ŽURNĀLS Redaktora sleja

23. Augusts 2016 /Nr.34 (937)

Nopietnāk par drošības naudu administratīvajā procesā
5 komentāri

Rudenī Saeimu gaida daudzi likumprojekti, pie kuru tapšanas darbs un diskusijas turpinājušās vairākus gadus. Viens no tādiem ir Administratīvā procesa likuma grozījumi, kuri paredz vairākus instrumentus, kā efektivizēt lietu izskatīšanas gaitu iestādē un administratīvajā tiesā. Tiek plānots ieviest valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības institūtu administratīvajās lietās tiesā, pilnveidot valsts nodevu un drošības naudas sistēmu, administratīvā akta un tiesas nolēmuma izpildi, ieviest pretpieteikuma institūtu. Tiek paredzēts, ka valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības piešķiršana būs tiesneša (tiesas) kompetencē, savukārt lēmuma izpildi veiks Juridiskās palīdzības administrācija, norīkojot konkrētu juridiskās palīdzības sniedzēju (gadā plānots piešķirt valsts nodrošināto juridisko palīdzību 35 gadījumos).

Valsts nodevu un drošības naudas sistēmas uzlabošanā, pirmkārt, pats to apmērs tiek noapaļots līdz veseliem eiro: 15 eiro, 30 eiro, 60 eiro un 70 eiro. Taču svarīgāk ir tas, ka likumdevējs, balstoties uz vairāku gadu garumā nostiprināto judikatūru, arī likumā expressis verbis nodefinēs, ka atbrīvošanā no drošības naudas iemaksas kā vienlīdz svarīgs priekšnosacījums būs ne tikai fiziskās personas mantiskais stāvoklis, bet arī tas, vai persona savas procesuālās tiesības izmanto labticīgi (grozījumi APL 128. un 129.2 pantā). Administratīvās tiesas konstatējušas, ka neapdomīgu un sistemātiski traucējošu prāvnieku atbrīvošana no drošības naudas ir pretēja drošības naudas noteikšanas pamatmērķim. Šī problēma gan nav masveidīga: pēc aptuvenām aplēsēm tiesas līdz šim par "traucējošiem prāvniekiem" atzinušas padsmit personas, kuras spēj būt "īpaši produktīvas", sistemātiski iesniedzot nepārdomātus, nepamatotus pieteikumus un sūdzības. Tomēr fakts, ka turpmāk "labticības" filtrs būs iekļauts likumā, ļaus vēl efektīvāk jau saknē atrisināt šos prakses gadījumus, tādējādi administratīvā procesa mehānismā šo pozīciju uzskatot par sakārtotu. Diez vai būtu nepieciešams atbalstīt studentu darbos, kas rakstīti par šo tematu, pavīdējušo ierosinājumu izstrādāt Ministru kabineta noteikumus "Kārtība, kādā personu var atzīt par traucējošo prāvnieku". Judikatūra ir veiksmīgi radusi minētā jēdziena saturisko piepildījumu. Lieki būtu to mākslīgi normatīvi iegrožot striktā valodas rāmī.

Vēl viens mazs, bet svarīgs moments. Administratīvā procesa likuma 129.2 panta pirmajā daļā ir noteikts, ka drošības nauda nav jāmaksā personām, kuras saskaņā ar likumu vai tiesas (tiesneša) lēmumu ir atbrīvotas no valsts nodevas. Tomēr statiskā norma neaptver dinamiskās dzīves gadījumus, kad no brīža, kad persona tika atbrīvota no valsts nodevas, līdz brīdim, kad ir jāmaksā drošības nauda, apstākļi būtu mainījušies un personas mantiskais stāvoklis var būt uzlabojies (piemēram, bezdarbnieks sācis strādāt). Turpmāk, kā plānots likumprojektā, tiesa par atbrīvojumu no drošības naudas samaksas lems tikai pēc personas lūguma. Arī process Augstākajā tiesā tiks optimizēts: plānots, ka drošības nauda nav atmaksājama gadījumos, ja pieņemts lēmums, atsakot ierosināt kasācijas tiesvedību vai tiesvedību sakarā ar blakus sūdzību.

Atbrīvojumus no drošības naudas līdz šim likumdevējs ir definējis pārāk plaši un nekritiski. Tas ir ļāvis gadiem šo sistēmu izmantot ļaunprātīgi, lieki noslogojot tiesas, līdz ar to šķērdējot valsts resursus un neiegūstot līdzekļus no drošības naudas. "Traucējošo prāvnieku" jautājuma risinājums ir tikai maza daļa no nepieciešamās diskusijas par fundamentālu drošības naudas institūta reformu (esošie drošības naudas apmēri neņem vērā strīda raksturu un iesniedzēju).

Lai gan ir gandarījums par likumprojektu, paliek jautājums, kāpēc tādu pašsaprotamu lietu atrisināšanai mazā valstī nepieciešama ievērojama laika nobīde.

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Šulmane D. Nopietnāk par drošības naudu administratīvajā procesā. Jurista Vārds, 23.08.2016., Nr. 34 (937), 2.lpp.
komentāri (5)
5 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Proficius Aliri
25. Augusts 2016 / 17:48
1
ATBILDĒT
Šie instrumenti, kā efektivizēt lietu izskatīšanas gaitu administratīvajā tiesā, kārtējo reizi ierobežo privātpersonu. Varētu kādreiz padomāt arī par to, kā iegrožot atbildētāja, t.i., valsts (faktiski – iestādes) aktivitāti procesā. Piemēram, varētu liegt iestādei tiesības iesniegt apelācijas sūdzību, ja nolēmums ir labvēlīgs privātpersonai un tā nav iesniegusi apelācijas sūdzību (varētu atstāt tikai kasācijas iespējas). Dažkārt iestādes rīcība procesā pārspēj pat tipiskāko traucējošo prāvnieku.
Jenots > Proficius Aliri
29. Augusts 2016 / 10:58
0
ATBILDĒT
Piekrītu.
Iestādes bieži vien truli pārsūdz nolēmumus, par kuriem ir skaidrs, ka otrā instance tos neatcels.
Rezultātā cieš tā privātpersona. Kādus divarpus gadus tiesājāmies par trūcīgas personas statusa piešķiršanu.
Apelācijas instancē bija apmierinošs lēmums, bet cik laika, nervu tas cilvēkam prasīja?
pasmaidītāja
25. Augusts 2016 / 01:01
1
ATBILDĒT
seska komentārs stulbs, bet reti smieklīgs! :)
Persona X > pasmaidītāja
25. Augusts 2016 / 08:38
0
ATBILDĒT
Gribētos gan zināt, kurš nabaga Seska vārgo pašcieņu tā izpurgāja.
Seskis
24. Augusts 2016 / 09:58
0
ATBILDĒT
Dažreiz var nosēdēt visu nakti pie gudrām grāmatām, un tā arī neatrast risinājumu sarežģītai situācijai tiesību jomā, bet ir tādi apskaidrības brīži, kad neilgas sarunas laikā tiek ģenerētas patiesi ģeniālas idejas un atziņas. Piemēram, telefona zvans Seska darbavietā no personas, kas vairāk kā desmit gadus mirdz pie Latvijas politikas debesīm. Saruna sākās kā vienmēr - Jūs zināt, kas zvana! Tālāk sekoja izskaidrojoša prelūdija, kurā 666 reizi tika atgādināts, ka Seskis zaudēs darbu, ja personas X nelielās kaprīzes netiks apmierinātas. Kad Seskis centās izskaidrot situācijas komplekso būtību, un izteicās par iespējamo tiesību normu un principu konkurenci risinājuma meklējumos, politikas spīdeklis pauda patiesi ģeniālu administratīvā procesa principu, kas diemžēl vēl nav nostiprināts likumā - tiesību normu vai principu konkurences gadījumā lēmumu administratīvajā lietā pieņem nevis iestāde vai tiesa, bet administratīvā procesa dalībnieks vai ieinteresētā persona ar ilgstošāko politiskā darba pieredzi. Eurēka, lakoniski, bet cik daudz gudrības šajā tiesību principā! Kad Seskis centās sagramstīt savās vārgās pašcieņas lauskas un atsaucās uz Augstākās tiesas judikatūru, sekoja otra patiesi ģeniāla atziņa - Augstākās tiesas nolēmums ir triju ne pārāk labi atalgotu, tātad, ne pārāk gudru personu subjektīvais viedoklis. Jā, patiesa gudrība ir reti sastopama, bet vienreiz satikta, paliek atmiņā uz mūžu!
visi numura raksti
Jānis Pleps
Skaidrojumi. Viedokļi
Baltijas valstu konstitucionālā identitāte
Šā raksta mērķis ir raksturot Baltijas valstu konstitucionālo identitāti. Lai sasniegtu raksta mērķi, autors vispārēji aplūkos konstitucionālās identitātes jēdzienu, kā arī atsevišķi analizēs konstitucionālās identitātes ...
Vija Kalniņa
Intervija
Normatīvo aktu tuvināšana darīs ērtāku preču zīmju reģistrāciju un aizsardzību
Latvijas Republikas Patentu valdes Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes priekšsēdētāja Dace Liberte intervijā "Jurista Vārda" tieslietu redaktorei Vijai Kalniņai 2015. gada 16. decembrī tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes ...
Deivids Šulcs
Skaidrojumi. Viedokļi
Amerikāņa ievads ASV tiesībās
ASV spēj mulsināt ne tikai Eiropas valstu sabiedrību kopumā, bet arī juristus, jo ASV tiesību sistēma ir grūti izprotama ne tikai no ārpuses, bet arī amerikāņu tiesību praktiķu vidū. Šajā rakstā autors ir iezīmējis piecas tās ...
5 komentāri
Laura Platace
Skaidrojumi. Viedokļi
Spiegošana kā valsts drošībai nozīmīgas informācijas iegūšanas veids
Pastāvošajos ģeopolitiskajos apstākļos apsteidzošas, publiski nepieejamas un klasificētas informācijas iegūšanai par citu valstu militārajām spējām, ekonomisko attīstību, politisko lēmumu pieņemšanas gaitu ir aizvien lielāka ...
Tiesību politika
Iezīmē virzienus maksātnespējas nozares sakārtošanai
Pagājušās nedēļas Ministru kabineta komitejas sēdē 16. augustā tika atbalstīts pamatnostādņu projekts "Maksātnespējas politikas attīstības pamatnostādnes 2016.–2020. gadam un to īstenošanas plāns", ko izstrādājusi un valdībai ...
6 komentāri
AUTORU KATALOGS