ŽURNĀLS Numura tēma

2. Jūnijs 2015 /Nr.22 (874)

Kuru pēc skaita Valsts prezidentu vēlēsim
8 komentāri
Dr.iur.
Jānis Pleps
Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes docents 

[1] Saeima šā gada 3. jūnijā sasaukusi ārkārtas sēdi Valsts prezidenta vēlēšanām.1 Ņemot vērā, ka Valsts prezidents Andris Bērziņš paziņojis par nekandidēšanu uz otro pilnvaru termiņu,2 šogad 8. jūlijā amata pienākumu pildīšanu sāks jauns Valsts prezidents. Šādās reizēs parasti ierasts norādīt, kurš pēc kārtas Valsts prezidents ir sācis pildīt amata pienākumus. Un ierasti šādās reizēs zināmu skaidrojumu prasa Kārļa Ulmaņa gadījums, kurš pēc izdarītā valsts apvērsuma līdztekus Ministru prezidenta pienākumiem uzņēmās Valsts prezidenta amata izpildīšanu. Tradicionāli K. Ulmanis ticis iekļauts Valsts prezidentu sarakstā.3 Tāpat K. Ulmaņa portrets ir skatāms Valsts prezidentu portretu galerijā, kura atspoguļo oficiālo nostāju jautājumā par Valsts prezidentu skaitu un izvietota Rīgas pils Ģerboņu zālē.

[2] Šajā rakstā no Latvijas konstitucionālo tiesību perspektīvas tiks aplūkotas iespējas Kārli Ulmani atzīt par pilntiesīgu Valsts prezidentu. Papildus tam tiks risināts jautājums arī par to, vai mūsu Valsts prezidentu galerijā nebūtu nepieciešams papildinājums, kas ilustrētu Latvijas Republikas kontinuitātes (nepārtrauktības, turpinātības) doktrīnas piemērošanu arī šajā jautājumā.

[3] Valsts prezidents ir Latvijas Republikas Satversmē4 (turpmāk – Satversme) paredzēta Latvijas Republikas valsts galva, kas veic noteiktas funkcijas konstitucionālajā iekārtā.5

Satversmes 35. pants paredz, ka Valsts prezidentu ievēlē Saeima uz noteiktu pilnvaru termiņu. Satversmes 36. pants paredz aizklātu Saeimas balsojumu Valsts prezidenta vēlēšanās un nepieciešamo balsu vairākumu. Prasības Valsts prezidenta amata kandidātam nosaka Satversmes 37. pants. Savukārt Satversmes 40. pants paredz, ka Valsts prezidents amata pienākumus uzņemas Saeimas sēdē, dodot svinīgu solījumu.

Līdz ar to saskaņā ar Satversmi ir skaidri formulēti vairāki priekšnoteikumi, kuri nepieciešami, lai kādu personu atzītu par Valsts prezidentu:

  1. šī persona atbilst Satversmē noteiktajām prasībām un ir tiesīga kandidēt Valsts prezidenta vēlēšanās;

  2. šo personu Valsts prezidenta amatā ievēlējusi Saeima, ievērojot Satversmē noteikto balsošanas kārtību, ar nepieciešamo balsu vairākumu;

  3. ievēlētais Valsts prezidents ir Saeimas sēdē devis Satversmē paredzēto svinīgo solījumu un uzņēmies amata pienākumus.

