Padomju okupācija (1940–1941, 1945–1990), kas sekoja pēc Hitlera un Staļina vienošanās par ietekmes sfēru sadali (Molotova–Ribentropa pakts), kā arī pēc tam, kad PSRS izdevās saglabāt ietekmi šajā reģionā pēc Otrā pasaules kara, Baltijas valstīs ir atstājusi negatīvas sekas neskaitāmās jomās. Vistraģiskāk totalitārā padomju režīma daba izpaudās sarkanajā terorā un politiskajās represijās (politiskās, militārās, ekonomiskās un intelektuālās elites iznīcināšana, civiliedzīvotāju deportācijas, pretošanās kustības apspiešana, politisko disidentu nogalināšana un vajāšana). Tomēr joprojām neizdzēšamas pēdas padomju okupācija atstāja arī tautsaimniecībā, demogrāfijā, izglītībā, kultūrā, vides aizsardzībā u.c. nozarēs, kas cieta no PSRS centrālās varas struktūru mērķtiecīgi plānotas un īstenotas kolonizācijas, militarizācijas, rusifikācijas un vides noplicināšanas procesiem.
Darbs pie padomju okupācijas seku izpratnes un mērķtiecīgas apzināšanas aizsākās tūlīt pēc Latvijas neatkarības atgūšanas,1 un aizvadīto desmitgažu laikā vēsturnieki, statistiķi, ekonomisti, demogrāfi, politologi un citu nozaru lietpratēji veikuši lielu skaitu dažāda apjoma pētījumu.2 Šajā procesā periodiski bijušas iesaistītas vairākas zinātniskas institūcijas un sabiedriskas organizācijas, bet kopš 2005. gada darbu koordinē Ministru kabineta izveidota komisija3 (tehnisko atbalstu sniedz Tieslietu ministrija), sadarbojoties ar Latvijas Okupācijas izpētes biedrību. Tādējādi šis darbs ir kļuvis sistemātisks un saņem valsts atbalstu. Rezultātā tapuši daudzskaitlīgi pētījumi4 un iznākušas arī vairākas grāmatas latviešu valodā un svešvalodās. Vairāki no šiem pētījumiem ir brīvi pieejami tīmeklī.5 Latviešu valodā tulkots arī igauņu veikums šajā jomā – "Baltā grāmata. Okupācijas režīmu radītie zaudējumi igauņu tautai. 1940–1991"6 – kolektīva monogrāfija, kas aplūko padomju okupācijas laikā Igaunijai un tās iedzīvotājiem nodarīto kaitējumu un kas ir Igaunijas Valsts komisijas represīvās politikas izvērtēšanai darba rezultāts.
Šī "Jurista Vārda" tematiskā laidiena galvenais uzdevums ir aplūkot padomju okupācijas nodarīto zaudējumu iespējamās kompensācijas juridiskos aspektus. Tomēr, lai lasītāji varētu gūt pirmo aptuveno priekšstatu par okupācijas seku apmēriem un neiekristu uz Kremļa propagandu, kas turpina apgalvo, ka okupācijas laikā PSRS Latvijā (un Baltijā) vairāk investējusi nekā no tās guvusi (lai gan situācija bija pretēja un to pierāda arhīvos atrastie padomju laika finanšu dokumenti), piedāvājam īsu ieskatu dažās pētnieku atziņās. Dziļākas intereses gadījumā ieteicams ielūkoties publiski pieejamajos pētījumos un monogrāfijās.
Latvijas rūpniecība pirms un pēc neatkarības atgūšanas (2015) Rakstu krājums, kurā apkopoti 2013. gada konferences "Latvijas rūpniecība pirms un pēc neatkarības atgūšanas" referentu – zinātnieku, vēsturnieku, padomju laika rūpnīcu vadītāju un ierēdņu – pētījumi. Analītisks pārskats par Latvijas ekonomiku pirms padomju okupācijas, par PSRS laika rūpniecību, notikumiem pēc neatkarības un mūsdienu situāciju. Jānis Riekstiņš. Padomju impērijas koloniālā politika un Latvijas kolonizācija. 1940–1990 (2015) Monogrāfija, kas balstīta uz plašiem arhīvu materiāliem, parāda PSRS īstenotās Latvijas kolonizācijas procesu, kas notika gan ar neierobežotas un stihiskas, gan speciāli organizētas migrācijas un militārpersonu iepludināšanas palīdzību, kā arī mērķtiecīgi aizstājot vietējā pārvaldē un partijas organizācijās "nacionālos" kadrus ar iebraucējiem. Padomju Savienības nodarītie zaudējumi Baltijā (2013) Rakstu krājums par Latvijai, Lietuvai un Igaunijai padomju okupācijas gados nodarītajiem sociālekonomiskajiem zaudējumiem un paliekošajam kaitējumam šo valstu videi. Grāmatā apkopoti 2011. gada starptautiskās konferences materiāli. |
Latvijas ekonomika pirms okupācijas un tās laikā
Foto: Edijs Pālens, LETA |
Ruta Pazdere
MK komisijas priekšsēdētāja vietniece, Latvijas Okupācijas izpētes biedrības
valdes priekšsēdētāja
Lai attaisnotu 1940. gadā īstenoto okupāciju, tika radīts mīts par Latvijas brīvprātīgu pievienošanos PSRS. Latvijas ekonomiskais stāvoklis esot bijis tik smags, ka darba tauta (proletariāts un zemnieki) ar cerībām lūkojušies uz attīstībā daudz pārāko Padomju Savienību. Šādus skaidrojumus visā postpadomju telpā joprojām plaši izplata Krievija. Taču fakti runā par pretējo: pirms PSRS okupācijas Latvija bija attīstīta Eiropas valsts, kuras labklājības līmenis krietni pārsniedza kaimiņos esošās PSRS skaudro realitāti.
