ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

8. Augusts 2017 /Nr.33 (987)

Atsevišķi datu subjekta tiesību aspekti Vispārīgās datu aizsardzības regulas kontekstā

Ar jaunās Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk – Regulas 2016/679) pieņemšanu, kuras normas būs jāsāk piemērot, jau sākot no 2018. gada 25. maija, Eiropas Savienībā ir radīts jauns tiesisks ietvars fizisko personu datu apstrādei. Salīdzinot ar iepriekšējo Datu aizsardzības direktīvu 95/46/EK, Regulā 2016/679 ir paplašināts līdzšinējais datu subjekta tiesību apjoms, kā arī iekļautas jaunas tiesības, ko pirms tam direktīva nemaz neparedzēja, piemēram, tiesības uz datu pārnesamību.

Lai gan jaunieviestās izmaiņas veicinās datu subjekta tiesību aizsardzību, tomēr Regulā 2016/679 ir atrodami arī vairāki tiesību aspekti, kuri var radīt neskaidrības vai potenciālas problēmas. Ir atstāti vairāki atklāti jautājumi, kuri nav noregulēti pilnībā un kuri līdz ar to ir interpretējami dažādi. Tāpat potenciālas grūtības varētu rasties arī ar atsevišķu tiesību normu piemērošanu to pretrunīguma vai deklaratīvuma dēļ.

Šī raksta mērķis ir identificēt aktuālos problēmjautājumus un uzsākt diskusiju par Regulas 2016/679 piemērošanas jautājumiem, kas tik drīz kļūs aktuāli visiem, kuri darbosies ar personas datu aizsardzības jautājumiem.

 

1. Datu subjekta tiesības piekļūt informācijai bez maksas

1.1. Informācija par personas datu apstrādi un personas datu kopija

Piekļuves tiesības saviem datiem izriet no tiesību apjoma, ko ietver Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. pants par personas datu aizsardzību. Savukārt Eiropas Padomes Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā (turpmāk – Cilvēktiesību konvencija) personas datu aizsardzība, t.sk. arī piekļuves tiesības, tiek vērtētas kā no tiesībām uz privāto un ģimenes dzīvi izrietošas tiesības (skat. Cilvēktiesību konvencijas 8. pantu). Eiropas Cilvēktiesību tiesa (turpmāk – ECT) savā līdzšinējā praksē ir vairākkārt atzīmējusi, ka personas tiesības piekļūt saviem personas datiem ir īpaši būtiskas tiesību uz privātās dzīves neaizskaramību kontekstā.1

Piekļuves tiesības nav skatāmas atsevišķi, bet kopsakarā ar pārējām datu subjekta tiesībām – labot, papildināt un dzēst savus personas datus, tiesībām ierobežot un iebilst personu datu apstrādei, kā arī pārnest savus personas datus. Lai visas šīs tiesības datu subjekts varētu īstenot un lai zinātu, kādā apjomā viņš tās var īstenot, datu subjektam ir jābūt nodrošinātai piekļuvei saviem personas datiem un informācijai par personas datu apstrādi.2

Datu subjekta piekļuves tiesības pēc būtības ietver divas atsevišķas šo tiesību izpausmes: 1) tiesības saņemt informāciju par personas datu apstrādi; 2) tiesības saņemt un piekļūt pašiem personas datiem jeb personas datu kopijai.

Informācijas apjoms par personas datu apstrādi, ko pārzinim ir pienākums sniegt datu subjektam datu iegūšanas brīdī, ir noteikts Regulas 2016/679 13. un 14. pantā. Pamatinformācija, neskatoties uz to, vai pārzinis personas datus ir ieguvis vai arī nav ieguvis no datu subjekta, abos gadījumos ir vienāda, piemēram, pārziņa identitāte, kontaktinformācija, apstrādes nolūki un juridiskais pamats, personas datu saņēmēji, personas datu kategorijas, datu glabāšanas ilgums. Tāpat pārzinim ir jāsniedz informācija datu subjektam par tam pieejamām tiesībām un šo tiesību izmantošanu. Gadījumā, ja dati nav iegūti no datu subjekta, tad iepriekš minētajai informācijai klāt nāk arī ziņas par to, no kāda avota personas dati ir iegūti. Datu subjekts informāciju par personas datu apstrādi var pieprasīt arī vēlāk jebkurā laikā, pamatojoties uz Regulas 2016/679 15. panta 1. punktu.

Vispārīgā datu aizsardzības regula (Regula 2016/679) stāsies spēkā 2018. gada 25. maijā, Eiropas Savienībā radot jaunu tiesisko ietvaru fizisko personu datu apstrādei, kas veicinās datu subjekta tiesību aizsardzību.

Savukārt datu subjekta tiesības piekļūt personas datu kopijai ir noteiktas ar Regulas 2016/679 15. panta 1. un 3. punktu. Ar personas datu kopiju te būtu saprotami visi pārziņa savāktie un saistītie dati par personu, kas attiecas uz visu datu apstrādes periodu, jau sākot no datu apstrādes sākuma brīža.3

1.2. Piekļuve informācijai bez maksas

Gan informācija par personas datu apstrādi, gan personas datu kopija datu subjektam ir nodrošināma bez maksas (skat. Regulas 2016/679 12. panta 5. punktu). Tikai nepamatotu vai pārmērīgu pieprasījumu gadījumā pārzinis ir tiesīgs pieprasīt saprātīgu maksu, ja pieprasījuma izpilde ir saistīta ar administratīvo izmaksu rašanos. Jebkurā gadījumā pārzinim pirmā personas datu kopija, neraugoties uz šīs datu kopijas apjomu vai tās sagatavošanā patērētajiem resursiem, ir jāizsniedz bez maksas, bet par papildus sekojošām datu kopijām pārzinis var pieprasīt saprātīgu maksu, ja tā ir balstīta uz administratīvajām izmaksām (skat. Regulas 2016/679 15. panta 3. punktu). Tātad, piemēram, ja persona pieprasa par sevi visu pieejamo medicīnisko dokumentāciju, tad ārstniecības iestādei ir pienākums sagatavot un izsniegt personai šo dokumentāciju (personas datu kopiju) bez maksas.

Līdz Regulas 2016/679 pieņemšanai Eiropas Savienības dalībvalstīs praktizēja divējādu pieeju informācijas nodrošināšanai un piekļuvei personas datiem. Vienā daļā valstu šī informācija tika nodrošināta bez maksas, turpretī otrā daļā valstu par to tika prasīta maksa.4 Latvija bija to valstu pulkā, kas, transponējot Direktīvas 95/46/EK normas, bija izvēlējusies atvērtu pieeju datu subjekta tiesībām piekļūt informācijai, paredzot Fizisko personu datu aizsardzības likumā (turpmāk – FPDAL), ka datu subjektam ir tiesības ne biežāk kā divas reizes gadā bez maksas saņemt attiecīgo informāciju (skat.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Āris Kakstāns
Intervija
Jāsaglabā līdzsvars starp lietu izskatīšanas ātrumu un kvalitāti  
Saskaņā ar Eiropas Komisijas pētījumu1 Lietuva ir starp pirmrindniecēm Eiropas Savienībā, vērtējot vispārējās jurisdikcijas tiesās izskatīto lietu ātrumu. Līdz ar to ir pamats nopietnāk iepazīties ar Lietuvas pieredzi ne tikai kā ...
Jurista Vārds
Juridiskā literatūra
Jauns Augstākās tiesas judikatūras krājums
Klajā nākusi kārtējā apjomīgā Augstākās tiesas (AT) svarīgāko nolēmumu izlase – gandrīz 1000 lappušu biezais 2016. gada judikatūras krājums, kurā publicēti 75 nolēmumi, kas izvēlēti no pērn tiesā izskatītajām aptuveni 4100 ...
Dace Vārna
Skaidrojumi. Viedokļi
Kopība kā subjekts civilprocesā
Šī raksta mērķis ir apskatīt pārvaldnieka (juridiskās personas) kā dzīvokļu īpašnieku pārstāvja statusu dzīvojamo māju pārvaldīšanas tiesiskajās attiecībās, pievēršoties pārvaldnieka kā dzīvokļu īpašnieku pilnvarotā ...
15 komentāri
Rolands Kikors
Skaidrojumi. Viedokļi
Krimināllietā esošu pierādījumu izsniegšanas nepieciešamība civillietas vajadzībām
Raksta pamatā ir līdz šim doktrīnā un zinātniskajās diskusijās salīdzinoši maz apskatīta tēma. Tāpat raksta pamatā ir tieši normatīvā regulējuma problemātika, kurai, pēc autora domām, atbilstošākais risinājums tiks ...
Tiesību politika
Proporcionalitātes princips pašvaldību pastāvīgo komiteju izveidošanā un locekļu ievēlēšanā
Kā zināms, šī gada jūnijā Latvijā norisinājās pašvaldību vēlēšanas, pēc kurām likumsakarīgi aktualizējās arī jautājums par pašvaldību pastāvīgo komiteju turpmāko sastāvu. Tas raisījis nevienu vien strīdu starp ...
AUTORU KATALOGS