ŽURNĀLS Tiesību politika

29. Augusts 2017 /Nr.36 (990)

Ārvalstu konstitucionālo tiesību aktualitātes

Tieslietu ministrija, lai veicinātu sabiedrības tiesiskās domas attīstību un īstenojot piešķirto kompetenci valsts tiesību jomā,1 ir sagatavojusi apskatu par 2015. un 2016. gadā ierosinātajiem, pieņemtajiem un noraidītajiem priekšlikumiem Eiropas Savienības dalībvalstu, citu Eiropas un tai tuvākajā reģionā esošo valstu pamatlikumos (gan šaurākā, gan plašākā nozīmē).

Šis apskats ir balstīts uz atsevišķu Eiropas Savienības dalībvalstu Tieslietu ministrijai sniegto informāciju Eiropas Savienības sadarbības tīkla ietvaros, pieejamajiem resursiem internetā un izmantojot Latvijas ekspertu klātbūtni atsevišķās valstīs. Apskats ir informatīvs un nepretendē uz zinātniski pētnieciska darba statusu, bet sniedz ieskatu to jautājumu lokā, kuri atzīti par politiski un sociāli tik nozīmīgiem, lai strādātu pie pamatlikuma pārskatīšanas. Savukārt ilgtermiņā šādu apskatu veidošana ļautu sekot līdzi "konkrētu ideju "ceļošanas pāri robežām""2 reģionālām un globālām tendencēm.

Apskats sagatavots, gan pieņemtās, gan piedāvātās (tai skaitā noraidītās un debašu stadijā esošās) likumdošanas iniciatīvas grupējot atbilstoši varas dalījumam starp trim galvenajiem varas atzariem – likumdevējvaru, izpildvaru un tiesu varu, un ar nelieliem izņēmumiem atspoguļo situāciju, kāda tā bija 2016. gada nogalē. Atsevišķā nodaļā sniegts pārskats par valsts prezidenta institūtu, kā arī sniegts ieskats pamattiesību jautājumu aktualitātēs. Noslēguma nodaļā ietverts to priekšlikumu atspoguļojums, kas vienlaikus saturiski skar vairākus varas atzarus, izlemti referendumos vai citādi guvuši plašu rezonansi, taču neiekļaujas apskata pamatstruktūrā.

Kopsavilkums

Sabiedrības un ekspertu vērtējumā par politiski vai sociāli svarīgiem atzītie 2015. un 2016. gada notikumi (bēgļu krīze Eiropā 2015. gadā; 2015. gada februāra Ukrainas, Krievijas, Vācijas un Francijas līderu vienošanās Baltkrievijā par miera plānu kara izbeigšanai Ukrainā; Francijas piedzīvotie šokējošie terorakti; Grieķijas bezprecedenta referendums par valdības parāda atmaksu; britu balsojums pamest Eiropas Savienību pēc 43 gadu dalības tajā) tikai daļēji kalpo par pamatu grozījumiem vai papildinājumiem konstitūcijās (kā formālā, tā materiālā nozīmē). Tikai atsevišķi jautājumi samērā ātri iekļauti likumdevēju darba kārtībā un pat kļuvuši par tiesību sistēmas sastāvdaļu, piemēram, ar valsts drošību un terorisma novēršanu saistītie jautājumi, tomēr pamatā valstīs, kuras piedzīvojušas uzbrukumus vai citādi saskārušās ar tiešiem draudiem valsts un sabiedriskajai drošībai (Francija, Ungārija).

Visplašākās izmaiņas skārušas un nākotnē skars tiesu varas atzaru, ieskaitot konstitucionālās tiesas. Daļā valstu vienlaikus tiek reformēta prokuratūra. Tādējādi likumdošanas iniciatīva, kas izraisīja konstitucionālo krīzi Polijā, izskanējusi visskaļāk, tomēr sava apjoma ziņā stāv tālu no reformām citās Eiropas reģiona valstīs (Ukraina, Bulgārija, Itālijas priekšlikumi).

Varas koncentrēšana vai vēlme mainīt esošo chechs and balances sistēmu vērojama gan Eiropas, gan Vidusāzijas un Centrālāzijas valstu priekšlikumos pamatlikuma pilnveidei. Politiskas stabilitātes nodrošināšanas nolūkā izmaiņas plānotas gan starp parlamenta palātām (Itālijas priekšlikumi), gan valdības un valsts vadītāju pilnvaru paplašināšanā vai samazināšanā.

Pamattiesību blokā 2015. un 2016. gadā visaktuālākais ir bijis ģimenes un partnerattiecību jautājums. Reģiona mērogā attiecībā uz šo jautājumu varētu runāt arī par "ideju ceļošanu", jo konstitūcijās tiek paredzētas kā tiesības reģistrēt kopdzīvi neatkarīgi no dzimuma, tā noteikts, ka laulība ir savienība starp vīrieti un sievieti.

Dienas kārtībā pārskatāmajā periodā vietumis bijuši šķietami sen atrisināti cilvēka pamattiesības skaroši jautājumi. Spilgtākie no tiem – nāvessoda atcelšana Kiprā un nevainīguma prezumpcijas nostiprināšana Kirgizstānā.

Rezultāti par ārvalstīs rīkotajos referendumos izdarītajām izvēlēm norāda uz šā institūta lietderību un pozitīvo ietekmi uz tālāku valsts politikas attīstību konkrētajā jomā. Turklāt šī instrumenta priekšrocības ir novērtētas, un tiek plānots palielināt to izmantošanas iespējas (Grieķija).

