2015. gada 10. septembrī Eiropas Savienības Tiesa (turpmāk – EST) pasludināja spriedumu lietā C-151/14 "Eiropas Komisija pret Latvijas Republiku".1 EST secināja, ka Latvijas pilsonības prasība zvērinātiem notāriem ir pretrunā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) tiesībām, proti, tā rada nepamatotu ierobežojumu uzņēmējdarbības brīvībai pilsonības dēļ. Galvenais arguments, ko aizstāvībai izvirzīja Latvijas Republika, bija tas, ka zvērināts notārs Latvijā veic darbības, kas ir uzskatāmas par valsts varas īstenošanu Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 51. panta izpratnē. Tādējādi LESD 49. pants, kas nosaka aizliegumu uzņēmējdarbības ierobežojumiem, nav piemērojams. Šajā publikācijā autore īsumā pievērsīsies LESD 51. pantā iekļautā jēdziena "valsts varas īstenošana" interpretācijai EST judikatūrā, kā arī minētā sprieduma lietā C-151/14 "Eiropas Komisija pret Latvijas Republiku" saturam un sekām.
Uzņēmējdarbības brīvības principa ierobežojumi ES tiesībās
LESD 49. pants (bijušais EKL 43. pants): "Ievērojot še turpmāk izklāstītos noteikumus, aizliedz ierobežojumus kādas dalībvalsts pilsoņu brīvībai veikt uzņēmējdarbību citā dalībvalstī. Tāpat aizliedz ierobežojumus attiecībā uz to, kā dalībvalstu pilsoņi, kas izveidojuši uzņēmumu kādā dalībvalstī, atver šā uzņēmuma pārstāvniecības, filiāles vai meitasuzņēmumus citās dalībvalstīs.
Brīvība veikt uzņēmējdarbību ietver tiesības sākt un izvērst darbības kā pašnodarbinātām personām, kā arī dibināt un vadīt uzņēmumus, jo īpaši sabiedrības, kas definētas 54. panta otrajā daļā, ar tādiem pašiem nosacījumiem, kādus saviem pilsoņiem paredz tās valsts tiesību akti, kurā notiek šī uzņēmējdarbība, ņemot vērā šā Līguma nodaļu par kapitālu."
EST ir norādījusi, ka LESD 49. pants nozīmē, ka ir aizliegti jebkādi valsts pasākumi, kas ES pilsoņiem var apgrūtināt vai padarīt mazāk pievilcīgu LESD garantētās brīvības veikt uzņēmējdarbību izmantošanu, pat ja tos piemēro, nešķirojot pilsonības dēļ.2
LESD 49. pantā noteikto tiesību ierobežojumi (t.i., pilsonības dēļ) ir pieļaujami tikai specifiski noteiktos gadījumos – LESD 52. pantā (bijušais EKL 46. pants) minētajos – sabiedriskās kārtības, valsts drošības vai veselības aizsardzības dēļ. Papildus LESD 51. pants (bijušais EKL 45. pants) paredz, ka LESD 49. pants nav piemērojams "tādās darbības jomās, kas attiecīgajās valstīs kaut netieši ir saistītas ar valsts varas īstenošanu".
Savukārt brīvības veikt uzņēmējdarbību ierobežojumi, kas ir piemērojami bez diskriminācijas pilsonības dēļ, saskaņā ar EST pastāvīgo judikatūru var tikt attaisnoti ar primāriem vispārējo interešu apsvērumiem ar nosacījumu, ka tie ir piemēroti, lai nodrošinātu izvirzītā mērķa sasniegšanu, un nepārsniedz šā mērķa sasniegšanai vajadzīgo.3
Tādējādi, lai varētu attaisnot dalībvalstī pastāvošos ierobežojumus uzņēmējdarbības brīvībai, kas ir saistīti ar pilsonību, dalībvalstij ir 1) jāpierāda, ka ierobežojumi ir attaisnojami ar sabiedriskās kārtības, valsts drošības vai veselības aizsardzības interesēm, vai arī 2) jāpierāda atbilstoši LESD 51.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes