ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

28. Oktobris 2014 /Nr.42 (844)

Referendumi jeb tautas nobalsošanas: cik tas ir reāli
Gunārs Kūtris
Latvijas Universitātes lektors  

Vai pēc Satversmes tiesas sprieduma, kas atzīst kādu normu par atbilstošu Satversmei, likumdevējs nav tiesīgs šīs normas vietā izdot jaunu? Un kā īsti ir ar tautas varu jeb demokrātiju Latvijā, ja Saeima izlēmusi likumā noteikt papildu ierobežojumus tautas tiesībām pašai pieņemt likumus?

Raksta pamatā – parakstu vākšana par likumprojektu "Par 2012. gada 8. novembra likuma "Grozījumi likumā "Likums par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu"" atcelšanu". Tā mērķis ir atcelt 2012. gadā pieņemtos grozījumus likumā, kas ievērojami apgrūtina iespēju tautai pašai uzsākt tautas nobalsošanas procedūru. Šādu referendumu dēvē par tautas veto.

Kas šie ir par grozījumiem, un kādas var būt to radītās sekas? Bet vispirms precizēsim tematu, lai nerastos pārpratumi.

Latvijas Republikas Satversme paredz iespēju vai pat pienākumu rīkot tautas nobalsošanu septiņos gadījumos:

  1. par Saeimas atsaukšanu, ko ir tiesības ierosināt ne mazāk kā vienai desmitajai daļai vēlētāju (14. pants);

  2. par Saeimas atlaišanu, ko ir tiesības ierosināt Valsts prezidentam (48. pants);

  3. par dalību Eiropas Savienībā, ko ierosina Saeima (68. pants);

  4. par būtiskām izmaiņām nosacījumos par Latvijas dalību Eiropas Savienībā, ja to pieprasa vismaz puse Saeimas locekļu (68. pants);

  5. par likumu, kura publicēšanu apturējis Valsts prezidents, un šā likuma nodošanu tautas nobalsošanā pieprasa ne mazāk kā viena desmitā daļa vēlētāju (72. pants, izņemot 73. un 75. panta gadījumus);

  6. par Satversmes grozījumiem, ja Saeima ir grozījusi Satversmes 1., 2., 3., 4., 6. un 77. pantu (77. pants);

  7. par Satversmes grozījumu projektu vai likuma projektu, ko Valsts prezidentam ir iesniegusi ne mazāk kā viena desmitā daļa vēlētāju un Saeima nav pieņēmusi bez pārgrozījumiem pēc satura (78. pants).

Tātad tautai ir tiesības ierosināt tautas nobalsošanu tikai par pirmo (Saeimas atsaukšana) un pēdējo (pašas izstrādāts Satversmes grozījuma vai likuma projekts) gadījumu. Katrs no tiem attiecas uz atšķirīgu valsts funkcijas īstenošanu, un katram ir sava nozīme (svarīgums). Pirmkārt, Saeimas atsaukšana ir īpašs un ārkārtējs notikums, ja cilvēki pat nevar sagaidīt nākamās Saeimas vēlēšanas. Tāpēc šeit kārtība iniciatīvas virzīšanai varētu atšķirties no likumdošanas procesa (piemēram, lēmumu pieņemšanai nosakot krietni īsākus termiņus). Otrkārt, ievērojot pamatlikuma nozīmi, Satversmes grozīšanai jau ir noteiktas nedaudz augstākas prasības (Satversmes 79. panta pirmais teikums) un, iespējams, šādu prasību varētu būt vairāk (piemēram, projekta izvērtēšana Satversmes tiesā).

No tā visa būtiski atšķiras likumu ierosināšanas tiesības. Satversmes 65. pants noteic, ka likumprojektu Saeimai var iesniegt ne tikai pieci deputāti un citas institūcijas, bet arī viena desmitā daļa vēlētāju. Protams, ja Saeima šo tautas iniciatīvu neatbalsta, obligāti ir rīkojama tautas nobalsošana.

Raksts veltīts tam, cik reāli tautai ir iespējams ierosināt likuma pieņemšanu jeb kā tauta var īstenot savas likumdošanas tiesības (Satversmes 64. pants) un vai šī kārtība nodrošina patiesu demokrātiju (Satversmes 1. pants).

 

Ieskats tautas nobalsošanas likuma attīstībā

Tātad Satversme satur pamatnormu, ka tiesības iesniegt likuma projektu ir "ne mazāk kā vienai desmitajai daļai vēlētāju" (78.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sannija Matule
Intervija
Olavs Cers: cīnīšos, lai maksātnespējas administratori nebūtu valsts amatpersonas  
Pirms mēneša Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija rakstveidā vērsās pie tieslietu ministra, to aicinot sasaukt Maksātnespējas jautājumu konsultatīvo padomi, lai izstrādātu ieteikumus maksātnespējas ...
10 komentāri
Notikums
Ar “triloģiju” noslēdzies Civilprocesa likuma komentāru projekts  
Latvijas Universitātē 21. oktobrī notika grāmatas "Civilprocesa likuma komentāri. III daļa" izdošanai veltīts svinīgs pasākums ar uzrunām, ziediem un komplimentiem, kā tas pienākas pēc godam padarīta darba vairāku gadu garumā. ...
1 komentāri
Andrejs Judins
Diskusija
Pretestība reformām maksātnespējas jomā ir ļoti spēcīga
Pirms divām nedēļām, 15. oktobrī, tika izsludināti 25. septembrī Saeimas galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi Maksātnespējas likumā, līdz ar to nākamgad stāsies spēkā arī norma, kas maksātnespējas administratorus pielīdzina ...
1 komentāri
Tieslietu ministrija
Diskusija
Jaunā norma bez pārejas perioda rada nopietnus Satversmes pamatprincipu aizskāruma riskus
Tieslietu ministrijas viedoklis saistībā ar grozījumiem, kas izriet no 15. oktobrī izsludinātajiem grozījumiem Maksātnespējas likumā, tostarp papildinot 9. panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā: "Amata darbībā maksātnespējas ...
Latvijas Zvērinātu advokātu padome
Diskusija
Maksātnespējas likuma grozījumi būtiski ietekmēs zvērinātu advokātu darbību

Latvijas Zvērinātu advokātu padomes viedoklis saistībā ar nesenajiem grozījumiem Maksātnespējas likumā.

AUTORU KATALOGS