Piemērojot relevantās Satversmes normas, ir izšķirams arī jautājums par Valsts prezidentu skaitu, proti, par tādiem atzīstami tikai Saeimas ievēlētie, kuri Saeimas sēdē devuši Satversmē paredzēto svinīgo solījumu. Satversme izslēdz jebkādu citu iespēju personai kļūt par Valsts prezidentu.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (8)
8 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
anonīms
4. Jūnijs 2015 / 16:14
1
ATBILDĒT
Vispār jau parlamentārā republikā, kāda ir Latvija, prezidents un "valsts galva" nav sinonīmi. Kurš ir "valsts galva" ir nosakāms nevis pēc nosaukuma, bet pēc tā, kurš reāli un kādā mērā valsti vada. Valsts prezidents ir "valsts galva" tādās valstīs, kā Francija un Krievija, bet tādās valstīs, kā VFR un Latvija reāli valsti vada kanclers vai ministru prezidents. Valsts prezidenta amata funkcijas vairāk līdzinās kāzu ģenerāļa funkcijām, kamēr reāli valsti ir jāvada ministru prezidentam.
Baraks Osama > anonīms
4. Jūnijs 2015 / 16:58
1
ATBILDĒT
Vai latviski "valsts galva" nozīmētu ko citu kā angļu "head of state"? Jo viszinošā vikipēdija māca, ka "A head of state is the highest-ranking constitutional position in a sovereign state[note 1] and is vested with powers to act as the chief public representative of that state" - tātad persona, kas reprezentē valsti publiski, nevis atbild par tās iekšējām lietām.
X > Baraks Osama
5. Jūnijs 2015 / 08:21
0
ATBILDĒT
Baraks Osama pareizi pamanījis atšķirību starp juridisko terminu "valsts galva" un politiloģisko jēdzienu "valsts vadītājs (līderis)". Patiešām, ja mēs runātu politoloģiski, tad vajadzētu analizēt valsts vadītājos - tos, kuriem patiešām pieder politiskā vara realitātē. Savukārt juridiskā analīzē valsts galvas jēdziens ir virsjēdziens, kas apzīmē to (tās) amatpersonas, kurām konstitucionālajā sistēmā formāli ir hierarhiski augstākā pozīcija un kuri reprezentē ar savu personu valstiskumu. Monarhijās tie ir monarhi, republikās parasti prezidenti. Var būt gadījumi, kad valsts galvas ir arī koleģiāli. Šī atšķirība starp valsts galvu un valsts vadītāju vislabāk bija novērojama PSRS prettiesiskajā iekārtā. Saskaņā ar PSRS konstitūciju valsts galvas funkcijas bija sadalītas starp Augstākās padomes prezidiju un tā priekšsēdētāju, savukārt reālās valsts vadītāja (līdera) funkcijas bija PSKP CK ģenerālsekretāram (ja analizējam Brežņeva laika iekārtu), kurš konstitūcijā nekurs nebija lāga minēts, bet faktiski eksistēja.
elementāri > Baraks Osama
4. Jūnijs 2015 / 20:38
0
ATBILDĒT
Par valsts iekšējām lietām politisko atbildību nes iekšlietu ministrs. Valsts prezidentam LR ir ceremoniālas funkcijas un pienākums iejaukties ārkārtas situācijās, bet pārējā laikā VFR valsts vadītājs ir valsts kalnclers, bet LR tas ir ministru prezidents. Neviens neiedomājas VFR prezidentu saukt par valsts vadītāju, bet pie mums nezin kāpēc personu, kurai ir tikai ceremoniālas funkcijas, daži sauc par valsts vadītāju. Ja kāzu ģenerālis ir kāzu galva, tad jā, bet visi saprot, kurš ir nevis ceremoniālais, bet patiesais valsts vadītājs.
Baraks Osama > elementāri
5. Jūnijs 2015 / 02:04
0
ATBILDĒT
Tad varbūt secinām, ka "valsts galva" un "valsts vadītājs" patiesībā var saprast kā divus dažādus jēdzienus, kur viens nozīmē reprezentētāju, otrs - to, kurš faktiski vada valstī notiekošo? Arī valodnieki teiktu, ka divu terminu ar identisku nozīmi nemēdz būt (izņēmums, ja viens no tiem ir svešvārds, bet otrs vietējas izcelsmes vārds).

Vēl kas - priecāšos, ja manis rakstītais tiks lasīts uzmanīgāk. Es apzināti rakstīju nevis par "iekšlietām", bet par "iekšējām lietām" kā pretstatu uz āru vērstām reprezentatīvām funkcijām :)
Vladimirs Putins > Baraks Osama
5. Jūnijs 2015 / 09:36
0
ATBILDĒT
Baraks Osama: "Vēl kas - priecāšos, ja manis rakstītais tiks lasīts uzmanīgāk. Es apzināti rakstīju nevis par "iekšlietām", bet par "iekšējām lietām" kā pretstatu uz āru vērstām reprezentatīvām funkcijām ...."
Vladimirs Putins: "Nav tā, ka Latvijā ministru prezidents atbild par iekšējām lietām, bet valsts prezidents par uz āru vērstām lietām. Latvijas valsti ES un citās institūcijās pārstāv Ministru kabineta locekļi un Ministru prezidents, nevis Valsts prezidents. Nekādu uz āru vēstu funkciju, izņemot reprezentīvas (kāzu ģenerāļa) funkcijas, Valsts prezidentam nav. Nav parezi par valsts galvu nosaukt personu, kurai ir tīri reprezentatīvas finkcijas. Valsts galva ir tas, kas reāli valsti vada.
Satversme > Vladimirs Putins
5. Jūnijs 2015 / 10:49
2
ATBILDĒT
Krievijas Federācijā, protams, ir tā, ka valsti, jebkurā amatā esot, vada V. Putins (pārī ar Ramzanu Kadirovu) - arī brīžos, kad formāli valsts galva ir kāds cits, piemēram, Medvedjevs.
Savukārt Latvijā spēkā esošā Satversme patiešām ir spēkā, un valsts galva ir Valsts prezidents (izņemot ārkārtas izņēmuma gadījumus, kad tas nespēj pildīt pienākumus).
Un nevajag te maisīt pastulbu ķīseli hibrīdkara labākajās tradīcijās, kad tiek sajaukti fakti ar pieņēmumiem, nekaunīgas vēlmes ar saltiem meliem un beigās - balts ar melnu! Un Donbasa kriminālie slepkavnieki rīkļurāvēji ("separātisti") pēkšņi kļūst par pacifistiem un žēlsirdīgajām māsām, neskatoties uz līķu kaudzēm viņiem apkārt.
??? > Satversme
5. Jūnijs 2015 / 11:53
2
ATBILDĒT
Raksts vispār bija ne par Krievju un ne par Donbasa seperātistiem. Ja strīds par to, kurš ir patiesais valsts galva, dažam jau ir kļuvis hibrīdkara elements, tad vajag padomāt par laicīgu psihiatra apmeklējumu.
visi numura raksti
Jurista Vārds
Notikums
I. Bičkoviču atkārtoti apstiprina par Augstākās tiesas priekšsēdētāju

Saeima 28. maijā atkārtoti apstiprināja Ivaru Bičkoviču par Augstākās tiesas priekšsēdētāju. Par I. Bičkoviča apstiprināšanu nobalsoja 53 deputāti, pret bija 27, bet atturējās četri.

Dace Šulmane
Numura tēma
Kad ar 50 balsīm ir par maz ... jeb sīvā cīņa par uzvaru
Latvijā līdz šim Valsts prezidenta vēlēšanas ir notikušas vienpadsmit reizes. Spriežot pēc Saeimas sēžu stenogrammām, vissīvākās un ilgstošākās balsošanas cīņas notikušas, kad Valsts prezidenta amatu 1927. gada 8. aprīlī ...
Sannija Matule
Numura tēma
Diskusijai par Valsts prezidenta pilnvarām jābalstās argumentos, nevis mirkļa iegribās
Jautājums par tautas vēlētu Valsts prezidentu līdz šim publiskajā telpā jau izskanējis gana bieži, taču nekur daudz tālāk par saukļiem, lozungiem, domu un viedokļu apmaiņu šajā ziņā nav tikts. Iespējams, būtisks pavērsiens ...
Gunārs Kūtris
Numura tēma
Valsts prezidents: ievēlēšana un atbildība
[1] Tuvojas Valsts prezidenta vēlēšanas, un diskusiju kaislības ap šo jautājumu sit augstu vilni. Taču konkrētais datums paies, un mums vajadzēs ar vēsu prātu novērtēt rezultātu: vai tas ir tas, kas Latvijai vajadzīgs. Dod Dievs, lai ...
4 komentāri
Alise Janševska
Numura tēma
Valsts prezidenta izvirzīšanas un ievēlēšanas kārtība parlamentārā demokrātijā
Šajā apkopojumā sniegts pārskats par valsts prezidenta ievēlēšanas regulējumu piecās parlamentārās demokrātijās Eiropā: Latvijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā un Austrijā, norādot, kādas prasības tiek izvirzītas valsts prezidenta ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS