpp.
komentāri (4)
4 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
un vēl
11. Augusts 2014 / 14:13
0
ATBILDĒT
kā ar Rīgas domes apmēriem?
Jurčiks
7. Augusts 2014 / 10:32
0
ATBILDĒT
Izmēram nav nozīmes, nozīme ir procesam ;) Var uztaisīt tādu procesu, kurā pietiks ar 5 deputātiem - pa vienam pārstāvim no katras ievēlētās partijas ar dažādu balsu svaru - atbilstoši vēlēšanās iegūtajai balsu proporcijai. Varbūt tad arī izpaliktu likumu plūdi?
Švarcs
5. Augusts 2014 / 10:55
0
ATBILDĒT
Varēja paanalizēt arī 1934.gada LZS Satversmes reformas argumentus, kad plānoja samazināt Saeimu uz 50 deputātiem. Šķiet tādu pašu lēmumu gadu iepriekš bija atbalstījusi Igaunija referendumā?
Baraks Osama
5. Augusts 2014 / 09:58
0
ATBILDĒT
Nekad neesmu sapratis cilvēkus, kuri ir pārliecināti, ka Latvijas parlamentā ir pārāk daudz deputātu. Šo viedokli, visticamāk, veido gaisā virmojošās vispārīgās asociācijas par uzblīdušo un rijīgo birokrātisko aparātu, nevis reāla paraudzīšanās sev apkārt. Ja paraudzītos, tad atklātos, ka mūsu parlaments jau tā ir starp mazākajiem Eiropā un šajā ziņā atrodas priekšā tikai dažām valstīm, no kurām teju visas ir pundurvalstis.
visi numura raksti
Jānis Lapsa
Skaidrojumi. Viedokļi
Dzīvojamās telpas īres līguma saistošais spēks
Šajā rakstā ir analizēta problemātika, kas saistās ar likuma "Par dzīvojamo telpu īri" 8. panta piemērošanu kontekstā ar nesenajā Satversmes tiesas spriedumā lietā Nr. 2013-17-01 izteiktajiem secinājumiem. Analīze ir balstīta uz ...
23 komentāri
Jānis Pleps
Viedoklis
Satversmes ievada piemērošana

Šo tēžu uzdevums ir sniegt atsevišķus pieturas punktus jaunā Satversmes ievada piemērotājiem.

10 komentāri
Sannija Matule
Intervija
Baiba Broka: šī situācija nav viegla, bet ne emociju dēļ atstāju amatu
Stājoties amatā šā gada janvārī, tieslietu ministre Baiba Broka neslēpa tuvējās nākotnes plānus kandidēt Eiropas Parlamenta vēlēšanās, un līdz ar to izskanēja versija, ka nozares vadība viņas pārziņā varētu atrasties vien ...
3 komentāri
Aleksandrs Fillers
Skaidrojumi. Viedokļi
Pirkuma līgums bez vienošanās par pirkuma maksu – vai tas ir spēkā?
"Complete consent is a mirage."1 Latvijas Republikas Civillikuma (turpmāk – CL) normas ir tieši pārņemtas no Justiniāna kodifikācijas, ne visas no tām atbilst mūsdienīgai civiltiesību izpratnei. Saskaņā ar Justiniāna kodifikāciju ...
1 komentāri
Svetlana Djačkova
Skaidrojumi. Viedokļi
Ko darīt, ja ārzemnieka atgriešanās trešajā valstī nav iespējama
Pēdējā laikā aizvien biežāk izskan jautājums par situācijām, kur nelegālo imigrantu (pēc Eiropas Padomes un Eiropas Komisijas lietotās terminoloģijas – neregulāro migrantu) atgriešana izcelsmes valstī nav iespējama. Ņemot vērā, ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS