ŽURNĀLS Redaktora sleja

8. Septembris 2015 /Nr.35 (887)

Ceļu satiksmes negadījumi: nepieciešama diagnoze
29 komentāri

Augustā ceļu satiksmes negadījumos Latvijā gājuši bojā 28 cilvēki; astoņu gadu laikā Afganistānā bojā gājuši četri Latvijas karavīri. Var arī nesalīdzināt, tomēr tas liek apzināties traģisko situāciju uz mūsu ceļiem un liecina, ka ceļu satiksmes drošība valstiskā līmenī netiek risināta efektīvi un kompleksi.

Ne Iekšlietu ministrijas, ne Satiksmes ministrijas pakļautības iestādes neveic satiksmes negadījumu apstākļu rekonstrukciju, nenoskaidro negadījumu cēlonisko saistību. Ceļu satiksmes drošība valstī netiek nopietni analizēta un neseko attiecīga rīcība. Parādās tikai atsevišķi valsts amatpersonu viedokļi, izteikumi, ziņas masu medijos.

Turklāt secinājumi un apgalvojumi par ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem ir pretrunīgi un subjektīvi:

  • apzināta braukšanas ātruma pārsniegšana un neatbilstoši apstākļiem izvēlēts ātrums 40% gadījumu izvēršas ceļu satiksmes negadījumā;

  • neuzmanīgi autovadītāji izraisa aptuveni 40% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem;

  • apmēram 38% ceļu satiksmes negadījumu notiek distances neievērošanas dēļ;

  • automašīnas vadīšana alkohola reibumā ir faktors, kas izraisa 25% autoavāriju;

  • noguruši vadītāji pieļauj kļūdas un veido 20% no nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem.

Profesionālā līmenī ar autotehniskajām ekspertīzēm nodarbojas Valsts tiesu ekspertīžu birojs. Analizējot 2014. gadā veikto 573 autotehnisko ekspertīžu analīzi, birojs ir konstatējis būtiskākos ceļu satiksmes negadījumu iemeslus (sk. tabulu žurnāla 31. lpp.).

Viens no biroja secinājumiem: apdzīšanas manevrs ir starp visbīstamākajiem, jo saistīts ar ilgstošu braukšanu pa pretējo kustības joslu palielinātā ātrumā. Drošu satiksmes plūsmu raksturo vienmērīgums. Jo vienmērīgāka plūsma, jo drošāka satiksme. Otrs secinājums: bīstama ir ne tikai ātra braukšana, bet arī nepamatoti lēna braukšana, kas provocē bīstamus apdzīšanas manevrus.

Valsts tiesu ekspertīžu biroja eksperti uzskata, ka starp negadījumu cēloņiem neparādās tādi faktori kā ceļa seguma, uzstādīto ceļa zīmju un horizontālā ceļa apzīmējuma ietekme, kā arī citi satiksmes drošībai būtiski apstākļi, kurus būtu jāfiksē notikuma vietā.

Nozīmīgu lēmumu šogad pavasarī pieņēma Satiksmes drošības padome: jāveic pētījums par smagu un biežu ceļu satiksmes negadījumu vietām, lai noskaidrotu visus tehniski konstatējamos faktorus. Veicot šādu pētījumu, būtu iespējams noskaidrot negadījumu cēloņus un indetificēt veicamos pasākumus situācijas uzlabošanai. Taču pagaidām nekāda rīcība nav sekojusi.

Satiksmes ministrijas mājaslapā teikts: ceļu satiksmes drošība vienmēr ir bijusi viena no ministrijas prioritātēm, jo īpaši ņemot vērā šī jautājuma būtisko ietekmi uz iedzīvotāju dzīvību, veselību un valsts tautsaimniecību kopumā. Tāpēc izstrādāts Ceļu satiksmes drošības plāns 2014.–2016. gadam. Plāns izstrādāts, izvirzot mērķi līdz 2020. gadam par 50% samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu, salīdzinot ar 2010. gadu, kā arī par 50% samazināt smagi ievainoto skaitu.

Tomēr statistika liecina, ka virzība uz šo mērķi notiek "atpakaļgaitā pa pretējo braukšanas joslu": 2014. gadā Latvijā ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits, salīdzinot ar 2013. gadu, ir palielinājies par 17,9%. Ņemot vērā ceļu satiksmes negadījumus šā gada augustā, nepieciešams izvirzīto drošības prioritāti noteikt ne tikai uz papīra.