Divdesmit gadu laikā kopš Pirmā pasaules kara beigām, kad tās teritorija, tautsaimniecība un iedzīvotāju sastāvs bija dramatiski izpostīts, Latvija bija spējusi no labību importējošas valsts kļūt par labības, piena un gaļas eksportētāju (piemēram, 1938. gadā Latvija ieņēma 4. vietu Eiropā un 6. vietu pasaulē ar 23,5 miljoniem kilogramu sviesta eksporta gadā). Kamēr PSRS 30. gadu sākumā valdīja pārtikas trūkums un pat bads, Latvija ieņēma 1. vietu pasaulē pēc gaļas patēriņa uz vienu iedzīvotāju, apsteidzot pat ASV un Lielbritāniju.7
Starpkaru posmu ilustrē arī izglītības rādītāji: 20 neatkarības gados Latvijā tika uzceltas 373 jaunas un pārbūvētas 587 skolu ēkas, ievērojami pieauga skolotāju un skolēnu skaits. Lasītpratēju procents Latvijā bija tolaik augstāks nekā, piemēram, Itālijā, Spānijā, Polijā, Grieķijā, Portugālē, nemaz nerunājot par PSRS, kur analfabētisms sasniedza gandrīz 50 %.8 Iespiesto grāmatu skaita ziņā uz vienu iedzīvotāju Latvija atradās otrajā vietā Eiropā (aiz Dānijas), bet studentu īpatsvara ziņā ieņēma 1. vietu Eiropā!
Arī rūpniecībā, kaut gan tā pēc kara bija pilnībā jāuzceļ gandrīz no nulles, bija vērā ņemami sasniegumi. Protams, 1914. gada līmeni, kad rūpnīcu iekārtas vēl nebija evakuētas uz Krieviju, tik īsā laika posmā nevarēja sasniegt.
20.–30. gadu mijā Latvija bija 12. vietā Eiropā, rēķinot pēc iekšējā produkta (IP) uz vienu iedzīvotāju9 (atšķirībā no IKP, IP ietver ne tikai materiālās ražošanas, bet arī izglītības, zinātnes u.c. nozaru jaunradīto vērtību). Rādītājs, kas koncentrētā veidā raksturo valsts ekonomisko stāvokli, ir iekšzemes kopprodukts, ko pirmskara Latvijā sauca par "tautas ienākumu". Jau 30. gados, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, Somijā un Latvijā tas bija faktiski līdzvērtīgs (zināmas izmaiņas gan notika pēc lata devalvācijas 1936. gadā).10
Pēc okupācijas, neskatoties uz ekstensīvo ražošanas apjomu kāpināšanu, Latvija salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm, kuras turpināja attīstīties brīvā tirgus apstākļos, strauji atpalika. Tādējādi padomju okupācijas perioda beigu fāzē šie rādītāji Latvijai, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, jau bija krietni zemāki.
Salīdzinot okupētās Latvijas IKP ar PSRS vidējo rādītāju, redzams, ka Latvijā tas bija augstāks. Tomēr salīdzinoši ar pārējām PSRS republikām Latvijas attīstības tempi bija lēnāki, jo PSRS investīcijas Latvijā, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, bija mazākas nekā vidēji PSRS. Sevišķi mazas investīcijas bija pirmajos pēckara gados – Latvijas rūpniecībā vismaz divas reizes mazākas nekā vidēji uz vienu iedzīvotāju PSRS. Laika posmā no 1946. līdz 1950. gadam kapitālieguldījumu īpatsvars Latvijas rūpniecībā veidoja tikai 0,49 % no visiem kapitālieguldījumiem PSRS rūpniecībā, kaut arī 1950. gadā Latvijā dzīvoja nedaudz vairāk nekā 1 % no visiem PSRS iedzīvotājiem.11 Salīdzinot ar Krieviju, kapitālieguldījumi okupētajā Latvijā bija 2,4 reizes mazāki, rēķinot uz vienu iedzīvotāju.12
Arī turpmāk situācija būtiski nemainījās un investīcijas okupētās Latvijas ekonomikā turpināja saglabāties mazākas nekā vidēji PSRS. Dr. hist. G. Krūmiņš, izpētot Latvijas PSR un PSRS budžetu attiecības, secinājis, ka kopējie ieņēmumi no Latvijas teritorijas 1946.–1990. gadā bija 84,9 miljardi rubļu, no kuriem 44,3 miljardi tika novirzīti uz Latvijas PSR budžetu, bet 40,6 miljardi (48 %) uz PSRS budžetu, no kuriem mazāk nekā puse atgriezās atpakaļ uz Latvijas PSR. Kopējie izdevumi Latvijas teritorijā šai laikā bija 70,4 miljardi rubļu. Tātad kopumā Latvijas PSR tika atņemti 14,5 miljardi rubļu jeb 18,4 % no Latvijas PSR budžeta.13
Turklāt, papētot dziļāk bieži pieminētās PSRS "investīcijas" Latvijā, atklājas, ka 13,3 miljardi (15,7 %) no Latvijas PSR budžeta tika izlietoti pašas PSRS militārajām vajadzībām. Tādējādi kopumā trešā daļa no Latvijas PSR ienākumiem tika izlietota PSRS vajadzībām. Tā PSRS ekspluatēja savu koloniju Latviju, kas, tāpat kā Lietuva un Igaunija, bija PSRS budžeta donore.