Gan bieža, gan apjomīga konstitūcijas grozīšana vai konstitūcijas "atvēršana" dažādu jautājumu noregulēšanai ir samērā izplatīta prakse, ja vien pats konstitūcijas teksts neparedz ilgstošu procedūru tās pārskatīšanai, piemēram, Grieķijā. Savukārt Maltā tā grozīta trīs reizes pēc kārtas, sākot ar 2014. gadu, spilgti demonstrējot, ka konstitūcija ir dzīvs "organisms".

 

Valstu prakse un pieņemtie lēmumi

I. Likumdevējvara

Itālija

Apjomīgi priekšlikumi konstitūcijas grozīšanai, kas skar likumdevēja varas atzaru, 2015. gadā izstrādāti Itālijā. Tie ietvēra vairākus noteikumus, kas varēja būtiski mainīt parlamentāro politisko sistēmu, kas izveidota saskaņā ar Itālijas 1948. gada konstitūciju, un tie ir:

  • mainīt pašreizējo vienlīdzīgās varas sistēmu starp parlamenta palātām – Deputātu palātu (apakšpalāta) un Senātu (augšpalāta), stiprinot Deputātu palātas kompetenci;

  • pārveidot Senātu par institūciju, kas pārstāv reģionālās valdības Itālijā;

  • grozīt likumdošanas procedūru, novēršot konkurējošo likumdošanas kompetenci starp valsti un reģioniem, un izņemt no konstitūcijas visas atsauces uz provincēm.3

Bija paredzēts, ka reformu rezultātā samazinātos reģionu pārstāvju un arī augšpalātas – Senāta – ietekme parlamentā. Lēmumu pieņemšana kļūtu vienkāršāka un ātrāka, kā arī garantētu spēcīgāku un stabilāku centrālo valdību. Reformas pretinieki gan apgalvoja, ka tādējādi tiktu pārmērīgi nostiprināta centrālā izpildvara un apdraudēts varas dalīšanas princips.

Reformas galvenais mērķis bija nodrošināt politisko stabilitāti valstī. Mateo Renci, kurš premjera amatā ir kopš 2014. gada februāra, uzskatīja, ka stabilitāte vislabāk panākama, paplašinot valdības pilnvaras. Viņa vadībā sagatavotā reforma paredzēja lielāku centralizāciju, atņemot reģionālajām varasiestādēm (pavisam Itālijā ir 20 reģionu) tiesības pieņemt lēmumus par svarīgiem enerģētikas, transporta, vides aizsardzības un stratēģiskās infrastruktūras jautājumiem. Daļa šo pilnvaru pārietu valdībai, bet pārējās Senātam.

Papildus Senātam bija paredzēts piedzīvot arī šādas pārmaiņas:

  • no 315 līdz 100 deputātiem samazinātos senatoru skaits;

  • senatorus vairs neievēlētu tiešās vēlēšanās, bet ieceltu (piecus senatorus būtu iespēja iecelt prezidentam, pārējos deleģētu reģionālās varasiestādes);

  • Senātam vairs nebūtu iespēju bloķēt parlamenta apakšpalātas pieņemtos likumus (arī budžeta likumu) un izteikt neuzticību valdībai.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sandijs Statkus
Skaidrojumi. Viedokļi
Samērīguma otrais elements – pamattiesību ierobežojuma nepieciešamība
Šajā nelielajā Satversmes tiesas prakses apkopojumā hronoloģiskā secībā tiks norādīts uz, autora ieskatā, būtiskākajām Satversmes tiesas atziņām par pamattiesību ierobežojuma samērīguma izvērtējuma otro elementu – ...
Jurista Vārds
Informācija
Tiek izsludināts divpadsmitais žurnāla “Jurista Vārds” pētniecisko darbu konkurss
Jurista profesija ir aizraujoša, personību bagātinoša un intelektuāli izaicinoša, ja studiju gados tam ir ielikti labi pamati un prasmes. Turklāt, kā mūsu žurnāla sadaļā "Jurista vizītkarte" atzīts, tad šajā profesijā netrūkst ...
Gatis Bārdiņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Par terminiem “uzticība” un “uzticēšanās”
Latviešu valodā ir divi līdzīgi termini – "uzticība" un "uzticēšanās". Tie bieži vien tiek lietoti kā sinonīmi, lai gan to saturs ir atšķirīgs. Raksta mērķis ir izpētīt minētos terminus un to lietojumu Satversmes tiesas praksē.
Andris Melkers
Skaidrojumi. Viedokļi
Jauni izaicinājumi Latvijas nacionālajam ieroču aprites tiesiskajam regulējumam
Eiropas Savienības (turpmāk – ES) tiesībās nav atrodamas tiesību normas, kas garantētu ES pilsoņiem tiesības uz ieročiem, kā, piemēram, tas ir noteikts ASV konstitūcijas 2. labojumā "Tiesības nēsāt ieroci", kas tika ieteikts 1789. ...
Valsts prezidenta kanceleja
Tiesību politika
Prezidents rosina Saeimai uzlabot likumdošanas procesu
Valsts prezidents Raimonds Vējonis šī gada 18. augustā nosūtīja Saeimas Juridiskajai komisijai vēstuli "Par likumprojektu "Grozījumi Saeimas kārtības rullī"" – priekšlikumus likumdošanas procesa pilnveidošanai, kuru mērķis ir celt ...
AUTORU KATALOGS