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Ceļu satiksmes negadījumi: nepieciešama diagnoze. Jurista Vārds, 08.09.2015., Nr. 35 (887), 2.lpp.
komentāri (29)
29 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Ceļupolicists_ūjotājam
9. Septembris 2015 / 18:28
1
ATBILDĒT
Nav taisniba, ka neviens nenes atbildību. Es sakārtotu CSNg sekojoši - 1)ātrums, apdzīšana, pieredzes trūkums, pašpārliecinātība, īpašumā laba, jaudīga mašīna, 2)pilsētās pārsvarā visur, izņemot Rīgu, piemēram, Brīvības ielu, uzstādot svetaforus, nav ievērots plūsmas princips, tas ir - sarkanos lielā gabalā attiecīgi nomaina zaļā gaisma pēc plūsmas principa (rakstveidā grūti paskaidrot, bet varbūt ir saprotams), 3)gandrīz visi apļa veida krustojumi Rīgā ir uzbūvēti tā, lai paaugstinātu risku, nevis atvieglotu satiksmi.
Jurčiks > Ceļupolicists_ūjotājam
14. Septembris 2015 / 08:42
1
ATBILDĒT
Cēloņi ir nedaudz citi:

1) necieņa pret sitiem CS dalībniekiem
2) bezatbildība
un tikai tad nāk pārējie - ātrums, pieredzes trūkums utt. Arī nepieredzējis vadītājs var braukt droši. Bet, ja nav cieņas pret citiem un vecāki nav iemācījuši atbildību, tad nesanāk...

P.S. Neviena automašīna, neviens ceļš nevienu nav nogalinājuši. To dara TIKAI cilvēki...
Jāaaaaa > Jurčiks
14. Septembris 2015 / 17:02
0
ATBILDĒT
Jurčiks ir BACK! yes :)
pūrista bračka > Ceļupolicists_ūjotājam
10. Septembris 2015 / 11:03
0
ATBILDĒT
kas ir "svetafors" un "atbildības nešana"?
Ceļupolicists_ūjotājam > pūrista bračka
10. Septembris 2015 / 14:00
0
ATBILDĒT
Nu jā - latviski pareizi ir luksofors, kaut arī daudzi lieto svetofors.
Par otru aizrādījumu - neviena institūcija Latvijā nav īsti atbildīga un neviena valsts amatpersona neatbild par ceļu satiksmes drošību uz ceļiem.
Seskis
9. Septembris 2015 / 18:14
0
ATBILDĒT
Tie, kuri spēj lasīt rūnu rakstus, jau ir sapratuši, ka ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušie bez liekas sebošanās nokļūst Valhallā, kur kausos pludo vislabākais logu mazgāšanās līdzeklis un visdaiļākās policistes un tiesneses pazemīgi piedāvā uzkodām ķilavmaizes. Kad gana baudīts mielasts, nemirstīgie varoņi ceļas no galdiem un dodas izvēlēties visjaudīgākās Nodrošinājuma valsts aģentūraas stāvvietās esošās automašīnas, pie kuru stūres varoņi trakā ātrumā trauc uz kandžas "punktiņiem" un Valhallas kultūras namiem copēt ģimnāzistes. Tad pēc trakas izdejošanās varoņi ar ģimnāzistēm smagā reibumā trauc pa līkumotajiem ceļiem, līdz varonīgi nositas kokos vai grāvjos. Bet katru rītu varoņi un ģimnāzistes kā Fēnikss ceļas no pelniem un atdzīvojas, un viss sākas no jauna. Un tā mūžīgi un bez gala. Sapnis, sākumā pat neticēju, līdz pats ieraudzīju!
u-u-ūūū
9. Septembris 2015 / 11:02
2
ATBILDĒT
Varbūt varam pa visiem kopā, kas te čato savilkt kopā cēloņus CSNg.
Pienesums no manis - 1) pieredzes trūkums (ļoti daudz CSNg izraissa jaunie
2) ceļu stāvoklis 3) neizprotamas ceļa zīmes 4) ātruma pārsniegšana 5)dzeršana, narko, runāšana pa mobilo utt. 6)neviens nenes atbildību par drošību uz ceļiem.
Homērs
9. Septembris 2015 / 09:19
0
ATBILDĒT
Mana personīgā pieredze liecina par vidēji vienu avārijas riska situāciju uz katriem 200 km. Pilnmēness laikā avārijas situācijas ir apmēram 2-3 reizes biežāk. 24.jūnijā 5 reizes biežāk.
A uuu
8. Septembris 2015 / 16:02
1
ATBILDĒT
Visi ir, bet nav Jurčika!!!! A uuuu
Seskis > A uuu
14. Septembris 2015 / 12:38
0
ATBILDĒT
Dzirdēju, ka Jurčiks un Mazgudrais esot viena un tā pati persona!
Un vēl Seskis komplektā.
Palīdziet, lūdzu!
mazgudrais > Seskis
14. Septembris 2015 / 16:46
0
ATBILDĒT
kāds būs Jūs vēlējies pioemānīt, godātais
Jurčiks > A uuu
14. Septembris 2015 / 08:36
1
ATBILDĒT
Tevi tas satrauc? Vēlies par to parunāt?

Izskatās, ka esi viens to tiem deģenerātiem, kuri agrāk vai vēlāk noslepkavo kādfu uz ceļa un ka mani kokmentāri PRET lielceļu slepkavībām ir tevi smagi aizskāruši. Tāpēc arī te troļļo...

Par tēmu runājot, pilnīgi piekrītu komentētājam "Diagnoze" 8. SEPTEMBRIS 2015 / 12:01.
mazgudrais > A uuu
9. Septembris 2015 / 08:23
3
ATBILDĒT
Jurčiks proponēja, ka neatbalsta anonīmu necieņas izrādīšanu un troļļošanu, un, iespējams, uzskata, ka šī raksta koment/ešana ir necieņas izrādīšana un/vai troļļošana, tāpēc, iespējams, viņa šeit nav, kaut gan, iespējams, ka Jurčiks pagaidām ir tādā vecumā, ka no autobraukšanas neko nejēdz, un tāpēc nevar formulēt viedokli, kaut gan, tas maz ticams, jo viedokli Jurčiks izsaka arī par lietām, par kurām viņam visai miglains priekšstats (šī nav ziņa, šis ir viedoklis)
Jurčiks > mazgudrais
14. Septembris 2015 / 08:38
1
ATBILDĒT
Savā komentārā par anonīmu necieņas izrādīšanu es tieši domāju tādus kā tu, kuri acīs pateikt baidās, tāpēc troļļo tikai anonīmi... Tavs komentārs ir IZCILA ilustrācija tādiem :)))
mazgudrais > Jurčiks
14. Septembris 2015 / 09:14
0
ATBILDĒT
atvainojos, nebiju pamanījis, ka Jūs troļļojat neanonīmi
mazgudrais > Jurčiks
14. Septembris 2015 / 09:13
0
ATBILDĒT
godātais, šiet vairāk iederētos vietniekvārds "Jūs".
Jurčiks > mazgudrais
14. Septembris 2015 / 09:27
0
ATBILDĒT
Es netroļļoju, bet runāju par tēmu. Turpretim tu - ņirgājies par mani. Starpību nejūti?

P.S. "Jūs" ar lielo burtu ir JĀNOPELNA... Ar necieņu pret citiem to neviens vēl nav nopelnījis...
mazgudrais > Jurčiks
14. Septembris 2015 / 10:49
0
ATBILDĒT
par ņirgāšanos - paranoja vai vienkārši mazvērtības komplekss?
Jurčiks > mazgudrais
14. Septembris 2015 / 11:52
1
ATBILDĒT
Citāts: " paranoja vai vienkārši mazvērtības komplekss?"
===
Nē, vienkārši fakta konstatācija. Un ja tu domā, ka tu ar savām jēlībām mani kaut kādā veidā varētu aizskart, tu kļūdies :)))
Ainārs > Jurčiks
14. Septembris 2015 / 10:29
0
ATBILDĒT
Kas ķīvējas, tas mīlējas...
RĀDĪT VĒL KOMENTĀRUS / 9
visi numura raksti
Kalvis Torgāns, Jānis Kārkliņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Civiltiesiskās atbildības modeļi pēc vainojamības pazīmes
Civiltiesiskās atbildība un tās piemērošanas priekšnoteikumi vienmēr ir bijuši aktuāli gan no teorētiskā, gan praktiskā viedokļa. Vieni no sarežģītākajiem jautājumiem ir vainas un prettiesiskas rīcības (neatļautas darbības) ...
9 komentāri
Rasma Zvejniece, Augstākā tiesa
Notikums
Latvijas tirdzniecības tiesību pamatlicējam Augustam Lēberam – 150
Labākās idejas rodas vēsturiskās pieredzes un šodienas izaicinājumu mijiedarbībā. Izprotot šo dzīves patiesību un apzinoties Latvijas tiesību sistēmas bagāto mantojumu, kas var kalpot par iedvesmu jaunām idejām, Augstākā tiesa ...
Rasma Zvejniece, Augstākā tiesa
Juristu likteņi
Augusts Lēbers: Latvijas civiltiesībām veltīts vācbaltu jurista mūžs
Tiesību politika
Par tiesnesi kā pārstāvi

Tiesnešu ētikas komisijas 2015. gada 17. jūnija skaidrojums par tiesnesi kā savu ģimenes locekļu pārstāvi.1

1 komentāri
Dina Gailīte
Juridiskā literatūra
Nozīmīga monogrāfija starptautiskajās privāttiesībās
Šī gada jūnijā Latvijas juridiskās literatūras krājumu papildinājis nozīmīgs izdevums – Latvijas Universitātes doktorantes Mg.iur. Aigas Mieriņas monogrāfija "Starptautiskās privāttiesības: ģenēze un sistēma", kas iznākusi LU ...
AUTORU KATALOGS