Latvija, tāpat kā pārējās Baltijas republikas, bija dziļi integrēta PSRS ekonomiskajā sistēmā. Tāpēc PSRS sabrukums atstāja uz tām visdramatiskāko ietekmi. Saskaņā ar The World Bank datiem ražošanas sašaurināšanās bija novērojama visās pārejas ekonomikās līdz ar reformu uzsākšanu. Tomēr Latvijā šī lejupslīde bija visizteiktākā.
Kāpēc? Tāpēc, ka tieši Latvija bija visdziļāk pakļauta PSRS integrācijai. Latvija atradās Baltijas centrā, šeit bija Baltijas Kara apgabala centrs, stratēģiski nozīmīgie satiksmes, transporta un sakaru centri, PSRS vajadzībām tika celtas lielas ražotnes un mērķtiecīgi pastiprināti iepludināts darbaspēks no citām republikām.14 Vairums "vissavienības nozīmes" rūpniecības uzņēmumu, kurus izvietoja Latvijas PSR teritorijā, apkalpoja PSRS militāri rūpniecisko kompleksu. Pēc neatkarības atgūšanas šī produkcija vairs nebija vajadzīga, savukārt atlikusī cita produkcija nebija realizējama ne austrumos (ņemot vērā lielo inflāciju un politiskos ierobežojumus pret Baltijas precēm), ne rietumos, kur tirgus ar kvalitātes ziņā labāku produkciju jau bija piesātināts.
50 okupācijas gados izveidotā tautsaimniecības struktūra Latvijā nebija konkurētspējīga tirgus ekonomikas apstākļos. Tā nebija veidojusies dabīgi, balstoties uz ekonomisko lietderību, bet tika noteikta voluntāri, atbilstoši PSRS politiskajām un ekonomiskajām interesēm. Tādēļ nav jābrīnās, ka 1990. gada kopējais ražošanas apjoms Latvijā tika atgūts tikai 2005.–2006. gadā. Turklāt vairākās nozarēs tas vēl arvien nav atgūts, jo atbilstoši tirgum ir mainījusies arī tautsaimniecības struktūra.
Kopējos PSRS okupācijas radītos zaudējumus pēc starptautiskā praksē pielietotas metodoloģijas aprēķinājis ievērojamais statistiķis Jānis Kalniņš, par pamatu ņemot potenciālo Latvijas attīstību salīdzinājumā ar Somiju. 1950.–1990. gadā Latvijas tautsaimniecībai nodarītie zaudējumi pēc J. Kalniņa slēdziena sastāda 123 miljardus latus (175 miljardus eiro).15 Bez tam ir jāņem vērā vēl arī citi zaudējumi – demogrāfiskie, vides piesārņojuma, sociālie u.c.
Svarīgākie Latvijas ražošanas apjomi 1940. gadā salīdzinājumā ar PSRS (apjoms, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, – cik reižu mazāk vai vairāk). Avots: Latvijas un PSRS ekonomiskās attiecības un to rezultāti 1920.–1990. gadam. LSI (M. Šmulders), Rīga, 1991.
IKP uz vienu iedzīvotāju faktiskajās cenās ASV dolāros. Avots: Kalniņš J. Latvijas pagātnes iespējamie attīstības scenāriji. Rīga, 2006.
ES jauno dalībvalstu ekonomiskās lejupslīdes dziļums (reālais IKP samazinājums, %). Avots: The World Bank, Transition: The First Ten Years, 2002, Washington, D.C.
Latvijas faktiskais IKP un neiegūtais IKP salīdzinājumā ar Somiju (1990. gada cenās, milj. rbļ.). Avots: Kalniņš J. Latvijas pagātnes iespējamie attīstības scenāriji. Rīga, 2006.
Latvijas teritorijā gūto ieņēmumu izlietojums (1946–1990). Dati apkopoti pēc LVA 202. f., 1-a apr., 1. l. un 327. f., 4. apr. lietu materiāliem.
Izvilkums no autores publikācijas krājumā "Latvijas rūpniecība pirms un pēc neatkarības atjaunošana". Rīga, 2015, 5.–11. lpp.
Graujot mītus par PSRS "investīcijām" okupētajā Baltijā
Foto no personīgā arhīva |
Dr. hist. Gatis Krūmiņš
Vidzemes Augstskolas rektors, asociētais profesors, Sociālo, ekonomisko un
humanitāro pētījumu institūta (HESPI) vadošais pētnieks
Daudzas valstis, kas Otrā pasaules kara laikā zaudēja savu neatkarību, to atguva diezgan drīz, jau 1944.–1945. gadā. Daļai no Centrāleiropas valstīm tika uzspiests padomju ekonomikas modelis, taču vismaz šķietamu valsts suverenitāti tās saglabāja. Turpretī trīs Baltijas valstis nonāca īpašā situācijā – gandrīz pusgadsimtu tās bija daļa no PSRS.
Izvērtējot, kādas bija sekas PSRS politikai okupētajā Baltijā no tautsaimniecības perspektīvas, kā pirmais faktors jāakcentē dziļā integrācija PSRS finanšu un ekonomikas sistēmās. Ne fiziskas, ne ekonomiskas robežas starp okupētajām Baltijas valstīm un PSRS nepastāvēja, un tas ļoti smagi iespaidoja gan ekonomiku un tautsaimniecības struktūru, gan arī citas jomas.16 Dziļa integrācija skāra arī finanšu sektoru. Padomju finanšu politika bija izteikti centralizēta, savienoto republiku vadībai nebija nekādas reālas teikšanas par to, cik un kādi nodokļi tiks ieviesti, cik daudz no ieņemtās naudas tiks tērēts konkrētās padomju republikas teritorijā un cik aiz tās robežām. Lai arī formāli katrai PSRS republikai skaitījās savs budžets, par kuru lēma konkrētās republikas Augstākā padome, realitātē fikcija bija gan budžets, gan pats šis "parlaments". De facto Latvijas PSR budžets bija ļoti cieši saistīts ar PSRS budžetu, tāpat kā PSRS Valsts bankas Latvijas republikāniskais kantoris ar pašu PSRS centrālo (valsts) banku. No grāmatvedības uzskaites viedokļa PSRS okupācijas periodā Latvijas PSR finanšu plūsmas tika organizētas un kontrolētas ar divu budžetu starpniecību – Latvijas PSR budžetu un PSRS centrālo budžetu, taču mūsdienās priekšstatu par reālo situāciju var iegūt, vienīgi analizējot abas šo budžetu plūsmas kompleksi. Var visai droši apgalvot, ka par tiem PSRS budžeta izdevumiem Latvijā, kas bija attiecināmi uz PSRS armiju un Valsts drošības komiteju (VDK), vietējā valdība netika pat informēta. Šī informācija bija klasificēta slepenības augstākajā pakāpē.
Analizējot finanšu plūsmas Latvijas teritorijā, ir jāizdara divi galvenie secinājumi: ieņēmumi no Latvijas teritorijas bija ievērojami lielāki nekā izdevumi tajā, un "slepenās" naudas plūsmas, kas gāja caur PSRS budžetu, bija ļoti lielas.
Tas, cik liela naudas plūsma tika novirzīta uz PSRS un cik liela uz republikānisko budžetu, dažādos laika posmos būtiski atšķīrās. Neapšaubāmi, visdziļākā integrācija un centrālās varas kontrole bija Staļina valdīšanas laikā, kad pat līdz 75 % no visām naudas plūsmām tika novirzīta caur PSRS budžetu. Pēc viņa nāves 1953. gadā un Hruščova īstenotajām decentralizācijas reformām naudas plūsmas starp centrālo un republikānisko budžetu dalījās aptuveni uz pusēm, bet, sākot ar 60. gadu otro pusi (Brežņeva laikā), centralizācijas tendences atkal pieauga. Kārtējie soļi decentralizācijas virzienā tika sperti 80. gados.
Kopumā Latvijas pēckara okupācijas periodā no 1946. līdz 1990. gadam apmēram puse no ieņemtās naudas tika novirzīta uz Latvijas PSR budžetu, kamēr otra puse – uz PSRS budžetu.
Līdz ar to Latvijas teritorijā īstenoto finanšu politiku var uzskatīt par koloniālu17 – teritorija tika ekspluatēta un ievērojama daļa no tajā gūtajiem ieņēmumiem tika aizpludināti uz koloniālās lielvalsts centru, kur arī daļēji tika iztērēti. Kādiem mērķiem tika izlietota šī nauda? Lai arī PSRS laika finanšu dokumenti Maskavā joprojām tiek turēti stingrā slepenībā, varam visai droši teikt, ka tās bija milzīgās militārās ambīcijas, PSRS atbalsts dažādām valstīm, lai "nopirktu" to balsis ANO, karš Afganistānā 80. gados un vēl daudzas citas lietas.
Maldīgu priekšstatu par PSRS finanšu politiku rada PSRS laika literatūra vai tobrīd oficiāli pieejamie dokumenti, piemēram, Latvijas PSR budžeta atspoguļojums, ko formāli apstiprināja Latvijas PSR Augstākā padome. Šajā budžetā viena no pozīcijām ir "dotācija no PSRS budžeta", un to kā argumentu joprojām izmanto Krievijas politiķi un valsts kontrolētie mediji. Jā, šāda dotācijas pozīcija budžetā patiešām eksistēja, taču šī viedokļa paudēji aizmirst par tiem 40,6 miljardiem rubļu jeb 48 % (!) no Latvijas PSR gūtajiem ieņēmumiem, kuri vispirms no LPSR tika paņemti un novirzīti PSRS kopējā budžetā. No tik daudz paņemtās naudas kaut kāda daļa bija jāatgriež atpakaļ. Tā rezultātā 14,5 miljardi rbļ. jeb 18 % no visiem ieņēmumiem, kas tika gūti Latvijas teritorijā, palika tērēšanai PSRS, bet otra daļa – 12,8 miljardi – tika atgriezta atpakaļ uz LPSR dažādu dotāciju un investīciju veidā.
Dokumenti apliecina, ka ievērojama daļa no finanšu līdzekļiem, kas no PSRS budžeta atgriezās Latvijā, nekādā veidā nebija saistīta ar tautsaimniecības vai iedzīvotāju sociālajām vajadzībām. Lai arī PSRS budžetā liela daļa naudas bija klasificēta kā "izdevumi sociāliem mērķiem", vislielākā daļa no atgrieztās naudas tika novirzīta militārajām vajadzībām un VDK. Protams, daļa dotācijas tika izlietota arī būvniecībā un citur. To visu ir iespējams atrast un ļoti precīzi sistematizēt Latvijas PSR un PSRS valsts bankas finanšu dokumentos.
Kas tad ir šie dokumenti? Jāatzīst, ka tā ir milzīga veiksme, ka brīdī, kad bruka PSRS un uz Maskavu izveda daudzus dokumentus, nevienam nebija ienācis prātā, ka par visām budžeta izpildes atskaitēm atbildīga bija PSRS Valsts bankas Latvijas republikāniskā filiāle. Šiem dokumentiem es uzdūros samērā nejauši, cita pētījuma ietvaros (par banku sektoru PSRS okupācijas periodā). Uz to brīdi cerības atrast dokumentus, kas atspoguļotu reālo PSRS finanšu politiku Latvijā, biju jau atmetis, pieņemot, ka visi dokumenti ir Maskavā. Taču izrādījās citādi. Identificētie dokumenti ļoti precīzi parāda, kā PSRS okupācijas laikā tika tērētas un dalītas finanses Latvijas PSR. Lai varētu savilkt precīzu bilanci, izdevās atrast visus materiālus arī par slepenajiem izdevumiem, jo šī pati PSRS Valsts bankas filiāle Latvijā bija atbildīga par visām naudas plūsmām. Tādējādi iespējams apkopot informāciju pat par to, cik no LPSR budžeta tika tērēts padomju militārpersonu pensijām un atvaļināto specdienesta virsnieku pensijām katra gada griezumā katrā rajonā un cik konkrētā gadā tērēja VDK.
Arī aplūkojot situāciju pārējās okupētajās Baltijas valstīs, var teikt, ka naudu no tām PSRS paņēma tik, cik vien bija iespējams, turklāt darbojās vienots princips – paņemt vairāk un tad daļu no tā atgriezt atpakaļ kā "dotāciju".
Ne mazāk interesanti ir tas, kur PSRS tērēja no Baltijas republikām iekasēto un pēc tam atpakaļ atgriezto naudu laika posmā, kad notika aktīvs teritoriju sovjetizācijas process, un šeit konstatējamas ļoti būtiskas atšķirības. Lietuvā divas PSRS centrālās represīvās – Valsts drošības un Iekšlietu – ministrijas iztērēja vairāk nekā Latvijā un Igaunijā kopā. Kāpēc? Tāpēc, ka nacionālā pretošanās kustība Lietuvā bija daudz asāka un aktīvāka. Tādējādi lielākā PSRS "investīcija" Lietuvas PSR budžetā īsi pēc Otrā pasaules kara bija iedalīta cīņai pret nacionālo pretošanās kustību. Savukārt Latvijā lielākie izdevumi tika novirzīti militāri rūpnieciskajam kompleksam.
Nākamais fakts, ko precīzi var identificēt, – cik lielas bija naudas plūsmas katra gada griezumā. Šeit redzam, kāda bija PSRS ekonomikas plānošana: rūpīgi plānotie militāro un represīvo ministriju izdevumi stabili, un vienmērīgi pieaug, bet pārējie izdevumi citām republikas vajadzībām katru gadu ir ļoti mainīgi. Tas ir saistīts ar PSRS budžeta dotācijas apjomu, kādu PSRS Valsts plāna komiteja iedalīja atpakaļ Latvijas PSR no tai atņemtajiem 40,6 miljardiem rbļ.
To pašu var teikt par VDK. Redzams, kā šo izdevumu īpatsvars pakāpeniski pieaug, tai skaitā, cik tiek tērēts arī no VDK atvaļinātajiem darbiniekiem kā specdienesta pensionāriem.
Apkopojot datus no trim autora veiktajiem pētījumiem, ir iespējams izveidot kopsavilkumu par Latvijas un PSRS budžetu reālajiem norēķiniem visā PSRS okupācijas periodā pēc Otrā pasaules kara. Šajā kopsavilkumā ir apkopoti uz PSRS budžetu novirzītie ieņēmumi no Latvijas teritorijas, kā arī visi PSRS budžeta izdevumi Latvijas teritorijā, ieskaitot ikgadējo dotāciju un citas iemaksas Latvijas PSR budžetā no PSRS budžeta, kā arī PSRS militāros izdevumus Latvijas teritorijā. Kopsavilkumā PSRS rubļi pirms 1961. gada ir pārrēķināti PSRS rubļa ekvivalentā pēc 1961. gada naudas reformas (10 rubļi pirms 1961. g. = 1 rublis pēc 1961. gada).
Kopsavilkums apliecina, ka PSRS okupācijas režīms kopumā no Latvijas teritorijas ir ieguvis līdzekļus gandrīz 16 miljardu rubļu apmērā, kurus ir tērējis ārpus Latvijas teritorijas. Tie ir 18,8 procenti no kopējiem ieņēmumiem (85 miljardi rubļu), kas šajā periodā tika gūti Latvijas PSR teritorijā.
Arī kopējā Latvijas teritorijas bilance, salīdzinot visus reālos ieņēmumus un izdevumus no Latvijas teritorijas, ir pozitīva un laika posmā kopumā sastāda 14,5 miljardus rubļu. Tas liek izdarīt secinājumus, ka PSRS okupācijas režīms ārpus Latvijas teritorijas izmantoja ne tikai visus ieņēmumus, kas pārsniedza izdevumus, bet realitātē Latvijā šajā laika posmā kopumā radīja rūpīgi slēptu budžeta līdzekļu iztrūkumu 1,4 miljardu rubļu apmērā.
Paralēli tam PSRS okupācijas režīms no Latvijas teritorijā gūtajiem ieņēmumiem ir nofinansējis visus savus militāros izdevumus Latvijas teritorijā (13,3 miljardi rubļu, rēķinot pēc 1961. gada rubļa ekvivalenta).
Līdz ar to militārie izdevumi 1946.–1990. gados veidoja 18,9 procentus no kopējiem izdevumiem Latvijas teritorijā. Visaugstākais militāro izdevumu īpatsvars bija 40. un 50. gados, 1950. gadā pat pārsniedzot pusi no kopējiem izdevumiem Latvijas teritorijā.
No okupētās Baltijas 1949. gadā PSRS gūtie ieņēmumi, kas tika tērēti ārpus tās robežām (rbļ.) |
PSRS "investīcijas" Baltijā: Valsts drošības un Iekšlietu ministriju izdevumi 1949. gadā (milj. rbļ.) |
|
Igaunija |
139 431 947 |
189 |
Latvija |
526 215 208 |
288 |
Lietuva |
158 895 689 |
525 |
Dati apkopoti no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālajiem arhīviem.
PSRS budžeta ieņēmumu un izdevumi okupētās Latvijas teritorijā (1946–1990, rubļos) |
Kopējie ieņēmumi un izdevumi no okupētās Latvijas teritorijas (Latvijas PSR un PSRS budžeti, 1946–1990, rubļos) |
|||||
Gads |
Uz PSRS budžetu novirzītie ieņēmumi no Latvijas teritorijas |
PSRS izdevumi |
Bilance |
Kopējie ieņēmumi no Latvijas teritorijas |
Kopējie izdevumi Latvijas teritorijā |
Bilance |
1946 |
279 947 867,23 |
164 859 617,55 |
115 088 249,69 |
360 161 721,63 |
241 183 702,52 |
118 978 019,11 |
1947 |
356 139 449,32 |
202 283 167,50 |
153 856 281,82 |
481 697 344,59 |
325 624 217,03 |
156 073 127,56 |
1948 |
328 655 303,66 |
218 837 241,70 |
109 818 061,96 |
438 742 969,03 |
334 698 875,03 |
104 044 094,00 |
1949 |
311 930 808,81 |
261 964 077,85 |
49 966 730,96 |
438 189 226,20 |
385 567 705,35 |
52 621 520,85 |
1950 |
352 576 587,18 |
261 397 844,24 |
91 178 742,94 |
459 889 995,65 |
375 634 378,88 |
84 255 616,77 |
1951 |
363 714 978,70 |
287 520 674,25 |
76 194 304,44 |
484 318 118,77 |
408 169 599,34 |
76 148 519,43 |
1952 |
424 634 278,88 |
320 472 208,94 |
104 162 069,94 |
530 823 895,50 |
434 499 017,26 |
96 324 878,24 |
1953 |
424 840 951,12 |
349 335 874,12 |
75 505 077,00 |
537 551 560,57 |
471 114 189,64 |
66 437 370,93 |
1954 |
410 199 275,12 |
425 154 174,83 |
-14 954 899,70 |
542 015 534,54 |
563 117 235,45 |
-21 101 700,91 |
1955 |
475 595 674,25 |
384 816 568,12 |
90 779 106,13 |
606 722 511,44 |
525 896 246,07 |
80 826 265,37 |
1956 |
487 678 106,24 |
390 512 206,87 |
97 165 899,37 |
644 287 001,03 |
577 711 185,38 |
66 575 815,65 |
1957 |
456 573 293,80 |
359 491 911,34 |
97 081 382,46 |
711 989 530,68 |
645 038 757,23 |
66 950 773,45 |
1958 |
398 607 435,33 |
325 521 155,86 |
73 086 279,47 |
765 804 056,23 |
698 232 584,16 |
67 571 472,08 |
1959 |
425 109 616,40 |
341 065 474,01 |
84 044 142,39 |
815 589 727,95 |
758 165 422,88 |
57 424 305,06 |
1960 |
491 369 036,07 |
358 547 965,25 |
132 821 070,82 |
884 736 268,73 |
802 464 927,41 |
82 271 341,32 |
1961 |
477 524 375,74 |
269 656 945,40 |
207 867 430,34 |
920 325 215,03 |
721 489 591,44 |
198 835 623,59 |
1962 |
526 567 038,37 |
312 389 864,89 |
214 177 173,48 |
1 026 511 873,28 |
825 160 361,03 |
201 351 512,25 |
1963 |
624 338 734,21 |
366 309 382,69 |
258 029 351,52 |
1 181 283 587,21 |
902 790 295,02 |
278 493 292,19 |
1964 |
629 141 845,12 |
358 076 307,81 |
271 065 537,31 |
1 188 585 230,20 |
850 178 779,12 |
338 406 451,08 |
1965 |
675 638 345,72 |
438 481 501,62 |
237 156 844,10 |
1 240 448 637,92 |
1 035 228 547,82 |
205 220 090,10 |
1966 |
806 942 145,48 |
362 660 716,22 |
444 281 429,26 |
1 403 118 829,29 |
936 483 388,09 |
466 635 441,20 |
1967 |
831 430 709,43 |
356 879 464,24 |
474 551 245,19 |
1 491 353 404,43 |
979 214 051,51 |
512 139 352,92 |
1968 |
866 589 705,03 |
460 870 916,02 |
405 718 789,01 |
1 535 686 944,96 |
1 144 364 959,64 |
391 321 985,32 |
1969 |
766 512 281,41 |
434 198 701,40 |
332 313 580,01 |
1 532 081 435,66 |
1 156 429 977,98 |
375 651 457,68 |
1970 |
915 870 153,06 |
598 510 512,17 |
317 359 640,89 |
1 718 600 611,33 |
1 458 416 291,07 |
260 184 320,26 |
1971 |
1 006 424 665,99 |
563 535 737,05 |
442 888 928,94 |
1 926 635 445,10 |
1 496 831 958,04 |
429 803 487,06 |
1972 |
957 874 463,37 |
515 432 073,52 |
442 442 389,85 |
1 994 859 866,93 |
1 508 628 179,27 |
486 231 687,66 |
1973 |
1 033 715 192,36 |
564 372 645,14 |
469 342 547,22 |
2 102 522 720,68 |
1 604 910 074,89 |
497 612 645,79 |
1974 |
1 104 582 212,51 |
552 826 441,49 |
551 755 771,02 |
2 252 887 067,21 |
1 649 900 234,17 |
602 986 833,04 |
1975 |
1 146 251 557,21 |
612 160 110,85 |
534 091 446,36 |
2 408 778 006,71 |
1 848 394 269,53 |
560 383 737,18 |
1976 |
1 226 506 192,88 |
603 236 366,05 |
623 269 826,83 |
2 546 764 926,83 |
1 829 070 923,90 |
717 694 002,93 |
1977 |
1 339 811 775,30 |
665 885 193,70 |
673 926 581,60 |
2 718 549 148,28 |
1 988 089 541,83 |
730 459 606,45 |
1978 |
1 372 147 477,72 |
629 211 691,77 |
742 935 785,95 |
2 817 397 072,40 |
1 996 654 007,08 |
820 743 065,32 |
1979 |
1 529 648 290,75 |
652 974 288,88 |
876 674 001,87 |
3 044 440 947,92 |
2 084 738 188,90 |
959 702 759,02 |
1980 |
1 649 829 666,04 |
662 655 005,41 |
987 174 660,63 |
3 217 354 341,45 |
2 164 131 757,77 |
1 053 222 583,68 |
1981 |
1 756 908 610,73 |
735 465 662,04 |
1 021 442 948,69 |
3 375 894 169,82 |
2 336 513 433,50 |
1 039 380 736,32 |
1982 |
1 929 453 228,78 |
1 075 723 605,62 |
853 729 623,16 |
3 456 923 947,24 |
2 814 092 064,54 |
64 283 1882,70 |
1983 |
1 829 826 821,10 |
1 143 860 687,60 |
685 966 133,50 |
3 532 307 582,21 |
3 134 003 700,87 |
398 303 881,34 |
1984 |
1 575 272 497,18 |
1 109 632 837,47 |
465 639 659,71 |
3 578 232 487,18 |
3 335 287 061,95 |
242 945 425,23 |
1985 |
1 470 085 863,61 |
1 144 395 382,68 |
325 690 480,93 |
3 494 286 430,48 |
3 483 358 952,82 |
10 927 477,66 |
1986 |
1 445 036 721,25 |
1 202 093 707,57 |
242 943 013,68 |
3 558 279 575,03 |
3 636 631 393,50 |
-78 351 818,47 |
1987 |
1 512 393 657,73 |
891 268 834,05 |
621 124 823,68 |
3 965 151 943,12 |
3 361 890 834,05 |
603 261 109,07 |
1988 |
1 508 209 933,39 |
990 159 292,45 |
518 050 640,94 |
4 209 374 901,66 |
3 924 906 292,45 |
284 468 609,21 |
1989 |
1 616 415 000,00 |
1 028 220 000,00 |
588 195 000,00 |
4 291 538 000,00 |
3 988 956 000,00 |
302 582 000,00 |
1990 |
527 042 000,00 |
731 169 000,00 |
-204 127 000,00 |
4 499 845 000,00 |
4 646 756 000,00 |
-146 911 000,00 |
Kopā |
40 645 563 823,59 |
24 684 093 038,23 |
15 961 470 785,36 |
84 932 538 812,09 |
70 390 619 155,40 |
14 541 919 656,69 |
Avots: PSRS Valsts bankas Latvijas republikāniskā filiāles dokumenti
Fragmenti no G. Krūmiņa referāta konferencē "Apzinātie PSRS okupācijas radītie zaudējumi Baltijā" Rīgā 2019. gada 22. martā, kā arī pētījuma "Militāro izdevumu īpatsvars Latvijas PSR un PSRS budžetu izdevumu struktūrā Latvijas teritorijā 1976.–1990. gados un kopsavilkums par Latvijas PSR un PSRS budžetu savstarpējiem norēķiniem 1946.–1990. gados". Pieejams TM mājaslapas sadaļā "Nozaru politika / Pētījumi".
1. Skat., piemēram, autoru kolektīva monogrāfiju "Latvijas un PSRS ekonomiskie sakari un savstarpējie norēķini". Rīga: Latvijas Zinātnieku savienība, 1990.
2. Jāatzīmē arī, ka paralēli šim zinātniskajam un tehniskajam okupācijas seku dokumentēšanas darbam Latvijā, bez šaubām, norit vēl daudz sazarotāki procesi, kuru ietvaros sabiedrība pakāpeniski izprot šo savu vēstures posmu, – tas ir dažādu muzeju, sabiedrisku organizāciju u.tml. institūciju veiktais vēstures dokumentēšanas un skaidrošanas darbs, plaša autobiogrāfiskās literatūras klāsta iznākšana, vēstures notikumu atspoguļojums masu medijos, izmaiņas skolu izglītības programmās, refleksijas par šo posmu daiļliteratūrā un citos mākslas žanros utt.
3. Komisija PSRS totalitārā komunistiskā okupācijas režīma upuru skaita un masu kapu vietu noteikšanai, informācijas par represijām un masveida deportācijām apkopošanai un Latvijas valstij un tās iedzīvotājiem nodarīto zaudējumu aprēķināšanai.
4. Skat., piemēram, 2005.–2009. gadā tapušo vairāk nekā 40 pētījumu sarakstu, kas pieejams loib.lv sadaļā "Pētījumi".
5. Skat. Komisijas mājaslapu okupacijaszaudejumi.lv (sadaļa "Pētījumi") un Tieslietu ministrijas mājaslapu tm.gov.lv (sadaļas "Nozares politika" nodaļa "Pētījumi").
6. Skat.: okupacijaszaudejumi.lv, sadaļa "Pētījumi".
7. Latvija citu valstu saimē. Rīga, 1939, 30. lpp.
8. Turpat.
9. LZS (M. Šmulders). Latvijas un PSRS ekonomiskie sakari un savstarpējie norēķini. Rīga, 1990.
10. Kalniņš J. Latvijas pagātnes iespējamie attīstības scenāriji, kuri pamatoti ar tādu attīstīto kaimiņvalstu, kuras bija Latvijai līdzīgā situācijā pirms Latvijas okupācijas, bet nebija pakļautas totalitāram komunistiskam režīmam, izaugsmes raksturojumu. Rīga, 2006.
11. Kоммунист (PSKP CK teorētiskais žurnāls). Maskava, 1989, Nr. 14, 46. lpp.
12. Starptautiska zinātniska konference "Postkomunistiskā transformācija un demokratizācijas process Latvijā, 1987.–2003. gads". Rīga, 2004, 55. lpp.
13. Krūmiņš G. Ieņēmumi un izdevumi Latvijas teritorijā, 1946–1990 (Latvijas PSR un PSRS budžeti kopā). Rīga, 2015.
14. Vienam strādājošam Latvijas PSR iedzīvotājam bija jānodrošina visa nepieciešamā infrastruktūra vienam iebraucējam no pārējās PSRS (dzīvojamā platība, skolas, slimnīcas, bērnudārzi, ceļi, siltumtīkli utt.). Vidēji no Latvijas PSR budžeta uz vienu iebraucēju tika iztērēti ~11,7 tūkst. rbļ., rēķinot 1988. gada cenās. Skat. LZA aprēķinus, pamatojot 1989. gada 14. februāra MP lēmumu "Par pasākumiem iedzīvotāju skaita nepamatota mehāniskā pieauguma pārtraukšanai un migrācijas procesa regulēšanai Latvijas Padomju Sociālistiskajā Republikā" (P. Guļāns).
15. Kalniņš J. Iekšzemes kopprodukta (IKP) apjoms, ko Latvija būtu ieguvusi, ja nebūtu PSRS okupācijas. Rīga, 2008.
16. Riekstiņš J. Padomju impērijas koloniālā politika un Latvijas kolonizācija 1940.–1990. Rīga, 2015, 3. lpp.; Eglīte P., Mežs I. Latvijas kolonizācija un etniskā sastāva izmaiņu cēloņi 1944.–1990. gadā. Latvijas vēsturnieku komisijas rakstu 7. sējums. Okupācijas režīmi Latvijā 1940.–1956. gadā. Rīga, 2002.
17. Par šiem aspektiem vairāk skat.: Annus E. The Problem of Soviet Colonialism in the Baltics. Journal of Baltic Studies. 2012, vol. 43, pp. 21–45.