ŽURNĀLS Redaktora sleja

14. Augusts 2018 /Nr.33 (1039)

Apdrošināšana – iedzīvotājiem vai apdrošinātājiem?
1 komentāri

Klejo nostāsti, ka Latvijā kādam esot izdevies pret uguns riskiem apdrošināt ekspluatācijā vēl nenodotu pirti. Bet apdrošināšanas atlīdzību tomēr neesot izdevies saņemt, jo ēka, lūk, neesot bijusi nodota ekspluatācijā, neesot bijusi pareiza būvatļauja utt. Iespējams, stāsts ir krietni vecs un gadījums bijis pirms esošā apdrošināšanu regulējošā likuma pieņemšanas un uzskatāms vien par leģendu. Vai iedzīvotāji ir pasargāti no šādu "apdrošināšanu" iegādes arī saulainajā nākotnē?

Nepastāvot apdrošināšanas nozares ētikas kodeksam vai labās prakses vadlīnijām, grūti atrast iemeslu, kāpēc minētais stāsts nevarētu atkārtoties arī pie spēkā esošā apdrošināšanas regulējuma.1

Starp citu, īsi pirms savas 20 gadu jubilejas spēku ir zaudējis likums "Par apdrošināšanas līgumu", un tagad tā vietā piemērojams Apdrošināšanas līguma likums. Nepieciešamība izstrādāt jaunu likumu pamatota ar anotācijā uzskaitītiem 33 argumentiem.2 Diemžēl nav iespējams nepārprotami konstatēt, ka minētie argumenti tik tiešām ir pietiekams pamatojums, lai uzskatītu, ka jauna likuma izstrāde ir labākais veids deklarēto ieceru sasniegšanai.

Publiskajā telpā nav atrodami tiesu prakses apkopojumi apdrošināšanas jomā,ja neskaita 2015. gada Augstākās tiesas lietu apkopojumu OCTA lietās. Līdz ar to grūti izprast tās problēmsituācijas, kuras likums atrisina.

Sabiedrības diskusija nav notikusi, piemēram, par it kā nevainīgo subrogācijas tiesības jēdziena ieviešanu. Praksē jau esot situācijas, kad apdrošinātāji ļoti aktīvi (bet apšaubāmi) šo normu izmanto agrāku gadījumu risināšanai. Arī vispārējā noilguma principa mainīšana no desmit gadiem, apdrošināšanas līguma gadījumos to nosakot uz trīs gadiem, it kā ievieš skaidrību, bet būtībā pasliktina apdrošināšanas klientu stāvokli. Par to nav bijusi plašāka sabiedrības diskusija.

Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 6. pants paredz, ka līguma noteikumi formulējami vienkāršā un saprotamā valodā. Savukārt Apdrošināšanas līguma likuma 8. pants paredz, ka apdrošināšanas līguma noteikumiem jābūt skaidriem un saprotamiem. Patērētāju aizsargājošās normas atkārtošana citiem vārdiem nepasliktina patērētāju stāvokli, bet būtu gribējies sagaidīt, ka nozares speciālajā likumā šis princips tiek plašāk izvērsts un skaidrots, ņemot vērā reizēm katram ne tik viegli saprotamo apdrošināšanas līguma reālo būtību. Ne reizi vien nācies saskarties ar draugu un paziņu apjukumu, runājot, piemēram, par pašriska izpratni.

Saprotams, ka apdrošinātāju biznesam jābūt komerciāli pamatotam, citādi labumu negūs neviena no pusēm. Jaunais Apdrošināšanas līguma likums pagaidām nav radījis pārliecinošu iespaidu, ka tas risina arī apdrošināšanas klientu interešu jautājumus tāpat kā apdrošinātāju intereses.

RAKSTA ATSAUCES /

1. Nebūtu pareizi uzskatīt, ka, piemēram, Latvijas Apdrošinātāju asociācijas piedāvātais materiāls (pieejams: http://www.laa.lv/klientiem/laba-prakse/) sniedz apdrošināšanas klientiem pietiekami skaidru priekšstatu par nozares īpatnībām, savukārt citu līdzīgu avotu atrašana latviešu valodā var sagādāt krietnas grūtības.Arī, piemēram, atrodamais Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja publicētais ētikas kodekss(pieejams: https://www.ltab.lv/wp-content/uploads/2011/03/6623.pdf) vairāk risina jautājumus vispārīgā līmenī.

2. Likumprojekta "Apdrošināšanas līguma likums" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija). Pieejams: http://titania.saeima.lv/LIVS12/SaeimaLIVS12.nsf/0/37F3A7345F752410C22581FA002D1BA9?OpenDocument

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Kakstāns Ā. Apdrošināšana – iedzīvotājiem vai apdrošinātājiem?. Jurista Vārds, 14.08.2018., Nr. 33 (1039), 2.lpp.
komentāri (1)
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Jurčiks
16. Augusts 2018 / 09:17
2
ATBILDĒT
Apdrošināšanas biznesa modelis - iekasēt pēc iespējas lielākas prēmijas un veikt pēc iespējas mazākas izmaksas. Patērētāji tiek jāti, ka maz neliekas...
visi numura raksti
Ārija Meikališa, Kristīne Strada-Rozenberga
Skaidrojumi. Viedokļi
Pārmaiņu laiks kriminālprocesā turpinās – 2018. gada 20. jūnija grozījumi Kriminālprocesa likumā
2018. gada 20. jūnijā Saeima pieņēma kārtējos, nu jau 34. grozījumus Kriminālprocesa likumā1 (turpmāk – 20.06.2018. KPL grozījumi), kuri izsludināti 2018. gada 4. jūlijā un stāsies spēkā 2018. gada 1. septembrī. Rakstā ...
Āris Kakstāns
Juridiskā literatūra
Papildināti Krimināllikuma vispārīgās daļas komentāri
Tiesu namu aģentūra izdevusi otro, papildināto izdevumu grāmatai "Krimināllikuma komentāri. Pirmā daļa (I–VIII2 nodaļa)", ko sagatavojuši Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Krimināltiesisko zinātņu katedras docētāji, ...
Jānis Neimanis
Skaidrojumi. Viedokļi
Deputāta tiesību aizsardzība
Edgars Grīvnieks
Skaidrojumi. Viedokļi
No kauzālā darījuma izrietošā prasījuma neesamība kā pamats vekseļa apstrīdēšanai
Latvijas tiesu praksē vekseļa saistības spēkā esamība tiek pilnībā atdalīta no pamatdarījuma, norādot, ka vekseļa devējam ir jāmaksā tikai tādēļ, ka viņš to izdevis un neatkarīgi no materiālajām saistībām, kas rodas no ...
Etjēns Forstjē-Peirā
Akadēmiskā dzīve
Vai PSRS pastāvēja federālisms, un kāds tas bija
Esmu novērojis neticības un pārsteiguma parādīšanos savu kolēģu acīs ik reizi, kad pastāstu par savu nodarbošanos ar padomju federālisma vēstures pētīšanu.1 Vai tiešām var pētīt ko tādu, kas acīmredzami nav samērojams ar tiem ...
AUTORU KATALOGS